Hirdetés

Mesterséges intelligenciával keresik az új sztárokat a kiadók

Régebben a nagy kiadók emberei, akik folyamatosan keresték az új előadókat, rengeteg koncertre jártak, hogy újabb tehetségeket fedezzenek fel. Nem csak azt figyelték meg, hogy milyen a zene, de azt is, hogy mennyire eladható a produkció, és hogy mennyire őrülnek meg a rajongók ha élőben láthatják. Ha nagyon hitt egy zenekarban, akkor megpróbálta átverni a főnökein, és sokszor azok futottak be, akikről senki, és semmilyen elemzés nem gondolta volna korábban. Ahogy megjelent az internet, és emlékszik még valaki a Myspace-re vagy a Youtube kezdeti idejére, az A&R (artists and repertoire) vezetők, azaz a kiadók azon munkatársai, akik az új szerződtetésekért voltak felelősek, elkényelmesedtek. Ma meg már ott tart a Warner, a világ egyik legnagyobb lemezkiadója annak ellenére, hogy egy világjárvány ütötte fel a fejét, ami miatt a koncertipar lényegében leállt,

megduplázta a leszerződtetett előadóinak számát, akiket mesterséges intelligencia segítségével talált meg.

Az egészet nem úgy kell elképzelni, hogy minden reggel pontban kilenckor kidob a számítógép egy nevet, akiknek azonnal küldik is a szerződést. Annyi történt, hogy az emberek által termelt iszonyatos mennyiségű adatból különböző algoritmussal kinyerik azokat, amiket aztán később elemezhetnek, vagy újabb algoritmusok segítségével elemeztethetnek. Éppen ezért a Warner például nem a tehetséges és jó kapcsolatokkal rendelkező A&R, hanem az adatelemző szakemberek felé nyit, és felvette Dr. Kobi Abayomit, egy adatelemző nagyágyút, adattudományi és analitikai vezetőnek.

Hirdetés

Ott van például a Sodatone nevű program, amit 2018-ban a Warner meg is vásárolt. Ez  naponta nagyjából 40 ezer, a streaming oldalakra felkerülő dalt elemzi, és ehhez hozzáveszi a közösségi oldalak és a turnék adatait, aztán a potenciális jelölteket. Akiknek emelkedik a népszerűsége a közösségi oldalakon, egyre többen hallgatják őket a streaming oldalakon, és egyre többen vesznek jegyet a koncertjeikre, gyorsabban és egyszerűbben kerülnek a döntéshozók elé.

Az Instrumental nevű program nem régen a Tencent befektetői figyelmét is felkeltette. Ők már korábban megjósolták, hogy a nagy kiadók új szerződéseit hamarosan az adatelemzők kötik majd. A cég vezetője, Conrad Withey nem azt állítja, hogy emberekre nem is lesz szükség a folyamatban, de nekik más lesz a feladatuk, például megtalálni a zenekar hangzását, vagy kidolgozni a fejlődési stratégiájukat. Az algoritmusok pedig nem csak felkutatják a potenciális új előadókat, de segítenek adatokkal alátámasztott üzleti döntéseket hozni.

adatelemzés
Fotó: Chris Liverani / Unsplash

Az újonnan létrehozott adatelemző vezető pozíciójától azt várják, hogy a cégcsoporton belül jobban tudják majd mérni az eredményeiket, és maximalizálhatják az előadóik és szerzőik sikerét, ami valószínűleg a profitot jelenti, csak így jobban mutat egy sajtóközleményben.

