Dr. Timothy Yu-Cheong Yeung streaming szolgáltatók listáit elemezte, hogy megtudja, milyen zenéket preferálnak az emberek a lezárások és korlátozások alatt. A vizsgálatából az derült ki, hogy a legtöbben visszanyúlnak a fiatalkoruk kedvenceihez.
A Toto Africa című dala, a Queen Don’t Stop Me Now slágere vagy a Don’t Look Back In Anger az Oasistől is szerepel azok között a dalok között, amik újra népszerűek lettek.
Persze slágerekről beszélünk, amiket több évtizeddel a megjelenésük után is sokan hallgatnak, de a lezárások idején a szokásosnál is sokkal népszerűbbek lettek. A Leuven Egyetem kutatója 17 billió dalt elemzett Európa hat országában (Svédország, Franciaország, Egyesült Királyság, Spanyolország, Belgium és Olaszország) és szerinte kijelenthető, hogy a korlátozások megváltoztatták a zenefogyasztási szokásokat.
Azt is megfigyelte, hogy a nosztalgiahullám tetőzése a korlátozások bevezetése utáni 60. nap körül tetőzött mindegyik országban.
Yeung azt mondta, hogy az egész kutatás ötlete onnan indult, hogy barátainak mesélte, milyen unalmas a karantén, de legalább egy kicsit újra tudja hallgatni a kedvenceit a 90-es évekből, és mennyire élvezi, hogy újra Radioheadet, Pulp és Blur lemezeket hallgat. Aztán kiderült, hogy barátai ugyanezt teszik, és felfigyelt arra, hogy a Youtube-ra feltöltt videók alatt is hasonló kommentek jelentek meg. A Fleetwood Mac is újra népszerű lett, de ők teljesen más miatt.
Tiktokos hülyeség miatt került vissza a Fleetwood Mac a slágerlistákra
A kutató szerint leginkább a 80-as évek élik második virágzásukat, aztán jönnek a 90-es évek. Májusban a Toto Africa című slágere majdnem minden nap felkerült a Spotify 200 legnépszerűbb dalának listájára, de népszerű lett az ELO Mr Bluesky című dala is, ahogyan sokan a Beatles Here Comes The Sun című dalával próbálták tartani magukban a lelket. Sokan nyúltak vissza a Snow Patrol Chasing Cars című dalához, ahogyan Oasis, Elton John, vagy Rolling Stones slágerekhez.
Szerinte lehetséges, hogy az emberek ezzel szakadtak ki a valóságból, ugyanis a
Nosztalgia utáni kereslet a frusztráltsággal egyenes arányosságban növekszik.
Yeung azt mondja, hogy teljesen természetes és jó reakció, ha az emberek régi kedvenceikkel emlékeztetik magukat a régi szép időkre, és arra is felhívta a figyelmet, hogy sok a pozitív töltetű optimista dal. Igaz azzal sincs semmi baj, ha a szomorú zene segít a nehéz időszakot átvészelni.