Hirdetés

Miért akkora nagy üzlet karácsonyi lemezeket kiadni?

Az egy dolog, hogy Mariah Carey vagy a Wham karácsonyi slágereit gyakorlatilag az egész világ ismeri, de ha valaki megnézi a karácsonyi lemezek piacát, akkor jól látható, hogy különböző előadók adnak ki lemezeket, amelyeken szinte ugyanazokat a karácsonyi slágereket éneklik olyan nevek, mint Leona Lewis vagy Gary Barlow.

John Fahey neve a legtöbb embernek nem ismerős, pedig voltak lemezei. 1968-ban egy lemezboltban nézegette Bing Crosby White Christmas című lemezét, az eladó pedig azt mondta neki, hogy az tuti siker, minden évben eladja az összeset karácsony előtt. Fahey ezen felbuzdulva karácsonyi lemezt adott ki, ami ugyan nem lett akkora siker, mint a Last Christmas, de a célnak megfelelt, azaz lehetett vele pénzt keresni. A The New Possibility című lemez százezer példányban kelt el. Végül öt karácsonyi lemezt adott ki, amelyek gyakorlatilag fedezték a megélhetését, és az év közbeni zenei kísérletezgetéseit. De sokan ismerik Nick Hornby Egy fiúról című könyvét vagy legalább az abból készült filmet, amiben a főhős az apja karácsonyi slágerének jogdíjaiból él.

A streaming oldalak is dobtak a karácsonyi dalokon

Ha valaki a Spotify-on karácsonyi playlisteket keres, a választék szinte végtelen. Még a hivatalos, Spotify által összerakott listákból is közel ötvenet lehet találni, különböző műfajokban, a felhasználók által összerakott karácsonyi listákból pedig tényleg iszonyatos mennyiséget lehet találni.

Aztén vannak külön iparágak a műfajon belül, mint az All I Want For Christmas Is You című sláger,  amivel becslések szerint évi 10 millió dollárt keres Mariah Carey.

Két éve állandó jelleggel visszakerül a kislemez eladási listákra, ez lett az első olyan karácsonyi kislemez, ami gyémánt minősítést kapott, és a streaming szolgáltatóknál is túllépte az egymilliárd lejátszást. 2019-ben, 25 évvel a megjelenése után is a Billboard lista élére került.

Ha valaki felkerül egy ilyen playlistre, az többé-kevésbbé fedezi a karrierjének a költségeit

mondja Jamie Cullum, aki nemrég adta ki a tavalyi The Pianoman at Christmas – The Complete Edition albumának bővített változatát. Szerinte a hangulat alapú lejátszási szokások népszerűsége sok olyan zenésznek kedvez, akik például karácsonyi dalokat írnak. Azt mondja, mióta négy éve megjelentette első karácsonyi dalait, azt tapasztalja, hogy minden évben ekkortájt nagyon megugrik a hallgatottsága. tavaly karácsonykor a brit slágerlista első húsz helyezettje közül 14 régi karácsonyi dal volt. Kettő új karácsonyi kislemez, kettő pedig karácsonyra kiadott újdonság. Csak a 18-19. helyen állt két olyan dal, aminek nem volt köze hóhoz, száncsengőkhöz meg mikuláshoz.

Cikkünk írásakor a Spotify slágerlistáján éppen harmadik Mariah Carey és a már említett slágere, hatodik a Wham! Last Christmas című dala, de a legjobbak között vannak olyan klasszikusok, mint a Rockin’ Around The Christmas Tree, a Jingle Bell Rock vagy éppen az It’s Beginning to Look a Lot Like Christmas. A magyar listában is hatodik helyen szerepel Mariah Carey, nyolcadik pedig a Last Christmas, és a többi klasszikus is felkerült a listára, vagyis nem csak angolszász mánia a hangolódás karácsonyi dalokra.

Régebben a zene volt az ajándék

A streaming-korszak előtt a CD tökéletes karácsonyi ajándék volt. Egy híres előadó karácsonyi dalaival, egy karácsonyi válogatással nem lehetett mellé lőni. Ezt a streaming megváltoztatta. Conrad Withey az Instrumental céget vezeti, amely a streaming szolgáltatásokból és a közösségi médiából származó adatokból elemzi a zenei trendeket. Tapasztalatai szerint a karácsonyi számok november elejétől kapnak lendületet. Az emberek elkezdik keresni a karácsonyi listájukhoz a dalokat, miközben sok karácsonyi zenét hallgatnak meg. Vagyis már nem a kiskereskedők és a kiadók határozzák meg, mi szól valakinél karácsonykor.

Idén is várható egy rakás új karácsonyi lemez, Norah Jones, Kelly Clarkson vagy éppen Gary Barlow is új lemezt ad ki az ünnepekre. Ő egyébként azt mondta egy interjúban, hogy a karácsonyi zenével nem lehet szórakozni. kicsit újra lehet értelmezni, de nem szabad azt hinni, hogy újra fel lehet találni. Arról is beszélt, hogy akkor érezte először, hogy ebbe a karácsonyi zenés szektorba be kellene szállni, mikor az egyik angol rádióadó 24 órában kezdett karácsonyi dalokat játszani 2017-ben, és iszonyú sikere lett.

Új dalokkal nehéz bekerülni

Barlow az új lemezén egyébként négy új saját dal, és 12 klasszikus szerepel, mert szerinte nem szabad túlzásokba esni a saját dalokat illetően, mivel a közönséget csak mérsékelten érdeklik az újdonságok.

Ezt más előadók is ugyanígy látják, új karácsonyi dalokkal sikert elérni sokkal nagyobb kihívás, és csak keveseknek sikerül egy-egy új dalt sikerre vinni. Ez most talán Ed Sheeran és Elton John közös dalának sikerült, ami összelapátolta a létező összes klissét, ami a karácsonyi dalokban meg szokott jelenni, és egybegyúrta őket.

Leona Lewis szerint az emberek jobban szeretik hallgatni karácsonykor a feldolgozásokat, és bár ő is próbálkozott saját karácsonyi dalokkal, leborul Mariah Carey nagysága előtt. Barlow szerint egyébként is nehéz az új dalokat népszerűsíteni, de ez a karácsonyi dalokra hatványozottan igaz. Szerinte a taktika az, hogy minden évben adni kell egy esélyt arra, hogy bekerüljön a karácsonyi dalok klasszikusai közé.

Bár meglehetősen hidegnek és számítónak tűnik mindez, a zenészek azt mondják, hogy erről szó sincs, egyszerűen ők is szeretik ezeket a dalokat, hiszen ezek szóltak náluk is karácsonykor. Cullum például azt mondta Sufjan Stevens 2006-os karácsonyi kiadványáról, hogy ő azzal érezte úgy először, hogy nem zárja ki egymást a művészi megközelítés és a karácsonyi dalok átdolgozás, és ennek hatására gondolta úgy, hogy ő is megpróbálkozik ezzel.

Van élet a klasszikuson túl

Gary Barlow, Leona Lewis vagy éppen a karácsonyi lemezek nagyágyúja, Michael Bublé a felső ligában játszanak, és a karácsonyi klasszikusok feldolgozása ha nem is feététlenül művészi pályafutásuk csúcsa, de anyagilag egészen biztosan jövedelmező, érdemes látni, hogy a streaming utat nyitott ebben a műfajban a kisebb előadók előtt is. A recept hasonló, csak nem feltétlenül az a cél, hogy a Spotify legnagyobb és legnépszerűbb karácsonyi playlistjébe kerüljenek, hanem a kisebb, tematikus listákba, amik így is több milliós megtekintést tudnak hozni.

A már fentebb említett Conrad Withey cége pont erre megy rá az adatelemzés segítségével. Azt mondja, van olyan daluk, a karácsonyi jazz listán, ami több milliós lejátszást tud elérni a karácsonyi szezonban. Szerinte az ilyen sikerekhez még csak nagy kiadóra sincs szükség. De azt sem szabad elfelejteni, hogy a teljesen őszintétlen karácsonyi újragondolások nem lesznek sikeresek, ha valaki előtt a nagy összegek lebegnek, az nem vezet sehova, ugyanis a karácsonyi dalok piaca is egyre jobban növekszik, és egyre többen adják elő ugyanazt a néhány dalt, különböző stílusban. Viszont azok a dalok, amelyek izgalmas átdolgozások, esetleg viccesek, valóban jó pénzt hozhatnak az előadóknak.

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
1,000FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk