Hirdetés
Hirdetés

„Mindkét világból a legjobbat” – Kraak & Smaak-interjú

Június 24-én a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó szombati napjának egyik fő zenei eseménye lesz a Kraak & Smaak fellépése, akik idén megalakulásuk huszadik évfordulóját ünneplik, és akik ezúttal élő zenekarral térnek vissza hazánkba. A koncertre igazi, stílusokon átívelő zenei hullámvasútat ígér az elektronikus műfajt a lehető legeredetibb módon megközelítő holland DJ és producertrió, ennek apropóján az egyik alapítótaggal, Wim Pluggal beszélgettünk olyan témákról, mint a húszéves jubileum, a csapat belső dinamikája, és a különböző inkarnációk egymásra hatásai.

Hirdetés

A Kraak & Smaak idén húszéves. Fel tudod idézni, mi volt az első benyomásotok egymásról, amikor először találkoztatok? Miért döntöttetek úgy, hogy hárman közös projektbe kezdtek?

Valójában korábban is ismertük egymást, mivel Markkal (Mark Kneppers) már akkoriban is barátok voltunk, Oscar (Oscar de Jong) pedig egy leideni bárban dolgozott, amely abban az időben mindannyiunk kedvelt törzshelye volt. Mark tudta, hogy Oscar, aki profi zenészként és hangmérnökként végzett, olyan embereket keresett, akikkel együtt dolgozhat. Kettőnk közül egyikünk sem volt képzett zenész, ugyanakkor sokat dj-ztünk, és kiterjedt lemezgyűjteménnyel rendelkeztünk, és mindezeket egybevéve úgy gondoltuk, van értelme annak, hogy együtt csináljunk valamit. Mindannyian összeillettünk ebből a szempontból, és azóta sem néztünk vissza.

Mi a munkamegosztás, amikor egy új dalon vagy akár egy remixen dolgoztok? Mi alapján dől el, hogy ki felel az adott feladatért? Van olyan terület, ami kimondottan egyikőtök erőssége – legyen az a dalszerkezetek kialakítása, a hangszerelés, a keverési/mastering folyamat – vagy folyamatosan, dalról dalra változik a kreatív kémia?

Kezdetben mindhárman közösen, egy helyiségben dolgoztunk a dolgokon, mind belevittük a saját víziónkat a zenébe a hangzásról és a hangszerelés tekintetében. És ne feledjük, különösen az első két albumnál, rengeteg lemezt is hoztunk magunkkal mindannyian, hogy hangmintákra vadásszunk. Később ez kevésbé vált fontossá, mivel egyre több lehetőségünk lett, ahogy fejlődtek a technikai eszközeink, és ahogy az érdeklődésünk abba az irányba fordult, hogy hús-vér énekesek és közreműködőket is bevonjunk. De általában mindig Oscar egy zenei ötletével kezdődött a folyamat, vagy egy olyan looppal, vagy dalrészlettel, ami megragadta a figyelmünket a lemezgyűjteményünk valamelyik darabján. Viszont ahogy az idők folyamán egyre sikeresebbek lettünk, ami sok plusz munkával járt, és rengeteg kapcsolódó, figyelmet igénylő háttérfeladattal, egyszerűen nem volt már kivitelezhető, hogy folyamatosan trióként dolgozzunk. Manapság többnyire az a módszerünk, hogy Oscar folyamatosan ötletel a stúdióban, én pedig a mellette lévő szobában dolgozom vele szoros együttműködésben a napi és hosszabb távú, Kraak & Smaak-hoz kapcsolódó dolgokon, meg a Boogie Angst nevű kiadónkon ügyeit is intézem. A fellépéseket is felosztottuk, Oscarral csináljuk az élő zenekart, a DJ szettekben pedig Mark és én veszünk részt. Csak így jut időnk mindenre!

Van olyan dal a Kraak & Smaak húsz évéből, amire különösen büszke vagy, vagy ami szerinted tökéletesen reprezentálja azt, amiről ez a csapat szól?

Talán kicsit sablonos válasz, de a ‘Squeeze Me’ már régóta megtestesíti azt, ahogyan dolgozunk és amit szeretünk: az élő hangszerek kombinálása egy remek sampleres hookkal, plusz egy remek dal, amit ebben az esetben eredetileg Ben Westbeech (The Vision) írt és adott elő. A dance és a popzene közötti határvonal átlépése; valami, amit hallgatólagosan mindig is kerestünk. Persze a sors megáldott minket sok más csodálatos közreműködéssel, olyanoktól, mint a Parcels, Durand Jones vagy Romanthony!

Valószínűleg ti vagytok az élő cáfolata mindannak a sztereotípiának, ami az elektronikus zenéket kevésbé kedvelők fejében él, hiszen mind a stúdiófelvételeken, mind élőben rengeteg zenei motívum ötvöződik a dalotokban, a hatvanas-hetvenes évek funkjától a downtempón át az indie rockig. Emlékszel egy bizonyos pillanatra, amikor úgy érezted, rátaláltatok a saját, egyedi hangotokra, vagy minden lépésről lépésre, természetes fejlődés mentén alakult ki?

Hogy őszinte legyek, elég hamar magabiztosnak éreztük magunkat abban, amit csinálunk. Amit sosem tudhatsz, hogy mikor apad el a kreatív forrás, haha. Mindig is nagyon változatos zenei ízléssel rendelkeztünk, és bár ez sosem volt kifejezett célunk az ilyesmi, nyilvánvaló, hogy különböző stílusok közös nevezőre hozhatók. Ráadásul tényleg mindkét világból a legjobbat kapjuk: egyrészt a lehetőséget, hogy élő hangszereket, elektronikát használjunk, másrészt pedig, hogy egy DJ szemszögéből közelítsük meg a zenét. A stúdió tényleg a dolgok kiinduló- és végpontja, azt hiszem, mindezek kombinálása teszi eredetivé és felismerhetővé a hangzásunkat. Az élő zenekarunk ráadásul nem öncélú, hanem a stúdiófelállás kiterjesztése. Sok időt töltünk a felvételeink „újrateremtésével”. Persze nem 100%-os másolatra törekszünk, hiszen egy élő előadás más, saját „arccal” rendelkezik. Néhány dolog nem feltétlenül működik ilyen környezetben, ezért ezeket át kell alakítani, vagy el kell hagyni. Máskülönben csak egy átlagos élő zenekar lennénk a szomszédból.

Szerinted mi a legfontosabb különbség a húsz évvel ezelőtti és a mai Kraak & Smaak között, akár a zene, akár a hozzáállás, vagy a személyes megélés tekintetében?

Azt hiszem, kezdetben elég zöldfülűek voltunk, bár volt bennünk egy egészséges adag arrogancia, és persze igény arra, hogy a Kraak & Smaak befusson. Mára ez kevésbé van így, reálisabbak lettünk, és így tovább. Általában véve kicsit elmozdultunk a dancefloor-orientált dolgoktól a dalközpontúbb anyagok felé. Azt is figyelembe kell vennünk, hogy a zenei világ már nem ugyanaz, gondolok itt a streaming platformok jelentőségére például, amihez nekünk is alkalmazkodnunk kell. De mindent egybevéve, akkoriban álmunkban sem gondoltuk volna, hogy még mindig itt leszünk, érvényes zenékkel, rendszeres fellépésekkel szerte a világon!

Hogyan hat a Kraak & Smaak két inkarnációja? Előfordul, hogy például egy élőzenekaros koncerten megtetszik egy új gitárhangzás vagy dobbreak, és ez aztán valamilyen formában megjelenik egy későbbi dalban?

Alapvetően a DJ-szett és az élő show két különböző dolog. Egyrészt a dj-szett nem feltétlenül csak a Kraak &Smaak dalai körül forog, míg az élő zenekar esetében ez a fő szempont. Mindkettőnek teljesen más a flow-ja és a kontextusa is. De ötletek mindkét szituációban születhetnek, például más művészek dalai révén, amik bekerülnek a DJ-szettbe, vagy a zenekar tagjainak kreatív hozzájárulásából, akik szintén rendszeresen beugranak a stúdiónkba, ha szükségünk van egy bizonyos hangzásra, amit csak az adott hangszeres tud megszólaltatni.

A mostani évfordulót egy különleges, Twenty című válogatásalbummal ünneplitek, amely június 16-án jelenik meg a Jalapeno Records gondozásában. Mit kell tudnunk erről a húsz dalt tartalmazó kiadványról? Milyen alapon választottátok ki a rajta hallható dalokat?

Óóóó, ez egy nehéz kérdés. Hogy őszinte legyek, elég sok kedvencet kellett kihagynunk, már csak azért is, mert a dalok számát szerettük volna korlátozni… nos, pont húszra, haha. De az ötlet az volt, hogy egy közérthető keresztmetszetét adjuk mindannak, amit az évek során csináltunk. Olyan számokat tettünk fel rá, amelyek számunkra és a közönség számára is igazán kiemelkedők. De legalább még két, eltérő dalokat tartalmazó válogatásalbummal is elő tudnánk állni, amelyek szintén működnének. Talán meg is kellene tennünk!

Hamarosan újra Magyarországon játszotok a VéNégy Fesztivál szombati napján. DJ szettel vagy élő zenekarral jöttök ezúttal?

Teljes zenekaros élő show-val készülünk: hat emberrel a színpadon, zúzásra készen! A közönség egy pop, diszkó, house hullámvasútra számíthat, de lesznek utaztatósabb, nyersebb elektronikus számok is, szép dinamikai váltásokkal a koncerten belül.

Voltál már hasonló fesztiválon, ahol egyszerre van zene, színház és újcirkusz produkció?

A cirkuszi részében nem vagyok biztos, de biztosan nem először lépünk fel ilyen jellegű fesztiválon. Azonnal eszembe jut az amerikai Joshua Tree Music Festival, vagy a hollandiai Lowlands, amelyek hasonló megközelítéssel működtek. Utóbbin például filmeket is vetítettek, sőt, tudományos előadásokat is tartottak! Nyilvánvalóan szeretjük, ha sokszínűek a programok sokszínűségét; szerintem ez valóban mássá és élvezetesebbé teszi a fesztiválokat a szokásosnál.

Sokszor koncerteztetek már Magyarországon, van valami különösen maradandó emléked a korábbi látogatásokról?

Azt hiszem, Hollandián kívül talán Magyarországon jártunk a legtöbbet a megalakulásunk óta. Az első alkalom a Szigeten különösen emlékezetes volt. Azt hiszem, 2005-ben vagy 2006-ban történt, az volt az azévi fesztivál utolsó élő koncertje, ráadásul egy zárt, kerek, csurig megtelt sátorban, benne a lehető legtöbb emberrel, akik még egyszer, utoljára jól akarták magukat érezni a fesztiválon. Izzadságban úszó, szuper energetikus rock n’ roll anarchia volt, haha! Ha jól emlékszem, az akkori dobosunk el is ájult utána, kellett legalább egy óra, mire visszatért a normális énje. Az egyik legcsodálatosabb koncert volt, amin valaha is részt vettem, és a klasszikus Kraak & Smaak koncertek listájára is felkerül majd, az biztos.

További információk a Vénégy Fesztivál weboldalán! Korábbi interjúinkat Ina Westtel, illetve a Younák Cirkusz társulatának tagjaival itt és itt olvashatod.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,996KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,850FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

LÁNGOLÓ PREMIEREK

DALMEGOSZTÁS

Lemezkritikák

Beszámolók