Hirdetés
Hirdetés

Mennyit kereshet egy zenész online?

000 DV1432467

Nemrég elég nagy felzúdulást okozott, hogy Thom Yorke Radiohead- és Atoms For Peace-vezér eltüntette a Spotifyról és a hasonló streaming szolgáltatókról a zenéit (a Radioheadét nem, mert afölött nagyrészt nem ő rendelkezik), így tiltakozva az ellen, hogy ezek a rendszerek nem támogatják a feltörekvő csapatokat, alig lehet vele pénzt keresni. A sajtóban mindenki vitatkozni kezdett, a Spotify védte magát természetesen, de még Yorke menedzsere is a szolgáltató mellett állt ki, hogy minél többen fizetnek elő, annál több pénze lesz mindenkinek, illetve a Spotify is azon dolgozik, hogy a feltörekvő előadók is nagyobb bevételhez jussanak.* Erről a rég fennálló problémáról rakott fel infografikát az Daily Infographic oldal, ami azt mutatja, hogy mennyi zenét kell eladnia egy független zenésznek, hogy a havi amerikai minimálbér összejöjjön, ami 1160 dollár (260 ezer forint). A grafika nagyon leegyszerűsítő és általánosító, ennél jóval komplikáltabb a rendszer, de a nagyságrendek jól látszanak belőle. (Fotó: Jonathan Nackstrand / AFP)

Az például nyilvánvalóan kiderül, hogy az önálló cd nyomás és a saját eladás éri meg a legjobban, de a CDBaby oldalát is lehet fizikai terjesztésre használni, mert még az is jól fizet. Ezeknél elég csak maximum 155 lemezt eladni havonta, és máris megvan az amerikai minimálbér. Ezután már rögtön jön egy nagyobb ugrás, de ha valaki eszméletlen előnyös szerződést köt valamilyen kiskereskedelmi bolttal vagy hálózattal, akkor 1161 lemezt kell eladnia, hogy jól legyen. Ha annyira nem előnyöset, akkor viszont már 3871-et kell értékesítenie. Ezzel ki is fújt a fizikai eladás, jöhet a digitális.

Itt akkor jár a legjobban a zenész, ha az iTunesra vagy a Napsterre pakolja fel a zenéit, és sikerül őket albumként eladnia. Ebben az esetben 1229-et kell havonta értékesítenie, hogy meglegyen a kívánt 1160 dollár. Persze ennél talán könnyebb inkább a CDBabyn keresztül eladni 1562 dalt, mert így is meglesz a havi betevője. Az albumeladással szemben a külön daleladásnál már nem fizet annyira jól az iTunes (meg az Amazon sem), ugyanis 12 399 dalt kell értékesíteni ugyanazért az összegért, ami már elég nagy ugrás, mondhatjuk.

A legnagyobb sokk viszont akkor éri a zenészt, ha a streamingből várja a havi bért. Már a csak Amerikában elérhető Rhapsodyn is majdnem 850 ezer dalt kell meghallgatniuk a rajongóknak, hogy a fizetség elérje az 1160 dollárt, de az igazán meghökkentő az, hogy a Spotifyon ugyanezért több mint 4 milliószor kell lejátszani a dalokat havonta. Egy lejátszás után ugyanis itt 0.00029 dollár jut a zenésznek.

A táblázat amúgy nem tartalmazza a szerzői és előadói jogdíjakat, amikből még szintén van bevételük a dalszerzőknek/előadóknak. Ráadásul jó hír a magyar zenészeknek, hogy ők is nagyjából ugyanannyit kapnak ezekből, mint az amerikai kollégáik, szóval a táblázatban látható számoknak még a felét sem kell elérniük, hogy elérjék az itthoni minimálbért.

selling_out_550.png

*A Spotify az előfizetési díjak és a reklámbevételek 70 százalékát osztja fel a streamelt zeneszámok között, természetesen aszerint súlyozva, hogy ki mennyire volt népszerű az adott hónapban.

Advertisement
39,105KedvelőTetszik
3,073KövetőKövetés
4,990FeliratkozóFeliratkozás

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Audiópartnerünk

Friss Lángoló