Hirdetés

Lelketlen futószalag vagy hihetetlen profizmus? – Mi a K-Pop zenekarok világsikerének titka?

Nem sokakat lep már meg, ha azt mondjuk, hogy a K-Pop, azaz a koreai együttesek egészen egyszerűen letarolják a világ popzenéjét. Nyilván a legismertebb előadó a BTS, akikről általában akkor írunk, mikor valami egészen lehetetlen rekordot döntenek meg. Nem tudnak annyi koncertet bejelenteni, hogy ne fogynának el szinte azonnal a jegyek, és bármihez nyúlnak, az egészen biztos, hogy siker lesz. A BTS jelenleg a világ legnépszerűbb együttese, miközben az is jól látszik, hogy a koreai popzenei színtérrel kapcsolatban nem csak egy előadóra érdemes koncentrálni, hanem csapatok tömkelegére, az pedig, hogy erre itthon is nagy a kereslet, az MCND budapesti koncertje a bizonyíték, ami szintén nagyon gyorsan lett telt házas, és rengetegen voltak kíváncsiak rájuk annak ellenére, hogy alig két éve működnek. Éppen ezért itt volt az ideje, hogy kicsit jobban megismerjük a K-Pop közeget.

Kim Tae Shin, az MCND-t menedzselő cég, a Top Media alelnöke mesélt a Lángolónak a budapesti koncert előtt a saját tapasztalatairól.

A K-Pop nem most lett népszerű Magyarországon

A koreai popzene már jóval az előtt jelen volt, mielőtt ekkora tömegeket kezdett vonzani. Ázsiában a kétezres évek elejétől növekszik az érdeklődés a popcsapatok iránt, de aztán a 2010-es évek elején kezdett el terjedni a nyugat felé is. A Top Mediához tartozik a Teen Top nevű csapat is, akik 2013-ban jöttek először Európába, öt várost látogattak meg. Hogy mennyire nagy sikerük volt, azt Kim Tae Shin azzal érzékeltette, hogy elmesélte, hogy Párizsban rekordot döntött a rajongók kiabálásának hangereje. 2014-ben Magyarországra is eljöttek, ők voltak az egyik első K-Pop zenekar itthon, és nagyon meghatódtak, mekkora szeretettel fogadta őket a budapesti közönség. A K-Pop lassan de biztosan fejlődött 2010 után, és a közösségi oldalaknak köszönhetően felgyorsult a nemzetközi ismertsége.

A legkülönlegesebb, ahogyan összehozzuk a zenét az előadásmóddal, hogy mindenki egyszerűen meg tudja találni azt a tagot, akivel azonosulni tud. Egy csapatnyi ember nagyon sokat dolgozik, és együtt hírnevet tudnak építeni maguknak, és ezt a teljesítményt a rajongók is elismerik, akikkel a tagok nagyon szoros kapcsolatot ápolnak, rengeteget kommunikálnak

– sorolja Kim Tae Shin, hogy mi teszi különlegessé a csapatait. Szerinte ezek miatt a rajongók úgy érzik, hogy az előadók fejlődédének ők is a részesei, ők is hozzátesznek ahhoz, hogy a kedvenceik egyre sikeresebbek. Az tagok nem csak a színpadon mutatják meg a személyiségüket, hanem a hétköznapokban is, és megosztanak mindent a rajongókkal, például, hogy hogyan készülnek az új lemezre, és ezek az apró interakciók, illetve a láthatóan sok, kitartó és kemény munka elismerése segít abban, hogy a hallgatók bizalmat szavaznak nekik.

Futószalag vagy tökéletesre fejlesztett kiválasztási folyamat?

Ami nekünk furcsa, vagy már-már hihetetlenül profi és gépies folyamat, az Koreában egy évtizedek óta jól bevált minta. Egyáltalán nem tartják különlegesnek, hogy a csapatok és a rajongók kapcsolata ennyire közeli, vagy hogy a popsztárok nagyon kemény és tudatos munkával lesznek híresek, de abszolút értik, hogy miért tűnhet ez nyugatról nézve szokatlannak.

A kiválasztási, vagy a zenekar összerakási folyamata mindenhol más, a Top Mediánál minden meghallgatásokon kezdődik, ahol kiderül, hogy valakinek megvan-e az egészhez a tehetsége, de ez még csak az út legeleje. Utána következik a képességeik fejlesztése, ami évekig tartó folyamat.

Az első 3-5 évben nincs lemez, nincsenek megjelenések, csak próbák és rengeteg gyakorlás. A próbák éneklésből, táncból és rappelésből állnak, kéthavonta pedig vizsgázniuk kell, hogy mérhető legyen a fejlődés. Nézzük a személyiségfejlődésüket is, és arról is tanulnak, hogyan kell reagálni különböző helyzetekre.

A meghallgatásokon kiválasztottakat egyébként gyakornokoknak hívják, és folyamatosan ellenőrzik, hogyan fejlődnek, de azt is nézik, hogy a magánéletük hogyan alakul, azaz példamutatóan viselkednek-e, és ha elérkezettnek látják az időt, akkor egy új csapat összetételekor megkapják a lehetőséget, hogy a világ is megismerje a nevüket. Mikor az a kérdés, hogy kik kerüljenek egy csapatba, akkor a tehetségen kívül azt is nézik, hogy az illető mennyire énközpontú, vagy mennyire tud csapatban gondolkozni, mert ez csak akkor tud működni, ha az illető csapatjátékos. A tagok egymásnak is adnak visszajelzéseket, és segítik a másikat a fejlődésben. Minden cégnél más a gyakorlat, de náluk mikor megvan, hogy kik kerülnek egy csapatba, akkor összeköltöznek, hogy jobban megismerjék egymást, és azt, hogy hogyan élnek, és elindul a közös munka.

Nagyon sokan járnak a meghallgatásainkra

– meséli nekünk Kim Tae Shin, de arra a kérdésre, hogy mik az arányok, hány kiválasztott jut el addig, hogy bekerüljön egy csapatba, csak mosolyog, és annyit válaszol, hogy ez sok mindentől függ, ráadásul a gyakornokság arról szól, hogy megnézzék, hogy a jelentkező fejlődése folyamatos-e azokban a képességekben, amire szükség van a sztársághoz, illetve, hogy a személyisége elbírja-e majd az egészet, és az is fontos, hogy az egész folyamat alatt ugyanazt az elszántságot lássák rajtuk, mint amit a meghallgatás alatt mutattak. És persze az is fontos kérdés, hogy éppen hány fős csapatokat szeretnének összerakni.

A technológiára erőteljesen támaszkodnak

A Budapesten fellépő MCND 2020-ban, a világjárvány alatt mutatkozott be. Míg más zenekarok inkább eltolták a lemezmegjelenéseiket, őket nem rémítette meg, hogy fogalmuk sem volt, mikor állhatnak először a közönség elé. Sőt, ez az európai turné az első, hogy megtapasztalhatták, milyen egy élő fellépés, hiszen Koreában még mindig szigorúbbak a szabályozások. Viszont elég masszív rajongóbázist építettek ki online és virtuális koncertekkel, ami Kim Tae Shin szerint is hatalmasat fejlődött az utóbbi években. Éppen amiatt, hogy csak online tudták tartani a kapcsolatot a rajongókkal, nagy erőt fektettek abba, hogy a új módszereket találjanak arra, hogyan tudnak kommunikálni a közönséggel, és ők is érezték, hogy hatalmas technológiai fejlődés segíti a zeneipart. Arról már mi is írtunk, hogy a BTS mögött álló menedzsment például olyan algoritmusokba fektetett, amik a tagok énekét, hangszínét és stílusát tudják úgy másolni, hogy nem lehet észre venni, hogy az nem eredeti hang.

Már 20-25 éve is voltak cyberénekeseink, de ezek akkor még nem voltak kifejezetten sikeresek, de most úgy tűnik, hogy az új generáció sokkal nyitottabb ezekre, és emiatt sok új, izgalmas fejlesztés érkezhet majd a zenei színtérre

– mondja Tae Shin, aki szerint az sem elképzelhetetlen, hogy más stílusok is ugyanezzel a módszerrel elindulhatnak a világot meghódítani, hiszen már az MCND sem klasszikus értelemben vett pop, mert a rap és hip-hop zene gyökereiből táplálkozik. Ahogyan változnak az igények, és az új technológiák egyre több lehetőséget tartogatnak számukra, úgy a menedzsmentek is alkalmazkodni fognak ehhez, bár valószínűleg nem most lesz, hogy a sztárcsináló gépezet a szubkultúrákba is beférkőzik, és a K-Blackmetálról vagy K-Punkról beszéljen az egész világ.

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
1,000FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk