Hirdetés

Van értelme a környezetbarát turnénak!

2019-ben a Coldplay bejelentette, hogy egy kis szünetet tartanak a turnézásban, hogy kitalálják, hogyan lehetne a lehető leginkább környezettudatosan megoldani egy világkörüli turnét. Később, mikor bejelentették az új állomásokat, és nekiindultak a világnak, megkapták “greenwashing hasznos idiótái” címkét. Most Budapesten mutatták meg, hogy mire jutottak azóta, mi pedig megnéztük, mit is jelent a közönségnek egy környezetbarát koncert. 

Kezdjük ott, hogy a turnézás valóban nem éppen környezetbarát dolog, persze erre lehet azt mondani, hogy a mindennapi élet sem az, de ha megnézünk mondjuk olyan A-listás előadókat, mint például Taylor Swift, akinek a repülőjével 8 perces utat is regisztráltak, akkor azért jól látható, hogy ez valóban nem feltétlenül normális dolog. A-listás sztároknál az sem ritka, hogy a turnézás nem a folytonos utazásról szól, hanem kiválasztanak maguknak taktikailag egy nagyobb város, akár olyat, ahol egyébként nem is koncerteznek, és onnan repkednek magángéppel minden nap az adott állomásra, majd vissza, ami szintén nem éppen a környezetvédelem etalonja. 

Ehhez képest a Coldplay

Persze most kézenfekvő lenne azt várni, hogy a Coldplay MÁV vonaton érkezzen, és a keletiből gyalog sétáljon át a turné helyszínére, a színpadelemeket meg kiskocsikon vigyék a stadionba, de pont hogy nem kell végletekben gondolkodni. Van az a hamis elképzlés, hogy a környezetvédelem és fenntarthatóság tulajdonképpen azt jelenti, hogy visszamászunk a fára, és lemondunk mindenről, ami kicsit is szórakoztat, és ha ez nem megy, akkor viszont felesleges bármit is csinálni, mert az kevés. Pedig az igazság valahol félúton van, és most ezt az utat próbálja kitaposni egy A-listás zenekar. De nézzük, mit ígér a Coldplay:

  • az akkumulátorokat nap- és egyéb zöld energiákkal töltik
  • a C-színpad energiáját a nézőtéren kihelyezett energizáló biciklik, és a kinetikus táncszőnyegen megtett tánclépések biztosítják
  • ahol lehetséges, megújuló üzemanyagokat használnak a teherszállításhoz, kamionjaikhoz és a légi közlekedéshez
  • a kiosztott LED-karkötők növényi alapú, komposztálható anyagokból készülnek, és többször hasznosítják
  • a jegy árával olyan szervezeteket is támogatnak a látogatók, amelyek az óceánok megtisztítását, az újraerdősítést, az élővilág védelmét, a talaj helyreállítását, közvetlen szén-dioxid megkötés levegőből, zöld és tiszta technológiát, környezetvédelmi jogot és ezen ügyek melletti kiállást szorgalmazza

A greenwashing hasznos idiótái?

Miután 2022-ben megállapodást kötött a zenekar a finn Neste olajcéggel, hogy felére csökkentsék a turné kibocsátását, a környezetvédők egyszerűen a greenwashing idiótáinak nevezték a zenekart. A Neste ugyanis azt állítja, hogy ők a világ legnagyobb fenntartható bioüzemanyag-gyártói, de közben kiderült, hogy a cég beszállítói legalább 10 ezer hektár erdőt irtottak ki 2019 és 2020 között Indonéziában és Malajziában. Sokan úgy vélték, hogy a Neste cinikusan használja a Coldplayt arra, hogy zöld cégként tüntesse fel magát.

„Amikor bejelentettük ezt a turnét, azt mondtuk, hogy mindent megteszünk annak érdekében, hogy a lehető legfenntarthatóbbá és minél alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátásúvá tegyük, de ez egy folyamatban lévő munka. Nem állítjuk, hogy mindent jól csinálunk”

– mondta akkor a zenekar, és beszéltek arról is, hogy a Neste vállalattal kötött megállapodás előtt mindent megtettek hogy a céget ellenőrizzék, és garanciát is kértek és kaptak arra vonatkozóan, hogy nem használnak pálmaolajat, hanem megújuló hulladéktermékekből és melléktermékekből állítják elő a bioüzemanyagot. 

De ugyanígy felszólaltak a környezetvédők amiatt, hogy a BMW-vel is megállapodást kötöttek, amelyek elektromos autók akkumulátorait ajánlották fel, hogy a koncert áramfelhasználásának egy részét ezzel biztosítsák. Környezetvédők szerint a BMW a német autóipar befolyásos lobbistája, többek között azt szeretnék elérni az EU-nál, hogy ne fogadjanak el olyan javaslatot, miszerint 2035-ig nulla károsanyag-kibocsátású autókat lehessen csak gyártani. Erre a vádra a Coldplay azt mondta, hogy ők csak az akkumulátorokat használják, és szívesen vesznek minden javaslatot, hogyan lehetne jobban csinálni. 

De milyen egy környezetbarát koncert? 

Az tény, hogy hiba lenne azzal letudni az egészet, hogy voltak benne nem túl környezetbarát elemek. Az, hogy egy zenekar fenntarthatósági tanácsadót alkalmaz, és próbál tenni a környezetvédelemért, mindenképpen pozitív dolog. Nyilvánvalóan nem lesz olyan, hogy karbonsemleges arénakoncert, mert már csak a logisztika és a hangosítás sem teszi ezt lehetővé. De láthatóan kevesebb volt a fény, amit viszont tökéletesen kompenzáltak a többször használható karkötőkkel. Tokióban 97 százalékos, Koppenhágában 96 százalékos volt a karkötők visszaadási aránya, részben valószínűleg azért, mert se nem nézett ki jól, se nem lehetett semmire használni, távolról kapcsolt ki és be, vagyis totál felesleges lett volna hazavinni. A színpad többi fénye inkább LED-fény volt, ami kifejezetten jól nézett ki, én ennyi színváltós LED-világítást csak Türkmenisztán fővárosában láttam, mondjuk nem gondolnám, hogy ott a környezetvédelem miatt használták, de itt is jól nézett ki. Egyszerű, de annál izgalmasabb ötlet volt a gigantikus diszkógömb, amit néhány lámpa világított meg, de az egész nézőteret és felső karimát ellátta fénnyel. Nyilván nem látott a színpadon senki műanyag palackokat, csak kulacsokat, és összességében nem gondolom, hogy bárkinek hiányérzete lett volna a látvány vonatkozásában. 

Beszámolónk a koncertről

Nekem lámpást adott kezembe a Coldplay Pesten

De vannak kérdések

Az, hogy a zenekar csökkenti a karbonlábnyomát, teljesen hihető. Kiadtak erről környezetvédelmi jelentést is, amelyek szintén arról számoltak be, hogy a 2016-17-es turnéjukhoz képest 59 százalékkal csökkent a turné károsanyag-kibocsátása (ez a turné első szakaszában 47 százalék volt, vagyis valóban folymatosan keresik az új megoldásokat). Akkor azt mondták, hogy ez egy jó kezdet, és szeretnének ennél is jobb eredményeket elérni. A zenekar az elkerülhetetlen kibocsátásokat szén-dioxid kiegyenlítéssel ellensúlyozza, és minimálisra csökkentették a repülést is. 

Jelen esetben ez azt jelenti, hogy bár a koncertek számán nem csökkentenek, de több előadást adnak kevesebb helyen, nálunk például hármat. Azaz ha a Coldplay nem ment a városukba, akkor ők jöttek a Coldplayhez. Vagyis a gyakorlatban a környező országokból, és mint kiderült Braziliából, Argentínából vagy éppen az Egyesült Államokból jöttek rajongók, egy részük nyilván menetrendszerinti repülőjáratokkal, más részük szervezett buszos utazás keretein belül. Hogy ez összességében jobban megterheli-e a környezetet, mintha a zenekar repkedne magánrepülővel, az nyilván annál jóval összetettebb kérdés, minthogy ezt ebben a cikkben kielemezzük, és persze belekalkulálható az a haszon is, hogy ezek az emberek biztosan itt maradnak pár napig turistáskodni, ami összességében kifejezetten kedvez a nemzetgazdaságnak. 

Nyilván egy ilyen koncert a látványra épül, de a környezetvédelem, az állatok védelme, a levegő tisztasága és a tűzijáték nekem valahogy nagyon nem összeegyeztethető. A koncert előtt kifejezetten kértek mindenkit, hogy ne gyújtsanak rá, mert azzal rontják a levegő minőségét, majd az este folyamán többször is kilőttek egy rakás tűzijátékot. 

Tényleg baromi jól néztek ki a világító karkötők, és tök jó, hogy komposztálni lehet, de abban azért biztos vagyok, hogy a benne található jeladó és akkumulátor egészen biztosan nem kerülhet a komposztba. Hogy ezeket mennyire tudják gyűjteni, és újrahasznosítani, az megint egy kifejezetten izgalmas kérdés, ahogyan az is, hogy bár gyorsan lebomló konfettiket lőttek ki, azok vajon milyen gyorsan bomlanak le, sőt hogyan lehet őket úgy összetakarítani, hogy egészen biztosan fel lehessen dolgozni. Azt is izgalmas lesz látni, hogy az újrahasznosítható színpadelemekből mi készül majd. 

A Coldplay nem hazudik, valóban nem állítja, hogy mindent jól csinál, és valóban egy izgalmas folyamat elején tartanak.

„Hosszú még az út, de szeretnénk folytatni”

mondta korábban Chris Martin. Már most egyértelmű, hogy az irány izgalmas, jó, és nézőként semmifajta hiányérzete nincs az embernek amiatt, hogy egy környezetbarát koncertre látogatott el. Sem látványban, sem hangzásban, sem hangulatban nem tudott ez a koncert kevesebbet, mint az ennél jóval környezetszennyezőbb társai. Éppen ezért lenne jó, ha ez az irány lenne az új sztended, ha a zenekarok akár kis lépésekben is elindulnának ezen a vonalon, és egyre több zenekar döntene úgy, hogy elgondolkozik, hogyan lehetne izgalmas és kreatív megoldásokkal fenntarthatóbb eseményeket csinálni. Chris Martin szerint üzletileg is van értelme az egésznek, és el is jutottunk ahhoz a ponthoz, amit már évek óta mi is szajkózunk, hogy egészen egyszerűen meg kell találni a bizniszt a környezetvédelemben, és úgy keresni a pénzt, hogy közben a világ is kicsit jobb hely lesz. 

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

39,016KedvelőTetszik
3,065KövetőKövetés
4,570FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Audiópartnerünk