Maga a Sodatone egyébként egy baromi izgalmas alkalmazás, és jó látszik, hogy egy új megközelítés milyen mértékben változtathatja meg az olyan művészeti ágakat is, mint a zene. Azon túl, hogy egyszerűbb dolga lehet a zenészeknek kitűnni a többi közül, egy teljesen új irányba is viszi az egészet. Az nem most lett egyértelmű, hogy a zene már nem adja el saját magát. Egy zenésznek a munkája már nem ott áll meg, hogy kész a dala, és azt felvette a stúdióban. Megállhat itt, csak a siker egészen biztosan nem jön így szembe. A közösségi oldalak használata elengedhetetlen, a rajongókkal való kapcsolattartás mindennél fontosabb. Most viszont a teljesen új szempontokat is nagyon okosan ki lehet használni, és ebben csak az adatok elemzése segíthet. A Sodatone például alkalmas arra, hogy managerek egyszerűbben figyeljenek meg zenekarokat, lássák, hogy a nagy koncerthelyszínek kiket szerződtetek le, milyen playlistekbe kerültek bele. A zenekar elemezheti és megértheti a saját rajongótáborát minden eddiginél részletesebben. Olyan eszközökkel élhet, mint hogy kiderítse, milyen véleményvezérek szeretik a zenéjét, ezzel pedig sokkal egyszerűbbé válnak együttműködések, de a kiadók, menedzserek is látják, hogy kik a véleményvezérek kedvencei, és még rengeteg izgalmas adatot ki lehet nyerni a zenehallgatókról, azokról, akik elmennek egy zenekar koncertjére, vagy arról, hogy milyen dallal érdemes először kijönni, mert arra jól fognak reagálni a követők. A lehetőségeket még maga a zeneipar is most ismeri meg, de az egyértelmű, hogy aki okosan és jól használja a rendelkezésére álló adatokat, és meglátja bennük a megfelelő információt, az nagy előnyre tehet szert.  Hogy ez az egyszeri zenehallgatónak jó-e, azt meg majd az idő dönti el.

KOMMENT

A koncertek jövőjére veszélyes, hogy nem együttműködőek a résztvevők

A zenei események a legveszélyesebbek, a közönség pedig a legkevésbé együttműködő.

Egy világjárványnak is lehetnek jó oldalai

A cégek szerint például az, hogy ők léteznek és segítenek. Az egész vesztese a készpénz, az emberek vásárlási szokásai pedig örökre megváltoztak.
35,017KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
719FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Sosem éreztem magam ennyire vénnek – Időseknek szánt telefonokat teszteltünk

A Blaupunkt és a Doro időseknek szánt készülékéből csak az egyiknél gondoltak tényleg az idősekre.

Kellemes csalódás – Zenét hallgattunk a Marshall Stanmore II bluetooth hangfalon

Meglepően jól szólat a viszonylag kicsi, de elég masszív doboz.

Gyönyörű eget tettünk a kutya fölé – Még nem csúcs, de jó úton halad a Xiaomi a MI 10T Pro telefonnal

Nem biztos, hogy mindennek van értelme ebben a telefonban, de kétségkívül szórakoztató.

OnePlus 8T: az apró részletek teszik izgalmassá

Semmi világmegváltót nem ígér, mégis izgalmas a OnePlus telefonja.

Egyszerre telefon, tablet és kicsit notebook is – Teszteltük a Samsung legfrissebb összehajtható telefonját

Ennyi pénzt egy telefonért?! És ha azt mondjuk, hogy egy csúcstelefon, egy menő tablet és egy munkára tökéletes eszköz kerül ennyibe?
Hirdetés
Audiópartnerünk

Meghalt Phil Spector

A börtönben kapta el a koronavírus-fertőzést.

Segíts, hogy segíthessünk! – Jótékonysági kampány a zeneipari háttérmunkások megsegítésére

A befolyó bevételt a Fábián Juli Emlékalapítvány  gondozza és osztja szét a rászorulóknak.

A koncertek jövőjére veszélyes, hogy nem együttműködőek a résztvevők

A zenei események a legveszélyesebbek, a közönség pedig a legkevésbé együttműködő.

Egy világjárványnak is lehetnek jó oldalai

A cégek szerint például az, hogy ők léteznek és segítenek. Az egész vesztese a készpénz, az emberek vásárlási szokásai pedig örökre megváltoztak.