Podcastmánia: tippek előadóknak

A közelmúltban Magyarországon is elérhetővé váltak a Spotify videós podcastjai, emellett a világ legnagyobb videómegosztója, a YouTube is új lendülettel erősített rá a formátum támogatására. Miközben a műfajok közötti határok egyre átjárhatóbbá válnak, talán soha nem volt még ennyire egyértelmű, hogy milyen óriási potenciál rejlik a podcastozásban – ezt pedig hazai előadóként is érdemes számításba venni.

Gondoltad volna, hogy a hazai podcastpiac bevételei tavaly 42 százalékkal növekedtek az előző évhez képest? Noha ez a formátum az internetezők 12 százalékát éri csak el napjainkban, ezért még továbbra is rétegműfajnak számít, a médiaszakértők szerint egyre inkább a mainstream kultúra része lesz. Érdemes átböngészni az IAB 2021 Podcasts Insights Hungary címet viselő kiadványát, amelyben a piac változásairól, a hazai tartalomkínálatról és például a hirdetési opciókról tájékozódhatunk. A podcastozás ugyanis nemcsak a minőségi tartalom, a brand- és közösségépítés, de a hirdetések szempontjából is nyerő formátumnak mutatkozik: az idén tavasszal megrendezett IAB Café beszélgetésen elhangzottak szerint a felmérések alapján a hostok által felolvasott reklámok után általánosan 71 százalékos brand recallt szoktak mérni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 10-ből nagyjából 7 hallgató fel tudja idézni a podcastok műsorvezetői által felolvasott hirdetéseit.

Miért éri meg előadóként podcastozni?

Közvetlenség és intimitás

A beszélős-beszélgetős műfaj sokkal személyesebbnek, közvetlenebbnek, mi több, intimebbnek is érződhet egy nagy közösségi platformon való kommunikációnál, vagy egy videós tartalomnál. Akárcsak a zene- vagy rádióhallgatás, a podcast követése is egy intimebb, nyugodtabb folyamat az audiovizuális tartalomtípusok fogyasztásához képest. Ennek oka, hogy nincsenek zavaró tényezők, kommentek, felvillanó reklámok: ha akar, a hallgató teljesen belemerülhet a tartalomba. Lényeges még maga az emberi hang közelsége is: ez már önmagában kivételes közvetlenséget és őszinteséget kölcsönöz a podcastoknak.

Könnyen fogyaszthatóság

Egy jó podcast maximálisan be tudja szippantani a hallgatót, és lekötni a figyelmét, ráadásul hallgatás közben nem kell odatapadni semmilyen képernyőhöz. Ennek köszönhetően nagyon sok élethelyzetben, házimunka, utazás vagy pihenés közben is lehet hallgatni, amikor egy videót éppen nincs lehetőségünk vagy energiánk megnézni. Ugyanitt fontos szót ejteni a videós podcastokról, amelyek előnye épp ebben rejlik: a hallgató ezeknél választhat, hogy milyen formában akarja fogyasztani az adott tartalmat. Emiatt 2022-ben már mindenképpen megéri videós anyagot is felvenni a podcastjainkhoz.

Exkluzivitás és kreativitás

A rövid videók fénykorában egyre nehezebb hosszabb, részletesebb tartalmakkal megtartani a nézők figyelmét. A podcastok azonban egy valamiben verhetetlenek: mivel itt valóban csak a beszélő(k) hangján van a fókusz, ráadásul többnyire vágatlanok is, van egy erős hitelesség-, valamint egy ebből fakadó exkluzivitás-faktoruk. A podcastodban valóban olyan hangnemben és terjedelemben oszthatsz meg a rajongóiddal érdekességeket magadról, a meghívott vendégeidről, vagy bármiről, ami érdekel, amire semmilyen más platformon nincs lehetőséged.

Így vágj bele

Bár egy jól kitalált podcast könnyednek, lazának és nem utolsósorban spontánnak tűnik, a koncepcióját és az elkészítését ugyanúgy érdemes alaposan megtervezni, mint bármilyen más online tartalom esetén. A legjobb, ha kutatómunkát végzel, és ebben az esetben is az olyan műsorokból veszel kölcsön ötleteket, amelyeket inspirálónak tartasz. Itt ugyanúgy szabadjára engedheted a kreativitásod, mint például egy TikTok-sorozat kiötlésekor – tehát egyáltalán nem alapszabály, hogy zenei témákkal foglalkozz vagy zenélj a saját podcastodban, de figyelj arra, hogy legyen egy meghatározó, érdekes tematika, amely passzol a személyiségedhez.

Kövesd a nagyokat

Manapság számtalan izgalmas, zenei fókuszú, zenészek által vezetett podcastot találsz az interneten. Ha viszont csak egyetlen példát kellen mondanunk a tökéletes podcastra egy ismert előadótól, akkor Norah Jones kéthavonta jelentkező műsorát ajánlanánk. Az amerikai énekesnő minden alkalommal tehetséges zenészeket hív meg a műsorába, akikkel nemcsak egy jót beszélget, de közösen elő is adnak egy-egy számot az előadótól, alkalomadtán pedig egy saját dalt is eljátszanak a vendéggel. Jones régóta aktív a zeneiparban, változatos, izgalmas kapcsolati hálóval rendelkezik, amit a Norah Jones Is Playing Alongban alaposan ki is aknáz. A műsor nemcsak azért működik, mert zeneileg hibátlan jammeléseket hallgathatunk meg, hanem mert az énekesnő minden tekintetben tökéletesen ráhangolódik az aktuális vendég stílusára, a beszélgetés ritmusára, valamint az elmesélt történetekre is. Ugyanakkor nemcsak interjút készít és együtt zenél a vendéggel, de magáról is megoszt olyan érdekességeket, amelyeket a rajongók sehol máshol nem hallhatnak. Az epizódoknak keretük is van: minden rész elején röviden felkonferálja az érkező vendéget állandó műsorvezető- és zenésztársával, Sarah Odával, majd pedig a rész végén is reflektál az elhangzott beszélgetésre. Norah Jones az egyik első előadó volt, aki a pandémia első évében sikeres, magával ragadó karanténkoncert-sorozatot indított: most a podcastozás terepén is érdemes követni a példáját.

A podcast már önmagában is óriási siker, érdemes minél több kapcsolódó platformon, mindemellett videóként is megosztani. Olvasd el a YouTube friss podcast-kisokosát a témában!

Használd az Apple Podcasts promóciós eszközét!

Ha könnyen használható, stílusos eszközt keresel a podcastod népszerűsítéséhez, az Apple Podcasts Social Post Generátorát neked találták ki! Az oldal a műsorok és egyes epizódok megosztására is remek eszköz, amelyet a közösségi felületeiden megosztható promókártyák készítéséhez találtak ki. Ismerd meg a Social Post Generator oldalt. Így használd az eszközt:

– Válaszd ki, hogy egy műsort vagy konkrét epizódot promóznál. (Az ezközzel a több podcastot futtató csatornák is készíthetnek promókártyát.)
– Keress rá a podcastodra a cím begépelésével.
– Válaszd ki, hogy pontosan mit szeretnél promózni a műsorral kapcsolatban.
– Emeld ki a részleteket (új vendég, új epizódok, új évad érkezése, stb.)
– Állítsd be a további részleteket és a kártya színét, majd pedig megosztható kártyák kívánt méreteit.
– Töltsd le a kártyákat, és oszd meg őket közösségi oldalaidon!
– Ugyanitt megosztható (teljes és rövidített) linket is generálhatsz a podcastodhoz.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

39,011KedvelőTetszik
3,065KövetőKövetés
4,320FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Audiópartnerünk