Hirdetés

Pastel Days – Dalról dalra a Paperdeer új nagylemeze

Pastel Days címen nemrég megjelent a Paperdeer második albuma. Az alternatív elektronikus zenei formáció dalai a múltból a jövő felé tartanak, ez a játékosság pedig mind a duót alkotó Biró Norbert és Kiss Benjámin élményei, mind a zenei hangzás tekintetében megtalálhatók. Alább a teljes lemezt meg lehet hallgatni, hozzá pedig érdemes elolvasni a duó kommentárjait minden egyes trackhez, és még klipek is vannak.

Hirdetés

Us (feat. Viktória Vadász)

Szerintem az egyik legautentikusabb Paperdeer-szám. Az a társaság inspirálta, akikkel a legtöbb időt töltöttük gimnáziumi tanulóként. A zene (és az egész album) szövegének írója, Szabó Márton István is ennek a mai napig összetartó társaságnak a tagja. A szöveg szerintem pont ezért működik ennyire a dalban, hiszen pontosan annak az érzésnek a mentén íródott, amin a zenei alap is.

Vadász Viktóriát is ugyanebből a körből ismertük meg: az egyik barátunk felesége, akiről sokáig nem is tudtuk, hogy énekel. Eredetileg mással terveztük volna a dal vokálját, de az élet úgy hozta, hogy az utolsó pillanatban nagyon sietve valaki mást kellett keresnünk, és filmbe illő véletlennek köszönhetően fedeztük fel Vikit.

Népszínház Street Soundscape (Interlude)

Mindenképpen szerettük volna, ha a “Gazsiafter” és az “Us” valamiféle kohéziót alkot. A Benji ablaka alatt jár a 28-as villamos, jó régi, csörömpölős, zajos kocsikkal, és szinte mindig behallatszódott a zenéléseinkbe. Gondoltuk, akkor már miért ne komponáljuk bele egy beatboxos “wanna-be-gengszter” hangulatba, hogy összekapcsolja azt a két számot, amit a késői tizenéves korunk kaotikus környezete inspirált.

Gazsiafter

Bulikorszakos káosz, esti dürümözések, absztrakt művészetek és bizarr hatások formálták meg bennünk ezt az instrumentális zenét. Megpróbáltunk valami “aljas” basszus dallammal energiát adni egy viszonylag minimál elektronikus zenének úgy, hogy az minél változatosabb és elvontabb maradjon.

Halldór

Egész életem legnagyobb mozgatórugója a snowboardozás volt. Halldór Helgason egy izlandi snowboardos, akinek a filmjeit mindig loopban játszottam. Amikor a zene alapja megszületett, akkor is pont az ő filmjeit néztem; elképzeltem, hogy egy jól belassított backflip alá mi lehetne a legjobb aláfestő zene. Akkoriban a shoegaze és synthwave műfajok pörögtek leginkább az ilyen videókban, úgyhogy ezen a vonalon indultunk el. Aztán Benji a snowboardkultúrán kívülről, egy teljesen más nézőpontból megközelítve tett bele rengeteg érdekes ötletet, amiktől megszűnt egy csomó klisé.

A zenében rengeteget játszottunk a minőségi kontrasztokkal, például a telített részeket igyekeztünk nagyon részletesen kidolgozni, míg az azok utáni nyugodtabb szekciókban (kiállások, bridge, outro) direkt nagyon rossz minőségű MP3-ra lerontott, újra mintavételezett dobfelvételeket és destruktív effekteket használtunk.

March 1

Egy tavaszi este született az ötlet, a város fényei, a virágzás, a téli álomból való kitörés inspirálta. Aztán együtt karanténoztunk a Balatonon egy barátunk faházában, ahol esténként kimentünk meginni egy-egy sört a közeli szántókra. Innen folytattuk a szálakat: felvettünk szürkületi atmoszférahangokat, kitaláltuk a dal végleges koncepcióját stb.

Youth (feat. Le Boum)

Ezt a zenét Benji a Fabled album idején kezdte el csinálni, kísérletezgetésből fejlődött tovább. A Paperdeer akkori irányához tökre illett, de azóta az évek alatt folyamatosan fejlesztettük, és szinte teljesen átalakítottuk. Utólag jöttünk rá, hogy van a kiállásokban egy egyszerű dallammenet, ami nagyon hasonlít Benji ébresztőjének a dallamára. Nagyon vicces, valahogy a tudatalattijából jöhetett elő egy hasonló álomszerű hangulatában, amit csak akkor vettünk észre, amikor egyszer a már kész zene hallgatása során véletlen megint megszólalt az ébresztője.

