Hirdetés
Hirdetés

Mindenki látja benne a lehetőséget – interjú Simon Iddollal, a Burn Studios főszerkesztőjével

Alig másfél hónapja indult el a Burn Studios nevű összetett internetes zenei alkalmazás, ami voltaképpen zenemegosztó és zenekészítő oldal egyben, ráadásul még DJ-zni is lehet vele. A nemzetközi csapat által készített, de magyar vonatkozással is bíró fejlesztés mögé az elektronikus tánczene olyan sztárjai álltak, mint Richie Hawtin, Sasha, valamint David Guetta, hamarosan pedig egy igazán aktuális német kiadóval működnek együtt. A nemrég a Lángoló Gitárokon is bemutatott weboldalról most az AudioPorn Central kapcsán is ismert Simon Iddollal, a Burn Studios főszerkesztőjével beszélgettünk bővebben, aki többek között azt is elárulta, fogunk-e tudni fél év múlva egyetlen netbookkal, böngészőből, kizárólag a Burn Studios segítségével egy ütős technopartyt csapni bárhol a világon.

Hogyan jött a Burn Studios ötlete és pontosan mi is ez az egész egyáltalán?

A kiinduló pont az volt, hogy mára odáig jutott a világ, hogy nap, mint nap több ezer új dal születik, amikkel tele van az internet, mégis a legtöbb nagyon nehezen tud eljutni a megfelelő helyekre. Akinek nincsenek jól kiépített kapcsolatai, sok ezer követője a közösségi oldalakon, az nem, vagy csak nagyon kis hatékonysággal jut el a közönségéhez, bármilyen jó zenét is csináljon. Óriási a közösségi zaj. Úgy éreztük, szükség van egy olyan platformra, ami összehozza a közönséget és az alkotókat. Ha zenét készítesz, a Burn Studiosban egy profilt hozhatsz létre magadnak, amin szerepel minden fontos infód, a weboldalad, a kiadód, hogy hol lehet megvenni a számaid egyenként, az oda mutató linkek, szóval minden, amit fontosnak tartasz magadról. Emellett pedig feltöltheted a dalaidat. Letölteni semmit sem lehet, viszont a feltöltött zenéket bárki, bármikor, bármennyiszer meghallgathatja. Persze, ez önmagában nem elég, ilyen felületek már léteznek, ezért elhatároztuk, hogy a Burn Studioson keresztül olyan eszközöket is adnunk a felhasználóknak, amivel segítjük a munkájukat, folyamatos produktivitásra készítetjük őket. Kitaláltuk, hogy legyen benne egy online stúdió, az Audiotool, ami lehetővé teszi, hogy mindössze egy böngésző és internetkapcsolat segítségével bárki professzionális módon zenét készíthessen. Emellett pedig megtalálható benne a DJ Tool, amivel szintén böngészőn keresztül lehet DJ-szetteket játszani a rendszerben lévő zenék felhasználásával. Ezt az egészet pedig folyamatosan fejlesztjük a saját elképzeléseink, valamint a felhasználói igények figyelembevételével.


Simon Iddol

Ki a célközönség?

