Hirdetés

Már a merch és a koncertpiacot is a K-Pop uralja

Úgy tűnik, hogy egyre nagyobb térhez jut a K-pop stílus Koreán kívül is, olyannyira, hogy már a koncertipar és a merchipar számára is látványos a koreai előadók jelenléte. 2022-ben az előzetes becslések szerint 2,8 millió koreán kívüli koncertlátogató megy majd el K-Pop koncertekre, ráadásul Európában is több K-pop fesztivált jelentettek be, a műfaj pedig már annyira népszerű, hogy az Dél-Korea nemzeti GDP-jén is meglátszik.

Utóbbi állításunk talán elsőre túlzásnak tűnhet, de érdemes azt látni, hogy

csak a BTS bevételei az ország teljes gazdaságának a fél százalékát adják. 

Még izgalmasabb azt látni, hogy a bevételek jelentős részét fizikai albumok és egyéb, a zenekarokhoz kapcsolható tárgyak, vagyis a merch adja. Ez pedig teljesen az ellenkezője a nyugati művészek bevételeinek eloszlásával.

HYBE vs. Universal Music Group

A Berklee College of Music egy elemzésben a világ legnagyobb K-Pop kiadója, a HYBE és a Universal Music Group bevételeit hasonlította össze. A BTS kiadója 2020-ban 673,24 millió dollár bevételt termelt, amelyből 276,06 millió dollár az albumokból, 219,3 millió dollár a merch termékekből, 27,86 millió dollár pedig a rajongói kluboktól és más platformspecifikus bevételekből jött össze.

Vagyis 522,95 millió dollárt fizikai lemezekből és merch termékekből szedtek össze. 

Ezzel szemben az Universal Music Group 2020-ban 8,9 milliárd dollár bevételre tett szert, amiből csak 217 millió dollár jött a fizikai termékekből. Összehasonlításképpen ez azt jelenti, hogy a bruttó árbevétel 2 százalékát teszik ki ezek az eladások, míg a HYBE esetében ez az arány 41 százalék. Az UMG fizikai árueladásainak többségét a koncerten történő értékesítések adják, ami 2020-ban az ismert okokból nem működhetett, a K-Pop számára ez viszont nem okozott problémát.

Az elemzés a különbséget a hozzáértő marketinggel és jobb, legalábbis vásárlásra ösztönzőbb termékekkel magyarázza.

A műanyag tokos CD és a sima bakelit sem túl vonzó

Egy átlagos nyugati kiadvány vagy egy műanyag tokban néhány oldalas füzettel érkező CD, vagy bakelit, jobb esetben szintén egy szép füzettel. Persze vannak üdítő kiadványok, de a K-Pop lemezmegjelenései ehhez képest “teljes albumélményben” gondolkoznak. Innovatív grafikai vagy csomagolástechnikai megoldásokat alkalmaznak, amelyek nagyon jellemzőek az együttes által kialakított vizuális koncepcióra. Elég csak megnézni mondjuk ennek a kiadványnak a majdnem negyed órás unboxing videóját, és hogy mi minden a csomag része.

Az esetek többségében a kiadványok tartalmaznak:

  • CD-t, ami persze egyértelmű, és nem alapvetően a holografikus nyomatokat leszámítva elég unalmas is
  • Fotókönyveket, amelyek vaskos darabok, és a csapatról készült koncepcióhoz passzoló fotókat naplóbejegyzéseket lehet találni 10-50 oldalon.
  • Plakát, ami változó méretű, de általában nagy plakátokat jelent.
  • Fotókártyákat, ami tenyérnyi laminált fotókat jelent a tagokról, általában ezek saját készítésű szelfik különböző témákban, hátterekkel és néha jelmezben. Ennek egyébként az a lényege, hogy több kártyacsomag van, ezek pedig véletlenszerű módon kerülnek a vásárlókhoz, vagy külön is meg lehet őket venni, és talán mondani sem kell, hogy elindul a gyűjtés és a cserélgetés, és persze vannak limitált kiadású kártyák is, aminek az értéke kifejezetten magas tud lenni.
  • A matricák pont azok, amit a nevük is sugal, a csoport tagjait, grafikai elemeket ábrázolnak, és a rajongók oda ragasztják őket, ahova szeretnék, de általában ez a hely a telefonuk háta.
  • A dalszövegkönyvek tartalmazzák a koreai, és a hivatalos angol fordítást is, sőt a dalok leírását, jelentését is.
  • Ezeken kívül különféle kiegészítő elemek lehetnek, mint miniatűr figurák, képeslapok, köszönőlevelek.

Vannak olyan együttesek, akik még ezt is tudták fotózni, és csúcsra járatták a rajongók gyűjtőszenvedélyét.

A BTS Love Yourself: Her lemeze négy különböző verzióban, négy különböző fotózási koncepcióval, fotókönyvvel és poszterrel jelent meg, a rajongók pedig nem tudhatták melyiket vették, de mindegyiket akarták. 

A Girl’s Generation (más néven SNSD) „I Got a Boy” című albuma tíz különböző verzióval büszkélkedhet, egy-egy a kilenc tagnak egy, a tizedik pedig a csoporté.

Úgy jönnek az új dalok, mintha nem lenne holnap

A nyugati zenészek esetében a legtöbbször van egy jól behatárolható ciklus arra vonatkozóan, hogy nagyjából milyen gyakran jönnek ki új dalok, és milyen gyakran jelenik meg új lemez. Ez a koreai zenekaroknál nincs így ők évente két-három lemezt is kiadnak főleg abban az időszakban, amikor rajongóbázist építenek, mert a különböző esztétikai koncepciók, a változatos műfajok, promóciók mind segítenek nekik abban, hogy egyre többen ismerjék meg őket. Aztán mikor megvan a stabil rajongói bázis, lelassíthatnak.

Fotó: Joel Muniz / Unsplash

Speciális platformok és játékok

Kifejezetten a K-pop előadók és rajongók közötti interakciók növelésére hoztak létre platformokat, amelyek szintén jelentős bevételi forrásnak számítanak már csak amiatt is, mert itt lehet igazán növelni a merch-eladást. Ott van például a Naver V-live, ami gyakorlatilag olyan mint a Twitch, csak K-Pop előadókkal. Van ingyenes tartalma is, de aki benézne a kulisszák mögé, mondjuk egy táncpróbára vagy a tagok mindennapi életére kíváncsiak, azok előfizethetnek az exkluzív tartalmakra.

A Weverse pedig a HYBE alkalmazása, ahol az előadók és a rajongók interakcióba léphetnek egymással tagdíj fejében. Ezen felül megjelennek itt a cég legfontosabb közleményei és persze linkek a megvásárolható termékekre.

De népszerűek lettek a K-Pop játékok is, amik általában ritmusjátékok a zenére kiélezve, és sok nem csak Koreában, hanem a világ többi pontján is népszerű, és zökkenőmentesen lehet telepakolni termékelhelyezési reklámokkal.

Hogy ez mennyire működhet nyugaton, az egy nehéz kérdés, elsőre talán mindenki úgy gondolja, hogy ez az őrült rajongás itt nem jellemző, de egyrészt a K-Pop előadókért Koreán kívül pont ugyanúgy rajongnak mint Koreában, másrészt éppen a már említett HYBE és a Universal Music Group állt össze, hogy egy új lánycsapatot hozzanak létre, vagyis hamarosan minden bizonnyal szemtanúi lehetünk az első, koreai mintára készülő, de nyugati csapatnak.

Lelketlen futószalag vagy hihetetlen profizmus? – Mi a K-Pop zenekarok világsikerének titka?

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
1,000FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk