Hirdetés
Hirdetés

Magyarok futtatták be B.B. Kinget

Egy-egy nagy zenész halálakor nem meglepő, hogy megugrik az előadó zenéi iránti kereslet. Olyanok is elkezdik hallgatni, akik amúgy sosem foglalkoztak vele, de a Facebookon felbukkanó rengeteg nekrológ hatására kíváncsiak lesznek. Így járt a pénteken elhunyt B.B. King is. Csak a Spotifyon 9800 százalékkal emelkedett a hallgatottsága. Én egy másik szolgáltató százalékát emeltem, de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy gondoltam bővítem a viszonylag felületes B.B. King-tudásom (hallgattam néha, de nagy rajongó nem voltam), meghallgatom az első lemezt. Aztán látom, hogy az 1956-ban megjelent Singin’ the Bluest a Bihari testvérek által alapított Crown adta ki. Na de kik azok a Bihari testvérek?

Nos, a Bihari testvéreknek nagyon jelentős szerepe volt abban, hogy az amerikai fekete zene eljutott a fehérekhez. Lényegében ők kezdtek el ezzel foglalkozni. De ne fussunk ennyire előre.

A testvérek édesapja, az 1882-ben Budapesten született  Bihari Eduárd 1911-ben vándorolt ki az Egyesült Államokba. Itt vette el a ma már Szlovákiához tartozó Homonnán született Taub Esztert. Nyolc gyermekük született, négy lány és négy fiú. Közülük heten mind a legidősebb fiú, Jules által, 1945-ben alapított Modern Recordsnál dolgoztak. Ez a kiadó látta meg először az addig csak feketék között népszerű rhyhtm and bluesban a(z üzleti) lehetőséget.

A kiadó első leszerződtetett előadója Hadda Brooks volt, aki virtuóz zongorista játékával megalapozta a kiadó sikerét. Konkrétan ezzel a dallal (meg aztán havonta több másikkal):

A Bihari testvérek kizárólag a fekete zenével foglalkoztak. Az ötvenes évekre annyira megerősödtek, hogy nyolc további alkiadót indítottak, hogy lefedjék a teljes országot és így vették át számos helyi kis kiadó felvételeit. Így került hozzájuk például B.B. King is, de így fedezték fel John Lee Hookert vagy Etta Jamest is. Nagy segítségükre volt amúgy ebben Ike Turner is, aki feleségét Anna Mae Bullock (azaz Tina Turnert) is beajánlotta a kiadónak. A lényeg, hogy általuk a blues eljutott a fehérekhez, és akkora népszerűségre tett szert, hogy például egyes liverpooli és londoni fiatalok is annyira megőrültek érte, hogy zenekart alapítottak.

A kiadó egyébként többek között úgy biztosította magának a bevételeket, hogy az előadók saját dalaihoz magukat is feltüntették szerzőnek, igaz álnéven, sokszor az anyjuk nevét használva. Törvényszerű volt, hogy ez előbb-utóbb felháborodást keltett, és a nekik amúgy sokat köszönhető B.B. Kinget is kiakasztotta. Ő később vette észre, hogy teljesen ismeretlen nevek kerültek az övé mellé, jogot formálva a szerzői jogdíj felére. A keményebb háborgók egyenesen lopással vádolták a testvéreket.

A hatvanas évek közepén a Modern Records csődbe jutott, a katalógus és a teljes menedzsment pedig átkerült a Kent Recordshoz. Ami szintén a Bihari testvéreké volt. Jules Bihari 1984-es halála után (Saul és Lester már korábban elhunytak) az angol Ace Records kezdte gondozni a katalógust, a kilencvenes évekre pedig teljesen átkerült a tulajdonukba az egész.

A négy fiútestvér közül legtovább az 1925-ben született Joseph Bihari élt. Ő 2013-ban hunyt el Los Angelesben. A nyitóképen ő áll B.B. King jobboldalán még két lemezipari emberrel.

Advertisement
38,927KedvelőTetszik
3,060KövetőKövetés
3,510FeliratkozóFeliratkozás

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Audiópartnerünk

Friss Lángoló