Hirdetés

Sokkal környezettudatosabbnak kellene lennie a koncertszektornak az újraindulás után

Mikor tavaly decemberben Edwin Congreave, a Foals billentyűse arról az elképzeléséről beszélt, hogy a környezet érdekében a zenekaroknak abba kellene hagyni a világ körüli turnézást, sokan felháborodtak. Azóta viszont több szervezet és előadó is hangoztatja, hogy ha valamikor, akkor most meg lehet lépni azt, hogy az iparág sokkal környezettudatosabban működjön.

A világjárvány előtt nem volt ritka, főleg a DJ-k esetében, hogy egy hétvége alatt három európai nagyváros között repkedtek, ahogyan a fesztiválok is rengeteg kritikát kaptak a szeméthegyek miatt. Szó volt már arról, hogy a streaming sem tesz jót a világnak, és az új NFT-őrület sem igazán környezetbarát.

Hogy ezen változtatni lehessen, a Music Declares Emergency szervezet szóvivője, Lewis Jamieson azt szeretné elérni, hogy a zeneipar legyen az az iparág, ami meg tudja mutatni, hogy képes a környezetszennyező múltat maga mögött hagyni, és olyan megoldásokat hozni, ami példaként szolgálhat nemcsak a többi, szintén környezetszennyező iparágnak, de az egyének tudatosabb döntéseit is segíthetik.

Élen járnának a kis független kiadók

Több kisebb kiadó is bejelentette, milyen kötelezettségeket vállal a közeljövőre nézve, ám az jól látszik, hogy rendszerszintű változásokra van szükség ahhoz, hogy valami elinduljon.

A Ninja Turtle kiadó vagy a Beggars Group például vállalta, hogy csökkentik a központ széndioxid-kibocsátását, vagy kevesebb üzleti útra mennek. De hiába sürgetik, hogy olyan lemezgyártókkal szeretnének dolgozni, akik zöld energiát használnak az üzemeikben, ha nincs ilyen, akkor nem nehéz belátni, hogy meg vannak lőve.

Mindenki adjon bele

Szintén a héten jelent meg az Earth Percent nevű, Brian Eno nevével fémjelzett kezdeményezés, aminek célja, hogy 2030-ig 100 millió dollárt gyűjtsön össze a zeneipar a fenntarthatóság elérésének céljából. A javaslat az, hogy művészek, vállalatok, de akár magánszemélyek is a bevételeik egy részét adják a szervezetnek, ami aztán újraosztaná azt olyan szervezetek között, amelyek klímavédelemmel foglalkoznak, különös tekintettel az olyan szervezetekre, mint a Greener Festival vagy a Music Declares Emergency, és más, a zenei életben is tevékenykedő szervezetek.

Itt az idő, hogy felrázzuk az ipart, és megnézzük, hogy a koncertek, turnék, lemezfelvétel, streaming, merch vagy a rajongókkal való kapcsolattartás hogyan működhetnek úgy, hogy az a művészeknek, a rajongóknak, és a környezetnek is jó legyen

– mondta Sarah Ditty, az Earth Percent programvezetője.

Közzétette: EarthPercent – 2021. április 21., szerda

A valóságban ez nem ennyire egyszerű

Az is egy lehetséges forgatókönyv, hogy az iparág szén-dioxid-kibocsájtása és a karbonlábnyom nemhogy csökkenni, de növekedni kezd, miután beindul a szezon, és minden rajongó, de maguk a zenekarok is szeretnének majd minél több helyre eljutni, és minél többet koncertezni.

Fejleszteni kellene a közlekedési lehetőségeket, és az energiahálózatot

– sorolja Peter Quicke, a Ninja Tune társelnöke, hogy egy olyan elhatározás, mint hogy a lemezterjesztés zöldebb legyen, mennyire nem csak a zeneipar elhatározásán múlik.

