Ezt nem mi állítjuk, hanem az IQ Magazin kérdezett szakembereket európaszerte, akik arra a megállapításra jutottak, hogy metálzene újra fókuszba került, annak ellenére, hogy azért mégiscsak egy rétegzenéről van szó.
Arról mi is sokat írtunk, hogy a pandémia vagy éppen az infláció kifejezetten megnehezítette a zenei színtér életét, ahogyan sokan féltek akkor is, hogy a lezárások után majd kevesebben járnak koncertekre. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a közeg, legalábbis a metálos közeg köszöni szépen, nagyon jól megvan, sőt a cikkben Andy Copping, a Live Nation UK ügyvezetője azt mondta, hogy a metálszcéna az eddigi legegészségesebb időszakát éli.
Az olyan örökséggel rendelkező zenekarok, mint a Metallica, Iron Maiden vagy az AC/DC, nagyobb üzletetket kötnek mint valaha. A headlinerek következő generációja,mint a Bring Me The Horizon, a Lamb of God, a Trivium, a Bullet for My Valentine, Parkway Drive vagy a Ghost sorakozik most fel, és egy egészen másik generáció is feltörekvőben van, olyan nevekkel, mint a Lorna Shore, Loathe, Spiritbox vagy a Sleep Token
– mondta.
Kell az új generációt építeni
A Metallica M72 világkörüli turnéja 2023-ban az első 18 koncert alatt 125,8 millió dollárt bevételt hozott, és 1,2 millió jegyet adtak el. Az Iron Maiden a 45 éves pályafutásának legnagyobb eladásait éri el, beleértve a kolumbiai fellépésüket, ahol 42 ezer jegyet 21 perc alatt adtak el. Copping, aki a Download fesztivál bookingvezetője is, azt mondja, hogy a rock tulajdonképpen sosem halt meg, de azt vallja, hogy fontos újabb és újabb előadókkal frissíteni a színteret. Példának azt említi, mikor 2009-ben kockáztattak a Slipknot, majd 2014-ben az Avenged Sevenfold headliner státuszba emelésével.
Ami talán még ennél is izgalmasabb, az az, hogy szerinte az egész a rajongóknak is köszönhető, akik képesek voltak haladni a korral, és ma már nem igaz az, mint régebben, hogy egy Motörhead-rajongó nem hallgathatott például Bon Jovit.
Ha nyitottak a rajongók, virágzik a színtér
Vagyis a – legalábbis a brit – siker és metálszcéna virágzásának titka, hogy a rajongók is nyitottabbak lettek.
Hasonló az elképzelése Tomasz Ochabnak is, aki a lengyel Knock Out promotions képviselője, és hozzá köthető a Mystic fesztivál is. Példaként azt hozza, hogy a black metálos Furia és a technot játszó Zamliska nagyon jól megfér egymás mellett, punk, hardcore, dark folk vagy horror rap stílusok képviselőivel is kiegészülve. Szerinte öt évvel ezelőtt ez még elképzelhetetlen volt. Úgy tűnik, hogy már nem feltétlenül jellemző az a fajta igény az exkluzivitásra, hogy csak az illető és még maximum huszan ismerjenek egy zenekart. Ezt váltotta fel a kísérletezőkedv, és hogy kilépjenek a saját kereteikből, és új zenekarokat vagy stílusokat fedezzenek fel.
Ezt a nézetet vallja Chamie McCurry, az Egyesült Államokbeli Danny Wimmer Productions vezérigazgatója is, aki a Welcome to Rockville fesztivált szervezte, ahol jól megfértek egymással a nagy nevek a rock/metálszíntérről, és a rap, country vagy punkzene is. Szerinte ez a gondolkodásmód a metál megújulását, hibrid stílusok vagy újító hangzásokat hozhat el. De ez nem csak fesztiválokra igaz, ott vannak olyan stílusok, mint az electronicore és a az Electric Callboy teltházas turnéja Németországban, vagy a Babymetal, akiknek a sikere töretlen a kawaii-metál stílus ellenére.
