A héten a Twitteren egyre népszerűbb lett a #CancelACartoonCharacter hashtag, főleg miután bejelentették, hogy a Space Jam folytatásában nem kap helyet a borz, Pepe lö Pici. Korábban a New York Time írója, Charles M. Blow írt arról, hogy a francia borz a nemi erőszak kultúráját erősíti.
Blow a Twitteren egy rövid részletet emel ki Pepe egyik hódítási kísérletéből, amiben az látszik, hogy a borzlány nem egyezik bele az ölelésbe és a csókba, amire Pepe erőszakosan reagál, a borzlány küzd, hogy elmeneküljön, de a borz ezt nem engedi, majd bezárja az ajtót is, hogy ne tudjon menekülni. Szerinte az ilyen mesék alkalmasak arra, hogy a fiúk azt az üzenetet lássák, hogy a „nem” az csak a játék része, és nem jelenti azt valójában is, hogy nem. Normálissá, sőt viccessé teszi azt, hogy fizikai erejét veti be a nők elutasítása ellen, és felhívja a figyelmet arra is, hogy a rajzfilmben a borzlány még csak beszélni sem tud.
RW blogs are mad bc I said Pepe Le Pew added to rape culture. Let’s see.
1. He grabs/kisses a girl/stranger, repeatedly, w/o consent and against her will.
2. She struggles mightily to get away from him, but he won’t release her
3. He locks a door to prevent her from escaping. pic.twitter.com/CbLCldLwvR— Charles M. Blow (@CharlesMBlow) March 6, 2021
Sokan csatlakoztak hozzá, néhányan poénból ugyan, de elég sok problémát felróttak a rajzfilmek szereplőinek. Nyilván senkinek sem kell elmagyarázni, hogy a Family Guy Glenn Quagmire karakterénél mit hoztak fel (ahogyan a nőkkel bánik), Homer Simpson gyerekbántalmazó, Speedy Gonzales egy rossz mexikói sztereotípia, Tapsi Hapsinak pedig egy korai black face-t róttak fel.
Bugs Bunny in black face #CancelACartoonCharacter pic.twitter.com/Yq9F1x44bP
— hun (@jakehun43383983) March 9, 2021
Voltak, akik inkább a poént keresték a mozgalomban, és rávilágítottak, hogy Dóra felfedező szüleit a gyámügynél kellene felnyomni, miután hagyják, hogy egy ötéves egyedül kalandozzon a vadonban, míg Spongya Bob főnöke, Rák úr egyértelműen a fekete gazdaságot pörgeti.
I'm pretty sure Mr. Krabs has broken several labor laws. Someone call OSHA rn#CancelACartoonCharacter pic.twitter.com/ufjElCzy5p
— Ojos Tristes (@damnduermo) March 9, 2021
Őrültség, vagy valódi probléma?
Arról már mi is írtunk, hogy a Disney már jelzi bizonyos rajzfilmek előtt, hogy esetleg káros általánosítások lehetnek benne, és a szülőkre bízza, hogy elmagyarázzák a gyereknek, miért nem állja meg a mai világban az a nézőpont a helyét. Nemrég a Muppet Show néhány epizódja elé is ilyen figyelmeztetés került.
Scott Steinberg, aki márkák stratégiájával foglalkozik, arról beszélt, hogy nagyon vékony a határvonal, ráadásul folyamatosan változik, hogy mi az, amit komolyan kell venni, és mi az, ami csak tréfa.
A rajzfilmek jelentős része akkor készült, amikor még más társadalmi normák voltak elfogadottak. Ami akkor elfogadott humor volt, ma már sértő
– mondta Steinberg, aki szerint sokan vannak olyanok is, akik akkor nevettek is rajta, most azonban inkább felháborítónak tartják.
Torzítani fog az eredmény, ha a múlt médiáját a mai szűrőinken keresztül nézzük
Szerinte nem az eltörlésről kell itt beszélni, hanem a mai nézetek figyelembevételével nézni, ahogyan ezt a Disney is csinálja. Szerinte nincs azzal baj, ha az emberek azon vitatkoznak, hogy mi az, ami nem megfelelő, a kérdés inkább az, hogy ki hozza meg a végső döntést, vagyis ki a bíró?
Úgy tűnik, mintha a közösségi média lenne egyfajta döntőbíró, de ennek az a problémája, hogy ott a leghangosabb véleményekkel lehet találkozni, ami közel sem biztos, hogy a legjobb véleményt jelenti. Lehet, hogy Pepe, a borz valóban nem jó példát mutat a fiataloknak, de Homer Simpson karaktere is ugyanolyan káros a gyerekbántalmazás miatt, vagy ott jóval egyértelműbb a poén?
A közösségi média felerősíti a leghangosabb hangot, de az nem biztos, hogy a többség véleményét mutatja, azonban elegendő lehet ahhoz, hogy kulturális változásokat jelentsen
– foglalta össze Steinberg.