Hirdetés
Hirdetés

Út a közönséghez – viaDAL klipek

Sokan megnézték, és sokan látták el pozitív megjegyzéssel az Ocho Macho feat. Kowalsky Képzeld el másképp, illetve Copy Con Nyugi című dalából készült klipet az I Love Suzuki YouTube csatornán. A filmek a Suzuki viaDAL játékhoz készültek, a Magyar Suzuki Zrt. segítségével forogtak. A dalokról, a klipek utóéletéről és az online jelenlét fontosságáról beszélgettünk Kirchknopf Gergővel (Ocho Macho) és a fenti képen látható Copy Connal.

Az I Love Suzuki YouTube csatornán több mint kétszázezer megtekintést produkált mindkét klip. Milyen érzés ez, hogyan kommentálnátok?

Gergő: Ahhoz képest, milyen körülmények között született a dal – több mint egy évig tartott, amíg összeraktuk Kowával – villámgyorsan ismert lett. Erről az első visszajelzés az volt, amikor koncerten Debrecenben eljátszottuk, és velünk énekelték. Amikor a videoklip kijött, azt láttuk, hogy napról napra egyre többen nézik meg. Nem tudtuk, mit várjunk ettől a daltól, mi nagyon-nagyon megszerettük, a közönség pedig, hála Istennek, még messzebbre juttatta, mint ahová mi gondoltuk.

Copy Con: Örülök!

Ma, amikor hihetetlen médiazajban és a népszerűségért folyó kiélezett versenyben kell kitűnni, mit jelent a zenekarnak egy videoklip?

Gergő: A két hazai zenei csatorna olyan klipeket gyárt, és olyan időben adja le, amelyben szerintem ember nem bír fennmaradni; hajnal négykor elég kevesen néznek videoklipeket. Főműsoridőben és nappal pedig olyan tiniműsorok mennek, amelyek egyáltalán nem a valós világot mutatják a fiataloknak. Ezért egyetlen csatorna maradt, a sokat szidott internet, amely számunkra hasznos eszköznek bizonyult. Egy zenekar életéhez a lemezeken és a dalokon kívül a klipeknek is hozzá kell tartozniuk. Az online felületek használatával a nehezebb, göröngyösebb, kanyargósabb, utat választottuk, de talán igazabb és tiszta szívvel lehet rajta menni.

Copy Con: Ha a saját „történetemre” gondolok, a klipnek nem a rajongók, hanem szakmai körök megnyerésében lehet, vagy lehetett volna jelentősége. Amíg nincs kliped, addig nem vesz komolyan a szervezők, újságírók egy része, még akkor sem, ha közben van egy stabil és nagy létszámú rajongótáborod. Ezen a web2, a közösségi oldalak elterjedése némileg változtatott, de még mindig így van.

2005 óta koncertezek rendszeresen, és mindig megvolt a kellő számú közönségem, azonban 2008-ig a számos teltházas koncert ellenére, amit országszerte és határon túli klubokban tartottunk, médiatámogatottság nélkül működtem, bizonyos szervezők, és médiaszakemberek alig tudtak rólam. Ennek annyi hatása volt, hogy kissé össze-vissza tudtunk koncertezni, egy-két fesztiválról kimaradtunk, mert a szervezők nem hallottak rólam. Ez persze egyáltalán nem jelentett megrázkódtatást, sőt, lehetőséget adott az underground működésre, így is „hoztuk a megfelelő számokat”, ami a közönség létszámát illeti, és ahova szerettünk volna, oda mindig eljutottunk.

Sosem akartam „befutni”, és főleg nem akartam üzleti alapon zenélni, csak a lemezkiadással, koncertezéssel járó költségeinkre akartuk megkeresni a pénzt. Így klipre nem nagyon jutott, bár a technika fejlődésével ma már a töredékébe kerül egy színvonalas videó elkészítése, mint például 4-5 éve. A lényeg, hogy a közönség „bevitt” minket a megfelelő helyekre, egyszerűen annyian kértek, hallgattak, hogy ha lassan is, de egyre többen felfigyeltek ránk. Néhány jól sikerült klippel ez rövidebb idő alatt nagyobb hatást ért volna el, de így is minden jó…

Ocho Macho

Milyen előnyei lehetnek annak, ha online csatornákon juttatunk el valamit a közönséghez?

