Bár Szécsi Böbe neve már régóta ismert zenei körökben, ezúttal egy teljesen más világba enged betekintést most megjelenő poïsoned paradïse című első szólólemezével. Az anyagon szereplő nyolc dalt (+intro) az énekes-dalszerző saját maga írta és hangszerelte, és a hét főbűn tematikája mentén tárja elénk igencsak sokszínű spektrumát.
BÖBE korábban megjelen három kislemezdalát (heart ïs where the poïson ïs, wïsh ï could be you, forbïdden fruït) összekapcsolta az, hogy mindegyik borítóján valamilyen virág jelent meg, amelyekhez mögöttes jelentés is társult. Most a lemez megjelenésével a helyére kerülnek az utolsó puzzle-darabok is: a dalok mindegyike az egyik főbűnt szimbolizálja. Megjelenik tehát a bujaság, a harag, a kapizsiság, a büszkeség, a mohóság, az irigység és a lustaság is.
Mindezek persze nem szó szerint, hanem átvitt értelemben, mint inspiráció vannak jelen, és a dalok nagyrészében különböző párkapcsolati helyzeteken keresztül vizsgálhatjuk őket. Többek közt megismerkedhetünk a megcsalt fél nézőpontjával, de találkozhatunk az elérhetetlen, plátói szerelem érzésével, a tiltott gyümölccsel, a toxikus párkapcsolaton belüli versengéssel vagy éppen azzal, mi történik, ha elmúlik a lila köd. A sokszor mély és személyes ihletettségű szerelmi dalok mellett azonban olyan globálisabb témák is felmerülnek, mint a social media okozta önképzavar, illetve a mai, felgyorsult világ énközpontúsága. Az egészet pedig a záró, broken wïngs című dal összegzi, amiről BÖBE a következőképp mesél:
“Ez a lemez záró akkordja: azt a pillanatot ábrázolja, amikor a mennyország kapujában állunk, és el kell számolnunk az életünkkel. A dal üzenete, hogy nem vagyunk tökéletesek, hibázunk, és valahol mind bűnösök vagyunk.”
De a nem csak tematikájában, hanem zeneileg is sokszínű poïsoned paradïse minden dalát BÖBE maga írta és hangszerelte, sőt, producerként is maga jegyzi a lemezt, míg a felvételben és mixelésben AnnaElza volt segítségére. Saját bevallása szerint számára az alkotáshoz egyszerűen ez is hozzátartozik, és végtelenül élvezi azt a szabadságot, amit az önállósága nyújt a folyamatban. Úgy érzi, számára ez a természetes módja annak, hogy a “bittersweet-popként” aposztrofált, saját kis zenei világát a legautentikusabb módon tárja a közönség elé.
1. intro
Ez az egyetlen instrumentálisabb dal a lemezről, egy-két vocal choppal kiegészítve. Szerettem volna, hogy legyen egy bevezető track az albumon, ami szépen, előre összefoglalja a hangzást, és “üdvözli” a hallgatót a “mérgezett paradicsomban”. Így született meg az intro.
2. fairytale // bujaság
Az album első “igazi” dala a fairytale, egy szomorkás ballada, ami egy olyan kapcsolatról szól, amiben rendszeres a megcsalás és a hazudozás. A dalszöveg a megcsalt fél szemszögéből írja le, hogy milyen érzések kavarognak benne, és hogy képtelen elhagyni a párját annak ellenére, hogy elárulták.
3. heart ïs where the poïson ïs // harag
A dal egy plátói szerelemről szól, amikor olyasvalakibe szeretünk bele, aki nem viszonozza az érzéseinket, de mi folyamatosan csak rá bírunk gondolni, és ez nem ereszt bennünket. Sokszor mondják, hogy a szeretetet és az utálatot csak egy hajszál választja el egymástól,. Mivel én is átéltem már ezt az érzést, ezért abszolút tudok azonosulni vele, és ebben a dalban is ezt elevenítettem meg.
4. WOÏ // kapzsiság
A woï, azaz world is ours tulajdonképpen egy fricska dal a mai generációnak, akik mindent azonnal akarnak, és mindezt nagyon gyorsan. A mai világra jellemző “énközpontúságról”, és az élvezetek hajhászásáról szól.
5. marathon // büszkeség
Zeneileg ez a dal az egyik személyes kedvencem az albumról, ha lehet ilyet mondani. Itt mertem a legjobban kísérletezgetni, és elrugaszkodni. A marathon szintén egy párkapcsolati problémát boncolgat, egy olyan kapcsolatot elevenít meg, amiben a felek versengenek egymással, lenézik a másikat, és folyamatosan magukat helyezik a másik fölé.
6. forbidden fruit // falánkság
Itt a falánkság főbűnt választottam, átvitt értelemben. A dal ugyanis a “tiltott gyümölcsről” szól, egy olyan élethelyzetről amikor olyasvalakit szeretnénk magunkénak tudni, aki tiltott a számunkra. A dalhoz készült videoklip, Nizalowski Dóri rendezésében, egy modernkori Ádám és Éva sztorit elevenít meg.
7. wish I could be you // irigység
A social media által egyre gyakoribb “filterezett valóság” egy olyan jelenség, ami rettentő rossz hatással lehet az ember mentális egészségére. Sokszor irigykedve figyeljük a tökéletes életeket és a tökéletes embereket ezeken a platformokon, közben magunkat egyre jobban ostorozzuk, hogy nem vagyunk elég jók. Erről szól a wish i could be you.
8. posioned paradise // lustaság
Amikor az ember belekerül egy komolyabb kapcsolatba, a lilaködös időszak sokszor érződhet “földi paradicsomnak”. A posioned paradise, azaz mérgezett paradicsom egy olyan kapcsolatról szól, ami elfáradt, és a felek képtelenek változtatni, küzdeni érte, így az erőfeszítés hiányában inkább az elengedés mellett döntenek. Sajnos ez a mai világban már egyre jellemzőbb, a felgyorsult mindennapokban sokszor egyszerűbbnek tűnik “lecserélni”, ami pillanatnyilag nem jó, nem kényelmes nekünk, az “úgy is jön majd más” címszóval, ahelyett, hogy küzdenénk érte.
9. broken wings // lezárás
A broken wings a lemez záró akkordja, az elszámolás pillanatát ábrázolja, amikor a mennyország kapujában állunk, és el kell számolnunk az életünkkel. A dal üzenete, hogy nem vagyunk tökéletesek, hibázunk és valahol mind bűnösök vagyunk.