Hirdetés

A zeneipar bevételének több mint a felét a digitális piac adja

A globálisan több mint nyolcezer lemezkiadót tömörítő zeneipari szervezet, az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) jelentése szerint 2020-ban újra növekedett a lemezkiadók bevétele.

2020-ban ez 21,6 milliárd dollár bevételt jelentett globálisan.

Ahogyan az előző években is, most is a streaming, azon belül is az előfizetéses modellből érkező bevételek növekedtek a legjobban.

A teljes streaming piac, beleértve a reklámalapú bevételeket is, a zeneipar teljes bevételének 62,1 százalékát adják, azaz 13,4 milliárd dollárt.

Az IFPI jelentéséből kiderül, hogy 2020 végén 443 millió előfizetője volt a streamingszolgáltatásoknak, és a teljes bevétel ellentételezni tudta más formátumok eladásának csökkenését. Ugyanakkor néhány régióban látszik, hogy a fizikai eladások életre kaptak, nem biztos, hogy ez mindenhol hanghordozót jelent, hiszen a warneres Simon Robson például megemlítette, hogy Ázsiában nagyon jól futnak a merch és a virtuális merch eladásai is, arról nem is beszélve, hogy a szakemberek szerint 2021-ben az NFT-láz sem csillapodik.

Mi az az NFT, amin milliókat lehet keresnie a zenészeknek és művészeknek?

A magyar piac is jelentősen nőtt

A MAHASZ adatai szerint a hazai digitális zenei bevételek 40 százalékkal nőttek, viszont annak ellenére, hogy néhány éve stagnáltak vagy kissé növekedtek a fizikai értékesítések, 2020-ban itthon 10 százalékkal estek vissza. Az öröm azonban nem annyira felhőtlen, ugyanis

a 2020-as értékesítési bevételek a 2007–2008-as értékekkel egyeznek meg. 

A magyar adatokról bővebben, grafikonokkal ebből a cikkünkből lehet tájékozódni

Hatalmasat nőttek a digitális zenei bevételek Magyarországon

2020-ban minden régióban növekedett a zeneipar bevétele

Európa a második legnagyobb piac a zeneiparban, összesen 3,5 százalékkal növekedtek a bevételek, amelyből érdemes kiemelni a zenei streaming 20,7 százalékos növekedését, ami szintén ellensúlyozta a többi formátum csökkenését.

Először szerepel a jelentésben Afrika és a közel-keleti régió, ahol 8,4 százalékos volt a növekedés. Ázsiában 9,5 százalékos a növekedés, a bevételek felét adta a digitális zene, és ebben a régióban volt a legnagyobb a növekedés (29,9 százalékkal) annak ellenére, hogy Japánban 2,1 százalékkal csökkent a bevétel. Latin-Amerikában a streaming bevételek 30,2 százalékkal nőttek, és a régió zenei bevételének 84,1 százalékát adják. Az Egyesült Államok és Kanada 7,4 százalékos növekedést ért el 2020-ban.

2020 alapvetően egy nagyon nehéz év volt a zeneipar szereplőinek, de a jelentés szerint a digitális piac jól teljesített, és összességében pozitív a kép. Francis Moore, az IFPI vezetője elmondta, hogy ahogyan a világ a járvánnyal küzd, a zene vigasztal, gyógyít és feldobja a kedvünket.

Néhány dolog időtlen, például egy nagyszerű dal ereje vagy az előadók és a rajongók közötti kapcsolat. De néhány dolog megváltozott. Mivel a világ annyi része zárva van és az élő zene leáll, a világ szinte minden sarkában a legtöbb rajongó streamingen keresztül élvezte a zenét

– mondta Moore, aki szerint a lemezkiadók befektetéseinek és innovatív erőfeszítéseinek köszönhető, hogy a zeneipar bevételei továbbra is növekednek.

A legnagyobb befektetők, akik a művészeket támogatják, a lemezkiadók

– felelte Moore arra a felvetésre, hogy a zenészek helyzete sokak szerint nem éppen nevezhető irigylésre méltónak. Moore arra vezette vissza, hogy valóban rengeteg zenész és zenekar van, rengeteg új dallal, és valóban vannak különbségek. Hogy ezt valójában hogyan befolyásolják a nagy kiadók, arról ebben a cikkünkben mi is írtunk bővebben.

Vannak problémák, de kis odafigyeléssel többet kereshetnének a magyar zenészek

Dennis Kooker a Sony kiadótól elmondta, hogy a világjárvány felgyorsította azokat az új trendeket, amik már korábban megjelentek a zeneiparban. Egyre jelentősebbé válik a felhasználói élmény, a zenével nemcsak úgy találkozhat a felhasználó, hogy hallgatja, hanem megjelenik játékokban, applikációkban, edzésekhez és a virtuális világban.

A világjárvány teljesen felborította azt, ahogyan eddig dolgoztunk

– mondta Jessica Keeley-Carter, a Warner Music marketingvezetője. Amikor nem lehet utazni, akkor nagyon nehéz azon is dolgozni, hogyan lehet az előadóknak hitelesen kommunikálni a különböző régiókban, mert szerinte az egyik legfontosabb dolog ezeknél az új platformoknál a hitelesség – nemcsak globálisan, de lokális szinten is, és az állandó megújulás, hiszen nagyon hamar rá lehet unni arra is, hogyha az előadók folyamatosan ugyanazokat csinálják.

A helyi zenész ökoszisztémák támogatása volt az egyik legfőbb célunk idén

– mondta Adam Granite, a Universal Music Group marketingvezetője, aki be is mutatta Sipho Dlamini segítségével, hogy ez egészen pontosan milyen fejlesztéseket jelentett az afrikai piacnak, amiben Dlamini szerint hatalmas lehetőségek vannak, ahogyan egyre elterjedtebb lesz az olcsó mobilelőfizetés, aminek köszönhetően hatalmas a növekedés, főleg, hogy a nagy streamingszolgáltatók is sorra jelennek meg a térségben. Ezt megerősítette Simon Robson is a Warner kiadótól, aki elmondta, hogy az ő stratégiájuknak is fontos részét teszi ki az afrikai piacon tapasztalt növekedési lehetőség.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,932KedvelőTetszik
3,064KövetőKövetés
3,670FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Audiópartnerünk