Azt hiszem, ez egy olyan komoly étlap, amiről mindenki ki tudja választani, hogy mi érdekli, mit szeretne a rendszer lehetőségeiből felhasználni. Ha valaki mondjuk egy ismert név a zenei életben, akinek megvan a profi stúdiója, van kiadója, satöbbi, akkor ő csak feltölti a zenéjét, ami által rajtunk keresztül több százezer felhasználóhoz juthat majd el, és ő csak ezt a részét használja a tortának. Aztán ha valaki azt gondolja, hogy szerinte tök jó az Audiotool is, és ő ezzel akar mostantól zenét csinálni, vagy éppen a DJ Tool tetszik neki, akkor ezeket is választhatja. Vagy akár csak egyszerűen itt hallgathatja meg a legfrissebb zenéket. Mi mindenkinek lehetőséget kívánunk nyújtani, hogy azt használja a kínálatból, amire szüksége van. Ami fontos, hogy ez egy világszintű platform, a világon bárhol elérhető. Jelenleg közel negyven európai országban történnek ezzel kapcsolatos események, ami a későbbiekben tovább bővül majd. Ezekben az országokban már vannak úgynevezett nagyköveteink, ottani ismert, sikeres DJ-k, producerek, rendezvényszervező csapatok, akik például minden hónapban kiválasztják, nekik mik tetszettek a legjobban a feltöltött zenék közül. Vegyünk egy konkrét példát: kiválaszt egy dalt egy hangsúlyos és befolyásos DJ, mondjuk Görögországban, felkerül a listájára, játszani kezdi, ezáltal még többekhez jut el a szám. A kiválasztott dalt szerző zenekar vagy producer pedig, aki talán világ teljesen másik pontjáról származik, akár Görögországba is eljuthat, ahol talán még soha nem járt életében és ahova egyébként a zenéje révén nyilván nem jutott volna el. Ez pedig már egy teljesen direkt kapcsolat, ami nyilván előre viszi a dolgokat és ez tök jó szerintem. A helyi követeken kívül továbbá vannak nemzetközi nagyköveteink is, mint például Richie Hawtin, Sasha vagy David Guetta. Talán nem kell részleteznem, ha ők figyelnek fel valakire és teszik fel a listáikra, az mekkora lökést adhat egy karriernek. Volt is már példa erre, Hawtin már játszott olyan dalt, ami a Burn Studiosra lett feltöltve és egyszerűen ott akadt rá. Ezek olyan lehetőségek, amikkel szerintem igazán érdemes, sőt, tudni kell élni. Reményeink szerint a Burn Studios idővel megkerülhetetlenné válik majd.


Burn Studios Audiotool

Nyilvánvalónak tűnik, hogy ebben a formában elsősorban az elektronikus zenét kedvelő közönséget és az elektronikus zenét készítőket mozgatja majd meg a Burn Studios.

Tény, hogy itt elsősorban egy elektronikus zenei közösség épül. Az már most látszik, hogy szép lassan az elektronikus tánczene összes válfaja képviselve lesz az oldalon, a trance-től a glitch-, vagy dubstep- és ambient-cuccokig. Meg persze ott a house, a techno, a drum and bass stb. De már most van sok minden más is, ez egy nagyon nyitott platform. A mai popzene is bőven belefér, de ha valaki feltölt jazz-t, vagy bármi mást, azt sem fogjuk kizárni. Én örömmel látnám azokat a fúziós zenekarokat is, akik például rockot kombinálnak elektronikával, és remélem, hamarosan jönni fognak a hiphop-dolgok is, hiszen ebben a műfajban is egyre több az elektronika. Azt persze nem hiszem, hogy túl sok heavy metal, vagy folk előadó lesz a Burn Studioson, de semmit sem lehet kizárni. Az elektronikus tánczene, az elektronika mára borzasztóan széles körben elterjedt. Ha megnézzük, hogy mi történik manapság a popzenében, látjuk, hogy például az új Britney-szám félig dubstep, a Lady Gaga-dalok pedig majdnem mind elektro alapúak. A modern popzene nagyon sok szállal kötődik az elektronikához, így azt gondolom, a holnap popsztárjai is simán jöhetnek majd a Burn Studiosról akár. A zenei élet az interneten van, olyan zenészek, előadók vannak manapság, akiket már sztárként kezel az egész szakma, pedig még csak most fogják kiadni az első lemezüket. Ezt a helyzetet és ezt a fajta irányú fejlődést maximálisan ki fogja tudni szolgálni a Burn Studios.

Mikor indult hivatalosan?

Júniusban, tehát voltaképpen pár hete.

Mennyi zene található jelenleg a rendszerben?

Már több ezer felhasználónk van és nekik köszönhetően több ezer a feltöltött zene is.  Persze voltak, amiket el kellett távolítanunk, mert nem feleltek meg a szerzői jogi követelményeknek, de még így is bőven több ezer szám van a rendszerben. Másfél hónap alatt.

Ezek szerint, mondjuk fél év múlva, aki akar, le fog tudni nyomni egy színvonalas szilveszteri bulit akár több száz embernek, egyetlen netbookkal, stabil wifi-kapcsolattal, böngészőből, kizárólag a Burn Studios segítségével, vagy azért erre még kicsit többet kell várni?

Szerintem simán. Egy átlagos DJ-szettben úgy körülbelül 15-16 dal van egy óra alatt, de ha egész este zenélsz, akkor is nagyjából száz alatt vagy. Itt pedig már most több ezer szám van fent, szóval, ha valaki abban a stílusban mozog, ami jelenleg nálunk már megtalálható, akkor ezt már most is meg tudja tenni, nem kell szilveszterig várnia. Technóra, trance-re, house-ra, tehát az alapvető elektronikus tánczenei stílusokra építő szetteket már most lehet vele játszani, és ha ilyen ütemben fejlődik a rendszer, akkor néhány hónap múlva már műfajspecifikusabb bulikat is lehet vele csinálni. Ami mondjuk a wifi-kapcsolatot illeti, én azért mindig bedugnám azt a jó öreg internetkábelt a gépbe, de ezt csak a wifi-kapcsolatok általános megbízhatósága miatt mondom, egyébként a technikai lehetőségek már most lehetővé teszik a rendszerben a wifi-n keresztül való használatot. Egyetlen olyan funkció van, amit még fontos beépítenünk az igazán zökkenőmentes DJ-zéshez, ez pedig az „auto mix”, ami azért fontos, mert az emberek nagy részének nincs olyan hangkártyája, ami a lehetővé teszi, hogy lejátszás közben belehallgassanak a következő számba, ezzel a funkcióval viszont erre nem is lesz feltétlen szükség, hiszen segít szinkronizálni a dalokat belehallgatás nélkül is. Persze nem kever az ember helyett, de ad egy nagyfokú segítséget ahhoz, hogy jobban menjenek a dolgok. Mint ahogyan ez manapság már minden hasonló programban rendelkezésre áll.


Burn Studios DJ Tool

Richie Hawtin, Sasha és David Guetta tényleg nagy nevek. Mennyire valódi az ő együttműködésük a Burn Studiosban? Biztos sokakban felmerül, hogy esetleg csak a nevüket adják és ezzel le is van tudva részükről az egész.

Azt gondolom, hogy ők már akkora sztárok a modern tánczenében, hogy számukra egy szimpla reklám nem elég, még akkor sem, ha rengeteg országba elérnek vele. Kell, hogy legyen mögötte egy számukra érdekes ügy, ami mögé oda tudnak állni. Richie Hawtin egy igazán innovatív személyiség, ő minden olyan dologban szeret benne lenni, ami valami újat hoz az elektronikus zenébe. Az ő együttműködése szerintem adja magát. David Guetta pedig egy érdekes történet. Ha tetszik a zenéje, ha nem, ő jelenleg az első számú DJ a világon, aki már mindent elért. Szerintem ő pontosan érzi, és ez a nyilatkozataiból is kiderül, hogy innen már nem nagyon van hova tovább. Éppen ezért valószínűleg borzasztóan fontos neki, hogy újra megtalálja a gyökereit. Ibizán hallottam nemrég azt a szettjét, amivel az idei szezont nyitotta, és számomra is nagyon meglepő módon egészen progresszív dolgokat játszott. Olyan zenéket, amiket nála jóval undergroundabb DJ-k is játszanának szerintem. Úgyhogy ő most kicsit újradefiniálja saját magát, és ennek az is a része, hogy azt a hírnevet, amit az elmúlt években szerzett, most a fiatal tehetségek, a fejlődés szolgálatába állítja. Nyilván így ez neki is több annál, mint hogy csak adja a nevét a történethez, aztán kiállítja a csekket és nem is találkozunk.

