Patreon: a feltörekvők platformja

Közösségi finanszírozást indítanál egy készülő albumodhoz vagy videódhoz, de nem tudod, hogyan láss neki? Egy olyan felületet keresel, amelyen rendszeresen megoszthatsz a rajongóiddal extra, exkluzív tartalmakat? Megmutatjuk, miért érdemes a Patreont választani!

2021 tavaszára a Patreon, nagyjából hat hónap leforgása alatt, a négymillió dolláros álomhatár elérésével megtriplázta az értékét. Az elképesztő mérföldkő apropóján mi is írtunk arról, mit érdemes tudni erről a felületről és az azt megálmodó Jack Conte zenész-youtuber-üzletember munkásságáról. Cikkünkből az is kiderülhetett, hogy a Patreont óriási mérföldkőnek tartjuk a közösségi finanszírozáson alapuló platformok történetében. Most összefoglaltuk, miért és hogyan érdemes nekivágni a Magyarországon is egyre népszerűbbé váló felület használatának – különösen akkor, ha előadóként, youtuberként számítunk a követőink támogatására és érdeklődésére.

Már itthon is egyre népszerűbb

A Patreon már Magyarországon is egyre ismertebb a tartalomgyártók, így a könnyűzenei szféra szereplőinek körében. Az oldal népszerűségét a pandémia berobbanása is jócskán elősegítette: ekkor vált az első számú kérdéssé, hogy a koncertek elmaradása miatt megcsappant bevételeket milyen eszközökkel tudják valamilyen mértékben pótolni az előadók. Az óriási online alkotói boom az olyan támogatói oldalakat is elérte, és ahogy a Pateron-főnök Conte is kiemelte, elkezdte formálni a közösségimédia-trendeket. Az ő megfogalmazásában mindez az idézte elő, hogy az új vállalatok, közösségi oldalak már az alkotók érdekeit, igényeit kezdték szem előtt tartani, emellett a velük való leghatékonyabb, legkifizetődőbb együttműködést jelölték meg a fő célként. 2022-ben már egyre több olyan tartalomgyártóval találkozhatsz, aki ezen a felületen teszi elérhetővé a legexkluzívabb feltöltéseit. Ha úgy gondolod, hogy neked is vannak olyan extra tartalmaid, amelyeket szeretnél elérhetővé tenni a rajongói bázisod keménymagja számára, akkor a számodra is a Patreon lehet ehhez a tökéletes eszköz.

Így működik

Ezen a felületen nem csak a kizárólag videós tartalmakat készítők lelhetnek otthonra, hanem akár podcasterek, írók, képzőművészek – és természetesen zenészek is. Az alkotók többféle feliratkozói csomagot tehetnek elérhetővé, így minden regisztráló kiválaszthatja, hogy melyik igazodik a legjobban a saját büdzséjéhez. Ezek a csomagok általában eltérő típusú és mennyiségű tartalmakat jelentenek: minél nagyobb összeggel hajlandó havi rendszerességgel támogatni a tartalomgyártót egy rajongó, érdemes annál több extra tartalommal meghálálni azt. Az oldalon olyan eszközök is a rendelkezésünkre állnak, amelyekkel áttekinthetjük a patronálóink közösségét, üzenetet küldhetünk és monitorozhatjuk a bevételeinket. A patronálóink körében felmérést is készíthetünk, ezzel jobban ráláthatunk arra, mely tartalmaink aratták a legnagyobb sikert, és arra is, hogy mennyire elégedettek a feliratkozók az itt közzétett tartalmainkkal.

Amiben a Patreon a legerősebb

A felület voltaképpen egy régen bevált recept online verziója, hiszen a történelem során az elismert művészeknek szintén voltak rendszeres támogatóik, patronálóik. A Patreon nagy előnye azonban, hogy a megvalósításnak köszönhetően páratlan transzparenciával és az elérhetőségnek köszönhetően magas fokú hatékonysággal társul. Itt ugyanakkor (például az olyan támogatói oldalakkal ellentétben mint a Kickstarter vagy az Indiegogo) nem tervben lévő produktumokért fizetnek a követők, hanem már meglévő tartalmakért, mint például egy streamingszolgáltatónál. Ez segít az alkotóknak előteremteni egy megbízható, fix jövedelmet, amely ráadásul anélkül jön össze, hogy egyéb szponzorált tartalmakat kelljen megjeleníteni a felületen. Egy olyan előadónak, aki nem szívesen adja a nevét brandekhez és márkákhoz, a Patreon bevételszerzési rendszere sokkal szimpatikusabb lehet ahhoz képest, ahogyan például a népszerű influenszerek jutnak bevételhez a közösségi oldalaikon. A transzparencia mindemellett a követők és a kifizetések átláthatóságát is jelenti a felületen. Ami pedig a Patreon szintén említésre méltó erőssége, hogy egy összetartóbb, a bizalomra és az adok-kapok viszonyra alapuló közösséget kovácsolhat, ami még közelebb hozhatja az előadókat és a közönségünket. Napjainkban ugyanis, amikor a különleges tartalmak tömkelege érhető el online, nagy részük (látszólag) ingyenesen, kifejezetten pozitív, ha egy oldal arra emlékezteti a felhasználóit, hogy a tartalmak előállítása rengeteg időt és munkát vehet igénybe – így szükségszerűen nem lehet ingyenes.

Három alapvető dolog, amire szükség van a Patreon-csatornádhoz: 

  • Minőségi, érdekes és rendszeresen elkészíthető tartalmak, amire megéri előfizetni.
  • Egy részletes terv arról, hogy milyen ütemben tennéd elérhetővé mindezt a Patreonon.
  • Egy terv arról, hogy milyen árkategóriákban mit szeretnél átadni a patronálódinak.

Kattints ide és olvass a részletekről a Patreon hivatalos oldalán!

2022: itt tart most a felület

A Patreon jelenleg hatmillió aktív felhasználót és mintegy 210 ezer alkotót számlál. Az oldal sikerét mi sem támasztja alá jobban, mint a tény, hogy a hatmilliós bázisból négymillió felhasználó az elmúlt három év alatt csatlakozott, 2022-re megduplázva az előző év számadatait. A vállalat ez idáig összesen 412,1 millió dollárnyi támogatáshoz jutott a befektetői körök folyamán, a platform tartalomgyártóit pedig nagyjából összesítve mintegy kétmilliárd dollárnak megfelelő összeggel lettek gazdagabbak. Olvasd el a Backlinko teljes statisztikáját. Mivel ez a típusú a támogatói rendszer egyre több tartalomgyártó számára szimpatikus, számíthatunk arra is, hogy általánosabb válik, és akár a tartalomfogyasztási szokásainkat is megváltoztathatja. Ha még nincs Patreonod, de van néhány ötleted olyan, rendszeresen elkészíthető tartalmakra, amelyek érdekelhetik a rajongóidat, akkor ne habozz – próbáld ki te is az oldalt!

Twitch: egy trendi alternatíva

Ha a feliratkozásokon alapuló platformokat vesszük szemügyre, egyre több olyan felületet említhetünk, amelyeken a Patreonhoz hasonló módon szerezhetünk követőket és juthatunk extra bevételhez. Ilyen többen között a gamer közösségben ismertté vált, ám a pandémia óta szélesebb körben is népszerűvé vált Twitch is. Erről a platformról már több cikkben írtunk a blogunkon, például a közösségépítés, a monetizációs lehetőségek, vagy a zenei profil erősödése kapcsán. Ha egy fiatalabb közönséget szeretnél megszólítani, illetve a csak feliratkozóknak szánt tartalmak mellett idővel nyilvánossá tennéd a videóidat, akkor ezt a felületet is érdemes megismerned.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,927KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,510FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Audiópartnerünk