Új horizont címmel készül különleges koncertre a Random Trip november 7-én, kedden a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. A Delov Jávor dobos és DJ Q-Cee lemezlovas által megálmodott koncertsorozat sajátos entitása a magyar zenei életnek: felfogható egyrészt az improvizáció és az örömzenélés hangszeres játszótereként, amiben az első alkalmak óta eltelt időben már többszáz közreműködő vett részt, másrészt az elmúlt közel tizenöt év alatt saját jogán vált egy kifejezetten erős márkanévvé a hazai produkciók között. A mostani esemény azonban még az amúgy jellegéből adódóan minden alkalommal izgalmas fordulatokban gazdag sorozat történetében is formabontónak ígérkezik, hiszen több mint 20 zenész áll majd színpadra az este folyamán, ráadásul a koncert négy különböző szettből áll majd, melyek során a korábbi meghatározó előadókhoz a 2020-as évek új szereplői, köztük a Vibe Changers sorozatban feltűnt fiatal előadók csatlakoznak. Minderről, és még sok minden másról Delov Jávorral beszélgettünk.
Sok szempontból újdonságot jelent a november 7-ei koncert a Random Trip történetében. Mi lesz most más az eddig megszokottakhoz képest?
A koncert négy szettből áll majd, és részben azért választottuk ezt a megoldást, mert ezúttal tényleg rengeteg közreműködőnk lesz, ennél több zenész csak akkor áll a Müpa színpadán, ha szimfonikus zenekar lép fel. Másrészt az az oka ennek, hogy 22 embert egyszerre nagyon nehéz lenne megszólaltatni, ezért arra gondoltunk, hogy különféle zenei hangulatokat célzunk meg ezúttal. Mindezt úgy, és talán ez a legfontosabb és legkiemelendőbb, hogy sok új olyan tehetség lesz velünk, akikkel még nem, vagy csak nagyon keveset zenéltünk, vagy csak nagyon keveset, vagy pusztán lehet látni, hogy teret és figyelmet követelnek maguknak a hazai könnyűzenei szcénában. Nagyon színes lesz a paletta, az akusztikusabb megszólalástól egészen az elszállós-elektronikus, ha úgy tetszik, már-már O.Z.O.R.A. Fesztivált idéző hangulatokig.
Hogyan valósul meg ez a gyakorlatban?
Körülbelül 25 perces szettek hangzanak majd el. Olyan párosításokra törekedtünk, amelyekről úgy gondoltuk, jól működhetnek, és esetleg már volt is ilyesmire példa korábban. Solére és Vavra Bence például zseniális párost alkotnak, nagyon-nagyon szépen és könnyen tudnak reagálni egymásra. De persze lesznek nagy meglepetések számunkra is, hiszen Co Lee-val egy vidéki koncertet számítva tulajdonképpen nem is zenéltünk még együtt, Budapesten lesz az első alkalom, de amennyire tudom, olyan is most lesz először, hogy ő együtt álljon színpadra Senával, az Irie Maffia énekesnőjével, és Zentai Márkkal, a Mörk frontemberével.
Amit nagyon fontos még elmondani, hogy tavaly a Seven Seconds In the Future vezetőjével, Nagy Kristóffal karöltve, aki egyébként beatbox és looper világbajnok, és teljesen autodidakta módon tanult meg zenélni, elindítottuk egy közös, mondjuk úgy, „tehetségmegmutató” projektet. Azt tűztük ki célul az elmúlt időszakban, hogy egyrészt hozzuk meg egyre többeknek a kedvét az improvizációhoz, illetve szeretnénk felmérni azt is, hogy kik azok a fiatalabb korosztályból, akik nyitottak és éhesek az improvizációra. Ez lett a Vibe Changers sorozat, ami tulajdonképpen egy többfordulós improvizációs társasjáték, és az Új horizont koncertre elhívtunk több ott feltűnt előadót, hogy csatlakozzanak hozzánk, ami szintén hozzátesz majd az este különlegességéhez. Már csak azért is, mert ezek a fiatalabb zenészek sokszor nem annyira ismert nevek, mint akik rendszeresen feltűnnek a Random Trip eseményein. Viszont a tehetségük és muzikalitásuk alapján mindenféleképpen itt a helyük.
A Vibe Changers hogyan indult el?
