A legendás történetek korában, a rock & roll és a vele járó életstílus szorosan összefonódott a féktelen éjszakákkal, amiknek nem ritkán voltak eszközei a különböző függőségeket kiváltó szerek, ahogyan azt a sex, drugs & rock and roll is fémjelzi, ami ma már egyre inkább kezd halványulni a zeneiparban. A téma annyira időszerű, hogy többek között erről is szó lesz a Music Hungary konferencián Veszprémben.
2024-re a változások már a koncertszekció azon részét is elérték, amikor a zenészek és a velük együtt dolgozó stáb nem csak a környezetükre figyelnek oda (jobb esetben), de a mentális egészségükre is nagyobb hangsúlyt fordítanak.
Ha se szex, se drogok, hol marad a rock & roll?
Valóban eltűnőben van a sex, drugs & rock and roll-életstílus, ami pár tíz évvel ezelőtt még zenekarok és rajongótáboruk életét határozta meg? Tényleg jobban odafigyelnek a zenészek, hogy megteremtsék maguk körül az egészségesebb légkört, amiben fenntarthatóbb az éveken át tartó turnézás és a siker? A mentális egészségre fordított nagyobb figyelem hátterében meghúzódó okokra kerestünk válaszokat a Live Nation koncertszervező marketing- és PR-igazgatója, Márkus Éva és a zenészek között is ismert, pszichoterapeutaként és addiktológusként dolgozó Dr. Szemelyácz János segítségével, aki elsősorban arra válaszolt, hogy mi állhat a hátterében annak, hogy kezd kikopni az említett életforma, illetve hogy valóban egészségesebbek-e mentálisan a zenészek?
Ennek a hátterében állhat akár egy pszichológiai kultúra általános változása is. Én azt gondolom, hogy a zenészek kicsit nyitottabb és felvilágosultabb emberek, akik olyan problémákat cipelnek, amikkel nekik foglalkozniuk kell, és ha az ember beleüvölti a mikrofonba a fájdalmát és az őrületét, abból remek dalok tudnak születni. Viszont, ha már nem csak arra van igénye, hogy az alkotása társuljon valamilyen kínnal, akkor az a művészetnek a kárára mehet, ahogyan az is, ha szerhasználó problémák lépnek fel náluk a függőséget kiváltó szerek hatására. Szerencsére vannak, akik ezeket felismerik, és szakemberhez, vagy addiktológushoz fordulnak segítségért.
Sokkal mélyebbre hatóan kell foglalkozni a témával, hogy egyértelműen kijelenthető legyen, hogy mentálisan egészségesebbek a zenészek, de én azt gondolom, hogy igen. Ebben szerepe van a közösségi médiának is, mivel ahhoz, hogy fent tudjon maradni, az online térben is léteznie kell, ahol fontos, hogy milyen gyakran jelenik meg, milyen arcát mutatja, és annak is van jelentősége, hogy nem lehet elbújni a világ elől, porondon vannak akkor is, amikor éppen nincsenek színpadon.
Egyre nagyobb szerepe van a rapzenének a mentális egészségről való beszélgetésben
Megváltozott a kapcsolat a rajongókkal
Vitathatatlan, hogy ahogyan a zenészek hatással vannak a rajongóikra, úgy ez visszafelé is működik. A támogató üzenetek ugyanúgy szerepet játszanak egy zenész mentális egészségében, ahogyan a gyűlölködők romboló hatása is megfigyelhető néhol, de ennél szélesebb a skála, nem csak szeretni vagy utálni lehet egy előadót, másmilyen hatást is gyakorolhatnak a művészetére, ami szintén összefüggésben lehet azzal, hogy ugyan kezd kikopni a sex, drugs & rock and roll, de miért van jelen még mindig haloványan? Erre válaszolt Dr. Szemelyácz János.
Valahol a sex, drugs and rock and roll meg az élj gyorsan, szeress vadul, halj meg fiatalon mentalitás még mindig jelen van társadalmilag. Volt olyan zenész kliensem, aki a dalaiban sokszor írt szerhasználatról meg más őrületekről, miközben az nem tükrözte a valóságot. A dalok is felruháznak embereket tulajdonságokkal, amik máshogy láttatják a személyt, aki megírja azokat, és ezzel párhuzamosan a közönség részéről is érkezik egy elvárás, hogy milyennek kell lennie egy zenésznek.
Korábban példálóztam már vele, hogy Taylor Swift egyetlen posztjának mekkora elérése van, és ezzel együtt érzékelhető hatása is a rajongói körében. Jelen esetben ugyanígy kijelenthető, hogy nagyon fontos az is, milyen ember áll a művész mögött és a magánélete valamint a mentalitása mennyire támogatja meg azt az előadót, akikért milliók rajonganak a színpadon.
