Hirdetés

Öltöny nélkül, klubokban

Backyard Babies, Joystix @ A38 2008.11.24.

07

Mielőtt lecsúszkálnék a friss hóban a Zöld Pardon mellett a partra, rutinból körülnézek, vajon mennyire lehet ciki a hely a zenekar szemével: egész jó. Ebből a szögből és távolságból még a Nemzeti Színház se vészes, a Művészetek Palotájának kék dekorvilágítása egészen világvárosias, a Lágymányosi-híd se rossz. Az A38 pedig sehol sem égés az északi féltekén. Backyard Babies-szemmel tehát Budapest nem egy balkáni koszfészek, hiszen legutóbb a Millenárison játszottak, ami ugyan elég steril, de legalább kinéz valahogy.

Az előzenekar Joystix műsorát sajnos épp lekésem, pedig állítólag jó volt, a közönség pedig egyrészt sokkal több, mint a Millenárison, másrészt úgy néz ki, ahogy egy Backyard Babies koncerten egy közönségnek ki kell néznie; Los Angeles, 1986, bármelyik klub.

Még délután alaposan elgondolkoztam, miért csak akkora sztár a Backyard Babies, amekkora. Zeneileg, műsorilag, mint produkció simán lehetnének stadionzenekar, de csak ott tartanak, hogy most kétszer-háromszor annyian vannak rajtuk, mint két éve. Minőségi svéd rágógumirock, hasonló, mint mondjuk a (The) Hives, csak míg a Hives Sziget nagyszínpad, ők mostanra kezdik megtölteni az ezer fő alatti klubokat. Ez az A38-on most olyan 600 nézőt jelenthet. A kulcs alighanem az öltöny. Az ilyen Hives-szerű bandákat egyszerűen mohón kajálják az újságok és zenetévék, amire nem tudok más megfejtést, mint az öltöny és a gombafrizura. Ha az ember munka közben hallgat zenét a gépen, nem is tűnik fel egyből, hogy mondjuk Hives szól vagy Backyard Babies, de valamire való sznob zeneiújság-szerkesztő kizárólag az öltönyös-nyakkendős csírákat tolja a címlapra. Tíz éve megkajálta az Oasist, azóta beszop mindent a Kaiser Chiefstől a Franz Ferdinandig, de ezek a rockerek nem jutnak el az ingerküszöbéig, ezek neki nem akkora forradalom, mint az Európa Kiadó. Ez így csak rock, nincs benne sok alternatív. Alighanem az öltönyben lehet valami misztikus őserő, nem véletlen, hogy bíróságra Eminemtől Császár Elődig mindenki öltönyben megy, mert úgy rendes, alternatív (intelligens?) benyomást kelt.

Én is sznob vagyok persze, csak én a túloldalról: én azt kajálom, ha egy rockzenekar úgy néz ki, mint egy rockzenekar. A Backyard Babies ebből a szempontból is tökéletes. Az igazi frontember Dregen, akit a régi Hellacoptersben szerettünk meg – a gitárjával a Keith Richards-karaktert hozza a 2008-as rágógumi-rock sztenderd frizurájával, ami Budapesten is számos követőre talált. Elöl hosszú, hárul a rosseb tudja, milyen, fejbúbnál félhosszban borzolt, és az egész üstök látványosan hordozza számtalan házilagos festés nyomait. A gitáros-énekes Nicke Borg néhány éve rövid punkhajjal kezdett, a Millenárison már hosszú volt a haja, amit mostanra egyetlen csomóba kötött a micisapka mögött. A bőgős Johan Blomqvist a Die Hard I-ből az a terrorista, akit Bruce Willis számos alkalommal öl meg, egyszer láncra akaszt, de a végén az afroamerikai dagadt zsarunak kell lelőnie. A dobos, Peder Carlsson pedig egy az egyben Henrik Ibsen, csak most két vékony copfban van a haja, és folyamatosan úgy dobol, mint aki a szám végéig nem ereszti ki ezt a slukkot, olyan király az anyag. Nagyszerű előadók mindahányan.

A koncertről sokat nem lehet mondani, tökéletes, precíz, lendületes, talán csak annyival pörögnek jobban, mint a múltkor, hogy most nem csendes negyedház előtt játszanak, hanem kellemesen megvadult csürhe énekli velük a refréneket. Sokakkordos rock félúton a Beatles és a Green Day között, nagyon precízen, jó ízléssel összerakva. Senki se csinál semmi különöset, Nicke Borg igazából nem jó énekes, de szépen a hangjára írták a számokat, Dregen se egy Hendrix, de jól kezeli a wah-wah pedált, senki sem vállalja túl magát, de minden lemezminőségben szól, még ugrálással, hempergéssel, művészi tökélyre fejlesztett köpködéssel együtt is.

A Sex Pistols a Szigeten jó volt, csak szerintem hülyén állt nekik a nagyszínpad: a Pistols igazából klubzene. A Backyard Babies viszont a jelenlegi volument rég kinőtte, de öltöny és nyakkendő nélkül ez van. Meg kell küzdeni minden istenverte centiméterért.

Kommentek

a Talayapa project – Premieren és dalról dalra a Trottel új lemeze

A Trottel Records a Trottel zenekar klasszikus sorlemezeit (nem feltétlenül időrendben) elkezdte újramasterelve kiadni LP-n, tavaly ősszel a The Same Story Goes On, idén...

The Triumph Of King Freak (A Crypt Of Preservation And Superstition) – Új dal és klip Rob Zombie-tól, jön a lemez is

The Lunar Injection Kool Aid Eclipse Conspiracy címmel február 12-én jelenik majd meg.
35,017KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
696FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés

Programok

Lemezkritikák

Színtiszta művészet – Meghallgattuk az új Enslaved-lemezt

Minden Enslaved lemez a legnemesebb értelemben vett művészetről szól, ez is.

Popmetálos kataklizma, kis földtörténeti tanulmánnyal – Meghallgattunk négy metállemezt

Megkritizáltuk gyorsan a Heathen, az Amaranthe (képünkön), a The Ocean és a Kataklysm lemezeit.

Mindent akar – Greg Puciato szólólemezéről

Alapos elemzés a Dillinger Escape Plan volt frontemberének szólólemezéről.

Több a gitár – Meghallgattuk az új Deftones-lemezt

A Deftones az alter metál szent tehene. Fanatikus rajongótáboruk van, akik prüszkölnek, ha bántják a kedvencüket, illetve ha más bántja. Mert ugye tényszerűen igaz,...

Bátor is vagyok, meg nem is – Meghallgattuk a Pain Of Salvation új lemezét

A Pain Of Salvation a teljes prog rock/metal mezőny legkiszámíthatatlanabb zenekara. Vannak persze olyanok rajtuk kívül, akik váltottak a zenei irányukon, de ők általában...

Beszámolók

Zenés tábor a hegyen – Ilyen volt a vírus szülte Fekete Zaj Fesztivál

  Baromi jól indult ez az év vagy legalábbis elég jónak nézett ki koncertfelhozatalban. Még februárban is azon lamentáltunk Fekő kollégával, hogy milyen durva lesz...

Egy hallásplasztikai sebész naplója – Ilyen volt a Swansról szóló dokumentumfilm

Ha már dokumentumfilmről van szó, hadd kezdjem két személyes élménnyel. 1986-87 körül találkoztam először a Swans-szal, egy agyonmásolt kazettán, amit egy régi cimborám mutatott meg...

Mély férfibánat a magas elefántcsonttoronyból – Leprous, Klone @ Dürer Kert, 2020.II.19.

A Leprous-szel a tavalyi Pitfalls lemez miatt ismerkedtem meg közelebbről. Tudtam róluk azelőtt is persze, de a kiállás, a műfajmegjelölés, a kritikai visszhang és...

Ria-Ria-Eufória – Five Finger Death Punch, Megadeth @ Papp László Sportaréna

  Az avokádó (Persea americana) a babérfélék (Lauraceae) családjába tartozó, örökzöld, alacsonyan elágazó, terebélyes ágrendszerű, 10–20 méter magas fa. Fehérjében és olajokban dús termése 2016-ban a Kárpát-medencében önkéntelenül...
Audiópartnerünk

Egy jó üvegfólia tényleg megmentheti a telefon kijelzőjét

Kell-e egyáltalán üvegfólia, és mi a különbség az olcsó és a drága változatok között.

Újra a Samsung a világ vezető telefongyártója

De az igazi nyertes a Xiaomi, akik felkerültek a dobogó harmadik fokára.

a Talayapa project – Premieren és dalról dalra a Trottel új lemeze

A Trottel Records a Trottel zenekar klasszikus sorlemezeit (nem feltétlenül időrendben) elkezdte újramasterelve kiadni LP-n, tavaly ősszel a The Same Story Goes On, idén...

Világjárvány idején is lehetnének koncertek a Restart-19 kísérlet eredményei szerint

A kísérletben több ezer önkéntes bevonásával tartottak koncertet a lipcsei Quarterback Immobilien Arenában.

The Triumph Of King Freak (A Crypt Of Preservation And Superstition) – Új dal és klip Rob Zombie-tól, jön a lemez is

The Lunar Injection Kool Aid Eclipse Conspiracy címmel február 12-én jelenik majd meg.