Az eredetiség szép. A bátorság is az. És bizony kell némi bátorság, meg egy kis nyitottságra való hajlam ahhoz, hogy értékelni tudjuk a LAKVAR zenéjét, hiszen a szó fizikai és átvitt értelmében is határtalanul eredeti zenéről és zenekarról van szó, melynek saját jogon is elismert zenészeknek számító tagjai ugyanúgy merítenek saját kulturális örökségükből és hagyományaikból, ahogyan a balkáni, kaukázusi és közép-európai népzenét ötvözik a jazz, a pop, az elektronika vagy a progresszív rockzene elemeivel, akár egy dalon belül. Mindennek eredménye, ami eddig két teljes stúdióalbum formájában öltött testet, olyasféle zenei kaleidoszkóp, ami minden hallgatónak mást mutat, attól függően, ki milyen irányból közelít hozzá. Ez pedig a legkiválóbb produkciók sajátja, még akkor is, ha egyelőre erről kevesebben tudnak hazánkban, mint az kívánatos lenne.
A 2017 óta létező LAKVAR alapítótagjai Péter Hajnalka zeneszerző-énekes, ütőhangszeres és Zura Dzagnidze grúz zeneszerző, gitáros és panduriművész. A Stuttgartban született Hajnalka magyar és bolgár szülők gyermeke; a hagyományos magyar népzenét Budai Ilonánál, Fábián Évánál és Havasréti Pálnál tanulta, de később, a németországi Trossinger városában végzett tanulmányai során török és arab zenével is foglalkozott. Eddigi pályafutása során turnézott már egész Európában, a Közel-Keleten, Izraelben, és többek között olyan művészekkel dolgozott együtt, mint az egyiptomi énekes és színészlegenda, Mohamed Mounir, az indiai ütőhangszeres, zeneszerző – nem mellesleg a norvég szaxofonos, Jan Garbarek egyik leggyakoribb zenésztársa – Trilok Gurtu, vagy a Mezzoforte trombitásaként is ismert Sebastian Studnitzky, a Schäl Sick Brass Band, és persze sokan mások. Emellett ő a németországi Women of Music, illetve a hazai Women of Music Hungary kollektívák alapítója, melynek célkitűzése a női zeneipari szereplők megerősítése és helyi közösségek szervezése, tágabb értelemben pedig az, hogy transzkulturális és műfaji határokon átívelő zenei megközelítéssel formálják a jövőt.
A zenekar gitárosa és zeneszerzője, Zura Dzagnidze a Tbiliszi Konzervatóriumban szerzett diplomát, ezután a Stuttgarti Állami Zeneművészeti Egyetemen és a londoni Trinity Laban Conservatoire of Music & Dance hallgatójaként folytatta tanulmányait. Ő volt előbb döntőse, majd győztese a svájci és amerikai közös szervezésű Close Encounters dalszerzőversenynek, különböző formációk tagjaként és szólóban pedig olyan rangos eseményeken lépett fel eddigi pályafutása során Európában, Oroszországban, Mexikóban, Grúziában és Izraelben, mint a Rudolstadt World Music Festival, a Jazz Open Stuttgart, a Tbiliszi Nemzetközi Gitárfesztivál, vagy az Amphi fesztivál. Széles látókörű, univerzális zenész, akit ugyanúgy inspirál a klasszikus zene, mint a folk, az indie, a rock, vagy az elektronika és a dance műfajok – talán nem véletlen, hogy 2015 óta tagja a Torben Wendt által vezetett gótikus synth popot játszó Diorama zenekarnak is.
És természetesen rajtuk kívül is igazi egyéniségek játszanak a Lakvar soraiban, hiszen a basszusgitárnál Papesch Pétert, a hangszer egyik legfoglalkoztatottabb hazai művelőjét találjuk, akinek eddigi pályafutását olyan nevekkel fémjelezhetjük, mint a Besh-O-Drom, a Kaltenecker Trio, a Cosoura, a European Mantra, az Electric Jazz force, Nikola Parov és Herczku Ágnes, Presser Gábor, vagy épp a Lokomotiv GT. A további posztokon pedig olyan zenészek működnek közre, mint Tayfun Ates, bolgár-török ütőhangszeres, Florian Vogel, német jazzhegedűs, Santino Scavelli, az Olaszországból származó multihangszeres dobos és ütőhangszeres, és Aleksejs Maslakovs lett harmonikás.
És hogy milyen ez a határokat bármikor átlépő zenei világ? Talán bocsánatos bűn, ha idézzük a zenekar weboldalán olvasható öndefiníciót, mert sokáig kellene gondolkodnunk ennél jobb megfogalmazáson:
„Erős és szárnyaló dallamok keverednek összetett ritmusokkal, a csend és a törékenység pillanatai találkoznak a szabad és félelmet nem ismerő improvizációval és virtuozitással. Hajnalka vokális karaktere különböző hagyományos stílusokat használ, hogy kinyissa a rejtett érzelmek kapuit, melyek misztikus és ősi varázslatként bontakoznak ki a zenéből. A konvenciók által nem korlátozott LAKVAR zenei kockázatot vállal, hogy áttörje a zenei hagyományok határait és határait, és új utat nyisson közöttük.”
Nos, valahogy így. De még ennél is jobb, ha szavak helyett magával a zenével illusztráljuk az eddig leírtakat. A zenekar eddigi két lemeze ugyanis bőven megérdemli a figyelmet bárkitől, akinek szimpatikusak a járatlan utakat kereső formációk, és az olyan dalok, amelyek egyszerre vannak tele szívvel, lélekkel, meg persze virtuóz vokális és zenei megoldásokkal, okos, olykor meglepő hangszerelésekkel.
A 2020-ban saját kiadásban megjelent Sabotage and Tradition hét tradicionális, bolgár, moldvai és magyar cigány népdal Lakvar-féle interpretációját tartalmazza két saját szerzemény, az eleven, öntörvényű slágernek is tekinthető Hajnal comes és az anyagot záró, szívbemarkoló Zuhanni kezd az éjszaka mellett. Tavaly már a német CPL-Music gondozásában érkezett meg a folytatás a Fiction and Folklore című második album képében, melyen a zenekar tovább tágítja saját dimenzióit, elődjéhez hasonló sokszínűségével, olykor sokszor egyenesen euforikus pillanataival – lásd / halld Koga vagy KI-BË (Ki nyirësbe, bé nyirësbe) – , máskor – pl. Ilona’s Lullaby, Akkor szép az erdő – nemes letisztultságával.
A LAKVAR azon ritka zenekarok egyike, melyeket lehetetlen kiismerni egy-két dal meghallgatásával, ugyanakkor biztosak lehetünk abban, hogy albumaikon még évek távlatából is felfedezhetünk olyan részleteket, amelyek korábban nem tűntek fel. És bár először tavaly nyáron, megalakulásuk után több mint hat évvel jutottak el először Magyarországra, december 10-én itt az alkalom arra, hogy azok, akik lemaradtak a Magyar Zene Házában és a Sziget Fesztivál Global Village színpadán adott koncertjeikről, netán szeretnének újra részesei lenni ennek a máshol meg nem tapasztalható zenei világnak, élőben találkozzanak velük. Dalaik ráadásul ezúttal egy különleges felállásban, Kézdy Luca (hegedű) és Jochen Spahr (dob, ének), valamint a Fiction and Folklore albumon közreműködő zenészek, Mogyoró Kornél (ütőhangszerek) és a Söndörgőből ismert Eredics Áron (tambura, ütőhangszerek) segítségével elevenednek meg a színpadon. Nem érdemes kihagyni.
Jegyek és további információk a Müpa weboldalán, a koncert Facebook-eseményén, valamint a LAKVAR online felületein!