Az 1986 óta létező ambient/drone/zajzenekar legutóbbi korszaka a 2015-ös újraalakulás óta tart (ekkor egy életműösszegző interjú is készült velük), de talán nem is érdemes ennyire szétszálazni a dolgot: a Hideg Roncs 1991 óta Broder Ferenc és Rácz Mihály duója. A 90-es évek közepéig tartó időszakban a két basszusgitárral, effektekkel és előre felvett hangmintákkal dolgozó projekt demókat adott ki, itthon rendszeresen koncertezett, és még egy német turné is összejött. A nemzetközi kísérleti-zenei színtér hamar felszippantotta őket, számos kazettájuk jelent meg független kiadóknál, válogatásokon szerepeltek, egy kislemezük is napvilágot látott (egyik oldalon DJ Palotai verziókkal) egy hamburgi labelnél, és a Hortobágyi Lászlóval közös Hyro projekt CD-jét a híres rajzfilmes/rendező, Gábor Csupó Tone Casualties nevű hollywoodi lemezkiadója publikálta 97-ben.
Az utóbbi években két remixalbumuk is megjelent, ezekre az új verziók mellé az eredetiek is rákerültek, most pedig Megtartó / Keeper címmel egy új album jött ki, masszív dark-ambient hangképekkel, egybekötött, negyvenöt perces hangfolyamként.
Most először fordult elő 1991 óta, hogy a két basszusgitárral és háttéreffektekkel történő metódust mellőztük, és különböző rögzített hangok manipulálásával, elektronikával és vágásokkal készült el egy album. Emberi hangmintákat korábban is alkalmaztunk már, népdalos gyűjtéseket, kántálásokat, most pedig Maár Gyula 1971-es, Prés című játékfilmjéből Törőcsi Mari monológja lett bevágva, ami nagyon keményen fogalmazza meg az ember helyzetét a modern világban, talán már csak ezért is érdemes egy próbát tenni vele.
A lemez:
Disclaimer: Rácz Mihály a Lángoló újságírója is egyben.