Kapcsolódik a Burn Studioshoz egy Sasha nevével fémjelzett remixverseny is. Hogy áll ez jelenleg, mennyire színvonalas munkák érkeztek?

A verseny első szakasza lezárult, ki lett választva az a tizennégy ember, akik már meg is érkeztek Ibizára. Részt vesznek ott egy producer workshopon, ahol kapnak egy nagyon komoly napi szintű oktatást arról, hogy a legprofesszionálisabb stúdiótechnikát hogyan kell és lehet alkalmazni. Itt komoly szakemberektől, producerektől, és magától Sashától is tanulhatnak, és saját maguk is készítenek zenéket. Közülük lesz kiválasztva az az egy, aki a legnépszerűbb lesz. Őt már a közönség jelöli ki online szavazás alapján. Sasha választotta ki ezt a 14 embert, de hogy ki lesz nyertes, az őt is meglepetésként fogja érni. Nyilván éppen ezért ez a 14 ember már mind igazán színvonalas dolgokat tud felmutatni és kiemelkedően jó pályamunkát küldött a remixversenyre, amire egyébként is meglepően jó zenék érkeztek.

Mennyire lehet egy ilyen versennyel manapság megmozgatni a közönséget?

Manapság egy remixverseny önmagában már nem túl érdekes. Nagyon sok ilyen van, tényleg rengeteg. Mi ennek ellenére éppen azért csináltuk, mert különbözni akartunk a többitől. Olyasmit szeretnénk adni az embereknek, amit nem lehet pénzért megvenni. Nem az történik, hogy ha te vagy a legjobb, akkor kapsz egy CD-játszót, vagy egy fejhallgatót, esetleg kiadjuk a dalodat, hanem egy olyan lehetőséget kínálunk fel, ami pénzért nem vásárolható meg. Már maga ez az ibizai oktatós, nyaralós program is egy elég komoly csomag, de az, hogy ebből kikerül egy ember, aki valóban Sashával együtt fog dolgozni és a közösen készített zenéjük megjelenik Sasha új albumán, azért az tényleg egy páratlan lehetőség. Azt gondolom, éppen ezért is volt nagyon sikeres és népszerű ez a remixverseny, mert olyan inspiratív célokat tűzünk ki a közönségnek, ami megkülönböztet minket másoktól. Egy életre szóló élményt, sőt, talán soha vissza nem térő lehetőséget kap az, aki jól teljesít, aki igazán tehetséges. Ilyen formában pedig nagyon jól meg lehet mozgatni a közönséget, és a verseny növelte is a Burn Studios felhasználóinak számát. De ami még ennél is fontosabb, hogy tényleg inspiratívan hatott egy csomó emberre. Éppen ezért lesznek a jövőben is hasonló, komolyabb produktivitásra serkentő kezdeményezéseink, akcióink, aminek segítségével rendszeresen kiemelünk majd valakit, aki szuper tehetséges, odaállunk mögé, hiszünk benne és megadjuk neki a lehetőséget. Ahogy az angol mondja: zero to hero. Minden felgyorsult, minden máshogy van már ma, mint ahogy eddig volt, és mi azt gondoljuk, hogy ha erre így tudunk reagálni, az tök jó.

Hogy jön a képbe a Burn energiaital?

Azt nagyon fontos leszögezni, hogy a Burn Studios egy olyan önálló zenei közösségi platform, amit a Burn támogat. Ez pedig egy borzasztóan fontos dolog, mind ennek az ügynek, mind magának az elektronikus zenének. Ők ugyanazzal a hittel állnak hozzá, mint mi is, ez pedig jól mutatja, hogy ezt mindenki komolyan veszi, és hogy ez egy igazán komoly, nemzetközi vállalkozás. Az, hogy mi most magyarul beszélgetünk, totál véletlen ebben a történetben.