Ugyanakkor sokkal nagyobb szerepet kellene ebben vállalnia a művészeknek is, hiszen az ő kulturális befolyásuk inspirálóan hathatna a közönségre is. Ezt azonban sokan nem merik, mert félnek attól, hogy képmutatással vádolják őket, legrosszabb esetben a cancel culture éri utol azt, aki lelkesen beszél a környezetvédelemről, majd felül a magánrepülőre vagy jachtozgat. Nyilván erre az lenne a megoldás, ha nemcsak szavakban merülne ki a környezettudatosabb életre buzdítás, hanem példát is mutatnának, ez viszont azt jelentené, hogy például nem lehet három fellépést három országban egy hétvégére zsúfolni. Ez egyébként leginkább a DJ-kre jellemző, ami miatt a Last Night a DJ Took a Flight nevű szervezet fel is emelte a hangját, szerintük ugyanis ezt sokkal jobban is meg lehetne szervezni, és a helyi DJ-kkel és művészekkel is jobban járnának, hogy ne külföldről kelljen utaztatni őket, valamint kellene kizárólagossági záradék, ami szerint a környéken nem léphetnek fel, ahogyan ez egyébként fesztiválszezonban a headliner fellépők esetén is bevált szokás.

Fejétől bűzlik a hal

Azt is látni kell, hogy a zenészek bevételeinek struktúrája is nagyban hátráltatja a zöldebb törekvéseket. Mivel a fizikai hanghordozók eladása már messze elmarad az aranykortól, a streamingbevételek pedig alacsonyak, ezért a folyamatos turnézás marad mint jelentősebb bevételi forrás, ez pedig nem környezetbarát. Egyre több viszont az olyan hang a szakmán belül, akik szerint az országok klímavállalásaiból a zeneiparnak is sokkal jobban ki kellene venni a részét. Az tisztán látszik, hogy egyik szezonról a másikra nem lehet megoldani, hogy a turnézó zenekarok javarészt vasúton közlekedjenek, vagy a nagyobb produkciók és fesztiválok teljes egészében átálljanak megújuló energiára, viszont létezik már olyan, hogy

green rider az olyan zenészek számára, akiknek fontos a környezetvédelem. 

A United Independent Music Agencies (UIMA), ami a holland koncertszervező ügynökségeket foglalja össze, kiadott egy iránymutatást arra vonatkozóan, mire érdemes odafigyelni, mikor egy zenekar összeírja, mire van szüksége. Kitér olyan részletekre, mint a környezetbarátabb étkezés, kevesebb repülés vagy a kevesebb szemét. Amellett, hogy csak az előadókra fókuszálnak, arra is adnak ötleteket, hogyan lehet a helyszíneknek és a fesztiváloknak csökkenteni a karbonlábnyomukat. A rider innen tölthető le angol nyelven.

A turné is megmaradhat, és a környezet is jól jár

A Green Rider persze tartalmaz olyan ajánlásokat, amiket hirtelen nem olyan egyszerű kiviteleznie egy turnézó zenekarnak, de vannak benne egészen egyszerűen megugorható elképzelések is.

  • A szóba jöhető hotelek közül érdemes olyat választani, ami elkötelezett a környezetvédelem mellet.
  • Ne Fiji vizet és a saját országának termékeket rendelje egy zenekar az öltözőbe, hanem helyi élelmiszereket, és csak annyit, amivel elkerülhető az élelmiszerpazarlás, illetve készüljön a szervező olyan jótékonysági szervezet címével, ahova a megmaradt ételeket el lehet juttatni a rászorulók számára.
  • Műanyag evőeszközök és tányérok helyett többször használatos, tiszta étkészletek és poharak. A zenekar vigye a saját kulacsát az egyszer használatos műanyagok helyett.
  • Minél kevesebb repülés, minél több vonat vagy busz. A rider azt mondja, hogy amennyiben a teljes utazási idő kevesebb, mint 5 óra, akkor nem szeretnének repülni. Ez persze zenekaronként változhat, többségük a nightlinerekkel egyébként is valami hasonlót csinál.
  • Ha autós, kisbuszos közlekedés szükséges, akkor azt elektromos járművekkel oldják meg, és a zenekar legyen nyitott arra, hogy más fellépőkkel is megossza a járművet, illetve jelezze, ha nyitott a tömegközlekedésre is.

Ahogy látható, ezek nem olyan követelések, amik olyan hatalmas lemondásokkal járnának, és megvalósíthatatlanok lennének, vagyis nem kell teljesen lemondani a turnézásról, ahogyan azt például a Foals billentyűse is javasolja, csak ésszerűbben kell tervezni.

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
829FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk