Már a rajzfilmszereplők is zaklatják egymást

A héten a Twitteren egyre népszerűbb lett a #CancelACartoonCharacter hashtag, főleg miután bejelentették, hogy a Space Jam folytatásában nem kap helyet a borz, Pepe lö Pici. Korábban a New York Time írója, Charles M. Blow írt arról, hogy a francia borz a nemi erőszak kultúráját erősíti.

Blow a Twitteren egy rövid részletet emel ki Pepe egyik hódítási kísérletéből, amiben az látszik, hogy a borzlány nem egyezik bele az ölelésbe és a csókba, amire Pepe erőszakosan reagál, a borzlány küzd, hogy elmeneküljön, de a borz ezt nem engedi, majd bezárja az ajtót is, hogy ne tudjon menekülni. Szerinte az ilyen mesék alkalmasak arra, hogy a fiúk azt az üzenetet lássák, hogy a „nem” az csak a játék része, és nem jelenti azt valójában is, hogy nem. Normálissá, sőt viccessé teszi azt, hogy fizikai erejét veti be a nők elutasítása ellen, és felhívja a figyelmet arra is, hogy a rajzfilmben a borzlány még csak beszélni sem tud.

Sokan csatlakoztak hozzá, néhányan poénból ugyan, de elég sok problémát felróttak a rajzfilmek szereplőinek. Nyilván senkinek sem kell elmagyarázni, hogy a Family Guy Glenn Quagmire karakterénél mit hoztak fel (ahogyan a nőkkel bánik), Homer Simpson gyerekbántalmazó, Speedy Gonzales egy rossz mexikói sztereotípia, Tapsi Hapsinak pedig egy korai black face-t róttak fel.

Voltak, akik inkább a poént keresték a mozgalomban, és rávilágítottak, hogy Dóra felfedező szüleit a gyámügynél kellene felnyomni, miután hagyják, hogy egy ötéves egyedül kalandozzon a vadonban, míg Spongya Bob főnöke, Rák úr egyértelműen a fekete gazdaságot pörgeti.

Őrültség, vagy valódi probléma?

Arról már mi is írtunk, hogy a Disney már jelzi bizonyos rajzfilmek előtt, hogy esetleg káros általánosítások lehetnek benne, és a szülőkre bízza, hogy elmagyarázzák a gyereknek, miért nem állja meg a mai világban az a nézőpont a helyét. Nemrég a Muppet Show néhány epizódja elé is ilyen figyelmeztetés került.

Scott Steinberg, aki márkák stratégiájával foglalkozik, arról beszélt, hogy nagyon vékony a határvonal, ráadásul folyamatosan változik, hogy mi az, amit komolyan kell venni, és mi az, ami csak tréfa.

A rajzfilmek jelentős része akkor készült, amikor még más társadalmi normák voltak elfogadottak. Ami akkor elfogadott humor volt, ma már sértő

– mondta Steinberg, aki szerint sokan vannak olyanok is, akik akkor nevettek is rajta, most azonban inkább felháborítónak tartják.

Torzítani fog az eredmény, ha a múlt médiáját a mai szűrőinken keresztül nézzük

Szerinte nem az eltörlésről kell itt beszélni, hanem a mai nézetek figyelembevételével nézni, ahogyan ezt a Disney is csinálja. Szerinte nincs azzal baj, ha az emberek azon vitatkoznak, hogy mi az, ami nem megfelelő, a kérdés inkább az, hogy ki hozza meg a végső döntést, vagyis ki a bíró?

Úgy tűnik, mintha a közösségi média lenne egyfajta döntőbíró, de ennek az a problémája, hogy ott a leghangosabb véleményekkel lehet találkozni, ami közel sem biztos, hogy a legjobb véleményt jelenti. Lehet, hogy Pepe, a borz valóban nem jó példát mutat a fiataloknak, de Homer Simpson karaktere is ugyanolyan káros a gyerekbántalmazás miatt, vagy ott jóval egyértelműbb a poén?

A közösségi média felerősíti a leghangosabb hangot, de az nem biztos, hogy a többség véleményét mutatja, azonban elegendő lehet ahhoz, hogy kulturális változásokat jelentsen

– foglalta össze Steinberg.

Végképp eltörölni? – Az elnémítás helyett a vita és az elszámoltathatóság kultúráján kellene javítani

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

38,925KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,520FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés