Hirdetés
Hirdetés

Random Rituals – Premieren és dalról dalra a Chillum Trio új lemeze

Random Rituals címmel megjelent a Chillum Trio nagylemeze. Az albumot nem csak simán bemutatjuk, hanem Szekeres Géza, a formáció megalkotójának segítségével, aki gyakorlatilag mindent elmond a hétszámos anyagról.

Hirdetés

ELŐZMÉNY ÉS VÍZIÓ

2022 nyarán egy olyan élő szettet raktunk össze amit Sun-on a Pontonon és Ozorán játszottunk. És olyan frankón összeállt a dolog, hogy elkezdtünk beszélgetni a Palival és Ákossal (Budabeats), hogy fasza lenne ugyanazt az élményt amit élőben nyomunk egy kiadványon is átadni, kvázi egy “mix-albumot” ahol a számok összeérnek, egy konstans mix élményt adva, de külön-külön is értelmezhetőek.

Mivel cirka 40-50 percnyi új anyag volt az asztalon, adta magát az LP formátum. Plusz már amúgy érett is egy album, az első és utolsó albumunkat 2002-ben (jézusom 20 éve) adtuk ki, azóta minden évben volt valami megjelenés, single-ek, EP-k, válogatáslemezek, de nagy lemezre sosem jutott idő, úgyhogy úgy döntöttünk belevágunk, január elején nekiláttunk.

ALKOTÁSI FOLYAMAT

A nyári live-szett révén már megvoltak a számok gerincei, így elkezdtük kidolgozni a trackeket. Nyilván közben ment az építő huzavona a Palival és Ákossal, hogy merre csavarjuk a vibe-ot, szerkezetet, soundot, plusz izgalmas kihívás volt az is hogy egyszerre kellett mixben is működnie a trekkeknek, meg külön-külön is, ráadásul 22 percnél nem lehetett hosszabb egy oldal. Szóval volt min agyalni az tuti. Végül február végére jutottunk el Marcival a kidolgozott STEM-ekig.

UTÓMUNKA

És itt vett egy nagyon érdekes fordulatot a történet: Amióta az eszemet tudom, a final mixdown-okat eddig mindig magam csináltam, legyen szó egyszerűbb rilízektől, a komplexebb koprodukciókig. Viszont mindig is ki akartam próbálni a STEM masteringet, kvázi a mixing fázisba is bevonni egy külső fület, a mastering engineer-t is berántani a buliba. Ebben Grema remek pajtásnak bizonyult. Egyrészt azt éreztem tökre ugyanazon a szakmai szinten mozgunk, félszavakból értjük egymást, mégis képesek voltunk új szemszögből megvilágítani egy-egy helyzetet vitás kérdéseit, mindvégig inspirálva egymást.

MONDANIVALÓ

Márciusra el is készült a svéd vinyl master, viszont a digi verziót még április közepéig simogattuk. Közben meg lettek a számcímek, de az album címe még kereste magát. Egy nap aztán átjött egy komám és épp a rituálék és szokások közti különbségekről diskuráltunk, mikor belém nyilallt, hogy valójában ez írja le azt a folyamatot, ahogy évről évről rákészülünk egy anyagra, dolgozunk vele baromi sokat, majd együtt megünnepeljük és táplálkozunk belőle egy ideig. De ugye a show folyamatosan változik, plusz az is van, hogy teljesen véletlen újra összeverődnek a barátok akiknek játsszuk, mégis ugyanazokat a rítusokat követve ünnepeljük mindig az adott pillanatot. Vagy épp véletlenszerűen felrakjuk a lemezt és egyből a Dómban találjuk magunkat. Önnön és egymás sámánjai vagyunk.

A Random Rituals valahol nekem azt a paradoxont írja le, hogy a feltöltődések egyszerre lehetnek tervezettek és ad-hoc szerűek. A rítusokra inkább jellemző egy kiszámítható forgatókönyv; ha fürdőzésre vágysz otthon, megengeded a kád vizet, kikészíted a törölközőt, gyertyát gyújtasz, berakod a kedvenc albumod stb, mind azért, mert pontosan tudod milyen hatást vársz a folyamattól. De érhet a hatás váratlanul is, úgy, hogy kotta nélkül pörögnek az események. Nem te sétálsz a rituáléba, hanem ő jön hozzád, ugyanúgy megteremtve azt az állapotot, ami felölt.

ARTWORK

Így aztán a kiadvány vizuális világának fő motívuma, maga a rítusaink alapja, a közösség lett. A törzs amivel együtt lüktetünk. Amint megvolt a koncepció, fel is kértem a grafikus szárnyait bontogató lányom, hogy csináljon egy skiccet az illusztrációra. Így végül az artwork is családon belül készült. És ahogy a zenében is először általában analóg közelítem meg az ötleteket, képi világ is papíron indult. Lili kézzel rajzolta 1:1 méretben a vázlatot, majd az egészet szkennelés és vektorizálás után, kiszínezte és színenként texturázta. Másodlagos motívumokként megjelent a kaktusz és gomba is, melyek a lemez címkékre kerültek; elve úgy is lett összeállítva számok íve, hogy az egyik oldal inkább sivatagos, közel-keleti, nappali vibe, míg a flip-side egy esti, dzsungelesebb trip.

A ZENÉRŐL

Az album számos stílusjegyből építkezik, kortárs elektronika, világzene és klubzene egzotikus keveréke. Mégis van egy egységes karaktere, egyben vannak a trackek. Ez annak köszönhető, hogy egy évek alatt folyamatosan fejlődő live set-ből nőtte ki magát. Műfajilag alacsony tempós organikus sivatagi house-ok, trópusi acidok, deep dubok, hipnotikus törzsi grúvok és pszichedelikus jelenet változások jellemzik. Ahogy a műfajok, úgy a korszakok és kultúrák is keverednek.. a 70-es évek jazzfunk-tól a 90-es évek tribal trace-én át a modern deephouse-ig, Perutól Pakisztánig, Szudántól Szenegálig, ugyanazon ősi formanyelvek dominálnak.

A1, A2: Desert Mirage pt1 & pt2 (11:32)

Ez eredetileg egy 14 perces opusz amit az albumra ketté szedtünk. Az első rész meregndősebb, szállós fúvósokkal, lépegetős riddimel, hipnotikus perkusszív elemekkel indít, majd a part 2 átkötésével egy masszívabb droppal adja meg az album menetelős alapját. Közel Keleti hangulata és az egymásba fonódó, perzsa skálákon ugráló finom acid menetei úgy követik egymást, mint a sivatagi dűnék, ahol délibábként feldereng egy-egy oázis, de szétolvad mint közelebb érünk.

A3: Hypnotic Lychees (4:58)

Egy afro gitár groove-ra épülő koszos 4/4, rövid perkussziv pluck szerű díszítőelemek, deep house padok, majd egy távoli, Bill Conti féle Rocky Balboa mintával utazik tovább egy már-már rumba szerű electro jazzhouse-ba az egész, miközben itt is folyamatosan váltogatva adják egymásnak a szintik a staféta botot..

A4: Machetes in Motion (5:21)

A “lendülő macséták” egy több részből álló darab. Egy deep dobgrúvval indít, kora-szerű arpeggiokkal, fázis-tolt derbukákkal csobbanunk az hőn áhított oázis üdítő vizébe. A kiállásban újra megjelenő kora témát arab futamok kötik át egy kozmikus diszkó dropba. Szállós riffek, szaxofon stab-ek díszítik tovább a refrént.

B1: Beyond the Trees (8:45)

A B oldal első számával át is evezünk a szárazabb nappali sivatagból, a sejtelmes éjszakai erdők világába. Törzsi ritmusokkal, repetitív perkusszív hömpölygéssel, visszafogott acidline-okkal és úszós fúvós szőnyegekkel tekereg a szám egyre mélyebbre a dzsungelben. Majd egy pszichedelikus tisztásra kilépve egy vokóder meséli el a dal mondanivalóját, ami kvázi egy óda a valaha talált legszebb gombához. A trip csúcspontján, a drop katarzisával felolvadunk mi is a mezőn, és hosszan elnyúló mély mosollyal követjük tovább a pozitív futamokat, csilingelő rokokót, afrofunk-szerű gitár riddimeket a majd 9 perces trip végéig.

B2: Fantasma en la Máquina (6:14)

A B oldal második száma egy afro-latin riffel indít, kongás és bongók kíséretével. Az egyre fokozódó dobok tovább fűtik a tűz körül ugráló törzsi hangulatot. Majd a kiállás pajkosan karcos arpeggio-i kivezetnek egy nyersebb space-discoba. Laza rhodes jazzfunk, szaxi minták, cizellált brékek, organikus basszusok, slapback terek kalauzolnak tovább az éjszaki repülésben.

B3: Gambela (7:24)

Az album záró száma egy középtempós, atmoszférikus szenegáli future-house, melynek vokális elemei egy 1972-es szudáni sirató-dalból származnak. A balofonos/kalimbás kiállásból egy menetelősebb, szétcsavart space-disco növi ki magát, melyeket a drop után csilingelős delay tobzódás és masszív ritmus rétegek mélyítenek tovább a közel 8 perces szám végéig.

AKIK DOLGOZTAK RAJTA:

  • Kompozíció, felvétel és gyártás: Szekeres Géza
  • Szintik, samplerek, gitárok, billentyű és ének (B1): Szekeres Géza
  • Dobok: Méhes Márton
  • Stem Mixing: Gregus Grema Márton
  • Mastering: Anders Peterson, Stockholm
  • Illusztráció: Szekeres Lili
Chillum Trio:
Budabeats:

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

39,010KedvelőTetszik
3,062KövetőKövetés
3,860FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

LÁNGOLÓ PREMIEREK

DALMEGOSZTÁS

Lemezkritikák

Beszámolók