Bő egy évvel legutóbbi budapesti koncertje után, június 17-én, kedden tér vissza Magyarországra a post-punkot, synthwave-et, és gyakorlatilag bármilyen elektronikus tánczenei stílust egyedi módon ötvöző SEXTILE. A Los Angeles-i duó új albuma, a yes, please. május első péntekén jelent meg a Sacred Bones kiadó gondozásában. Melissa Scaduto és Brady Keehn pedig, ahogy ezt a zenekar ismerők már megszokhatták, ezúttal sem ismetélte meg a korábban bevált formulát: a sokszor személyes, sokszor társadalom- vagy épp rendszerkritikus témákat feldolgozó dalokban ismét számos új hatás lelhető fel a no wave-től az electroclash-en és a hardstyle-on át a trance popig. Az egyik percben földcsuszamlásszerű basszusokkal kísért rave ütemek bukkannak fel, máskor olyan közreműködőktől érkeznek fülben ragadó, emlékezetes énekdallamok, mint Jehnny Beth, az angol post-punk zenekar a Savages francia, színésznőként is aktív frontasszonya, vagy Izzy Glaudini, a szintén Los Angeles-i Automatic énekesnője.
A pimasz, határokat és elvárásokat sutba dobó dance-punk zenei kulisszák mögött ugyanakkor mély mondanivaló is rejlik. Az ihletforrások között ugyanúgy megtalálható az abortuszhoz való jog témája, mint a technikai fejlődés, a mesterséges intelligencia és az emberiség viszonyának kérdései, vagy Melissa Scaduto korábbi balesete után, amelyben majdnem elvesztette az egyik lábát, és amit követően hosszú időt töltött kerekesszékbe kényszerülve, egy New York-i állami fenntartású idősek otthonában. A yes.please. tehát egy sokszínű, izgalmas, kortárs elektro-pop-punk album, amely egyes szakmai vélemények szerint a zenekar eddigi legkreatívabb alkotása. A hamarosan hazánkat is érintő turnén várhatóan elhangzik róla majd néhány dal a korábbi kedvencek mellett, így érdemes azoknak is megismerkednie a lemezt, akiknél a SEXTILE eddig nem volt rajta a zenei térképen. Annál is inkább, mert a duó tagjai a folytatásban dalról dalra is bemutatják az olvasóknak a friss albumot.
Women Respond to Bass
„Pimaszul elegáns padlódöngetés lányoknak, melegeknek, meg mindenkinek. Egy szórakoztató acid techno szám.”
Freak Eyes
„A téma az a nyomás, ami az élettel jár, a vágy, hogy sikeres legyél a zeneírásban, a zeneiparban. A nyomásról, ami végül előrevisz, jobbá tesz.”
Penny Rose
„A szöveg témája egy beszélgetésből származik, ami Brady és a nővére között játszódott le, aki aggódik gyermekei jövőjéért, az oktatás, a technológia, a mesterséges intelligencia miatt, és mindazért, ami felé a világunk halad.”
Push Ups
„A Push Ups egy izzadságtól áztatott, fogvicsorgató himnusz, amiben kigúnyoljuk mindazt, amit a hatalom tesz. Egy nyughatatlan lelket mutat be, akit nem terhelnek istenek vagy bűntudat, akinek az uralkodás csak egy újabb edzés, és a lázadás csak egy önelégült vigyor – mint amikor valaki nagy robajjal berúgja az ajtód, hogy megijesszen és meghátrálásra késztessen, majd nevetve megint lenyom ezer fekvőtámaszt.”
Kids
„Az az érzés, amit tinédzserként érzel, amikor félreértettek a családban, de a barátság és a zene felszabadít. A remény, hogy életben maradhatsz és átérhetsz a túlsó partra: az első ízelítő arról, milyen lehet egyedül felnőttnek lenni.”
99 Bongos
„Az ördög ott ül a válladon, és azt súgja, tegyél meg minden rosszat. Merülj el a dacos szabadságban, az emberiség zűrzavarában, az élet változékonyságában!”
S is For
„Dacos dal, ami a negatív feminista konnotációkra utal vissza. A dalszöveg egy régi S. Product pólóra utal, ami Melissa szólóprojektre volt.”
Rearrange
„A kultúránk egy ideje már, úgy tűnik, stagnál: ugyanazokat az ötleteket teszik elénk újra és újra felmelegítve. Nincsenek nagy áttörések. Itt az ideje valami újnak.”
Resist
„Egy dal a Roe kontra Wade* felülírásáról, egyben az országunk jelenéről és állapotáról. Egy dühös üzenet, felhívás a cselekvésre és az életmód általi ellenállásra.”
*A Roe kontre Wade, 410 U.S. 113 (1973), egy mérföldkőnek számító jogi precedens volt, amelyben az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága kimondta, hogy az Egyesült Államok alkotmánya védi az abortuszhoz való jogot a magzat életképességének elérése előtt. A döntés számos állami abortusztörvényt megsemmisített, és az Egyesült Államokban folyamatos abortuszvitát indított el arról, hogy legális legyen-e, illetve milyen mértékben legyen legális az abortusz, ki döntsön az abortusz jogszerűségéről, és mi legyen az erkölcsi és vallási nézetek szerepe a politikai szférában.
Kiss
„Történet egy reményvesztett, züllött figuráról, aki kapcsolati problémákkal, robbanékony veszekedésekkel és ciklikus érzelmi hullámvasúttal terhelt életet él.”
Hospital
„Egy dal Melissa motorbalesetéről, illetve az azt követő kórházi tapasztalatairól, néhány megjegyzéssel a kormányunk által működtetett egészségügyi rendszer hanyagságairól. Izzy énekel benne, hogy könnyedséget vigyen a sötétségbe.”
Soggy Newports
„A Hospital folytatása, ezt Mel írta 2011-ben a kórházban a balesete után. Élmények az akkori mindennapjaiból: nyüzsgő szellemi közeg egy börtönszerű háttér előtt. Látod New Yorkot az ablakodon keresztül, de nem vagy része a városnak.”
A Sextile június 17-én lép fel Budapesten, a Dürer Kertben. További információk és jegyek a Live Nation weboldalán. A zenekarral korábban készített interjúnkat itt olvashatod!