Mi történik a színfalak mögött?
Nagy jelentősége van annak is, hogy milyen üzenetet közvetítenek és milyen életet élnek a zenészek a turnékon kívül, nem csak a felszínen, hanem a színfalak mögött is, adott esetben a backstageben, ahol szintén megfigyelhetők változások a zenészek mentális egészségét illetően az utóbbi években. Márkus Évát kérdeztük, hogy észrevehető-e változás a riderekben, ami összefüggésben lehet az előadók és a zenekarok mentális és testi egészségével?
Az elmúlt húsz évben nagyon sokat változtak az igények. Most már a legnagyobb metálbanda is rendszeresen vegán vagy egészséges ételeket kér a cateringben, az alkohol mennyiséget is bőven lecsökkentették. Húsz-harminc évvel ezelőtt a legtöbb rock- és metálbanda catering igénye inkább alkoholból állt, mint bármilyen ételből, és az mára már teljes mértékben megváltozott.
A változások ugyan elérték odáig, hogy ma már teljesen természetes egy vegán metálzenekar jelensége, ugyanakkor még mindig ott vannak a régebbi idők bálványai, akikhez szorosabban fűződik a sex, drugs & rock and roll – szemlélet.
Túlságosan elkényeztettük a közönséget – interjú Kádár Tamással
Ami régen megszokott volt, ma már csak haloványan jelenik meg a zenész attitűdökben, így felmerül a kérdés, hogy ma is ugyanúgy álomszakmának számít-e még a zeneiparban dolgozni, illetve milyen kilátásokkal találkozik, aki ma kezdi, és min múlik, hogy sikerül-e befutnia? Erre válaszolt Márkus Éva.
Biztosan vannak, akik úgy gondolják, hogy ebbe az iparágba bekerülni különleges lehetőség, ahogy az Ördög Pradát visel filmben el is hangzik: ,,Vannak, akik ölnének ezért a munkáért.”, de úgy gondolom, hogy nem bekerülni, hanem bent maradni és éveken keresztül aktívan dolgozni sokkal nehezebb.
A sikerre viszont nincs konkrét recept. Rengeteg mindennek kell teljesülni ehhez, kezdve onnan, hogy adott az előadó tehetsége, van mögötte egy jó menedzsment, akiknek lehetőség szerint gyakorlata is és kapcsolatrendszere is van. De ezt követően kiszámíthatatlan, hogy mit kap fel a közönség, és mennyire fenntartható a rajongás, abban az esetben is, ha az előadó elmegy egy másik stílus felé, vagy megújul. Nagyon sok, apró összetevőből áll, kezdve az aktuális trendektől, a gazdasági helyzetig szinte minden.
Nem ritka jelenség az sem, hogy egy előadó vagy zenész viszonylag rövid időn belül ér el óriási sikereket, ami amennyire látványos, pont annyira nehezen is kezelhető. Egy karrier beindítása és működtetése is sok munkát igényel, amit szinte minden esetben nagy nyomás kísér. Ennek a feloldása és hosszútávú kezelése nem egyszerű feladat, ugyanakkor elhanyagolhatatlan. Dr. Szemelyácz Jánost kérdeztük arról, hogy milyen nehézségek húzódnak meg a zenész szakma hátterében, főleg ha világhírnévről van szó?
A színpadi lét egyik nehézsége, hogy ameddig fent áll a színpadon, addig megkap minden figyelmet sztársággal és reflektorfénnyel együtt, aztán le kell jönni és neki is sorba kell állni a postán. Ennek a kettősségnek a feldolgozása is óriási nyomást jelent a zeneiparban tevékenykedőkre. Az is nagy kontraszt, hogy az adott zenész, hogy él otthon, van-e magánélete, milyen minőségű a kapcsolata a szerelmével, a családjával, a barátaival, ugyanúgy ki kell vennie a részét a házimunkából, programszervezésekből, minőségi idő eltöltéséből. Közben pedig, ha az utcán felismerik, el kell-e bujdokolnia?
Rengeteg buktató övezi ezt a pályát, és eközben az is nagyon fontos, hogy milyen lépcsőzetesen éri az embereket a siker, hogyan tudnak lépést tartani a változásokkal. A hirtelen ránk szakadó figyelem és pénz is olyan nyomás, amit nehezen lehet kezelni, mint mondjuk a lottó ötös megnyerése.
Életem egyik legborzalmasabb filmélménye a Back to black című film, amiben Amy Winehouse élete utolsó belgrádi koncertjén úgy állt színpadra, hogy világáról nem tudott, és nem volt senki, aki leállította volna a koncertet mert az énekesnő olyan állapotban van, amiben nem lehet lenni.
Scott Kelly-ügy: Az erőszakot nem magyarázza a mentális betegség
Munkafüggőség a zeneiparban is
Ugyanakkor a zeneipar nem csak a színpadon állókat öleli fel. Egy turné során több tucat, van hogy több száz ember dolgozik hosszú órákat azért, hogy az a pár órás show mindenkiben maradandó élményt hagyjon, aztán lehet szerelni, pakolni és indulni a következő országba megcsinálni ugyanezt. Egy féléves turné során hamar monotonná tud válni ez a tevékenység, akkor is ha szereti az ember – a fényes, a hangmérnök, a turnémenedzser, a road, a merch-árus, a menedzser, bárki – a munkáját és akkor is, ha a színpadon a reflektorfényben tölti azt a két órát. Erről a jelenségről kérdeztük Dr. Szemelyácz Jánost, miszerint nevezhető-e ugyanolyan függőségnek, mint az addiktív szerekre való rászokás, ha valaki a munkájától, vagy épp a színpadon szerzett adrenalintól válik függővé?
Hasonlít a kettő függőség, és nem csak a workaholic jelenségre gondolok, amikor az ember állandóan dolgozik, hanem a csúcsrajáródás is ide tartozik. Ilyenkor egy nagyon intenzív időszakot egy szinte teljes üresség követ, és aztán azt hajtja az ember, hogy mikor élheti át újra azt az eufóriát. Az addiktív működésnek van egy biokémiája, és ezek az élmények a központi idegrendszerünk jutalom központjára hatnak. Amikor neurotranszmitterek szabadulnak fel, akkor alakul ki eufória, ami létre tud jönni annak hatására, hogy egy stadionnyi ember előtt beleüvöltünk a mikrofonba vagy belecsapunk a gitárba. Ez nagyon nehezen helyettesíthető mással a hétköznapi életben, viszont a kémiai anyagok sokkal addiktívabbak, mint a viselkedéses függőségek, mivel a kívülről érkező anyagok sokkal nagyobb hatást tudnak kiváltani.
Hónapokig egy másik világban
A korán jövő óriási sikert rosszul kezelve, korán jövő óriási kiégés és más problémák is tudják követni, ezért is nagyon hangsúlyos a testi egészségünk megőrzése mellett a mentális egészségünk megőrzése is. De hogyan lehetséges ez, egy megfeszített, hónapokig tartó turné során?
Egy turné során az ember az életét szállodai szobákban és utazással tölti. Csomó turné során megesik, hogy aktuálisan nem tudják melyik városban vannak, mi következik ezután, eljöttek-e már az előző helyszínről vagy még ugyanott vannak? Az arénák művészbejáratánál megáll a busz, bemennek, színpadra állnak, kijönnek. Ez a megfeszített idő, a rengeteg utazás és a személytelen környezet miatt is nehéz. Ezeknek a feloldására vesszük magunkat körbe a hétköznapi életünkben is tárgyakkal, emlékekkel, képekkel, könyvekkel, kedvenc bútorokkal, mert az otthon nagyon fontos tényező a boldogságunkhoz. Megterhelő folyamat akkor is, ha közben jól keresünk, mert bármikor hiányozhat az érzés, hogy szeretnénk a saját fotelunkban, a saját könyvünket olvasgatva létezni otthon.
Ennek a feloldására fontos a kapcsolatok minőségére hangsúlyt fektetni. Egy zenekarnak jó alap pillére lehet, ha baráti kapcsolatot is ápolnak a zenészek egy produkción belül, mivel úgy közös álmot teljesítenek be magukért és egymásért is. Fontos a családdal és a barátokkal való kapcsolattartás mellett az is, hogy tisztában legyünk a saját határainkkal. A pénz gyakran lehet nagy vonzerő, hogy a dupla hosszú turnéval, dupla annyi pénzt is lehet keresni, de fontos a mértékletesség. Nem minden a pénz, és nem szabad önmagunkat kiszipolyozni. Ebben egy jó menedzser, barátok, család és egy terapeuta rengeteget tud segíteni.
– mondja az addiktológus szakember.
A XII. Music Hungary Konferencia és Showcase a zeneipar folyamatos átalakulását és az ehhez való alkalmazkodásunkat vizsgálja. Vajon régen tényleg minden jobb volt, vagy csak nosztalgiával tekintünk vissza? Megvizsgáljuk, hogyan reagálunk a változásokra: alkalmazkodunk az új kihívásokhoz, vagy továbbra is lázadunk a rock’n’roll jegyében? Jegyek.