A tavalyi év elején kezdődött a sorozat, és aztán a Magyar Zene Háza volt, aki úgymond bizalmat szavazott nekünk, így idén már a második évadot tudtuk úgymond meghirdetni. Nem szeretünk versenyként hivatkozni rá, hiszen itt nem az a lényeg, hogy valaki jobb a másiknál, pusztán arról szól a történet, hogy ki tud jobban belehelyezkedni az adott flowba, ki kapja el jobban az adott pillanatot. És az ilyesmihez egyáltalán nem kell képzett zenésznek lenni, tehát simán képes lehet valaki kevesebb tudással, de jó energiákkal is arra, hogy ott legyen a pillanatban. Mi az adott zenei szituációban való kiteljesedést, a spontaneitást próbáljuk ösztönözni. És annyira jól sikerült az elmúlt két év, hogy már most a jövő évi dátumokról beszélgetünk a Magyar Zene Házával is, tehát jövőre is lesz folytatás. Másrészt hatalmas megtiszteltetés volt, hogy a Paloznaki Jazzfesztivál is mögénk állt idén: ahogy egy évvel korábban az volt az ajándék, hogy Dés Lászlóval zenélhettek közösen a Random Trip egyik nagyobb koncertjén a győztesek, az idei évben a Paloznaki Jazz Fesztiválon léphettünk fel, sőt, most először különféle ajándékokat is tudtunk biztosítani az Audmax Kft. jóvoltából.
Miért fontos az, hogy valaki meg tudja mutatni magát egy ilyen eseményen? Mi volt az alapmotívum a Vibe Changers esetében?
Két fő gondolat volt. Az egyik, hogy szeretnénk megtalálni az utánpótlást. Szeretnénk hinni abban, hogy nem csak a mi generációnknak számára fontos, hogy éljen az improvizáció lehetőségeivel. Másrészt szeretnénk kicsit segíteni is a fiataloknak, azzal, hogy teret biztosítunk minderre, hogy velünk akár el lehet jutni egy-egy komolyabb helyszínre a Pontoontól a Várkert Bazárig, vagy azzal, hogy próbáljuk az itt feltűnt előadókat bekapcsolni a vérkeringésbe, leginkább azáltal, hogy megmutathatják magukat, és utána elhívhatják őket más projektekbe, és történt is már ilyen. Volt olyan például, aki Nagy Kristóffal ezen a versenyen találkozott, és utána elhívta egy lengyelországi fellépésre. Nagyon jól építhetők a kapcsolatok a fiatalok számára is, számunkra pedig büszkeség, hogy megmutathatjuk, hogy igenis vannak nagyon bíztató reményteli tehetségek. És ugye egyszer valahol félig viccesen, félig komolyan mondtam azt, hogy szeretnénk megtalálni akár az új Fábián Julit, merthogy ő tényleg világbajnok volt az improvizációban. És szeretnénk azt hinni, hogy vannak olyan előadók, akik ugyanennyire nyitottak a zenére.
Másképp improvizálnak a fiatalok, mint mondjuk azok, akik a kifejezetten a ti kortársaitoknak számítanak?
Úgy látom, a lelkesedés sokszor ugyanúgy megvan. A struktúrákban való gondolkodás, ami egy kicsit más, és ennek az oka szerintem az, hogy az utóbbi években előtérbe kerültek a repetitív típusú zenék. Ez alatt azt értem, hogy amíg mi egy-egy Random Tripen sokszor szeretnénk több zenei részt megmutatni egy improvizációs folyamat vagy egy szám során, addig a fiatalabb generáció számára bőven elég egy három-négy akkordos kör, amit nagyon hosszan ki tudnak bontani. Ez személy szerint bennem okoz néha egy kis hiányérzetet, ugyanakkor megdöbbentően tudják ellensúlyozni mindezt a technikai felkészültségükkel, a muzikalitásukkal. Szóval, ha lehet, ez valahol még nehezebb pálya, de az egész gyökere egyébként ugyanaz a Miles Davis-i hagyomány, hogy el kell kezdeni zenélni, figyelni, kapcsolódni, egymásra koncentrálni, és közben megnyomni a felvétel gombot. A legjobb részeket utána mindenki elraktározhatja magában. A lényege ezeknek a koncerteknek is az, hogy aki ott van, az tényleg ott van: ott kell lenni a zene születésének pillanatában, különben le is maradsz az egészről.
És lehet látni azt egyébként, hogy az ilyesmi iránt külföldön is van érdeklődés, jó példa erre FKJ & Masego „Tadow” című legendás felvétele, ami a YouTube-on most már 467 milliós megtekintésnél tart, pedig egy full improvizációs sztori, és több mint nyolc perc hosszú, ehhez képest simán leadják mondjuk a portugál rádióban. Ezek a folyamatzenék az energiákról szólnak, de nagyon élvezhető, nem öncélú módon. Attól még, hogy valami improvizáció, nem feltétlenül lesz free jazz. Itt van az emberek fejében a legnagyobb félreértés, mert ha meghallják a szót, sokan arra asszociálnak, hogy akkor biztos mindenki egyszerre játszik össze-vissza bármit, ami eszébe jut. De ez nem így van. Megvan ennek is a szabályrendszere. És nyilván létezik egy nagyon szabad verziója a jazznek is, de ott is az energiákról és a párbeszédről, a közös nyelvről szól a dolog.
Azt látom, hogy bizonyos szinten nekünk is sikerült átadnunk a stafétát másoknak, mert egyre több improvizációs klub van úgy, hogy egymás mellett létezünk. Ez volt az egyik kiindulópont a Nagy Kristóffal közös projektnél is: megmutathatjuk, hogy attól még, hogy neki is megvan a saját sorozata, és mondjuk a Seven Seconds In the Future hozzánk képest elektronikusabb irányból, ha úgy vesszük, modernebb felfogással közelít a zenéhez, mindez gond nélkül működik együtt azzal a fajta mentalitással, amit mi képviselünk.
Lesz két külföldi vendég is az Új Horizont koncerten, az osztrák Deladap tagjai, Alex Valdés trombitás, és Martin Schallen szaxofonos. Ők hogy kerültek a képbe?
Szeretnénk minél több új kollaborációt, és hogy eljussunk minél több külföldi helyszínre, amennyire ezt a lehetőségeink engedik. Elkezdtünk kifejezetten Ausztriára fókuszálni, leginkább azért, mert még mindig van egy képzeletbeli határ mindannyiunk fejében, mintha megállnánk Hegyeshalomnál. Holott egy Európai Unió nevű szövetségben élünk, és sokszor elfelejtődik az, hogy karnyújtásnyira, a körülöttünk lévő országokban is fantasztikus zenészek élnek, akikkel egyébként nagyon könnyen meg tudjuk értetni magunkat; nincsenek nyelvi akadályok, mert a leguniverzálisabb nyelv a zene. Az utóbbi időben többször zenéltem Bécsben, a Random Tripnek is egyre több lehetősége van az ottani megmutatkozásra, és reméljük, hogy ez a tendencia folytatódni fog.
Tavaly a ZamJam fesztiválon a Deladap előzenekara voltunk úgymond, ott ismerkedtünk össze a srácokkal, és nagyon-nagyon tetszett nekik, amit csináltunk, ezért gondoltuk, érdemes közös produkció formájában is megmutatni a kölcsönös tiszteletet és rajongást. Alex és Martin személyében két szenzációs fúvós lesz a vendégünk, akik nagyon-nagyon sokféle zenei stílusra nyitottak, és tökéletesen beszélik a soul, a funk, a latin zene, vagy a jazz nyelvét. A müpás koncert alapmotívuma így egyrészt a párbeszéd a magyar és külföldi zenészek, másrészt a különböző zenészgenerációk között, főleg, hogy most kifejezetten sok fiatal előadó közreműködik majd. Ez mindig is cél volt, de most talán még a korábbiaknál is hatványozottabban megjelenik.
A Random Trip Új horizont koncertjének közreműködői:
Sena Dagadu (Irie Maffia, ének), Solére (ének) Zentai Márk (Mörk, ének), Co Lee (rap), Lil Frakk (rap), MC Kemon (Irie Maffia, rap), Szász Ági (Vintage Dolls, ének), Vavra Bence (ének), Péterffy Lili (Lelle, ének), Lengyel Johanna (Vasovski, ének), Ocsovay Damján (Mörk, billentyűk), Sárdi Tamás (Hiding Place, billentyűk), Weil András (Odd ID, billentyűk), Bata István (Makám, basszusgitár), Heilig Tamás (Punnany Massif, basszusgitár), Vidákovich Izsák (szaxofon, fuvola), Nagy Kristóf (Seven Seconds In the Future, loop, gitár, basszusgitár, beatbox), DJ Q-Cee (lemezjátszó, beatbox), Delov Jávor (dob), Zahár Fanni (Дeva, Àbáse, fuvola), valamint a Vibe Changers Allstars. Vendégek: Alex Valdés (Deladap – Ausztria, trombita), Martin Scheran (Deladap – Ausztria, szaxofon)
Jegyek és további információk a Müpa weboldalán!
Fotó: Random Trip Facebook