Morning Swell

A kompozíció alapja valamikor 2018 körül születhetett. Abban az évben pár hónapig Tenerifén voltam, ahová Benji is kijött. Itt írtunk pár nagyon érdekes zenét együtt a kikötőben, próbáltunk ihletet meríteni az aktuális környezetből. Végül Benji egyik este mutatott egy olyan verziót, ahol két teljesen különböző, akkor készült vázlat zenét összekevert, ami tök jól szólt a kocsi rádiójában. Ez lett a Morning Swell ötlete, amit később már Budapesten bontottunk ki jobban. A gitártéma teljesen véletlenül került rá, a lakótársam torzító pedáljaival szórakoztam, ami aztán annyira hozzáadott a zene alaphangulatához, hogy végül megtartottuk.

Vocoder Drums (feat. Steve Tyssen)

A “Morning Swell”-hez hasonlóan az óceánhoz kötődő téma, de amíg a “Morning Swell” egy kicsit harmatosan álomszerűen közelíti meg a napkeltei hullámok meglovagolását és alapvetően a nomád szörfös életstílust, addig a “Vocoder Drums” inkább a szürkébb, nyíltabb, viharosabb vizekre való kihajózás érzését próbálja megragadni. Az ausztrál Steve Tyssen indie vokál stílusa passzolt a legjobban az alaphoz.

Rumble

Belaunak csináltunk az “Island Of Promise” című számához egy remixet, és ennek a számnak az elemeiből próbáltunk új zenét csinálni. Sokat játszottunk slice-olásokkal, effektekkel.

Regularity (feat. Alumna)

A szürke élet utópiája, ahol minden annyira kényelmes és biztonságos, hogy mi magunk elfelejtünk élni. Minden problémánkra létezik 100 új app, amelyek a táplálkozásunkon, munkánkon, ismerkedési szokásainkon, és általános figyelmünkön kívül életünk szinte minden részét képernyőkre terelik. Annyira természetellenes a környezetünk, hogy akár egy álomban is lehetnénk, a megőrülés kapujában. A “Regularity” ebből keres kiutat.

Fortress (feat. BÖBE)

Itt egy olyan gondolattal játszottunk, hogy milyen lehetett egy (ma már) bukott birodalom közembereként élni, ahol az ember feje felett hoztak a nép sorsát alakító döntéseket annak különösebb vétójoga nélkül. A zene írásánál igyekeztünk párhuzamokat keresni a távoli múltban és a jelenben, illetve hogy ma hogyan tekintünk az akkori kor szellemére. A dal esztétikájára nagy hatással volt a norvég Röyksopp hangzásvilága.

North

Ködös, sötét, hóviharos északi tájak, hosszú, zord, sarkvidéki éjszakák hangulata mentén írtuk. Moderat-, Four Tet- és Home-számokat hallgattunk sokat ebben az időszakban.

Iceland (Interlude)

Izland egy nagyon elvarázsolt hely, rengeteg hiedelem, legenda kering csodákról, manókról, tündérekről. Bizonyos helyeken még a sarki fényről is úgy tartják, hogy lelkeket rabol el, ha tiszteletlenül beszélnek róla az emberek. Egy izlandi ismerősöm például azt mesélte, hogy egyszer a helyiek egy egész mezőt megkerülve építettek meg egy hosszú autóutat, mert attól féltek, hogy felbőszítik a kövek alatt lakó goblinokat, ha átvágják a területet. A “North” és az “Orbit City” közé szerettünk volna egy ilyen elvarázsolt, furcsa világú összekötőt, és mivel már az előző számokat is északibb hangulatúra vettük, így adott volt, hogy Izlandot válasszuk témaként.

Orbit City

Nagyon kísérleti tánczene, a technológiát próbáltuk zenei elemekkel újragondolni. A retro future volt a dal alapja: igyekeztünk olyan zenét írni, amit az emberek akár a távoli jövő zenéjeként is képzelhettek volna a ’70-es években, amit dédunokáik már lebegő kocsijaikban, föld körül keringő házaikban hallgathattak volna. Igen, itt már talán picit túlságosan is elrugaszkodtunk, de miért is ne?

Far (feat. Zsófi Pettenkoffer)

A gyász gondolata, hogy milyen lesz ott és akkor, ami ma még eszünkbe se jut. A zeneszám ötlete egy párkapcsolat végével jött, amit hosszú magány és fizikai távolság követett. Az énekdallamot korábbi énekesünk, Stewart Emese írta, végül a HERSELF akkori énekese, Pettenkoffer Zsófi énekelte fel.

(Outro)

Igazából csak el akartuk húzni az lemez végét, hogy hosszabb és hatásosabb legyen a “Far” hatása az album kontextusában hallgatva, de magában hallgatva túl sok lett volna már az az extra 30 mp finom lecsengés. Úgyhogy levágtuk a “Far” végét és elneveztük “(Outro)”-nak

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
823FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk