Hirdetés
Hirdetés

,,Valahol mindenki bohóckodik a színpadon” – interjú Co Lee-val

Co Lee néven ismert Halász Kolos első magyar nyelvű albumát tavaly év elején mutatta be, aminek idén egy nagyszabású lemezbemutató-lezáró bulit is szerveznek a Margitszigeten. A Cirque du Margaret keretein belül több fellépővel, kora délutántól induló koncertekkel és egy igazi cirkusszal várják június elsején a Kristály Színtéren a rap és az előadóművészetek kedvelőit. Magyar nyelvű alkotásról, cirkuszról és a színes line up-ról beszélgettünk Co Lee-val az esemény kapcsán.

Hirdetés

Tavaly jelent meg a Cirque de L’Homme (CDL) című lemezed, azóta pedig már a Program is kijött. Tervezted, hogy ennyire hosszúra nyúlik a CDL albumnak a bemutatója?

Út közben nőtte ki magát, inkább a Program volt kevésbé megtervezett ebben a rotációban. A CDL egy tudatos és átgondolt magyar nyelvű lemez volt, ezzel szemben a Program egy szituációból született. Talán így tudnám elhelyezni egymáshoz képest a kettőt. A CDL-nél nagyon erősen megragadtuk a vizuális világot, ami megteremti a cirkuszos hangulatot. A lemezbemutató koncerteket is felosztottuk felvonásokra, és mindet egy függönyfelvonás választotta el egymástól, én is többször álltam színpadra bohócnak vagy pantomimesnek öltözve. Nem terveztük, hogy ennyire sokáig visszük ezt a vonalat, a lehetőség időközben mutatkozott meg arra, hogy tető alá tudunk hozni egy nagyobb produkciót is ebben a tematikában a Cirque de Margaret keretein belül. Ez lesz az egész cirkuszos témának a csúcspontja.

Volt hatással a CDL vagy épp annak a visszhangja a második magyar lemezed megszületésére?

Ilyen formában annyi közük van egymáshoz, hogy miközben az első magyar lemezen, a CDL-en dolgoztunk elkapott egy lelkesedés, ami azóta is hajt a magyar nyelvű alkotás felé. Biztos voltam benne, hogy a CDL után is magyar nyelvű anyagokon szeretnék még dolgozni. Más tekintetben viszont nagyon más volt a két lemeznek a folyamata. Az elsőn sokan dolgoztunk, öt-hat producerrel, rengeteg feattel, több stúdióban, az kicsit rohangálósabb sztori volt, míg a Program egy helyben készülős, egy emberrel és környezetben íródó.

Miért kezdtél el magyarul szövegeket írni?

Két oldalról tudom megközelíteni. Az egyik az egy zsigeri, reflexszerű behatás volt, ami abban mutatkozott meg, hogy az első magyar szövegemet teljesen véletlenül írtam meg. Éppen egy angol szövegen dolgoztam, mikor úton voltunk valahova, és az autóban ülve eszembe jutott egy sor magyarul. Leírtam, aztán jött a második, a harmadik és így tovább, végül pedig ott volt előttem az Út című számnak a szövege. Szóval a magyar nyelv felé nyitás egy megtervezetlen történés volt. A másik feléről nézve már van benne tudatosság is. Szerintem a hiphop meg a rap világához nagyon szorosan hozzátartozik a közeg, illetve a közönséghez való kapcsolódás. Ezt pedig a legjobban az anyanyelveden tudod megtenni. Korábban már többször is éreztem, amikor koncerteztünk egy helyen, ahol ott voltak nagyjából kétszázan, hogy igazából magamnak rappelek. Harminc százalék megérkezik, de hetven százalék ott csapong az éterben. Ez a fajta igény elégül ki azzal, hogy magyar nyelvre váltottam. Közvetlenebbül tudok kapcsolódni az emberekhez, és vissza tudom adni nekik azt, amit én kapok tőlük.

A rap és a közönség vonalán maradva, a cirkusz világa elég erősen elhatárolódik attól, amire a rap szó alapján asszociálnak a legtöbben. Ezt megelőzte valamilyen folyamat, hogy te amellett döntöttél, hogy a rap műfaján belül nem a megszokott témákhoz nyúlsz?

Én más háttérből és közegből érkeztem a rap műfajába. Én is sokat agyaltam ezen, hogy hogy jövök én a raphez és mi dolgom van nekem ezzel a sztorival, de ez hamar ki is derült, hogy nem lehet szokványos megközelítésem a műfajhoz úgy, hogy közben önazonos is maradjak. Azzal kell dolgoznom, ami nekem van. Ez pedig az én belső cirkuszom. Ehhez pedig az is hozzátartozik, hogy én artistaképzőbe jártam és megtapasztaltam a hivatalos, valódi cirkuszt is, meg a metaforikus megközelítését is; az egész világ egy cirkusz, és a humor az elengedhetetlen az egészséges életmódhoz, mind előadóként, mind hallgatóként, szóval nekem ennek mentén kellett elindulnom, és haladnom.

Találkozik egymással az artistaképző és a zenei pályafutásod?

A bohóc szakmával először 2014-ben találkoztam, mikor kimentünk Olaszországba egy bohóc workshopra apukámmal. Ennek a művészetnek a háttere, a tanulhatósága és a filozófiája felnyitotta a szememet, és felfedeztem, hogy ez tartalmaz valami olyat, amire nekem szükségem van. Soha nem az volt a fejemben, hogy karrier meg megélhetési szinten szeretnék ezzel foglalkozni, hanem inkább ki akartam bányászni belőle azt, ami számomra értékes, és szerintem ez sikerült is. Erre az egyik legjobb példa talán az önreflexió és a saját magam tisztánlátása és annak a szabadsága, hogy nem kell mindig olyannak lennem, mint amilyennek látnak vagy gondolnak az emberek. Ezekből a prekoncepciókból lehet előre lépni és ez igazán felszabadító. A bohóc szakma és előélet nagyon sokat adott nekem az előadói létemhez, a hétköznapokban is el tudtam helyezni ezt a gondolkodásmódot, ugyanígy a fellépéseknek és az emberek előtti szereplésnek is megágyazott.

Az világos, hogy a cirkusz világával neked hol van kapcsolódási pontod, de a rapnek, illetve annak a rapnek, amit te képviselsz, van valamilyen összefüggése a cirkusszal?

Valahol mindenki bohóckodik a színpadon. Ez a felfogás nekem nagyon szimpatikus, hogy bárki, aki kiáll és előad, az vagy komolyan vagy komolytalanul, de bohóckodik. Legalábbis én szeretek így gondolni rá. Amikor a CDL-t bemutattuk, akkor a felvonások között váltakozott, hogy civil ruhában, vagy beöltözve léptem fel, és valahogy a pantomim szetthez képest, a civil ruhás felvonásokban sokkal csupaszabbnak éreztem magamat. Ez is azt mutatta meg nekem, hogy ennek ez a formája. Az albumnak és az egész világnak ez a megfelelő megjelenési formája, és így természetes az egész.

Említettél több mindent is a bemutatók kapcsán, mint a felvonások és a beöltözések, ami június elsején a Margitszigeten fog majd kicsúcsosodni. Honnan jött a Cirque de Margaret ötlete és mennyi minden volt meg ebből akkor, amikor kijött a lemez?

A lemez megjelenésekor még nem volt elképzelésünk erről a koncertről, ez folyamatosan formálódott, addig amíg fel nem ismertük a lehetőségét annak, hogy mi ezt meg tudjuk csinálni. Elkezdődött a cirkuszi vonal, építgettünk, fejlesztgettük, amíg a cirkuszos rapbulik legnagyobb dobását meg nem álmodtuk. Ez nem volt előre átgondolt sztori, jöttek a lehetőségek és mi éltünk vele, végül pedig egy komplett cirkuszt beépítettünk a produkcióba, Most már eléggé célegyenesben vagyunk a buli kapcsán, de még mindig igyekszünk megfelelően kihasználni minden lehetőséget. Én szeretnék úgy is gondolni erre, mint egy tisztelgésre a cirkusz világa előtt, ami egyben kicsúcsosodás és lehetőség is a továbblépésre, hogy ezt az egész cirkuszi vonalat kimerítve magunk mögött hagyhatjuk és úgy lépünk tovább, hogy mindent kihoztunk ebből, amit csak lehetett.

Tervben vannak már más témájú projektek?

Igen. Tervezzük az új albumot, ami szeptemberben fog megjelenni, és az már egy továbblépés lesz egy új arculat felé. Erről egyelőre sok mindent nem árulhatok el, de ennek is hasonlóan markáns világot képzelünk, mint a CDL-nek.

Hogyan állt össze a line up a mostani Cirque de Margaret-re?

Vannak olyan nevek, akik nem annyira meglepőek, mint mondjuk Gege, akivel van közös zenénk, meg egyébként is koncertezünk és gyakran fordulunk meg egy line up-ban. Szempont volt ez is az esemény összeállításakor, hogy a barátaimat szerettem volna meghívni, akikkel szívesen lépek fel. Talán Moriones a legmeglepőbb a fellépők sorából. Ő bohóc sminkben nyomja, és ha valaki a magyar színtéren rajtam kívül bevállalja azt, hogy bohócnak sminkelve lép fel, akkor egyértelműen feljogosítja arra, hogy eljöjjön a cirkuszomba. Nem az a lényeg, hogy milyen zenét játszik, mennyire passzol bele, vagy üt el éppen, sokkal inkább az eszme, hogy a cirkusz égisze alatt egység és összetartozás van. A magyar zenész térben ezeket a falakat le kell bontani. A zene útja, hogy ezeket lebontsuk és mindenki dolgozhasson meg tapasztalatokat szerezhessen más színes felhozatalú előadókkal. Univerzális nyelv, ami alatt szeretet és összetartozás van.

Nekem pont Moriones volt az, akit a legtalálóbbnak éreztem a line up-ban.

Most már én is azt gondolnám, hogy evidens, csak zeneileg valószínűleg nem ő a legtalálóbb előadó, aki eszébe jut az embereknek, de ez tök jó visszacsatolás nekem is, hogy lehet érteni, és önmagában a tematika túlmutat azon, hogy zeneileg mi a felépítés.

Mit gondolsz, mi volt a korábbi tapasztalataidból a legnagyobb hatással a jelenedre, amivel egy tematikus minifesztivált tudtál összehozni?

Most hirtelen az jutott eszembe, amikor a Müpában először mutatkozott be a Co Lee Live produkció. Azon az eseményen, nagyon magas fokon találkozott a színház a rapzenével, amire a hely adottságai is rátettek egy jó nagy lapáttal. Ott éreztem azt először, hogy ezt így is lehet csinálni, és ennek van tere, lehet ötvözni. Megtámogatja a színház, a dramaturgia és a cirkusz a zenét, a hangzásvilágot a látvány, és ennek az egésznek ötvözete csodásan működik.

A koncertre jegyek még kaphatók. További részletek az eseménynél és Co Lee Facebook oldalán érhetők el.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,996KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,850FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

LÁNGOLÓ PREMIEREK

DALMEGOSZTÁS

Lemezkritikák

Beszámolók