Mennyire erős a magyar vonatkozása ennek az egésznek?

Tény, hogy az a csapat, akik ezt kitalálták, magyarok. Valamint nagyon sok magyar szakember vesz részt benne, így talán egy kicsit több köze van Magyarországhoz, mint bármelyik más országhoz. Viszont például a fejlesztésen és sok más egyéb dolgon már egy abszolút nemzetközi csapat dolgozik. Persze nem akarom kisebbíteni a hazafiúi érzelmeinket, szóval, ha valaki akarja, tekintheti ezt magyar dolognak, de szerintem nem annyira hangsúlyos ebben a történetben, hogy ki honnan jött. Ez egy nagyon erős, komoly nemzetközi projekt, aminek abszolút nemzetközi a közönsége is.

Mi a helyzet a szerzői jogokkal? Mashupok például soha nem lesznek hallhatók a rendszerben?

Az összes szerzői jogot be kell tartanunk, ami nemzetközileg jelenleg alapnak számít. Kétfajta szűrése van a rendszernek. Egy olyan automatikus szűrés, ami felismeri a mintákat, a dallamrészleteket és kiszűri azt, ha valaki valami olyat akar feltölteni, ami nem az övé és nagyon-nagyon híres. Ezek elbuknak általában első körben. Ezen kívül pedig van egy személyes szűrésünk is, amikor a szerkesztőség meghallgat minden egyes feltöltött dalt, hiszen az automata nem ismerhet fel mindent. Így aztán a DJ-mixek, a mashupok, de akár a nem hivatalos remixek és a nem hivatalos mintahasználatok is kiszűrésre kerülnek. Ez pont azért történik, hogy minél tisztább legyen az egész, és lehetőleg mindenki olyan dologgal rukkoljon elő, ami valóban az övé és az ő tehetségét mutatja. Ez az oldal elsősorban a saját szerzeményekre, a hivatalos remixekre fókuszál. Persze a mashupok például az én szívemhez kifejezetten közel állnak, és ha valaki készít egy olyat, ami esetében rendelkezik minden joggal ahhoz, hogy ő azt megoszthassa, a saját nevén megjelentethesse, akkor ezt meg is teheti, de hát tudjuk, hogy az ilyesmi igen ritkán szokott előfordulni. Úgyhogy, nagyon valószínű, hogy a Burn Studios nem elsősorban a mashupokról és hasonlókról fog szólni.

Mik a reakciók eddig a kiadók részéről?

Inkább a művészek oldaláról közelíteném meg a dolgot. Ők pedig abszolút pozitívan állnak ehhez az egészhez. Mindenki látja a promóciós erejét, mindenki látja a benne rejlő lehetőségeket. Azok is, akiket mi kerestünk meg ezzel, de jól látható, hogy már azok a felhasználók is nagyon lelkesek, akik a megjelenés óta regisztráltak és egy csomó zenét feltöltöttek. Rengeteget fogunk dolgozni az elkövetkező évben azon, hogy minél többen használják, minél több zenei stílus megjelenjen benne, ott legyenek a nagy nevek és folyamatos legyen a növekedés. Azt gondolom, ha a művészeknek tetszik és szeretik, akkor ez a kiadóknak is tetszeni fog, hiszen a dalok nem letölthetőek, elveszteni nem veszítenek semmit, sőt, a felhasználót át lehet irányítani a zeneáruházakba, így forgalmat is generálhat, úgyhogy, szerintem ez mindenki számára egy ideális helyzet.

Ha ez az alkalmazás tényleg igazán népszerű lesz, nagy mennyiségű, sokfajta, bárhonnan, bármikor elérhető zenével, folyamatosan friss újdonságokkal, amiket tovább is lehet linkelni és amikkel ráadásul még DJ-zni is lehet, szerinted akarja majd valaki egyáltalán még birtokolni a zenét és pénzt adni érte? Nyilván ez túlmutat a Burn Studioson, de ti hogy viszonyultok ehhez?

Szerintem az átlag felhasználó alapvetően egyre kevésbé akarja birtokolni a zenét. Erről viszont mi nem tehetünk, és más sem, egyszerűen a technika fejlődésével ez így alakult. Jelenleg a YouTube a legnépszerűbb zenehallgatási forrás a világon, az emberek egyszerűen ott hallgatnak leggyakrabban zenét. Ráadásul felgyorsult a fogyasztás, rövidebb a szavatossági ideje a zenéknek, ezeket pedig már nem akarják az emberek birtokolni. A legtöbben, ha meg tudják bármikor hallgatni akár a telefonjukon is, streamelve a kedvenc számaikat, akkor nem akarják minden áron magukénak tudni a konkrét zenefájlt. Ugyanakkor azért van egy csomó olyan ember még mindig, akiknek fontos például az igazán jó minőség, fontos, hogy megvegyék a zenét, szeretnének egy egész albumot egyben megkapni, birtokolni, nem akarnak a Burn Studios DJ Tooljával DJ-zni, hanem CD-vel akarnak, vagy egyszerűen tesznek az egészre és nem szeretik az újdonságokat. Meg azért nyilván minden zene nem lesz fent a Burn Studioson. Mi a művészeknek is azt mondjuk, hogy egy olyan profiloldalt készítsenek maguknak, ami a lehető legjobban képes bemutatni őket. Legyen ez egy showcase, és ezen nem kell, hogy rajta legyen a teljes életművük. Bemutatják a legjobb, legérdekesebb, legfrissebb dolgaikat, ami kvázi egy jó értelemben vett mézesmadzag, és amivel áthúzhatják a felhasználókat a saját oldalukra, a zeneáruházakba, és így tovább.

Milyen exkluzivitásokra lehet számítani a közeljövőben a Burn Studios kapcsán?

A legközelebbi dolog, ami már nyilvános, az egy együttműködés az elektronikus zene szerintem jelenleg egyik leginnovatívabb és legmeghatározóbb kiadójával. Ez a német Gomma Records, ők a nudisco vonalat képviselik, és hozzájuk kapcsolódik majd egy olyan lemez, aminek a dalai már a Burn Studios Audiotoollal lesznek elkészítve. Ebben nagyon nagy nevek lesznek a közreműködő énekesek, de róluk ennél többet egyelőre nem mondhatok. Az viszont biztos, hogy amikor bejelentjük őket, mindenki tudni fogja, kikről van szó. Ehhez kapcsolódik majd egy remixprojekt és egy olyan minialbum is, ami a Burn Studiosról lesz elérhető. Az egész zenei világa, szerintem, nagyon sok mindenkihez közel áll majd. Voltaképpen ez egy Giorgio Moroder és Donna Summer által fémjelzett klasszikus diszkó hangzást újraértelmező válogatáslemez lesz.

Te hallottál már olyan zenét a Burn Studioson, amit ha nem lenne ez az egész, és csak úgy találtad volna a neten, már biztosan megosztottad volna az AudioPorn Centralon?

Abszolút! Ha bárki felmegy a Burn Studios oldalra, és megnézi a legelső, júniusi toplistát, ott már olyan neveket fog ott találni, akikre én személy szerint is simán felhívnám a figyelmet. Persze akadnak közöttük már ismertebbek, de van ott sok olyan is, akikről én is most hallottam először, és jól meg is lepődtem, hogy ezek milyen tök jó zenék. A listát egyébként bárki megoszthatja, felteheti az oldalára, akár ti is be tudjátok ágyazni a cikkbe, ha gondoljátok. Az a tíz dal tehát, ami ott van, máris tökéletesen reprezentálja azt, hogy már most hányfajta stílus hányfajta országból érkezett. És ezek mind tényleg nagyon jók.

Advertisement
38,927KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,510FeliratkozóFeliratkozás

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Audiópartnerünk

Friss Lángoló