Hirdetés
Hirdetés

Olyan zenét szeretnék csinálni, ami túlél engem – Zalon-interjú

Amy Winehouse háttérénekeseként vált ismertté Zalon Thompson, és bár az énekesnő halála után – ami akár a karrierje végét is jelenthette volna – a testvérét is elvesztette, most újra itt van, tele lelkesedéssel és tervekkel, és látszólag készen áll arra, hogy hamarosan megjelenő új lemezével meghódítsa a világot. Zalon március végén a Random Trippel lépett fel az Akváriumban, ekkor beszélgettünk vele a múltjáról, a jövőjéről és a zenéhez való hozzáállásáról.

Édesapád, Dr. Alimantado reggae-énekes. Nagy hatást gyakorolt rád gyermekkorodban? Már ekkor is zenész szerettél volna lenni?

Igen, egyértelműen. Édesapám és édesanyám elhozták a reggae szellemét az otthonunkba, így nagy szerepe volt ennek a műfajnak a gyerekkoromban, a neveltetésemben. Mindig is művész akartam lenni, és kapcsolatot szerettem volna kialakítani az emberekkel a zeném, a hangom által. Nagy megtiszteltetés, hogy most lehetőségem van arra, hogy megvalósítsam ezt az álmomat.

Zeneileg kinek volt a legnagyobb hatása rád?

Azt hiszem, Michael Jacksont mondanám, ő igazán nagy hatással volt rám. Emlékszem, hogy régen a játszótéren gyakran próbáltunk moonwalkolni és utánozni a mozdulatait a barátaimmal. Számomra ő a valaha volt legmenőbb ember.

Ki áll hozzád közelebb, Marvin Gaye vagy Ray Charles?

Egyértelműen Marvin Gaye. Amit Ray Charles képes volt elérni a zenében, az elképesztő, de úgy érzem, hogy a stílusom sokkal közelebb áll Marvin Gaye-hez. Hamarosan megjelenő új albumom, a Liquid Sonic Sex is nagyon hasonló Marvin Gaye Let’s Get it On-jához. Legalábbis ami a feelinget, a vibrálást illeti.

Akkor biztosan hallottál arról, hogy Pharrell Williamst meggyanúsították azzal, hogy a Blurred Lines írásakor felhasználta Marvin Gaye Get On Up című számát. Sőt, azóta el is ítélték plagizálásért. Mi a véleményed erről?

Ez egy nagyon-nagyon trükkös kérdés, és ha őszinte akarok lenni, azt kell mondanom, hogy mindkét oldalon látok némi igazságot. Egyrészről a Blurred Lines másik hangnemben van, és nem ugyanazok az egyes hangok, csak érzetre azonos a két dal. Tehát egyszerűen nem ugyanaz a kettő. Másrészről viszont, mivel a Blurred Lines érzésre tényleg olyan, mint a Get On Up, lehetséges, hogy elértékteleníti Marvin Gaye verzióját a piacon. Úgyhogy ezt tényleg nehéz megítélni.

Amy Winehouse háttérénekeseként lettél híres. Milyen volt a kapcsolatotok?

Nagyszerű. Jó barátok voltunk, és igazi testvérlelkek a zenében. Nagyon közel álltunk egymáshoz, és igazán hálás vagyok, hogy része volt az életemnek, és én is része voltam az övének.

Hat évig turnéztatok közösen. Mi volt a legemlékezetesebb élményed erről az időszakról?

Az eredeti tervek szerint csak hat hónapig tartott volna a turné, aztán végül hat évig csináltuk. Fantasztikus utazás volt, rengeteg szép élménnyel. Az egyik legszebb ezek közül a Grammy díjátadón történt meg. Amikor Amy megnyerte a díjat, rögtön a karjaimba ugrott, és én azt mondtam neki: „Baby, megcsináltad!” Erre ő így válaszolt: „Nem, Zalon, mi csináltuk meg!” Ez mindenképpen az egyik legcsodálatosabb pillanat volt, de rengeteg van még.

Hogy tudtál továbblépni Amy halála után? Mi adott inspirációt ahhoz, hogy önálló előadóként folytasd?

Igazából mindig is önálló előadó szerettem volna lenni. Amy-vel egy 10 rooms nevű londoni klubban találkoztam, ahol háttérénekeskedtem, de egyedül is elénekeltem néhány számot. Ő ekkoriban gyakorlatilag az egyik rajongóm volt, aki gyakran lejött, hogy halljon engem énekelni, de még nem ismertem. Egyik este aztán egyszer csak felugrott a színpadra miközben énekeltem, és ezt mondta: „Istenem, fantasztikus vagy!” Erre én azt válaszoltam, hogy: „köszi, de most énekelek”. Amy folytatta: „De te fantasztikus vagy!” Ránéztem a bandára, ránéztem a közönségre, mindenki engem bámult, és nem értette, hogy mi van. Úgyhogy megint csak annyit mondtam, hogy: „köszi, de most éppen énekelek”. Ekkor szólalt meg a host, Patrick Allen: „hölgyeim és uraim, Miss Amy Winehouse!” Később, amikor aztán ő énekelt, már én mondtam azt, hogy: „Istenem, fantasztikus vagy!”

Szóval én mindig is előadóművész voltam, és Amy ezt sosem felejtette el. A világkörüli turnéján ezért adott nekem tizenöt percet a koncertek közepén, hogy előadhassam a saját dalaimat, ezért szerződtetett a lemezkiadójához, ezért kiabálta a honlapom címét a koncerteken, és ezért segített a saját albumom elkészítésében is. A halála nagyon megviselt, elveszettnek éreztem magam utána, és olyan volt, mintha egy családtagom halt volna meg. Akkor vettem fel a You Let me Breathe-et, amit az ő emlékének dedikáltam. Egy évig elzárva tartottam a dalt, aztán az egyik barátom tanácsára végül nyilvánosságra hoztam, és szerencsére megtalálta az utat a közönséghez.

Éppen 2011 nyarára volt tervezve egy budapesti Amy Winehouse-koncert, de sajnos már nem valósulhatott meg.

Rengeteg helyen játszottunk, néha nehéz mindegyik show-t felidézni, de mindig is nagyon el szerettem volna jönni Budapestre, és boldog vagyok, hogy most itt lehetek, és a Random Trippel dolgozhatok. Velük egy régi baráton keresztül ismerkedtem meg – Jávor nagyon közel áll egy emberhez, akit én Londonból ismerek. Tavaly augusztusban együtt játszottunk a Budapest Parkban, most pedig itt vagyunk, és mindent beleadok a koncerten. Amikor színpadra állok, ez mindig így van.

Volt időd körülnézni Budapesten?

Igen, belefért egy kis városnézés. Budapest nagyon szép város, és bár láttam például néhány kastélyt meg hidat, még sok minden van, amit meg szeretnék nézni. Legutóbb csak rövid ideig voltam itt, most pedig még stúdiózunk is majd egyet Jávorral a Random Trip projekthez, és remélhetőleg utána lesz időm még jobban körülnézni.

Beszéljünk egy kicsit a hamarosan megjelenő új albumodról. Ha jól tudom, három éve kezdtél el dolgozni rajta. Hogyhogy nem jelent még meg?

Mindent tökéletesre akartam megcsinálni rajta, a zenét, a hangszerelést is. Ahogy már említettem, a lemez címe Liquid Sonic Sex lesz. Ez egy szerelmeseknek szóló anyag, amit az ember az elejétől a végéig meghallgat. Találkozol a barátoddal vagy barátnőddel, és csak felrakod, hogy szépen szóljon a háttérben. Ha ki akarod takarítani a házad, vagy egy hosszú autóútra készülsz, csak felrakod, és hagyod, hogy szóljon. Erről szól ez a lemez. Ahhoz pedig, hogy művészi értéket állíts elő, időre van szükség. Felvettünk egyébként pár klipet is, Brazíliában, Kubában és Spanyolországban, a brazíliai turnémról pedig hosszabb filmet is forgattunk.

Tudod már, hogy mikor fog megjelenni?

Valamikor még ebben az évben. Azt szeretném, ha az emberek regisztrálnának a honlapomra, a ZalonOnline.com-ra, mert minden információt először ott fogok közölni, és az albumhoz készült backstage tartalmak is lesznek ott. Számomra ez az egész az emberekről szól, ezért rájuk szeretnék fókuszálni. Olyan zenét szeretnék csinálni, ami túlél engem. A halálom után nem vihetem magammal a megkeresett pénzt, vagy a hírnevet – annyit tudok csak csinálni, hogy jó zenét készítek, és azt itt hagyom a Földön. Úgyhogy tényleg nagyon szeretném, hogy az emberek regisztráljanak. Szeretnék nekik ingyenesen is zenét adni, kapcsolatot akarok építeni velük, és el szeretnék jönni turnézni azokra a helyekre, ahonnan regisztráltak. A személyes kapcsolat a közönséggel nagyon fontos számomra.

Úgy gondolod, hogy nagy általánosságban is ez a zene értelme?

Szerintem a zene különböző embereknek különböző dolgokat jelent. Az biztos, hogy számomra az emberek közötti kommunikációról és szoros kapcsolatról szól, és hiszek abban, hogy a zene segítségével nemzetközi szinten is össze lehet kapcsolni az embereket. Most is épp ezt csináljuk, hiszen előző este például Bécsben léptünk fel, és a világ rengeteg pontján megfordultunk már. Londonban is van egy tíztagú zenekarom, és mindent beleadunk, amink van, még többet is. Úgyhogy a lényeg számomra az, hogy jó zenét csináljak, és kapcsolatban legyek az emberekkel.

Dolgoztál együtt Mark Ronsonnal is. Milyen volt a közös munka?

Vele azelőtt dolgoztam, hogy konkrétan elkezdtem rögzíteni ezt az albumot, a What’s a Man to Do, a The Click és a Give it Up című számokon. Az első két dalt játszottam a brazíliai turnén, és a What’s a Man to Do az egyik legcsodálatosabb, legerőteljesebb száma volt a szettnek. Nagyon sok jó dalunk van, de ez tényleg magával ragadott. Ezzel együtt nem vagyok biztos benne, hogy ez a két dal rajta lesz a lemezen, mert nem igazán illenek bele annak hangulatába, és nem akarom ráerőltetni az albumra őket. Természetesen Mark Ronson az egyik legnagyobb producer a világon, de attól még nem szeretném erőltetni a dalokat. Talán ha csinálok egy deluxe albumot, akkor felkerülhetnek, majd meglátjuk.

Említetted a brazíliai turnét – miért pont ezt az országot választottad?

Nos, ez abban az időszakban volt, amikor Amy meghalt, és ebben az időben hunyt el a nővérem is, rákban, három gyereket hagyva hátra. Édesanyámmal és a bátyámmal mi gondoskodtunk róluk. A nővérem csupán harmincnégy éves volt, és kilenc hónapig küzdött a betegséggel, a gyerekeiért. Nagyon sötét időszak volt ez számomra, amikor hívtak Brazíliából. A turné egy nagyszerű lehetőség volt arra, hogy egy kicsit felemeljen, így hát két-három hónappal a nővérem halála után elutaztam Brazíliába, ahol rendkívül jól bántak velem. Saját koncertem volt két fesztiválon is, ahol a tervezett hetven perc helyett két óráig voltam színpadon, rengeteg TV- és sajtószerepléssel, miközben nagyon sok emberrel ismerkedtem össze a közönségemből. Nagyon szerettem ezt a turnét.

Gondolom, a mindennapjaid tele vannak zenével. Vannak más hobbijaid is?

Igen. Mivel rengeteget vagyok emberek előtt, amikor kikapcsolódok, sokkal jobban szeretek otthon lenni a barátokkal és mondjuk kártyázni, mint bulizni. Eléggé benne vagyok a sorozatokban is, például nézem a Trónok Harcát. Igazából rengeteget dolgozom, úgyhogy néha jól esik csak kikapcsolni, és nem csinálni semmit. Még a nyaralásaimon is dolgozni szoktam.

Milyen terveid vannak még?

Először is kiadom a lemezt és a klipeket, és arra fogok fókuszálni, hogy a lehető legtöbb helyre elvigyem az új anyagot világszerte. Így nagyon szeretnék visszajönni Budapestre is, és még jobban összeismerkedni az itteni emberekkel. Aztán pedig kiadok majd valamit a már említett tíztagú zenekarommal, aminek egyébként New Soul Orchestra a neve, és néhány más művész anyagát is kihozom majd a kiadómnál.

 

***

 

WHEN I MAKE MUSIC, IT IS TO LAST LONGER THAN MY LIFE – ZALON-INTERVIEW

Amy Winehouse’s former backing vocalist, Zalon has been through difficult times. Now he is out there again: being full of plans and ambition, he is ready to conquer the world with his upcoming album ‘Liquid Sonic Sex’. At the end of March he visited Hungary to perform with Random Trip, a band from Budapest. We talked with him about his past, future, and his attitude to music.

You are the son of a Reggae singer. Did your father have a great influence on you?

Yes, definitely. My dad and my mum brought the spirit of Reggae into the house. Reggae was a major part of my life, and it was a major part of my upbringing.

And when you were a child, were you planning to be a musician just as your father?

I always wanted to be an artist, and I always wanted to connect with people through my music and with my voice. I am so honoured that I now have the chance to be able to do that.

Who had the greatest influence on you when you were a child, musically?

I would say Michael Jackson. He was a major influence on me as a child. I remember being in the playground, trying to do the moonwalker with my friends. He was the coolest person ever to me.

If you had to choose, who are you most similar to? Marvin Gaye or Ray Charles?

Marvin Gaye, definitely. What Ray Charles was able to achieve was incredible, but I feel, my style is very closely linked to Marvin Gaye. So my album, ‘Liquid Sonic Sex’, which is coming out later this year, is very similar to Marvin Gaye’s ‘Let’s Get it On’. It has the same kind of vibe.

I’m sure you’ve heard that Pharell and Robin Thicke were accused of using Marvin Gaye’s song ‘Get On Up’ when they made ‘Blurred Lines.’ Do you think that this accusation is right?

It’s very-very tricky if I am honest, because there are two arguments that both have weight. On one hand, what people are saying is, it is in a different key, it’s not the same notes used in the songs, it’s just the feel that is the same. So it’s not the same song, but on the other hand, if ‘Blurred Lines’ feels like a ‘Get On Up’ then it could possibly devalue Marvin Gaye’s version in the marketplace. So it’s quite tricky. If I am honest, I can see both sides of the argument.

You became famous as the backing vocalist of Amy Winehouse, what kind of connection did you have?

It was amazing. I mean, we were friends, we were kindred spirits in music, we were very close, and I am very grateful that she was a part of my journey and I was a part of hers.

You were touring together for six years. Could you tell me your most memorable experience with her?

We were supposed to go on tour for six months, but we ended up touring for six years. So it was an incredible journey with so many great memories. One of the best memories was the Grammy’s. When she won her Grammy she ran into my arms straight away afterwards and I said: ‘Baby, you did it’. Then she said: ‘No Zalon, we did it’. So that’s one of my greatest memories, but I have so many other great memories also.

After she passed away, how could you move on? What gave you inspiration to be an artist on your own?

I’ve always been and always wanted to be an artist in my own right. I met Amy in a club in central London called 10 rooms, I used to sing backing vocals there but I also used to sing a few songs. She was a fan of mine and she use to come down to hear me sing, I didn’t know it at the time. One day she jumped up on the stage while I was singing and she said ‘Oh my God you’re amazing’, and I was like ‘thanks, but I’m singing’ and she repeated ‘no but you’re amazing’ and I was looking at the audience, the audience looking at me, I was looking at the band, the band looking at me, everyone was confused, and I was like ‘thanks, but I’m singing’. Then the host Patrick Allen said: Ladies and gentlemen, Miss Amy Winehouse! When she sang, I was the one who said ‘Oh my god, you’re amazing’.

So I was always an artist, and she never forgot that. That’s why she gave me fifteen minutes in the middle of her concert to perform my own songs on her world tour, that’s why she signed me to her label, why she would shout my website ZalonOnline.com at her concerts and that’s why she helped me to record my album Liquid Sonic Sex. When she passed, it was very difficult for me, I felt lost and hurt, I felt like I had lost a family member. I recorded a song called ‘You Let me Breathe’ and that was my dedication to her. I didn’t make that song for anyone to hear, I kept it for a year, and then my friend said ‘why don’t you put it out’, and I did, it was so lovely the fans all over the world were able to connect with it.

Actually her concert was scheduled in Budapest in the summer of 2011, but unfortunately it never happened.

There were so many places we performed at, sometimes it’s hard to remember every single show, but I would have loved to have come to Budapest, and I am happy that I am here now, working with Random Trip.

Random Trip is an instrumentalist band that plays improvisation live in front of huge audiences, and they get different artists, singers, rappers, MC’s, beatboxers to come in and jam live on stage. So I am glad I’m here now.

Anyway, how did they find you?

