Hirdetés

Sokkal zöldebben szeretnének visszatérni a fesztiválok

A fesztiválok már tervezik a visszatérést, és ők is szeretnék azt, amit a zeneipar több szereplője is sürget, vagyis ha már kényszerszünetet kellett tartani, akkor megújulva és a jövő igényeinek sokkal jobban megfelelve induljanak újra, teljesen új alapokra helyezve az egész iparágat.

A zöldebb fesztivált takaró elképzelések messze túlmutatnak azon, hogy mindenki többször használatos műanyagpohárral rohangáljon, vagy hogy több legyen a szelektív kuka. Az egész már a szervezéskor és a beszállítók kiválasztásával elkezdődik, folytatódik a fesztivál építésével, egészen az esemény végéig, és az ott keletkezett hulladék szortírozásáig.

Egy apró lépés is sokat jelenthet

Nem állítjuk, hogy a legnagyobb segítség a Földnek, és könnyedén rásüthető a greenwashing, azaz a zöldre mosás, de legalább elkezdődött egyfajta szemléletformálás azokon az eseményeken, ahol a jegyár egy része olyan szervezetekhez jut el, ami aktívan részt vesz a környezetvédelemben, akár úgy, hogy helyszíneknek és zenekaroknak segít abban, hogyan tudnak környezettudatosabbak lenni.

Az ezzel foglalkozó szakemberek szerint néha már egészen apró lépések is elegendőek, például, hogy egy koncerten legyen lehetőség az ásványvizet ne egyszer használatos műanyag palackba, hanem a látogató kulacsába kérni, és ugyanígy üdítőt se csak palackos kiszerelésben lehessen vásárolni.

Minden részlet számít

A világ egyik legzöldebb nagy fesztiváljaként tartják számon a norvég Øya fesztivált. Claes Olsen, az esemény alapítója arról mesélt a Rolling Stone magazinnak, hogy odafigyelnek a hulladékkezelésre, a közlekedésre, az étkezésre, a felhasznált energiára és arra is, hogy miket vásárolnak. Például, hogy a vécépapír is olyan beszállítótól érkezzen, aki odafigyel a környezetre. Persze erre most lehet azt mondani, hogy a fesztiválok többsége ehhez a kérdéshez igazán környezetbarát módon áll hozzá, és eszébe sem jut vécépapírral készülni, de a helyzet az, hogy a környezetvédelem nem a lemondásokról szól, csak egy kicsit több odafigyelésről. A fesztivál következő célja a karbonsemleges építkezés, vagyis hogy összességében károsanyagkibocsátás-mentes legyen a helyszín megépítése. Nyilvánvalóan elengedhetetlen az ilyen munkához, hogy kamionok és munkagépek lepjék el a területet, de az már nem mindegy, hogy a szervezők itt meg is állnak, vagy tovább gondolják, hogyan lehet ezt ellensúlyozni.

Hajtogatható konténer, papírsátor

Ahogyan a szervezők szeretnének nyitni a környezetvédelem felé, úgy keres egyre több vállalkozás megoldást a problémáikra.

Ráadásul előfordul, hogy pont egy fesztivállátogató fejéből pattan ki a korszakváltó ötlet. 

Így történt a KarTent esetében is, mikor Jan Portheine egy fesztivál utáni napon látta, mennyi sátrat hagynak ott a helyszínen a fesztivállátogatók. A megoldása, vagyis az újrahasznosítható kartonsátrak persze nem állják meg a helyüket a világon bárhol. Például Angliában, ahol eléggé átlagos kép, hogy a fesztiválozók a szakadó esőben buliznak sártengerben, egy ilyen kartonsátor egészen biztosan nem lehet élhető alternatíva, de a világ más pontjain megoldást jelenthet a szeméthegynyi sátor problémájára. Hasonlóban gondolkozik a FestivalChair is, ők tulajdonképpen egy kartonhokedlit mutattak be, ami egyben reklámfelületként is funkcionálhat, az esemény után pedig könnyedén újrahasznosítható.

Ha a logisztikát nézzük, az egyik legnagyobb problémát a szállítás jelenti. A rengeteg konténer szállítását eddig nem sikerült helytakarékosan megoldani, erre jelenthet megoldást az összehajtható oldalú, így egyszerre jól rakásolható konténer, vagy éppen a kisebb helyet foglaló és könnyebben szállítható, nőknek szánt mosdó.

A jövő pedig egyértelműen az energiatakarékos hang- és fényrendszerek felé mozdítja az ipart, ráadásul több cég és fesztivál is együtt keresi azt a megoldást, amivel megvalósulhatna a “Plug & Play modell”. Erről írt egyébként legutóbb a Massive Attack tanulmánya is, a cél az lenne, hogy a nagy koncerthelyszínek, fesztiválok olyan infrastruktúrával rendelkezzenek a helyszínen, hogy a zenekaroknak jóval kevesebb kamionnyi technikával kelljen utazni.

A fesztiválozóknak a kudarcban és sikerben is jelentős szerepük van

Az egyértelműen látszik, hogy a zeneszerető, fesztiválra járó réteg egy részét már egy ideje foglalkoztatja a környezettudatosabb életmód. A fesztiválszervezők pedig azt látják, hogy a szemléletváltás, ha ők is kiállnak a téma mellett, és a látogatókkal együtt keresnek válaszokat, az hosszabb távú pozitív változásokat is képes előidézni a társadalomban.

Ugyanakkor azt is fel kell ismerni, hogy nagyon sok törekvés hiábavaló, ha a látogatók nem állnak mellé. A legtöbb fesztiválon hiába a szelektív hulladékgyűjtés, így is szükség van arra, hogy emberi kéz újra átválogassa a szemetet. Hiába jelenti be egy fesztivál, hogy nyugodtan vigyék az előző évek repoharait vagy a saját kulacsukat, ha a látogatók nem teszik ezt meg. Hiába van kartonsátor, ha mégis sajátot visznek, majd a helyszínen hagyják.

A kezdeményezés kudarca mellett az is a látogatókon múlik, hogy mi mindent tudnak elérni. A fesztiválszervezők azt szeretnék, ha a látogatók jól éreznék magukat, és a következő évben is visszatérnének.

Minél magasabb helyen áll a látogatók értékítéletében az, hogy például az üdítős partner a műanyag palackos kóla helyett gépi kólát is szolgáljon fel, vagy hogy egyik ételszolgáltató se használjon műanyag csomagolást, annál egyértelműbb lesz az üzenet. 

Ezzel együtt pedig annál gyorsabban kell lépnie a partnereknek és a szervezőknek is, hogy ők is megfelelő helyen kezeljék az események zöldebbé tételét, transzparensebbé tegyék a fesztiválok és koncertek ökológiai lábnyomát, és hatékony megoldásokat dolgozzanak ki a fenntarthatóbbá tételben.

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
840FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk