Július 27-én Budapestre érkezik az A38 hajóra Tom Cosm, Új-Zéland egyetlen hivatásos Ableton guruja, aki az egyik legnépszerűbb oktatói videókat tölti fel rendszeresen a Youtube-ra zenekészítés és producerkedés témában. Magyarországon nem csak DJ-zni fog, hanem egy workshop keretein belül megmutatja azt, miért tartják a legnépszerűbb zeneszerkesztő program forradalmi úttörőjének. Az utazás előtt Skype-on faggattuk a nem mindennapi közösségi finanszírozási ötleteiről, az óceániai elektronikus színtérről és arról, hogyan érdemes ma egy DJ-nek nagyszínpadon zenélni egy fesztiválon.
Mire készülhetnek azok, akik elmennek megnézni Budapesten az előadásodat?
Az Ableton Push-sal fogok előadni majd egy rövid improvizációt, ez egy viszonylag új kontroller a piacon. Utána kicsit magyarázok arról, hogyan lehet felgyorsítani az alkotási munkafolyamatot illetve egy kicsit arra próbálom majd rávezetni az embereket, hogyan kezeljenek egy zeneszerkesztő programot másként, mint ahogyan megszokták. Ehhez különböző kis játékok és személyre szabott kihívások kellenek, hogy az agyadat másféle működésre bírd. Aztán rátérek magára a hangra és annak terjedésére, hogyan lehet manipulálni, hogy az emberi agy számára különböző hatásokat váltson ki vagy akár konkrét illúziókat keltsünk velük.
itt Tom egy teljes dzsesszzenekart programozott a kontrollerére, hogy aztán a reggeli felkelés után saját magával jammeljen egyet
Létezik új-zélandi vagy óceániai elektronikus színtér egyáltalán?
Új-Zéland abból a szempontból érdekes, hogy az emberek képesek műfajok figyelembe vevése nélkül értékelni a zenét, legyen szó chilloutról vagy éppen heavy metalról. Legalábbis tíz éve az volt, hogy akinek sikerült kicsit komolyabb sikert elérni otthon, azok mögé azonnal beállt a közönség. Most egy kicsit más, mivel az internetnek hála létrejött a kommunikáció és olyanok is feltűntek, akik évekig csak maguknak zenéltek otthon. Az izoláltság megszűnésével végre az egész világ hallhatja, hogy az új-zélandi produkcióknak is van egy sajátos hangzása, amivel sokáig mi magunk sem voltunk tisztában.
Miért döntöttél úgy, hogy minden zenédet ingyenessé teszed?
Az elején csak az a vágyad, hogy eljuss az emberekhez és fel tudj lépni néha. Annak idején még nem volt Soundcloud, ezért mindig vittem magammal egy rakás CD-t a bulikra és szétosztogattam az emberek között. Aztán valahogy ez a szokásom megmaradt, az emberek is szerették ezt, majd egyre több pozitív visszajelzést kaptam tőlük. Így megmaradtam ennél a rendszernél, mert a fellépésekből kerestem annyi pénzt, hogy beleférjen nekem a zeném ingyenessé tétele. A legjobban az esett, amikor kaptam egy emailt a világ másik feléről, hogy hallották egy kávézóban a CD-met és szeretnének többet megtudni rólam. Ez pedig még bőven a Soundcloud és a Youtube előtt volt. Végül egyesek már azért veregették a vállam, hogy mennyire zseniális marketingfogás volt ez, pedig eszembe sem volt, hogy ezzel szerzek magamnak bármilyen ismertséget. Ráadásul a szüleim és a testvéreim is tanárok, szóval én is oktatni kezdtem, amivel szintén tudtam elég pénzt keresni a zenéléshez.
Pedig tényleg jó a marketinged, elég csak arra gondolni, amikor gyűjtést szerveztél egy új laptop megvételéhez.
Marketing helyett az elkeseredettséget mondanám inkább. Alig volt pénzem és a számítógépem már a halálán volt. Viszont fellépéseim voltak és rengeteg dalt kellett volna befejeznem. Ezért gondoltam egyet, hogy ha már ennyien szeretik tőlem az ingyen zenét, talán lesznek olyanok, akik pár dollárral megtámogatnak. A terv annyi volt, hogy a támogatók nevét belegravíroztatom a laptopba, ezzel is megköszönve a segítséget. Konkrétan 12 óra alatt összegyűlt a kitűzött összeg, én pedig kaptam a sajnálkozó emaileket, hogy már nem lehet nekem pénzt küldeni. Az különösen vicces volt, amikor Svájcban odajött hozzám egy srác fellépés közben, a laptopra mutatott és annyit mondott, hogy ez én vagyok. Mondani sem kell mennyire különleges érzés lehetett neki, ahogyan nekem is. Ugyanezt később is megcsináltam egy Macbookkal, de szerintem harmadjára már nincs pofám ellőni.
Nem ez az egyetlen közösségi finanszírozású projekted.
Valóban, most éppen egy dupla CD-re próbálom összeszedni a pénzt. Örülök, hogy ingyenesen letölthet tőlem bárki bármit, de régóta szerettem volna a zenémet fizikai formában is látni. Mindenképpen ingyenessé szerettem volna tenni mindenki számára az EP-t, ezért találtuk ki azt a rendszert, hogy mindenki tetszőleges összeget fizethet érte. Ennek az a lényege, hogy 12 dollár a csomag, de akkor is megkapod, ha csak 6 dollárt fizettél, köszönhetően annak, hogy mások mondjuk 40-50 dollárt adtak. A különbözetet egy nagy közös számlára tesszük és abból egészítjük ki azokat, akiknek csak pár dollárjuk van a lemezre.
Szerinted is a közösségi finanszírozás a független művészek egyetlen esélye a megélhetésre?
Mindenképpen úgy tűnik, hogy a világ jelenlegi állása szerint ez most a legjobban működő rendszer. Nézd meg a Bandcampet, ott már nagyon régóta működik ez az annyit fizetsz, amennyit akarsz formula. Ezzel a zenészek eldönthetik, hogyan szeretnének pénzt keresni, vagyis az egész karrierjüket erre építik, vagy szimplán csak alkotni szeretnének egy normális munka mellett. Ezt egy kiadónál nem teheted meg, ha oda leszerződsz, akkor kötelességeid is vannak.
Soha sem volt ennyire népszerű az elektronikus zene, mint manapság. Emiatt egyre több DJ lép fel fesztiválok nagyszínpadán anélkül, hogy valódi produkciót nyújtana.
Tudom mire akarsz kilyukadni és én is sokszor elkeseredem az ilyeneket látva, főleg ha belegondolok, hogy én mennyit dolgoztam egy kissátras fellépésért. A felelősség azonban nem csak az övék, mert az emberek a szupersztár producerektől nem valami kísérletezős DJ szettet várnak, hanem a kedvenc számaikat a rádióból, ezért inkább egy nagy show az egész, mint koncert. Én is jobban örülnék neki, ha mindenki live acttel lépne fel ,de ezt nem várhatjuk el mindenkitől, bármennyire szeretnénk. A Boom fesztivál csinálta jól, ahol három különböző kategóriára szedték a fellépőket: DJ szett, live act és lively act.
ebben a videóban Tom kirakja a saját keresztnevét az Ableton zeneszerkesztő programban, majd egy egész korrekt dalt varázsol belőle. tessék kipróbálni otthon, úgy sem fog menni
Utóbbiról bevallom még életemben nem hallottam.
Ez konkrétan bármi lehet, amihez elég egy laptop. Kicsit mixelnek, itt-ott belenyúlnak a dalokba, de az is lehet, hogy csak egy előre felvett szettet játszanak le, hogy nyugodtan ugrálhassanak a színpadon. Ez is már inkább show, mint konkrét DJ-zés, azt mindenki döntse el maga, hogy mennyire van egy ilyennek létjogosultsága. Ott van például Amon Tobin vagy a Chemical Brothers, ők már évekkel ezelőtt rájöttek, hogy élőben, óriási látványelemekkel szabad csak nagyszínpadra menni egy fesztiválon.
Az igaz, hogy külön dalt írtál egy fesztiválnak, amikor megkértek, hogy a mikrofonba bemondva kérd meg a nézőket a szemét összeszedésére?
Általában nappal szoktam játszani a fesztiválokon és az egyiken a szervezők megkértek, hogy szóljak már a bulizóknak, mert kicsit szemetet kéne szedni. Nekem ez belefér, mert sokat ökörködök a mikrofonnal, viszont az nagyon zavart, hogy emiatt le kell állítanom a zenét. Szóval ahogy hazaértem, gyorsan megírtam a Power Clean című számot, amit mindig eljátszok olyan esetekben, ha a szervezők szemétszedésre akarják rávenni a bulizókat. Egyébként direkt gyerekbarát lett a végeredmény, hogy esetleg szülők is játszhassák a kölykeiknek, ha túl nagy mocsok van a szobájukban.
A te zenédben is nagy szerepet kap a psytrance hangzás és úgy általánosan is kijelenthetjük, hogy az ausztrál vagy az óceániai glitch-hop vagy breakbeat is sokat emel át a hangzásából. Szerinted a psy műfajok is elérhetnek majd egyszer a nagyszínpadokra vagy örökre undeground marad?
Ez kicsit nehéz kérdés, mert szerintem a psytrance megkedvelése az emberek nagy részénél fiatal korban kezdődött, ahogy nekem is. Attól függetlenül, hogy beszedsz-e valamit hozzá vagy sem, egy alapvetően megnyugtató hangzást generál benned és a producerek egy hosszú utazásra visznek téged, ahol semmin se kell gondolkodni. Ma viszont hallani olyan house-t, ami pszichedelikusab, mint bármi, amit korábban hallottam. Szóval erre nincs igazán jó válasz, a hangzást lehet át lehet emelni kissé népszerűbb műfajokba, de nem hiszem, hogy ettől maga a psytrance valaha betör a mainstreambe.
Min dolgozol mostanság?
Egy sablon kifejlesztésén, amivel könnyebbé válik az élőzenélés az Abletont használva, de egy programozói nyelven is dolgozom, ez szintén a zenélést segítheti. Nagyon szeretném, ha egyre elterjedtebb lenne az élőzene a laptopokon, és ezekkel a projektekkel próbálok segíteni. Az a cél, hogy az egész olyan legyen, mint egy videojáték, hogy csak nyomkodod a gombokat miközben jól érzed magad. Ne kelljen azon stresszelned, hogy valami nem működik vagy nem úgy szól, ahogyan azt eltervezted. Nemsokára kész leszek vele és minden bizonnyal ez lesz életem munkája.