A mélyebb témák is működnek
“Érdekes látni, ahogy a modern zenekarok használják platformjaikat összetett témák és társadalmi problémák feltárására. Lorna Shore 2023-as Pain Remains című albuma például az egzisztenciális kérdés és a mentális egészség témáival foglalkozik. A rajongók rezonálnak ezzel az érzelmi mélységgel, ami pedig az élőzenei ipart is támogatja” – mondja Andrea Pieroni, az olasz MC2 Live vezetője, vagyis minél inkább tudnak a zene témájához is kapcsolódni a rajongók, annál biztosabb a koncert sikere is. Julia Frank, a Wizard Live booking vezetője pedig arról beszélt, hogy a közeg sokkal befogadóbb, mint azt a kívülállók gondolják. Példaként azt hozta fel, hogy Rob Halford és a Judas Priest sikere töretlen, annak ellenére, hogy Halford nyíltan vállalja homoszexualitását, és már majdnem 15 év telt el azóta, hogy Mina Caputo, a Life of Agony frontembere, és Laura Jane Grace az Against Me! zenekarból a transzszexualkitásukról beszéltek. Szerinte ebben a közegben a nőknek is egyszerűbb érvényesülni.
Más műfajokban ezek a dolgok még mindig nagy fejleménynek tűnhetnek, ebben a világban már rég túljutottak ezen. Ugyanez vonatkozik a mentális egészségre, éghajlatváltozásra vagy a nők biztonságát érintő kérdésekre is. Igen, vannak problémás személyiségeink, de ez egy olyan műfaj, ahol az emberek jobban odafigyelnek egymásra
– mondja.
Vannak nehézségek
Azt is látniuk kell a promótereknek, hogy a metálos közeg kicsit máshogy működik, mint a többi.
A rajongók később vásárolják meg a jegyeiket, és nehezebb elérni célzott hirdetésekkel őket.
Azonban itt is tetten érhető, hogy még korábban hosszabb időbe telt, hogy egy zenekar egyről a kettőre jusson, ma már a közösségi médiának köszönhetően gyors sikereket érhetnek el a kezdő zenekarok. Ennek azonban megvan az a veszélye, hogy gyorsan eldobhatóvá is válhatnak.
A másik probléma már általánosabb, az emelkedő üzemanyagárak, az infláció, a bizalom hiánya és a megélhetési költségek emelkedését nevezték meg egyöntetűen a promóterek mint legijesztőbb kihívásokat, amelyek a metál közegre is hatnak.
Nem a zenekar számít?
A rajongókra egyre inkább jellemző, hogy nem is feltétlenül az úttörő zenekarokra és a nagy nevekre kíváncsiak, hanem az élményre. Ezt bizonyítja, hogy a 60 ezer fő befogadására képes Hellfest vagy a 85 ezer fős Wacken percek alatt telt házas lesz, de nem csak a nagy fesztiválokra, a kisebbekre is igaz, hogy még a nagyobb húzónevek bejelentése előtt vásárolnak jegyeket a rajongók. És hogy ez nem csak a régi bejáratott neveknek sikerül, azt bizonyítja a Scarborough’s Fortress Festival, ami egy 650 fős black metál buliból két év alatt 1750 fős fesztivállá nőtte ki magát, és már most eladták a 2025-ös jegyek felét.
A megkérdezettek szerint a látogatók hűségesek a fesztiválokhoz, és hajlandóak a fesztiválon merch-termékeket vagy hanghordozókat is vásárolni, ami a fesztivál szervezőinek is plusz bevételi forrás.
Vagy mégis
Persze a hangsúly és a nyomás a következő generáción is nagy, de nagyon izgalmas látni, hogy nőnek nagyot fiatal zenekarok. Példának ott van az Ice Nine Kills, ami a promóterek szerint nem olyan régen még 90-150 fizetőt vonzott, ma már 1500-2000 embert vonzanak. A Polaris nem olyan rég még 700 fős helyeken volt nyitózenekar, ma könnyedén eladnak 1300 jegyet, vagy ott van a Bad Omens, és valószínűleg keveseknek kell bemutatni a Knocked Loose zenekart, ami már a mainstream fesztiválokra is bejutott.
Hogy itthon hasonlókat tapasztalnak-e a szervezők, vagy éppen olyan a kép, mint Ázsiában, ahol a K-Pop térhódítása mellett azzal is meg kell küzdeniük a promótereknek, hogy nem igazán lehet összerakni egymással kicsit is eltérő stílusú zenekarokat, annak hamarosan utánajárunk.