A Sávlekötő Camp indulásakor beszélgettünk Lil Frakkal, aki az eredeti Sávlekötő YouTube-adások mellett magának a tábornak is az egyik kreatív producere és házigazdája. A teljes Sávlekötő csatorna, így a Camp mögött is a Kráss Kontent csapata áll, Gabnay Máté, Babaitisz Jorgosz (Lil Frakk) és Márky Anna személyében. Tőlük már korábban több sikeres műsort is láthattunk, mint az Egy asztalnál, ahol két ellentétes nézőpont találkozik, a már említett hagyományos Sávlekötő és a Collabor című műsor, ami az influenszer világnak a hátterébe enged betekintést. Most pedig a legújabb Sávlekötő Camp forgatási napjába nyertünk bepillantást, amikor megnézhettük, hogy hogyan néz ki egy tábori nap, milyenek a versenyzők, valamint a nap táborvezetőjével, AKC Misivel is beszélgettünk.
A Camp helyszíne
A tábor végéhez közeledve látogattunk el a hűvösvölgyi szálláshelyre, ahol valódi erdei hangulatot megidéző körülmények között zajlott a verseny, ami amúgy inkább egy tétért folyó alkotótábor. Több mint négyszáz előadó adta be a jelentkezését, közülük választotta ki előzetesen Lil Frakk és a műsorkészítő csapat a legjobb huszonegyet, akiket végül a táborvezetők, azaz Lábas Viki (Margaret Island), AKC Misi (OTL), Szendrői Csabi (Elefánt), Matyi és Gaben (BSW) elé tártak. A táborvezetők a legjobb huszonegyet tovább szűkítették arra a hét produkcióra, akik végül táborlakók lettek. Ez időben is egy villámgyors folyamat volt, a versenyzők a válogató másnapján költöztek be az alkotótáborba, ahol egy sor feladattal és kreatív munkával töltötték a napjaikat. A fellépőkről bővebben AKC Misi, a Camp egyik táborvezetője is mesélt.
„Más tehetségkutatókon már tapasztaltam, hogy a versenyzők nagy része ugyanabban a műfajban alkot, amiből kialakul egy ábra arról, hogy mik most a népszerű alkotási területek, de itt a Campben nagyon vegyes a felhozatal az előadók között. Igaz, mi csak huszonegy dalt hallgattunk meg, elképzelhető, hogy a beérkező négyszáz jelentkező között ki lehetett volna mutatni egy tendenciát, de én ezt nem tapasztaltam. Rendkívül színes előadókkal találkoztunk itt, ami azért is nagyon előremutató, mert a stáb és a táborvezetők között is akadnak érdeklődők, akik szívesen kollabolnának a versenyzőkkel. Nem titok, hogy én az egyik mezőnyben lévő producer sráccal már többszörösen dolgoztam együtt, ezért vele kétszer szigorúbb voltam, mint a többiekkel. De látok rá esélyt, hogy másokkal is dolgozzak együtt a közeljövőben.”
A táborba vegyesen érkeztek egyéni előadók, duók és zenekarok is, akik az alkotásra kijelölt faházak mellett maguk mellé kaptak egy szerkesztőt is. Ők a tartalmi feladatokon túl, jelen esetben mondhatni menedzseri szerepet betöltöttek: az időbeosztásokért, az előzetes feladatokért, a fiatal zenészekkel való kommunikációért, és az adminisztrációért is felelősek voltak. Ezen a ponton is érezhető, hogy a tábor egyfajta mini modellezése annak, amit a versenyzők zenei karrierje rejthet.
WXLFLESS, azaz Farkas Dávid szólóelőadóként jelentkezett, ő teljesen magának készíti a dalokat, producerkedik és szöveget is ír, szóval egyszemélyes alkotó, így számára a közös munka volt a legnagyobb kihívás, erről pedig bővebben is mesélt a tábori látogatásunk alkalmával.
„Az elején furcsa volt, mivel én mindig egyedül dolgozok, és nagyon nehezen működök együtt másokkal. Emellett pedig camerashy is vagyok. Az első nap nagyon nehéz volt, aztán, ahogy egyre több közösségi feladattal néztem szembe, egyre oldottabb lettem, fejlődtem, és közben sokkal jobban megismertem önmagamat is. Ez a műsor azért is jó, mert a kapcsolatépítésen túl, szélesebb lesz a látókörünk is. Már a második napon beszéltük a többi táborozóval, hogy nem számít kinek mikor kell elhagynia a versenyt, a jövőben tervezzük, hogy közösen is fogunk dolgozni, és egy szűkebb körű alkotótábor ötlete is felmerült bennünk. Azt hiszem, ha az első napon estem volna ki, már akkor is sok tudást vinnék magammal, de persze örülök, hogy még mindig itt vagyok.”
A feladatok
A táborban minden nap különböző feladatokkal néztek szembe az előadók, amiknek a célja az volt, hogy megmutassa a versenyzőknek és a nézőknek is, hogy milyen kihívásokkal találkozhat egy előadó, zenekar vagy producer, amíg eljut az első demóktól a színpadig. Így a kihívások között volt saját dal elkészítése három óra alatt, kollab egy másik versenyzővel, rögtönzött fellépés egy nem szokványos közönség, azaz egy nyugdíjas klub előtt és bemutatkozás szakmai döntéshozóknak is, azaz showcase. A különböző feladatokról beszélgettünk Lovas Juci és a Frász formációval, akik csak nemrég alakultak, és a táborban jelentek meg először zenekarként.
„Első nap egy keresztrejtvényt kellett megfejtenünk, aminek a szavait felhasználva kellett szöveget írnunk, és úgy egy saját stílusú dalt készítenünk, hogy abba egy vakon választott hangsáv is megjelenjen. Második napon párokba rakták a formációkat, ezt követően egy szerencsekerékkel forgattunk, amin különböző stílusok voltak, és emellé még húztunk egy témát, ebből állt végül össze a feladat. Kollaborációt kellett összehoznunk úgy, hogy a szerencsekeréken kipörgetett stílus elemeit tartalmazza a dalunk, ami a kihúzott témáról szólt. Mi a szakítást húztunk, és punkot pörgettünk, ami az aznapi perkás workshoppal egybekötve jelent meg a Szolnokival és Tendencyvel közösen alkotott dalunkban.”
„Harmadik nap szintén egy közös feladatot kaptunk, a többi versenyzővel együtt kellett egy tizenöt-húsz perces műsort összeállítanunk, olyan dalokból, ami addig még nem hangzott el tőlünk a tábor alatt, ezeket pedig egy meglepetés közönségnek kellett előadnunk. Nagyon vicces volt, mert végül nyugdíjasokból álló nézőknek léptünk fel, akikre egyáltalán nem számítottunk, de szerintünk megnyertük őket.
Nagyon jó hatással van ránk, hogy ilyen körülmények között tudunk alkotni. Elképesztően intenzív a munkatempó, amiben dolgozunk, de ha belegondolunk ez a tábor egy rendkívül egyedi kezdeményezés. Kevés kezdő zenekar tudja elmondani magáról, hogy profi stábbal, és a szakmában ennyire ismert előadókkal tudott együtt dolgozni, mint a táborvezetők. Amellett, hogy nagyon segítőkészek és jófejek, türelmesek is. Nem voltak előzetesen elvárásaink, de ha lettek volna, mindet felülmúlt volna az elmúlt pár nap. Függetlenül attól, hogy nagyon sok időt fektettünk a dalok írásába, elképesztően szabadnak éreztük magunkat.”
A táborban a felszerelések, a beállítások és a stáb alapján egyáltalán nem volt megmondható, hogy amatőr zenészek megismerésére szolgáló felvételekre rendezkedtek be, ami YouTube-on fog futni. De nem csak a stáb és a felszerelés tekintetében törekedtek arra, hogy hasznos és minőségi időt töltsenek el a versenyzők. Több napindító workshop is helyet kapott, ami különböző területekre koncentrált: volt szó arról hogyan érdemes használni a mindenki számára biztosított profi hangtechnikát, helyt kapott egy összehangolódást segítő ritmus workshop és az is terítékre került, mennyire fontos zenészként képben lenni és kézben tartani a pénzügyeket.
A díj
A hárommillió forintos főnyeremény első elgondolásra egy elég hangzatos összeg, de csak akkor számít valóban nagy segítségnek egy zenei karrier beindításához, ha ezt megfelelően használja fel a nyertes. Erre szolgált az OTP Junior által biztosított pénzügyi tudatosság workshop, amiben bevezették a táborozókat a zeneiparban forgó pénzügyek világába, átbeszélték a nyeremény lehetséges elköltésének módjait, beszélgettek tervezésről és ellátták őket hasznos tanácsokkal is, amelyről a nap táborvezetője, AKC Misi már gyakorlatból is nagyon sokat tud.
A főnyeremény mellett a verseny győztesének lehetősége van kiadói szerződést is kötni, de ez nem kötelező elem, csak egy opcionális lehetőség, és függetlenül a döntéstől, a szakmai támogatás mindenképpen jár. Emellett mind a hét versenybe jutó formáció fellépett a Sopron Feszten, a nyertessel pedig a Strand Fesztiválon is lehet találkozni, és a szakmai döntéshozók valamint táborvezetők is számos szakmai együttműködést ajánlottak fel.
A Sávlekötő Camp versenyzőit érdemes követni a saját oldalaikon és a zenei streaming platformokon, a műsor döntőjét pedig a Sávlekötő YouTube-csatornáján június 27-én.