A FellegAjtó egy világzenei és etnoprojekt, amely ötvözi a hagyományos népi énekeket és táncdallamokat a könnyűzene világával, mindezt szabad improvizációkkal tarkítva. A zömmel a moldvai régióból előkerülő motívumok fafúvós hangszereken és énekhangon szólalnak meg, amelyekhez egy jazz-rockos hangszerelésű együttes ad hozzá nem mindennapi, pszichedelikus atmoszférát.
A formációt Ambrus Lehel hívta életre 2022-ben, amikor elhatározta, hogy megalapítja saját zenekarát, amelyben ötvözheti a tradicionális magyar népzene és a progresszív, jazz-szemléletű könnyűzene sajátosságait. Így jött létre a FellegAjtó. A mérvadó világzenei múlttal rendelkező Hoppál Mihály, a Misztrál együttes egykori tagja, különleges slide gitártechnikájával és bund nélküli basszusgitárjátékával alkotja a zenekar egyik alappillérét, aminek a másik támfala Szunyogh Gábor zongorista, aki számára a pszichedélia és a népzene új utakat nyitottak meg az inspiráció terén. Az alapokat az autodidakta dobos, Szathmáry Viktor fogja össze nem mindennapi zenei érzékenységgel előadott játékával, alázatosan töltve meg dinamikával a kompozíciókat. A magyar népdalkincs legszebb darabjai Surányi Eszter karizmatikus hangján szólalnak meg, aki népi énekesként különös gondossággal válogatja össze a különböző szövegváltozatokat, vagy éppen saját dallamvariációkat hoz. A FellegAjtó hangszeres szólistája Ambrus Lehel, zenei végleteket kereső fafúvós hangszerein előadva a tradicionális dallamokat és azokból táplálkozó szólóit. A közös zeneszerzés az instrumentális zene koncepciója szerint halad, ahol az ének is működhet hangszerként, illetve a hangszerek is cserélik a funkciókat, kíséreteket és szólókat váltva egymás között.
A FellegAjtó az elmúlt két évben egy kreatív alkotóműhellyé és baráti társasággá is vált. A próbák során a zeneszerzés és gyakorlás mellett a belsőséges beszélgetésekre is marad idő, már-már terápiás csoportként működve. Zenéjüket a függetlenség és szabadság jellemzi leginkább, annak ellenére, hogy a szerzemények rendkívül szigorú kompozíciós szabályok szerint épülnek fel. Úgy sikerült ötvözni a varázslatos moldvai dallamok és szövegek örökérvényű mondanivalóját, illetve a minőségi rock, jazz, etno, bossa nova és egyéb stíluselemeket, hogy ne kelljen fájó megalkuvásokba kényszerülni, mégis minden aktuális, a zene pedig több szinten is élvezhető. Az első nagylemezükről mesélt nekünk a zenekar dalról dalra.
Moldvai rege
A zenekar első „össznépi” alkotása ez a szám, amely egy próbatermi jam session alkalmával született meg. Reggae alapritmusra került rá egy blues-os hangzású kíséret és arrange, amelyre tökéletesen passzolt a Piros, piros szegfű kezdetű moldvai csángó népdal. Az ének mellett az eredeti, hagyományos hangzást pedig a kaval adja, tradicionális és modern motívumait egyaránt játszva.
Szomnológia
A szomnológia az alvási rendellenességekkel (pl. álmatlanság), foglalkozó orvostudományi ágazat. Talán a lemez leginkább pszichedelikus hatású kompozíciója, amelynek dinamikai és stiláris változatossága egy jó és rossz álmokkal tűzdelt tudatalatti utazáson vezet át a „mélyrepüléstől” egy meditatív állapoton át az „öntudatra” ébredésig. A kompozíció a mára már magyar folkslágernek mondható Tavaszi szél kezdetű ének moldvai változatával indul. Az alapját pedig a seremoj nevű csángó páros tánc zenéje és éneke adja. A jazz-rock és a funky érdekes találkozása szerelemről és csalódásról mesélő népköltésekkel.
Tanulj meg csókolni!
A moldvai csángó emberek identitásukat tekintve sokszor római katolikusként határozzák meg magukat. A hit és az ősi rítusok egyaránt fontos szerepet játszottak a mindennapjaikban. Erre utalva ennek a szerzeménynek a felütése is egy egyházi ének dallamára játszott szaxofonszólóval indul, de utána már táncba hív a hangszer. Rockos alapokra játszott és énekelt serény magyaros után éles stílusváltással, bossa nova és fusion improvizációk.
Különös emlék
Ez a szám lett a lemez kakukktojása. Instrumentális, downtempós billentyűvarázslat basszusszólóval és bánatos fúvóskísérettel. Markáns, nagybőgőre hajazó groove-ra úsztatja rá a Rhodes csilingelő dallamait, amelyeket klasszikus 4/4-es ritmikával fog össze a dob, a basszusklarinét pedig sejtelmes, levegős hangzással kísér.
Dekádok
A kompozíció fő elemeit a billentyű témái alkotják, amelyhez erős gitár és fúvóskíséret társul. Ezek mellett szólal meg a Ne aludj el, két szememnek világa kezdetű hajnalkiáltó ének, szerelmi bánatot elbeszélve. Woodstockból szabadult gitár- és középkori hangulatú basszusklarinétszóló keretezi az A pünkösdi rózsa c. másik „világslágert”. Sodró dallamok és száguldó ritmikák…
Harmadnap
A lemez talán leginkább hagyományőrző alkotása, ami akár a moldvai táncházak hangulatát is megidézheti. A moldvai kecskés táncdallam vezeti végig a fonalat a maga érdekes, balkáni lüktetésű ritmusával. A megszokott Este jő, szürkül bé és a Túl a vízen kezdetű dalok mellé egy szefárd énekdallam is párosul még különlegesebb jelleget adva a nótának. A táncot pedig a szaxofon rikoltó éneke zárja.
A zenekar első nagylemezével, a Fellegterápiával bemutatkozik a nagyközönség előtt is, amelynek anyagát élőben először május 23-án a MANYI – Kulturális Műhelyben játssza el.