Hirdetés

Poszt-apokaliptikus álom – Dalról dalra az EZ Basic új nagylemeze

Resonance címmel közel négy év után, október 14-én új albummal jelentkezett a hazai indie-rock egyik legsokszínűbb úttörője, a Szarvas Árpád vezette EZ Basic, ami a két felvezető kislemezdal után (Stay In, Next Time) mostantól teljes egészében meghallgatható, illetve a lejátszó alatt maga a szerző mondja el minden dalról azt, amit tudni kell róluk.

„A sorban az ötödik EZ Basic-lemez nagy része rendhagyóbb hangzásvilágú lett, mint a korábbi anyagok, aminek fő inspirációi a ’60-as, ’70-es évek pszichedelikus-folk és obskúrus retro-futuro megjelenései voltak, valamint a zenén kívül a pandémia kezdetén lelassult hétköznapi élet, az ezzel járó társadalmi elidegenedés, illetve Hartmut Rosa német szociológus néhány évvel ezelőtti ’Rezonancia’ című könyve (melyben a szerző megoldást próbál találni a felgyorsult társadalom, a radikális információrobbanás és a technológiai fejlődés tempóját követni képtelen ember helyzetére a mai világban).”

Szarvas Árpád dalszerző-énekes a korábbi Hello Heavy és Memories of Spring album, illetve EP után idén újra a neves brit producerrel, George Shillinggel (Blur, Primal Scream, The Fall stb.) dolgozott együtt az új anyagon, aki a keverésen és maszterelésen felül csellón és hegedűn is közreműködött néhány dalban.

„A lemezt kora tavasszal kezdtem rögzíteni, a koronavírus harmadik hullámának a kezdetén, ami egy kicsit megnehezítette a stúdiós felvételek folyamatát. Az eredeti koncepció szerint egy intimebb hangulatú, akusztikusabb megszólalást képzeltem el a dalokhoz, sok vonóssal (mint például az albumnyitó Apricity-ben vagy a Stay In-ben), de egy idő után úgy éreztem, sok lenne egy egész albumon keresztül, ezért idővel – a változatosság jegyében – előkerültek más zenei elemek is, mint például a soul (Next Time), klasszikus indie-rock (Good Genes) vagy például westernfilmes témák (Kid Ceasar, Valley).”

Vendégzenészek is szerepelnek az albumon, akik mind Szarvas közeli ismerősei: Szabó Benedek (Galaxisok) a Wickerman film és a Broadcast zenekar inspirálta Cult Z dalban zongorázik, Poniklo Imre (Amber Smith) a Next Time-ban vokálozik, az egykori Polar Dearből ismert, és legújabban filmzenék készítésében (Külön Falka) jeleskedő Borsos Oleg pedig az elektronikus alapok szerkesztésében segítette őt.

A dalok posztapokaliptikus témájú, egy kicsit álomszerű, nosztalgikus hangulatú világához Varga Marietta fotós készített képeket, amiket végül a lemez megjelenését megelőző kislemezek borítóihoz és magához az album borítójához is felhasznált.

Apricity

Téli napsütés, kihalt belváros, bútorozatlan, hideg lakásiroda.

Januárban kezdtem el írni a dalokat a lemezhez, abban az időszakban én voltam az egyetlen a munkatársaim közül, aki bejárt dolgozni az irodába, ami egy 5. kerületi lakásban volt. Számtalan ismerősöm fertőződött meg koronavírussal ebben a pár hétben, sokan intenzív osztályra is kerültek, az emberek alig merészkedtek ki az utcára, én pedig szinte beköltöztem az irodába az akusztikus gitárommal, és elkezdtem dolgozni az új dalokon, munka után, késő éjszakába nyúlva.

Talán a lelassult élet és a depresszív közhangulat miatt akkoriban sok ’70-es évekbeli pszichedelikus-folkzenét és egyéb régi retro-futuro szemetet hallgattam, és amikor elkezdtem az Apricty-t írni, akkor úgy éreztem, hogy ez a folkos, posztapokaliptikus hangulatú vonal jól passzolna az egész lemezhez.

Stay In

A járvány legelején meg a “maradj otthon” nyomasztó időszakában kínomban eljátszadoztam a gondolattal, hogy biztos lesznek majd olyan, pszichikailag sajnos komolyan megroppant emberek, akik még jóval a járvány után sem fogják elhinni, hogy nincs már veszély, és életük végéig otthon akarnak majd maradni (mint a japán katona a Kincs, ami nincsben, aki nem akarta belátni, hogy már rég vége a háborúnak).

Egy ilyen lányról szól a dal, ami az EZ Basic-től egy kicsit talán stílusidegen, a norvég Kings of Convenience jóléti-folkja inspirálta, csoszogós bossa-pop dal lett.

Next Time

Ez a dal volt az utolsó, ami elkészült a lemezhez. A lemez eredeti koncepciójától egy kicsit elrugaszkodva egy szürreális feelgood-pop számnak indult, amiben soul-os elemek is vannak (a dalban az Amber Smith-es Poniklo Imre vendégvokálozik).
A dalhoz klip is készült Szabó Áron rendezésében, aki a vidám hangulatot ellensúlyozandó egy lo-fi, posztapokaliptikus, pikáns hangulatú képi világot kölcsönzött a számnak, egy freakshow-jellegű zenekarral.

Kid Ceasar

Szimplán csak ’Fran’ néven futott demókorában, annyira emlékeztetett a Fran Palermóra valamiért. Westernfilmes hangulat, galoppozós ritmus, lépegetős basszus, sok csörgő és egy repetitív, akusztikus gitáros téma. A címadás pillanatában egy kicsit mélyponton volt a kreativitásom, ezért a Bad Boyfriend című, több mint tízéves EZ Basic-dal egyik sorából (’Kid Ceasar, white uniform / Dragging along across the universe’) emeltem ki ezt a két szót, ami a dal címe lett végül.

Good Genes

Az egyetlen rockosabb dal az albumon, sokáig gondolkodtam rajta, hogy felkerüljön-e, mert elüt egy kicsit a többi számtól, de a végén a változatosság jegyében úgy gondoltam, hogy maradjon, rosszabb csak nem lesz tőle. Szinte klasszikus EZ Basic, ha lehet ilyet mondani, mert kb. minden EZ Basic-albumon van egy ilyen hasonló dallamvilágú, krautrock-os indie-rock dal (’Motorik Erik’, ’Unnatural’, ’So-called Friends’ stb.)

Cult Z

Szabó Benedek (Galaxisok) zongorázik a dalban, amit egy közös kedvencünk, az 1973-as The Wicker Man (A vesszőből font ember) film és a zenéjét szerző Paul Giovanni inspirált.

A zongorára és akusztikus gitárra épülő altatódal egy szektáról szól, akik gyermekeket rabolnak el az éj leple alatt.

Ghoster

Ha jól emlékszem, PJ Harvey ’To bring you my love’ című dalának az alaptémája (vagy a Nick Cave and the Bad Seeds ’Plain Gold Ring’-je?) adta az ötletet a dalt indító, és azt végigkísérő gitártémához. Az eredeti verzió csupaszabb volt és jóval lassabb, de az énektéma miatt fel kellett gyorsítanom végül, illetve dobbal és basszusgitárral is ki lett egészítve.

Valley

Lemezbeharangozó kislemezdal, és egyben az utolsó dal az albumon, ami egy ősrégi EZ Basic-szám, a Nice1-ból kölcsönzött hangmintával kezdődik.

Az volt a célom, hogy az Apricity-vel egyfajta keretbe foglalják az egész albumot, hasonlóan folkos elemekből építkezik a Valley is, csak sötétebb, vészjóslóbb hangulatú, ami alatt némi bosszúvágy is lapul.

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
874FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk