Harminc év után a kiadók idén újra nagyobb értékben adtak el bakelitlemezeket, mint CD-ket az első féléves amerikai eladási adatai alapján. Itthon sem rossz a helyzet: bár a MAHASZ 2019-es statisztikái alapján az eladott külföldi fizikai hanghordozók listáját még a CD vezeti, a jó öreg bakelit forgalma alig marad el mögötte.
Közben pedig egyre többen vesznek újra hagyományos lemezjátszókat idehaza is. Bár napjainkban kevesebb vinyl-lemez fogy a CD-nél, ez mégis több mint százmillió forinttal magasabb bevételt jelent a kereskedőknek. Ugyanakkor a statisztikából az is szépen látszik, hogy a magyar zenekarok eladásaiban még mindig kimagaslóan a CD a legerősebb. Ehhez képest a bakelitlemezek másodlagos piacán nem csak a kereslet magas a magyar előadók lemezeire, de néhány címet kifejezetten magas összegért lehet megvásárolni vagy eladni.

Százezreket fizetnek egy Tankcsapdáért és Ákosért
A Vaterán például adtak már el magyar bakelitkislemez-gyűjteményt közel 300 ezer forintért, de ugyanitt a Tankcsapda Ember Tervez lemeze 200 ezer forintért talált gazdát, míg Ákos karcolatok lemezének bontatlan példánya 180 ezer forintot is megért valakinek, de egy lejátszatlan példány jelenleg is elérhető, 199 ezer forintért. Különleges kiadású Omega-, Piramis-, Bikini-, vagy akár régebbi Ossian-lemezek is várják a gyűjtőket a Vaterán. De honnan lehet tudni, hogy ez mit jelent a gyakorlatban? És mihez kezdjen az ember, ha rátalál a rokonai lemezgyűjteményére?
Sokan (tévesen) hiszik azt, hogy 2020-ban már minden az online zenehallgatásról szól, ahogyan azt is sokan gondolják rosszul, hogy régi, használt bakelitlemezek nem érhetnek sok pénzt. Persze előfordul, hogy egy előadó lemezének egyik változatáért egy vagyont kell fizetni, míg ugyanannak az előadónak, ugyanazon lemezéből egy másik kiadás bagóért elvihető. Hogy ez mitől függ, és hogyan lehet kideríteni egy használt lemezről, hogy mennyi a valódi értéke, az egy meglehetősen izgalmas, és sokszor időigényes feladat.

Egy legendás lemez milliókat hozhat a konyhára
Lehet, hogy egy-egy lemez nem ér túl sokat még a legkifinomultabb ízléssel rendelkező gyűjtő kollekciójában sem, de elég egy-egy szerencsés cím, és máris hatalmas pénzekről lehet beszélni. Egy aukción a Sex Pistols God Save The Queen lemeze például 15 990 fontért, azaz 6,5 millió forintért kelt el az online piactéren. Sokan hiszik azt, hogy a régi nyomású Beatles-lemezek nagyon sokat érnek, ami részben igaz is, hiszen alapvetően drágábban lehet eladni őket, mint az újabb nyomásokat, de a régi lemezek között is hatalmas különbségek vannak. A Beatles legelső, Please Please Me című lemezének legelső nyomása például gyorsan elkelt, akinek ilyen van otthon jó állapotban, az akár másfél millió forintot is remélhet egy aukción, míg pár hónappal későbbi nyomás ennek a töredékét éri.
Általános ökölszabályként az is elmondható, hogy a komolyzenei albumokat manapság nem igazán keresik az emberek. Ez nem azt jelenti, hogy egy régi pszichedelikus jazzlemez ne találna azonnal gazdára jó áron, de inkább a könnyűzenét keresik a vásárlók, itthon pedig leginkább azok a kiadások értékesek, amiket nem a volt Jugoszlávia területén nyomtak, vagy csak nagyon kevés példány készült belőle.
Egy névtelenséget kérő gyűjtő mesélte nekünk, hogy évtizedekig gyűjtötte kedvenc előadóinak különleges, limitált vagy első nyomású bakelitlemezeit. Aztán egy napon kirabolták őt: az elkövető valószínűleg aprópénzért adott túl gyorsan a lemezeken, pedig több millió forintot is kereshetett volna a kollekción.

A lényeg, hogy ne legyen karcos
A lemezgyűjtők általában nagyon vigyáznak a lemezeikre, és hasonló bánásmódot várnak el másoktól is. Minél jobb állapotban van egy lemez, értelemszerűen annál többet ér. De itt sem mindegy, hogy milyen sérülésekről beszélünk. Ha a lemez koszos, azt szakszerűen meg lehet tisztítani, ezzel együtt meg lehet menteni, a karcokról azonban már nem mondható el ugyanez.
Ha azonban a lemez belső borítója vagy a külső szakadt, hullámos, az nem jó, de nem is a világvége. Ugyanakkor, ha évekig dohos, penészes pincében tárolták, könnyen bukhat százezreket az ember. A bakelitlemezeknél a vintage nem az a hívószó, ami kifejezetten felvillanyozná a gyűjtőket, érdemes a rossz állapotban lévő lemezekkel inkább valamilyen hobbi kézműves kört felkeresni, vagy a Pinteresten ötleteket gyűjteni a felhasználásra.

400 ezer forintért kelt el a megörökölt LP
A Lángoló beszélt olyan gyűjtővel is, akihez szintén idősebb rokontól került egy amerikai rocklegenda lemez-, és relikvia-gyűjteménye. Az egyik lemeznek az volt a különlegessége, hogy csak az amerikai lemezkiadó karácsonyi promóciós ajándékjaként lehetett hozzájutni. Forrásunk máig nem tudja, hogyan szerzett belőle egy példányt a rokona, mindenesetre ő 400 ezer forintért adott túl rajta. Hasonló lehet a helyzet a dedikált példányokkal is, már ha valaki tudja valamilyen úton-módon bizonyítani, hogy valóban a zenekar írta alá a lemezt. Ugyanezen forrásunk mesélte el, hogy egy külföldi, nagy személyi kultusszal rendelkező, már nem élő előadó eredeti aláírását 600 ezer forintért adta el.
Arról már előbb szó volt, hogy az első nyomás általában többet ér, de még ezen belül is vannak izgalmas különbségek. Például a Beatles White Album című első lemeze sorszámozott volt, minél kisebb a szám az elején, annál többet ér. Martin Hughes, a Wessex Auction Rooms bakelitszakértője egy interjúban arról mesélt, hogy közel egymillió forintért kelt el a 66-os sorszámú. A lemez úgy került hozzájuk, hogy a tulajdonosának fogalma sem volt, mennyit ér, bejött egy férfi egy kis doboz lemezzel, és azt mondta, hogy valószínűleg mind szemét – mesélte a történetet, amiből egyértelműen kiderül, hogy sokszor hagyaték útján jutnak emberek lemezekhez, és fogalmuk sincs, mennyit ér a frissen megörökölt gyűjtemény.
Hogyan kezdjünk bakelitlemezt árulni?
Minden forrásunk azt mondta, hogy rengeteg időt kell rászánni, de megéri belevágni a vinyl-lemezek adásvételébe. Sokan esnek abba a hibába, hogy például hagyaték esetén egyben kínálják eladásra az egészet. Ebben is van ráció, mert a gyűjtők és kereskedők gyakran lecsapnak az ilyen gyűjteményekre, nyilván a Vaterán sem véletlenül kínálnak eladásra ötszáz darabos vegyes bakelitgyűjteményt.
A gyűjtők gyakran annak reményében vesznek meg ilyen kollekciókat, hogy lesz benne legalább néhány olyan értékesebb darab, ami többet ér, mint az egész kupac. Érdemes ezért első körben annak is gyorsan átnézni az összes címet, aki nem szeretne kifejezetten sok időt ezzel tölteni.
Ahelyett, hogy különböző antikváriumokat keresne fel a lemezgyűjteménnyel az ember, egyszerűbb és gyorsabb az internethez fordulni. Reális árakat három módon lehet legegyszerűbben megtudni:
- Meg kell nézni, hogy ugyanaz a lemez megvásárolható-e, és ott mennyiért kínálják. Ezzel a legtöbbször az a gond, hogy igazi ritkaságok árát így nem lehet kideríteni, és zavaró lehet az is, hogy nem áll rendelkezésre minden adat, például sokszor nem derül ki, hogy melyik országban nyomták, vagy egészen pontosan mikori lemez.
- A közösségi oldalakon több olyan csoport is létezik, ami kifejezetten bakelit lemezekkel foglalkozik, itt is kérhet segítséget az ember, ha szerencséje van akkor segítőkész csoporttagok nem csak azt mondják meg, hogy mennyit lehet kérni érte, de ajánlatot is tesznek. Viszont érdemes észben tartani, hogy az ilyen tranzakciókat nem védi a közösségi oldal, a vásárlóról nincsenek értékelések, és ha valamilyen probléma adódik a vásárlás során, akkor nincs kihez fordulni. Ezért érdemes fontolóra venni, hogy ha a megbeszélést nem is, de magát a vásárlást biztonságos felületen, például a Vatera oldalán bonyolítsák le a felek.
- Ha nem játszana nyílt lapokkal, vagy nem bízik abban, hogy egy csoportban valaki nem mond-e direkt alacsonyabb árat, hogy aztán sokkal drágábban adja tovább, akkor érdemes regisztrálni a Discogs.com-ra, ahol egy-egy lemez több adatát kell megadni, hogy a rendszer végül megmondja, mennyi annak a lemeznek a valós piaci értéke.

Attól még, hogy régi, nem biztos, hogy értékes
Azt mindig érdemes szem előtt tartani, hogy csak azért, mert egy lemez 30-40 éves, még nem jelenti azt, hogy nagyon sokat ér. Sőt, elég sokszor bizonyosodik be, hogy amiről eddig azt hitték, hogy porfogó, az valóban csak porfogó. Egy-egy olyan lemez, amiből milliók fogytak, (mint mondjuk Michael Jackson Bad vagy Thiller című lemezeiből) azt jelenti, hogy még mindig töménytelen mennyiség van belőle a használt lemezek piacán világszerte, vagyis nem ezekből fogja felújítani a lakást.
Ugyanakkor ez sem jelenti azt, hogy ezeknek a lemezeknek a kukában a helyük. Ha valaki kiválogatta a gyűjteményből a legértékesebb darabokat, akkor még mindig eladhatja a maradékot egyben. Itt viszont nagyon oda kell figyelni, mert a gyűjtők vagy a kereskedők szeretnek listát kérni, és szemezgetni. Ha ebbe belemegy valaki, aki valóban könnyen olyan helyzetben találhatja magát, hogy a nyakán marad egy csomó valóban értéktelen darab. Ha a cél az, hogy mindenképpen eladja a lemezeket, akkor érdemes egyben, mérsékeltebb áron kínálni, és nem felaprózni a pakkot. Persze nem győzzük hangsúlyozni, hogy szánjon rá egy hétvégét, és nézze át, hátha van benne olyan darab, amit jó áron túl lehet adni.
Lehet hallani olyanokról, akik megpróbálnak alkudni, és nevetséges összeget fizetni egy lemezért. Ha egy vevő azt mondja, hogy ő tulajdonképpen csak segíteni szeretne, és ezek semmit sem érnek, de ad a gyűjteményért egy-két ezer forintot, akkor érdemes gyanakodni. Egyébként csak úgy lehet elkerülni, hogy valaki ilyenbe fusson, ha előtte feltérképezi az árakat, ahogy már fentebb javasoltuk, és ha olyan megbízható oldalon árulja, ahol esélye sincs a vevőnek így alkudozni.
Gondoltad volna? Hiperdrágák a kilencvenes évekbeli bakelitek
Mivel a kilencvenes években senki, vagy csak nagyon kevesen vásároltak bakelitlemezeket, így az akkortájt kiadott lemezek általában eleve magasabb árról indulnak a használt lemezek piacán, főleg, ha kiváló állapotban vannak. Másrészről igaz, hogy az is, hogy aki a kilencvenes években vett bakelitet, az valószínűleg mostanában sem akar megválni ettől. De például az Oasis Definitely Maybe lemezéből több milliót adtak el, mégis annyira kevés eredeti nyomás van belőle a piacon, hogy így is olyan 40 ezer forintért szokott gazdát cserélni.
A fentebb már említett vaterás példánkból kiderül, hogy az ebben az időszakban megjelent magyar lemezek pedig ennél jóval drágábban cserélnek gazdát. A punk műfajú zenék vinyles kiadásai is gyakran felértékelődnek, nem csak azért, mert eleve kevesebbet nyomtak belőlük, hanem mert kevés az, ami jó állapotban túlélte a bulikat. De nem túl régi, viszont ritkaságszámba menő lemezek ára is nagyon gyorsan felmehet, erre a legjobb példa az Arctic Monkeys, akiknek az első lemezei vagy a promó kiadványait alig lehet beszerezni, és iszonyatos összegeket kérnek érte, de az R U Mine? című kislemez is általában 30 ezer forintért van a Discogson, miközben megjelenéskor Magyarországon is lehetett kapni 2500 forintért.
Külföldre nem egyszerűbb eladni?
Néha valóban egyszerűbbnek tűnik, ha külföldre ad el az ember lemezeket, talán többet is kaphat érte, de a Lángoló által megkérdezett szakértők szerint ez a valóságban nem ilyan egyszerű.
Nem csak a szállítási költség és a biztosítás miatt nem éri meg sok esetben, hanem mert egészen egyszerűen sokkal több időt vesz el az egész tranzakció, arról nem is beszélve, hogy külföldi aukciós oldalon nehezebb elérni, hogy legyen valakinek egy pozitív értékelésekkel teli felhasználói oldala, anélkül viszont lehetetlen licitálással normális áron eladni egy lemezt. Ezért sokszor ideálisabb lehet hazai aukciós oldalon értékesíteni a lemezt.

Hogyan lehetek bakelitgyűjtő?
Szakértőink azt tanácsolják, hogy ahelyett, hogy ritkaságokba fektetné az ember azonnal a pénzét, elsőre vadássza a kedvenc albumainak bakelites kiadásait. Ha mégis különlegesre vágyik, akkor keresse időben az eredetihez közeli nyomásokat, olyan zenekaroknál, mint a Beatles, Led Zeppelin vagy a Pink Floyd. Esetükben nagyon szép állapotban lévő második vagy harmadik nyomásokhoz lehet jutni jó áron.
Inkább arra érdemes figyelni, hogy például jugoszláv helyett nyugati nyomású példányt vegyen az ember. Ha különlegességeket keres valaki, akkor érdemes átnézni minden évben a Record Store Day ajánlatait, amik néhány év múlva igazi ritkaságnak számíthatnak majd, és a gyűjtemény izgalmas részévé válhatnak. Aztán ha megcsap valakit a lemezgyűjtés szele, úgyis jönnek majd szépen az első nyomások, vagy az olyan hibás darabok, aminek például a borítójáról lemaradt ez-az, vagy olyan változatok, ahol rákerült még plusz dal. Mikor azt veszi észre valaki, hogy ugyanazon előadó ugyanazon lemezéből már négy-öt változata is van, na akkor már igazi gyűjtőnek számít.
(x) A cikk a Vatera együttműködésével készült