Hirdetés

Mi az az NFT, amin milliókat lehet keresnie a zenészeknek és művészeknek?

Több mint 2 millió dollárt keresett a Kings of Leon, miután a YellowHeart céggel együttműködésben NFT, azaz non-fungible token formájában adták ki az új lemezüket. Úgy tűnik, az NFT az utóbbi hetekben iszonyatosan felpörgött, és mindenki részt akar belőle, Azealia Banks rapper például a szexfelvételét is így adta ki.


Kripotvaluta, ami van is, meg nincs is, de lassan bármi lehet NFT

Az NFT egyfajta kriptovaluta, de nem pénz van mögötte, hanem az értéke az egyedisége, vagy legalábbis a limitált mivolta. Tegyük fel, hogy van egy digitális festmény, ami eléggé máshogy működik, mint egy hagyományos festmény, amit az ember megvesz, a hóna alá csapja, majd otthon felszögeli a nappali falára, és onnantól csak ő láthatja. Az NFT egyfajta digitális tulajdonjogi igazolás, hiszen egy digitális festményt vagy éppen egy olyan mémet, mint a Nyan Cat, mégis hogyan lehetne pénzzé tenni, és hogyan lehetne igazolni, hogy az valójában kié. Blockchain jellege miatt pedig a keletkezésétől kezdve nyomon lehet követni, hogy kinek a tulajdonában van éppen, és az adás-vételek egyéb részleteiről is tudni lehet.

Vannak ennek a műfajnak is nagyon érdekes aspektusai, ott van például a Twitter-alapító és most már Tidal-tulajdonos Jack Dorsey, aki az első Twitter-bejegyzését árverezi, a licit éppen 2,5 millió dolláron áll. A bejegyzés, amit 15 éve meg lehet nézni ingyen, továbbra is elérhető lesz ingyen, és továbbra is Jack Dorsey Twitter-fiókjában, Dorsey neve alatt fut majd.

Kicsit olyannak tűnik elsőre ez a biznisz, mint mikor furcsa cégek csillagokat árulnak embereknek, hiszen ott sem kap tulajdonképpen semmit a vevő, csak egy aláírt papírt, hogy egy furcsa nevű csillag tulajdonosa, hiszen a vevő itt sem kap semmit, csak egy Dorsey-aláírást, azt is csak digitálisan.

Sokak szerint azért most pörgött fel az NFT-piac, mert a világjárvány miatt a művészek nem tudják a műveiket eladni a galériákban, a zenészek pedig nem élnek meg a zenélésből. Ráadásul szimpatikus számukra az is, hogy a legtöbb esetben nincs köztes ember, azaz egy kiadó vagy egy ügynök.

Azt azonban érdemes látni, hogy a művészek 99 százalékán az NFT semmit nem segít, legalábbis egyelőre egészen biztosan nem tudnak mit kezdeni vele. 

69 millió dollár JPG-ért

A Christies aukciósház 69 millió dollárért adta el Beeple digitális művét az első csak digitális műalkotásokat áruló aukción. Beeple, vagy igazi nevén Mike Winkelmann a tranzakcióval bekerült a világ három legértékesebb élő művésze közé. Amit eladott, az tulajdonképpen az NFT-alapú munkája. Tulajdonképpen egy kollekció, ami a több ezer különböző digitális műből összeálló egész. Winkelmann 2007 óta minden nap készít egy digitális művet, és most egyben eladta az első 5000 napját, illetve az abból készült kollázst. Az aukciót 22 millióan nézték élőben, köztük a művész is, aki felvette az utolsó perceket, és érdemes megnézni a felesége és feltételezhetően a szülei arcát, mikor kiderül, mennyi pénzt kerestek. Beeple pedig csak annyit tud mondani, hogy akkor mennek a Disney Worldbe.

Rátaláltak a zenészek is

Arról már írtunk, hogy a Kings of Leon így adta ki az új lemezének különböző verzióit. Néhánynál az egyediséget maga az egyedi NFT jelentette, de készültek olyan verziókkal is, ami plusz szolgáltatásokat is nyújt, mint például örökjegy az első sorban bármelyik zenekari turné állomására, és van olyan extra verzió is, ahol a mindenkori tulajdonossal úgy bánnak, mint egy kiskirállyal, de erről bővebben itt írtunk.

A lényeg az, hogy az NFT lehetőséget biztosít arra, hogy ha gazdát cserél, újra pénzhez jusson belőle a művész vagy éppen egy általa megjelölt jótékonysági szervezet. 

Hagyományos esetben a használt lemezek piacán keletkező bevételből nem részesül a zenekar, az NFT viszont változtathat ezen. Sőt arra is lehetőséget biztosít, hogy rendet vágjon a másodlagos jegypiacon azzal, hogy az egyedisége miatt könnyen kiszűrhetőek azok, akik hamis jegyet adnak el, vagy többször értékesítenék ugyanazt.

A Kings of Leon, akinek egyébként elérhető az új lemeze a streamingoldalakon is, az akciójával kétmillió dollárt keresett, amiből 500 ezret ígérete szerint a munka nélkül maradt turnédolgozók megsegítésére alakult Crew Nation alapba utal. A vásárlási lehetőséget meg kellett hosszabbítani, mert nagyon sokan nem tudtak semmit az NFT-modellről, hogy mégis hogyan kell fizetni, és mi történik az után.

Bár a Kings of Leon volt az első olyan zenekar, aki így adta ki a lemezét, Shawn Mendes, Grimes és Mike Shinoda is adott már ki NFT-kollekciókat. Azealia Banks pedig új lemezként kiadott egy olyan NFT-t, ami mögött egy olyan hangfélvétel áll, amin ő és pasija szexelése hallható 24 percen keresztül. A lemez stílszerűen az I fucked Ryder Ripps címet kapta, és 17 ezer dollárért adta el. A vásárló, bizonyos Rulton Fyder megkapta a hangfelvétel terjesztési jogait is, és a WAV-file mellé készült egy darab vinyl verzió is, amit aláírva megkapott.

Fyder a vásárlás után kiírta Twitterre, hogy #SexTapesEreArtworks, majd elkezdte NFT-ként árulni ezt a Twitter-bejegyzését. 

Az NFT-kritikusai szerint nem lesz ennek jó vége, mert az egész egy befektetési buborék, ami ki fog durranni. Nemrég egy eredeti Banksy-művet égettek el, majd eladták NFT-ként.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

39,159KedvelőTetszik
3,153KövetőKövetés
7,230FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek