Hirdetés

Rendezvény ReStart 2022– Mi változott a rendezvényszervezés területén?

A járványhelyzet okozta karantén időszakban bent rekedt rengeteg élmény, pénz, lehetőség és szórakozás, a rendezvények újratámasztása pedig nehezebb, mint azt gondolnánk. A Rendezvény Restart 2022 eseménysorozat fókuszában idén a rendezvényiparban jelenlévő munkaerőhiány és annak lehetséges megoldásai állnak, feltárva ezzel lehetőségeket és új szemléleteket a járvány utáni rendezvények világában. A konferencia beszélgetésein a legégetőbb problémák mellett az is szóba került, hogyan lehet ezeket megoldani, illetve mire érdemes odafigyelni a rendezvényekkel kapcsolatosan.


Égető probléma a munkaerőhiány – fókuszban a képzések

A témában készült kutatás előzetes eredményeiből átfogó képet kaphatunk a magyarországi rendezvényszervezéssel foglalkozó képzésekről. Problémát jelent, hogy nagyon nehéz számszerűsíteni, hogy azok közül, akik elvégzik ezeket, hányan maradnak a pályán, mivel az iskolák elvégzése után nincsen után követés.

Közel száz képzés ötvennégy intézményhez fűződik, eloszlatva huszonkét településre. A képzéseknek több mint a fele, felsőoktatási képzés, egyharmad részük felnőttoktatás, és kisebb arányban szerepelnek szakképzések. A felsőoktatási képzések között megtalálhatók alap-, mester-, illetve szakirányos képzések, mint például az egyik mesterképzésen elérhető hangtechnikusi szak.

A beszélgetésekből az is kiderült, hogy a rendezvényszervezés területén is rengeteg ágazatban küzdenek szakemberhiánnyal, jó szakemberekből pedig még kevesebb van, éppen ezért több program keretein belül is elérhetők Magyarországon, a rendezvényszervezéssel is szoros kapcsolatban álló képzések. A járvány óta rengetegen hagyják el a technikusi pályát, de már előtte is észlelhető volt a hiány a különböző területeken. A szegmensekhez fűződő nehézségekkel szemben mégis vonzóvá tette a szakmát az, hogy a munkaerőhiányból fakadóan mindig lehet találni elhelyezkedési lehetőséget a szakmán belül, ami megélhetésben is stabilitást nyújtott. Mostanra ez az arány romlott, ugyanis a körülményekhez viszonyítva a különböző technikusi állások már nem biztosítanak annyival jobb fizetést.

A szakma vonzóságának az értékén többek között az is sokat ront a szakemberek tapasztalatai szerint, hogy a munka jellegéből adódóan kevésbé család centrikus, és bizonyos időszakokban megterhelő a technikusi munka és ennek velejárói. A megoldás erre a problémára a szervezeti átalakulásokban rejlik, amely olyan javaslatokat tartalmaz, mint a rendezvény lebonyolításához szükséges munka eloszlatása a technikusi és a raktári fázisban, ezzel is rövidítve a munkamenetet.

A gyakorlatorientáltság mellett még továbbá azt is szem előtt tartják, hogy a szakmában jártas, és tapasztalt személyek megjelenjenek az oktatásban, akár vendégelőadóként is. Ez mind a gyakorlati tudás megszerzése mellett biztosítja a diákoknak, hogy valamilyen szinten kapcsolódjanak a szakmához, hogy pontosabb képet kapjanak a rendezvényszervezésről és a gyakorlatról. A képzéseknek a folyamatos technikai újítások szempontjából is óriási szerepük van, mivel a folyamatosan változó trendekkel, a változó eszközökkel és a hozzájuk társuló új technikákkal folyamatosan lépést kell tartani. Éppen ezért a gyakorlati részekre is nagy hangsúlyt fektetnek mindamellett, hogy biztosított a szakosodás, és a területorientált tudás elsajátítása.

Már a szervezéskor szempont a fenntarthatóság és a környezetvédelem

Pécsi Szabolcs által alapított High Vibes főképp hazai rendezvénypiacon mozog. Úgy gondolták, hogy a magánéleti tudatosság nem mutatkozik meg a munkásságukban, ezért próbáltak a környezettudatos irányba elmozdulni, és két éve teljesen át is tértek a zerowaste szemléletre.

A rendezvények újraindítása hatalmas felszabadultságot jelent nekünk, de közel sem ekkora megkönnyebbülést a Földünknek.

– mondja Pécsi.

A rendezvényeik megszervezését a fenntarthatóság jegyében végzik, és ehhez már egy letölthető Rendezvényi Útmutatót is társítottak, amely az ügyfelek számára készült. Abban az esetben, ha az ügynökség bevonása nélkül szeretnének egy környezettudatos eseményt megszervezni, akkor oldalukon az útmutatóban megtalálják a hét pontba összegyűjtött tudásanyagot, ami egy ilyen rendezvény megszervezésének alappilléreit tartalmazza. Az útmutató részletesen taglalja a különböző pontokba foglalt tételek fontosságát, és annak okait, így strukturálva, az időbeosztást, a helyszín menedzsmentet, a hulladékmenedzsmentet, technikai felszereléseket, dekorációt és az edukációt. Mindezek figyelembevételén túl, a karbonsemlegesítést tartják a legkevésbé elhanyagolható szempontnak egy rendezvény megszervezése és lebonyolítása során. Vannak olyan részek, amelyekben lehetséges kompromisszumokat kötni, egy költséghatékonyabb mégis környezetbarát konklúzió elérésért, de a karbonsemlegesítés nem kihagyható. A High Vibes ezen kívül egy élőhely rekonstrukciós programba is belekezdett a WWF-el közösen, melynek lényege, hogy komplex élőhelyeket telepítsenek, élővilággal és ökoszisztémával egybekötve.

Flash – a díj, ami összeköti a rendezvényszakmát

A MaReSZ (Magyarországi Rendezvényszervezők és Szolgáltatók) megújított díjrendszeréről, a Flashről tartott Horváthné Zsigmond Eszter és Urbán Luca egy átfogó ismertetést. A MaReSZ legfőbb célja ennek a díjnak a megalkotásával, hogy bemutassák a rendezvényszakma komplexitását és összekössék a különböző területeket, valamint, hogy a különböző szervezetei szolgáltatók megismerjék egymás produktumát pályázat módján. Eddig nem volt még olyan rendezvényszakmai díj, ami tükrözné a valódi elismerését a komplex szakmának, ugyanis az ügynökségek tudnak kreatív versenyeken indulni, mint az Aranyhenger, de ezek a díjak, nem elég nyitottak a rendezvényszervezői ipar összes szegmense számára.

A díjrendszert már korábban, 2020-ban be akarták vezetni és minden készen is állt, mikor a jelentkezési időszak előtt a covid keresztbe húzta a díj akkori elindulását. A jelenlegi tervek szerint, amik már egy stabil megvalósulási tervet tükröznek, 2023 elején fogják elindítani a Flash-díjat, amire a 2022-es eseményekkel lehet nevezni, viszont a díj egyik alkategóriája biztosít olyan lehetőséget is, ami visszanyúlik az online rendezvényekhez a 2020-2021-es évben megvalósult eseményekre reflektálva ezzel.

A díjra pályázat alapján lehet nevezni, amivel a résztvevők a legfrissebb projektjükkel jelentkezhetnek. Az elbírálás során maga a megvalósított produktumot, eseményt vagy szolgáltatást veszik figyelembe, nem a mögötte álló nevet, így ez lehetőséget biztosít arra is, hogy különböző cégek együtt pályázzanak közös projektjükkel.

A beküldött pályaműveket szakmai zsűri értékeli két körben, majd az előre látható tervek szerint, jövő év májusában egy nagyobb díjátadó keretein belül fogják átadni a díjakat, amikre hat különböző kategóriában lehet jelentkezni:

  • az év eseménye,
  • az év rendezvényhelyszíne,
  • az év catering szolgáltatása,
  • stand
  • design, kivitelezés
  • technikai szolgáltatások és kiegészítő rendezvény szolgáltatások

Ezen kívül helyet kap még egy Digital Event különdíj is, ami az elmúlt évek online eseményeire nyúlik vissza, amire szintén pályázás útján lehet majd nevezni.

A kezdeményezésnek edukációs üzenete is van, mivel nem csak az eddig kiemelt irányzatok mérettethetik meg magukat, hanem a szakma többi szegmensét is szeretnék ösztönözni a díjon keresztül, hogy pályázzanak. A kialakított díjrendszer emeli a rendezvényszervezés presztízsét, ami a hozzá fűzött remények szerint növeli a szakma népszerűségét, és nagymértékű létszám növekedéssel is járhat. Ez a díjrendszer valóban egyedinek számít, ami nem csak egy kiemelt ágat, hanem a komplett rendezvényszervezést tünteti ki. Horváthné Zsigmond Eszter továbbá még hozzátette, hogy bíznak benne, hogy a díj felkerül a kreatív szakmai díjak palettájára.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

39,105KedvelőTetszik
3,072KövetőKövetés
4,980FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek