Hirdetés

Matematikusok szerint a zene úgy fertőz, mint a vírusok

A legtöbben ismerik a vírusmarketing fogalmát, zenei vonatkozásban pedig a fülbemászó dallamokat. De most az is kiderült, hogy a zene is lehet fertőző, mégpedig hasonló módon és ütemben, mint a járványok. Sőt a kutatók arra is rájöttek, hogy az elektronikus zene mind közül a legfertőzőbb.

Dora Rosati, a kutatás vezetője, aki a matematika és statisztika tanszék munkatársa a kanadai McMaster Egyetemen, arra volt kíváncsi a munkatársaival, hogy lehet matematikai modelleket alkalmazva leírni azt, hogyan lesznek népszerűek a dalok, azaz hogyan kezdenek el terjedni a világban. A csapat egy 1,4 milliárd dalból álló katalógus letöltési adatait használta, amelyből a 2007 és 2014 között legnépszerűbb ezer dalra fókuszáltak, majd összevették a járványügyi adatokat elemző SIR modellel, hogy megnézzék, van-e hasonlóság.

Arra jutottak, hogy azok a társadalmi-szociológiai folyamatok, amelyekkel egy-egy dal népszerűségének a növekedését lehet modellezni, hasonlóak ahhoz, ahogyan egy járvány kezd el terjedni a társadalomban.

Mikor egy fertőző betegség megjelenik a társadalomban, akkor szociális interakciók során kezd el terjedni emberről emberre. A betegség terjed, majd tetőzik, a betegség terjedése csökkenni kezd és/vagy a fertőzöttek felépülnek. A SIR modell segít az epidemiológusoknak, hogy a matematikai modell segítségével előre jelezzék a járvány terjedésének sebességét. Ugyanez igaz az új dalokra is. Kijön, és elkezd terjedni az emberek és a különböző médiumok segítségével. A különbség annyi, hogy itt nincs szükség fizikai kontaktra a “megfertőződéshez”, elég annyi, hogy az ismerősünk megmutatja, kiteszi Facebookra vagy csak beszél róla, és a másik fél rákeres. Ahogyan a fertőzések, úgy a dal is elér a csúcsra, és onnan már csökkenni kezd a vonzereje. Egy járvány végére a társadalom egy jelentős része találkozott már a betegséggel, és átesett rajta. Ugyanez elmondható az új megjelenésekről is: mire egy új sláger népszerűsége elkezd csökkenni, addigra már sokan ismerik a dalt.

Ez eddig egy olyan párhuzam, amit kisebb-nagyobb módosításokkal elég sok mindenre rá lehet húzni, de most jön a kutatás izgalmasabb része. Fogták a SIR modellt, és egy korábbi slágerre vonatkoztatva lemodelleztették vele, hogyan és meddig terjed majd. A végeredmény pedig működött, a SIR úgy jósolta meg, hogyan lesz egyre népszerűbb egy dal, ahogyan az a valóságban is történt.

A kutatók arra is rájöttek, hogy a terjedési szakasz az elektronikus zene esetében rövidebb, mint a popzenénél. Ugyanakkor minden más stílusnál gyorsabban terjed szét a rajongók között, azaz ez a közeg hatékonyabban tudja eljuttatni a potenciális érdeklődőknek a dalokat, és arra a következtetésre jutottak, hogy valószínűleg az elektronikus zenét hallgató emberek közössége jobban kapcsolódik egymáshoz, vagy egészen egyszerűen hatékonyabb a promóció.

Fertőzőbb, mint a malária

Még a különböző műfajok reprodukciós rátáját is kiszámolták. Ez az elnevezés ismerős lehet az elmúlt másfél évből, ez az a mutató, amivel azt állapítják meg, hogy mennyire fertőző egy betegség, azaz egy fertőzött hány további fertőzést okozhat egy védtelen társadalomban. Erre persze lehet azt mondani, hogy vannak, akik immúnisak mondjuk a rapzenére, és eszük ágában sincs meghallgatni.

A dance és a metál műfajoknak a legalacsonyabb a reprodukciós rátája: előbbinek 2,8 míg a metálnak 3,7. Ezzel szemben a popnak 35, a rocknak 129, a rap/hip zenének 310, az elektronikus zenének pedig 3430 a reprodukciós rátája.

Az összehasonlítás kedvéért a kanyarónak 18, a járványos gyermekbénulásnak 6-8, a maláriánál ez jóval magasabb, de még mindig nem éri el az elektronikus zene értékeit.

Most azt szeretnék látni, hogy más stílusoknál mi a helyzet, lehet-e a fertőzések terjedésére szolgáló matematikai modellt arra használni, hogy elemezzék a különböző műfajok népszerű dalainak a terjedését. Illetve arra is kíváncsiak, hogy a betegségek terjedését elemző, ennél specifikusabb modellek mennyire adnak hasonlóan pontos eredményeket arról, milyen hosszú ideig kell elviselni egy-egy slágert.

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

KOMMENT

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
845FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tesztek

Hirdetés
Audiópartnerünk