Hogyan befolyásolják döntéseinket a szeretetet és a szerelmet is gyakran meghatározó hatalmi viszonyok és az önmagunkról alkotott képünk? Hogyan tudjuk felülírni azokat a sokszor észrevétlenül bevésődött mintákat, amelyek mentén a mindennapjainkat éljük? Egyáltalán: létezik színtiszta érzelem, vagy minden érzést már csírájában ér valamilyen külső behatás, ami megmásítja azt? Ezekre a kérdésekre keresi a választ WeAreGloria IDEOLOGY című, egyáltalán nem szokványos szerelmes lemezén.
Az IDEOLOGY-t meghatározó zenei inspiráció (Sade, Gorillaz, Massive Attack és Spice Girls) és az, hogy elkezdett foglalkoztatni a sztorik és ideológiák szerepe az életünkben, nagyjából párhuzamosan kezdett el hatni rám. A Pop, csajok, satöbbi elején teszi fel a főhős a kérdést: ‘Mi volt előbb? A zene, vagy a szenvedés? (…) Azért hallgatok folyton zenét, mert szenvedek? Vagy a zene okozza a szenvedésemet?’ Rengeteg olyan filmet láttam, zenét hallottam én is, amik bizonyos irányba formálták a gondolkodásomat. Miért gondolom azt, amit? Miért próbálom gondolati síkon megoldani az érzelmi problémákat? Az előző, TIMELESS című album megjelenése után kezdtem el ennek a mélyére ásni: sokat foglalkoztam különböző érzelemfeldolgozási technikákkal, köztük a kognitív viselkedésterápiával is. Ennek a felfedezőútnak az eredménye az IDEOLOGY
– meséli a WeAreGloria projekt mögött álló Dányi Krisztina énekes-dalszerző-producer.
Míg ő az ideológiák hatását vizsgálja, az általa alkotott perszóna, Gloria, az érzéseivel ismerkedik. Ezt tükrözik az albumhoz kapcsolódó képek is. Szombat Éva fotóin az előző lemez indusztriális stílusával szemben most az élénk színek dominálnak, és Gloria ruhái is érzékibbek, játékosabbak. Az album Valentin-napi megjelenése is az érzelmek felfedezésének szimbóluma: Gloria korábban külső szemlélőként tekintett a világunkra, most pedig szeretné a gyakorlatban is kipróbálni a felszedett elméleti tudást; ez azonban gyakran nem úgy sül el, ahogyan előre elképzelte. Gloria kudarcait játékossággal és öniróniával ellensúlyozza: az Energy klipjében például tejet iszogatva és hajcsatokat számolva addig keresgéli a fáradtság ellenszerét, míg végül egy edzőteremben találja magát; a Like a train című dalban pedig arról énekel, hogy a szerelem úgy nehezedik ránk, akár egy tehervonat.
Erre a már-már groteszkbe hajló önreflexióra kapcsolódott rá Szabó Dominik videós, aki klipet készített a Like a train-hez.
Számomra megunhatatlan ez a dal: talán amiatt is, hogy nagyon etűd-szerű, és ezt a műfajt filmben is nagyon kedvelem, készítőként is. Emellett a Like a train számomra az élet abszurditásának egyfajta ünneplése is, amivel szintén jól tudok rezonálni. Szeretek rácsodálkozni a dolgokra, azoknak az elképesztőségére. Könnyen tudunk véleménybuborékokat létrehozni magunk körül, ezekben a saját világokban élni pedig nem a legjobb. Szerintem nem kivétel ez alól a szerelem sem, hiszen ilyenkor is hajlamosak vagyunk arra hangolni magunkat, hogy mindenhol jeleket keressünk, amik vagy megerősítenek, vagy eltántorítanak minket
– meséli.
A videó Dominik személyes felvételeiből készült, bensőséges etűdsor: három különböző ablakon keresztül tekinthetünk be a készítő mindennapjaiba a pulcsivarrástól kezdve a szerencsesüti-üzenetek rendezgetésén át egy római nyaralás képsoraiig.
A TIMELESS kapitalizmus-kritikus zakatolásával szemben az IDEOLOGY zeneileg is lágyabb és érzelmesebb. A dalok hangzása (Dányi Krisztina szinte az összes dalon a jazzboisos Molnár Benczével dolgozott együtt, a mix-master pedig a makrohangból is ismert Czirják Tamás munkája) nyersebb, mégis játékosabb; a kevesebb hangszer miatt kevésbé absztraktak, a szövegek pedig a korábbiaknál direktebbek. Ezzel is tükrözik az IDEOLOGY alapkoncepcióját: segítenek visszatalálni egy olyan állapotba, ahol még minden felfedezés tiszta és nyers, anélkül, hogy túlgondolnánk őket.
Az IDEOLOGY elérhető minden digitális platformon, illetve itt alább is.