Hirdetés

Mire jó a pre-save link a streamingoldalakon, és miért ijesztő az egész?

Egyre több zenész kéri a rajongóktól, hogy minél hamarabb mentsék le előre, még a megjelenés előtt a dalokat, a hivatalos magyarázat szerint azért, nehogy lemaradjanak a megjelenésről, de a valóság az, hogy ennél jóval többről szól a dolog.

A TikTokon terjedt egy videó, amelyben a zenész Clinton Kane kér mindenkit, hogy használja a pre-savinget a megjelenő új dalánál. A videó szerint a kiadó és a menedzsment ezernyi feliratkozót szeretne látni, mielőtt egyáltalán megjelenik a dal. Kane esetében ez a szám egészen pontosan 150 ezer előre feliratkozót jelent, amit egyébként 200 ezerről alkudott le. Azaz a kiadók azt szeretnék, hogy mindenképpen jelezzék a rajongók az érdeklődésüket, még jóval a megjelenés előtt.

@clintonkaneYOU GUYS WANTED THE TRUTH HERE IT IS WE’RE AT 30,000 RIGHT NOW GO PRESAVE THE LOVE SONG NOW IN MY BIO TO GET 150K PRESAVES SO I CAN RELEASE IT TODAY♬ original sound – clintonkane

Az előrendelés nem új műfaj

A fizikai formátumoknál már jó ideje működik az előrendelés lehetősége. Ezzel biztosítja be magát a rajongó, hogy minél hamarabb a kezébe foghatja a lemezt, és hogy akkor is kap belőle, ha a nagy érdeklődés miatt esetleg gyorsan el is fogy az első nyomás.

A streamingszolgáltatóknál a felhasználó előnye az, hogy az előre mentett megjelenés abban a pillanatban megjelenik a könyvtárában, ahogy kikerül a dal vagy a lemez. A kiadóknak és a zenekaroknak azonban ennél sokkal nagyobb hasznuk származik belőle.

A kiadók és a disztribútorok élhetnek azzal a lehetőséggel, hogy pre-save linket adnak a jövőbeli megjelenéshez. Ez egy olyan lehetőség, amivel sokkal egyszerűbb a kommunikáció, hiszen már bőven megjelenés előtt lehet a rajongóknak kommunikálni, hogy mikor jön az új lemez, számukra pedig jóval egyszerűbb rányomni arra, hogy már most mentik, mint beírni a naptárba, hogy majd el ne felejtsék aznap meghallgatni. A kiadó és az előadó pedig sok esetben rengeteg adathoz férhet hozzá.

Mit nyernek az előadók és a kiadók?

A Wired járt utána, hogy milyen előnyökkel jár mindez a másik oldalon. Az előadók számára az Apple Music vagy a Spotify már így is elég látványos elemzésekkel tud szolgálni a hallgatóikról, itt viszont hozzájuthatnak az e-mail-címükhöz és ahhoz, hogy milyen más zenekarokat hallgatnak. Attól függően, hogy milyen fejlesztői, harmadik fél vagy kiadói szoftver segít a pre-save link generálásában, az érintettek, vagyis gyakran a fejlesztő is hozzáférést kap a névhez, e-mail-címhez, az előfizetés fajtájához és a követők számához is. De ez még csak a kezdet.

Lehetőség van arra, hogy hozzáférjenek a nemrég hallgatott dalokhoz, hogy milyen dalokat mentett már el korábban a felhasználó, a legtöbbet hallgatott előadókhoz, sőt a playlistekhez is.

Az egész helyzet egyébként nem titok, bár a szolgáltatók nem reklámozzák, azért ha valaki érzékeny az adatai védelmére, könnyen megtalálja, hogy kihez milyen adatok kerülnek. A Spotify pedig éppen most számolt be arról, hogy újratervezi az API, azaz alkalmazásprogramozási felületének bizonyos részeit, hogy jobban tudja ellenőrizni, milyen adatokhoz fér hozzá harmadik fél, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy mindezt korlátozni is fogja.

Kipróbáltuk mi is, egy multikiadó pre-saving linkjével, és bár egyértelműen jelzi a Spotify, hogy mihez is járulunk hozzá, ha leokézzuk a kérést, azért elég ijesztő látni, hogy ahhoz is engedélyt kap a kiadó, hogy privát lejátszási listákat hozzon létre a fiókomban, vagy hogy elkezdjen követni lejátszási listákat az én adataimmal.

Tulajdonképpen egyszerűbb lenne csak a jelszavamat elküldeni nekik, hiszen minden máshoz úgyis hozzáférnek. 

Egy multikiadó engedélykérése Spotifyon / Lángoló

Az algoritmusok is figyelnek

Minél több felhasználó menti előre a megjelenést, valószínűleg annál többen hallgatják meg az első napokban, és ezt már az algoritmusok is kiszúrják, és elkezdik ajánlgatni, kiemelni vagy playlistekbe válogatni a dalokat.

Az előadók sokkal jobban megérthetik, ki is valójában a hallgatóságuk, és ha nagyobb előadók például azt is tudják, hogy mely országokban élnek a legelkötelezettebb rajongóik, az a turnék szervezését is megkönnyíti. Viszont a zenészek szerint a rajongók többsége nem igazán érti még, hogy miért is kellene előre elmenteni az új dalokat, és mit nyernek egy inaktív link elmentésével, miközben a megjelenés napján úgyis azzal lesz tele a kedvence Facebook-oldaluk, hogy már meg lehet hallgatni a dalt.

Ki lehet ebből szállni?

Hogy milyen harmadik fél általi fejlesztések férnek hozzá az adatokhoz, az könnyedén ellenőrizhető a Spotify vagy az Apple Music oldalán. Arra kell odafigyelni, hogy böngészőből kell belépni például a Spotify-fiókba, és az Apps szekcióban vissza lehet vonni bármilyen hozzáférést. Az Apple Musicnál szintén az engedélyekkel rendelkező applikációk menüpontban lehet módosítani azon, kik láthatják az adatokat.

Egyébként léteznek alternatív lehetőségek arra, hogy valaki ne maradjon le egy-egy új megjelenésről. A Music Harbor és a Music Butler is jóval kevesebb adatot kér, cserébe be lehet jelölni, hogy milyen előadók új megjelenéseiről jöjjön értesítés. Ennél egyszerűbb megoldás, ha bekapcsolja a felhasználó az értesítéseket, amit hamarosan be is vezet a Spotify, de ezt sem ajánljuk, itt írtunk róla, hogy miért.

A Spotify értesítést küld az izgalmas új megjelenésekről

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
845FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk