Meta & zeneterjesztés: újdonságok és tudnivalók

Az Instagram továbbra is népszerű a fiatalok körében, mindemellett a digitális zeneterjesztés, illetve a promóció egyik legfontosabb alappillére. A „nagy testvér” Facebooknak ugyanakkor a következő években akár a vártnál komolyabb erőfeszítésekbe is kerülhet, hogy megtartsa a pozícióját a rohamtempóban fejlődő vetélytársak között. Jön a régóta várt sikerszéria? Itt a Meta legújabb bevételszerzési eszköze!

A Meta idén júliusban mutatta be a Music Revenue Sharing, azaz a bevételmegosztás funkciót, amely lehetővé teszi, hogy a tartalomgyártók jogdíjas zenét használjanak fel a videóikban, és a megtekintési adatok alapján részesedést kapjanak a platform így keletkező hirdetési bevételeiből. Az újdonsággal az alkotók és a zenei jogok tulajdonosai is jól járnak, hiszen ezáltal a mindegyik fél bevételhez juthat a Facebookra vagy az Instagramra feltöltött videók után. Ha a tartalmak megfelelnek a Facebook közösségi és a zenei irányelveinek, a videók készítői pedig eleget tesznek a bevételszerzési jogosultsági alapelveknek, és a beágyazott hirdetések elhelyezésére is jogosultak, bevételek 20 %-át kapják meg. A funkció a Meta új, Rights Manager bővítményén keresztül érhető el. Egy olyan videó-, hang- és képszerkesztésre is alkalmas eszköz ez, amelyet kifejezetten a tartalomgyártók számára hozott létre a platform. A Rights Manager egyedülálló módon hozza közelebb egymáshoz a partnereket, a tartalomgyártókat, a rajongókat és a zenék jogtulajdonosait. Magyarországon az eszköz adta lehetőség ugyanakkor még nem használható, ami a hazai Meta-jogkezelés jelenlegi helyzetével magyarázható, és elvezet a digitális zeneterjesztés egy gyakorta felmerülő, lényeges kérdéséhez is.

Miért tiltja a zenéimet a Facebook és az Instagram?

Miután a hazai közös szerzői jogkezelő, azaz az Artisjus nem állapodott meg a Metával, Magyarországon minden zenei tartalmat tilthat a Facebook és az Instagram is. Ez azt is jelenti, hogy az olyan országokban, ahol született megállapodás a Meta és a közös jogkezelő között, egy Magyarországon ezekre a felületekre feltöltött videónak is lesz hangja, itthon azonban nem.

Hogyan tegyem elérhetővé mégis a videóimat ezeken az oldalakon?

A Meta-jogkezelés megoldatlan hazai helyzete miatt a YouTube-ra történő feltöltést, majd az így létrejött link megosztását javasoljuk. Noha ezeknek itt kisebb lesz majd az elérésük, jelenleg ez a legjobb megoldás, ha például a Facebookon is elérhetővé szeretnénk tenni egy-egy klipet.

Videódömping

A felhasználók már észrevehették, hogy a Meta platformjain egyre több videó köszön vissza a hírfolyamokból. A mostani videóáradat ráadásul még csak a kezdet: Mark Zuckerberg nemrég bejelentette, hogy 2023 végére mindkét felületen a mostanihoz képest több mint dupla ennyi videót fogunk majd látni a feedekben. Ez azt jelenti, hogy az érvényesüléshez azoknak az alkotóknak is érdemesebb lehet majd videókat készíteniük, akik eddig csak a hagyományos fotós tartalmakra szavaztak a Facebookon és az Instagramon. A Music Revenue Sharing bevezetésekor a platform azt is kiemelte, hogy a Facebook Watch fülön és a hírfolyamban egyaránt felbukkan majd még több videó olyan alkotóktól is, akiket (még) nem követünk. Ha a bevételmegosztás és az új hírfolyam sikeres lesz, akár egy új fejezet is nyílhat a vállalat történetében. Erre pedig igencsak szüksége van már a Metának.

Lejtmenetben?

Ha csak az utóbbi néhány évet nézzük, észre kell vennünk, hogy a Facebook nem mindig teljesített fényesen a többi közösségi platformhoz képest. Ennek következtében a fiatalabb felhasználók (különös tekintettel a zenefogyasztás tekintetében kiemelt Z Generációra) a 2020-as évekre eltávolodtak ettől a felülettől. Összességében elmondható, hogy az elmúlt években nem jött be száz százalékosan a Meta stratégiája, hiszen a vállalat idén nyáron történelmi zuhanásról számolt be. Az idei második negyedéves adatok alapján a platform 1 százalékos bevételcsökkenéssel könyvelt el –  megalapítása óta ez az első alkalom, hogy a Facebook veszteséget termelt. A Facebook megítélésének az olyan bakik sem tesznek jót, mint sokáig gőzerővel promotált CrowdTangle eszköz váratlan likvidálása, vagy épp az augusztus 24-én kirobbant social media-káosz, amely során egy bugnak köszönhetően hírességek profiljaira érkezett kommentek lepték el a felhasználók feedjét. A hab a tortán, hogy a Facebook már a hírek tekintetében sem a legbiztonságosabb forrás. A New York University és a francia Université Grenoble Alpes publikációja szerint az álhírek hatszor gyorsabban terjednek a felületen a megbízható információnál.

Hogy látja mindezt a vetélytárs?

Az utóbbi évek során a TikTok példátlan sebességgel vált a közösségi média és a digitális zene egyik, ha nem a legfontosabb nagyágyújává. Könnyen lehet, hogy az app előnye a határozottan kijelölt határvonalakban és az egyszerűségben rejlik. Miközben ugyanis a Meta egészen grandiózus célkitűzésekről számolt be a közelmúltban (például a Metaverse névre keresztelt digitális univerzum létrehozásáról, amelyről itt írtunk részletesen), és ezzel leginkább a mémgyárosok fantáziáját mozgatja meg, addig a TikTok egyszerűen csak arra összpontosít, hogy minél szórakoztatóbb legyen. Blake Chandlee, a felület globális üzleti megoldásokért felelős elnökének megfogalmazásában a Facebook egy olyan közösségi oldal, amely a közösségi adatokra alapozta az algoritmusa működését, és ebben rejlik a legfőbb erőssége. A TikTok viszont egy kifejezetten szórakoztatásra készített platform, és ez egészen óriási különbséget jelent. „Nagyon jók vagyunk abban, amit csinálunk. Kulturális trendeket hozunk létre, és semmihez sem fogható élményt nyújtunk a felhasználóinknak. A Facebook soha nem lesz ugyanilyen, ha csak nem dobja sutba a már meglévő közösségi elveit – ami elég valószínűtlennek tűnik” – fejtette ki a véleményét Chandlee, burkoltan hadat üzenve a Metának.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

37,330KedvelőTetszik
2,907KövetőKövetés
1,090FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Audiópartnerünk