Gergő: Valóban azok kapják meg a tartalmat, akiket tényleg érdekel az adott zenekar, és az, hogy mi történik velük, míg a televízió gyakran csak háttérként szól. Online felületeken magunk állítjuk be a kedvelt oldalainkat, a közösségi oldalakon az érdeklődési körünket. Szerintem ezt az élményt, hogy direktben megérkezik az előadó az otthonunkba, csak az internet segítségével érhetjük el. Nem beszélve arról, hogy a kedvenceink videoklipjét otthon bármikor lejátszhatjuk.

Copy Con: Az online felületek esetében még mindig a közönség a legkiemeltebb „szűrő”, vagyis még mindig az alapján tud valaki, vagy valami népszerű lenni, hogy mennyire hiteles, érdekes, és jó. Persze egyre inkább ez a „terep” is befolyásolt, gondoljunk csak a különböző vírus-marketing akciókra, vagy sorsolásokkal, ajándékokkal megszerzett lájkokra. Ennek ellenére a neten nyílik leginkább lehetőség arra, hogy egy minőségi produkció utat találjon a közönséghez, ha lassabban is, de biztosan, és akár költségek nélkül. Ráadásul a többi információs felülettel szemben tényleg a legszélesebb körű kínálatot és keresletet egyesíti, nincs az a szubkultúra, ami ne találná meg a közönségét, vagy az a közönség, aki ne lelne saját szubkultúrára. Évekig nem lehetett hallani rólam semmilyen médiában, mégis terjedtek a számaim fórumokon, netes felületeken, a közönség meg csak dőlt a bulikra.

A Nyugi és a Képzeld el… népszerűségéhez mit tehetett hozzá a videoklip?

Gergő: A zenekarnak élő koncert alkalmával nyílik módja arra, hogy konkrétan és hangosan elérje a közönségét. Nagyon örülünk, hogy a Magyar Suzuki Zrt. segítségével ez a lehetőség elénk jött, és úgy jutunk el oda, ahol még élőben nem láttak minket, hogy a videoklipet már látták, megszerették a dalt, és várják, hogy velünk énekelhessék. Egy év alatt tudtuk volna annyira népszerűvé tenni koncerteken, mint amilyen népszerű lett fél év alatt az I Love Suzuki YouTube csatornán.

A forgatáskor a legnagyobb kihívás talán az, hogy több helyszínen zajlott a munka. A stáb nagyon szépen lepörgette a munkát, mindenki tudta, mit hogyan kell csinálni, hová kell beállnia, és a zenekart inspirálva készítették a klipet. Intenzív napunk volt, reggel ötkor kezdtünk, ráadásul koncert után voltunk. Így visszanézve gyönyörű szép lett a film, nagyon jók a hangulatok, a helyszínek, a vágások, ez életünk legkomolyabb klipforgatása volt.

Copy Con: A közelmúltban szükség lett a klipre, egyrészt elvárás a rajongók részéről, másrészt számos tévéinterjút kellett visszamondanunk azért, mert nem tudtunk volna bejátszáshoz videó anyagot vinni. Az sem mellékes, hogy egy dal mondanivalójának elmélyítésében fontos egy jól sikerült klip. Ráadásul, ha ez a klip ajándék, vagy helyesebben megfogalmazva mecenatúra keretében valósul meg (tehát gyakorlatilag ellenszolgáltatás nélküli támogatásként), akkor az természetesen nagy segítséget jelent.

Jelenleg mik a terveitek?

Gergő: Készülünk a nyárra, állandóan úton vagyunk. Szeretnénk, ha ősszel új lemezzel jöhetnénk ki.

Copy Con: A 2012 második félévi turnét követően visszavonultam, és átmenetileg abbahagytam a koncertezést. Az elmúlt hét év folyamatos aktivitással telt, lemezek készültek, koncertek, turnék pörögtek stb. Mielőtt befásul, vagy elüzletiesedik, esetleg végleg kifullad egy produkció, azelőtt nem árt néha egy kis visszavonulás, amíg az ember más dolgokkal foglalkozik. Most épp ez zajlik. Ha pedig eljön a visszatérés ideje, arról remélem mindenki hall majd, akinek hallania kell.

Advertisement
38,925KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,520FeliratkozóFeliratkozás

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Audiópartnerünk

Friss Lángoló