From a mutual friend from the past. One of the people who run Random trip his name is Jávor, and he is very close to somebody I know in London. I performed here at the Budapest Park last August, and now we’re here today, and I’m going to give everything I’ve got. Every time I go on a stage, I do that.

Do you have any connections to Hungary besides that, like something personal, or have you got time to look around?

Yes, I had a chance to sightsee, Budapest is a beautiful city. I’ve seen some of the castles, bridges etc, and I was taken around, but there is more I want to see. Last time I was here, I was only here for a short amount of time, and now I’m going to do some recording with Jávor in the studio for the Random Trip project, so hopefully after the time in the studio I will have time to look around.

Let’s talk a bit about your upcoming album. As far as I know, you started making it three years ago. Why isn’t it out yet?

It’s about getting everything right, the music, and the instrumentation too. As I mentioned the album is called ‘Liquid Sonic Sex’, and this is going to be an album for lovers. It’s an album that you play from start to finish. If you got your girlfriend or boyfriend, you put it on, and just play, nicely. If you want to just tidy up your house, or going for a long drive, you just let it go. That’s what the album is about. In order to create a piece of art, that takes a bit of time. We shot a couple of music videos, one in Cuba, one in Brazil, one documentary about my tour in Brasil, and we also shot a music video in Spain.

Do you know the date when it will be released?

We are going to release it sometime this year.  I want people to sign up to my website www.ZalonOnline.com as I’ll be informing everyone there first and giving backstage content for the album. For me it’s about the people, and I will focus on the people. When I make music, it is to last longer than my life. It’s not just about this life, because I can’t take the money with me, I can’t take the fame with me. I can only create good music, and leave it on this Earth. So I really want people to sign up. I want to be able to give them free music, build relationships then come back and tour live in that country. That personal connection is important to me.

Do you think that this is the purpose of music in general?

I think music is different things for different people. For me music is about communicating and people being closely connected. I believe that with music we can connect people internationally. We are doing it right now, last night I performed in Vienna and today in Budapest, and I’ve performed at many shows in different places in the world. I have my own ten-piece band in London too, we perform a lot, and we give everything we have, even more than that. So for us it is always important to deliver great music and connect with people.

You worked with Mark Ronson, what was it like?

I worked with him before I started this particular album, on the song called ‘What’s a Man to Do’ and ‘The Click’, and on another one, ‘Give it Up’. I performed the first two on the Brazilian tour, and ‘What’s a Man to Do’ was one of the most amazing and explosive songs of the set. We have so many great songs but I get lost in that one. Although I’m not sure if these two songs are going to be on the album, because they don’t currently fit in the vibe of this album, and I don’t want to force it. Of course he is one of the biggest producers of the world, but still, I don’t want to force it to people because it doesn’t fit within the album. Maybe if I do a deluxe album it can fit, but we’ll see.

You’ve mentioned your Brazilian tour. Why did you choose Brazil for touring?

Well, it was around the time when Amy had passed, and my sister had passed away from cancer, leaving her three children which my brother, my mother and I, look after them. She was only thirty-four years old, fighting to stay alive for nine months for her children. It was a very low part of my life, and at that time Brazil had been calling, and they were really interested to do the shows. It was an amazing opportunity at an amazing time, because it was able to lift me up. Two or three months after she died I went to Brazil and they treated me amazingly well. I had my own concert, I was supposed to be on stage for seventy minutes, but I was on stage for two hours. I performed at two festivals there, along with lots of TV and press, whilst connected with so many amazing fans, and I absolutely loved it.

Your days are full of music I suppose. Do you have any other hobbies?

I do. So because I’m in front of people a lot performing quite often, my enjoyment in life is not partying, but being at home with friends, playing games, compete with each other and having a good time. I like watching series as well, like Game of Thrones, I am really into that. I work all the time, so sometimes it is nice just to unwind, and try to do nothing. Even when I’m on holiday I am still working.

What are your plans for the future?

I’m going to release my album and the videos, and I’m going to be focusing on taking it to as many places around the world as possible. So I would love to come back to Budapest and connect with the people even more as well as different parts of the world too. Then I’m gonna release some material from my band called New Soul Orchestra and some other artists at my label.

Advertisement
39,004KedvelőTetszik
3,066KövetőKövetés
4,640FeliratkozóFeliratkozás

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Audiópartnerünk

Friss Lángoló