Hirdetés
Hirdetés

Lassú villamos – Premieren a Kovász régi/új dala

Mivel a Kovász történetét és zeneiségének mibenlétét úgyis Kováts Gergő zenekarvezető fogalmazza meg legérzékletesebben és leglényegretörőbben, át is adjuk neki a szót:

Így, potom 36 évesen azon kaptam magam, hogy még mindig nem csináltam saját zenekart. Volt ennek sok oka, nem tudtam kibékíteni egymással a fejemben lévő sok zenei dogmát. Aztán egy felkérésre mégiscsak magamra erőltettem a zenekarvezető szerepét, elengedtem a sznobizmusomat, és hagytam, hogy előjöjjenek belőlem az elmúlt 15 év zenei hatásai, és olyasmit csináljak, ami kedves a számomra. Ehhez persze rá kellett venni még pár embert, hogy legyen ebben partnerem, de szerencsére kiváló kollégáim – Pozsár Máté, Dénes Ábel és Gyárfás Attila – nagy lelkesedéssel és kreativitással vágtak bele a munkába.

A zenekar megalapításakor három fontos gondolatot fogalmaztunk meg: A jazz alapanyagát, az afroamerikai népzenét egészen nyugodtan kicserélhetjük a magyar népzenei ritmus-, dallam-, harmóniakincsre – mindezt úgy, hogy megtartsuk a jazz kreatív szabadságát. A népzenei lüktetések szó szerint tánczenei groove-ok, tehát tökéletesen alkalmasak arra, hogy akár a mai táncolható könnyűzenék alapját adják. Az egymásra rétegelt stílusok helyett finoman összedolgozott, organikus elegyet alkotunk.

Első koncertünket némi vakmerőséggel nem restelltük egyből felvenni. Szerencsére a Fonó ideális helyszínnek bizonyult minden szempontból. A hosszú felkészülési időszak után mindenkit belendített az éles helyzet, úgyhogy a szólók is szépen meg lettek eresztve, az egyórásra tervezett koncert majdnem másfél órásra nyúlt, de ezt szemmel láthatólag senki sem bánta.

Ez a szám(összeállítás) az egyik legkorábban megszületettek közül való. A Four On Six című jazz-standard intrója elindult a fejemben, de önkéntelenül is újra meg újra átcsúszott lassú magyaros lüktetésbe. Ez aztán napokig nem hagyott nyugodni, úgyhogy muszáj volt az egész számmal foglalkoznom, amit addig-addig variáltam, míg már inkább egy népi dallamra hasonlít, mint a standardra, amiből kiindultam. Aztán ezt megmutattam néhány népzenész kollégámnak, akik rögtön rávágták, hogy melyik eredeti gyimesi dallamot dolgoztam fel… ettől persze pokolian boldog lettem, tökéletes visszaigazolása volt annak, hogy sikerült a transzformáció. A Four On Six-ről eszembe jutott a Joshua a hasonló bevezetője miatt, úgyhogy annak a számnak is nekiszaladtam, de az inkább kettős jártatója lüktetést kívánt, meg is adtam neki, és egyből kirajzolta magát az új dallam. Így a két számot egymás után fűzve lett egy mini gyimesi összeállítás. Persze még csak papíron, az érdemi munka már közösen történt. Máté hatalmasat csavart a hangzáson a szintetizátor-riffjeivel, Ati gyakorlatilag a nulláról dolgozott ki a népzenei lüktetésekhez mindig hű, de teljes dobszerkót kihasználó groove-okat, és Ábel – rutinos népzenészként – szépen terelgetett minket afelé, hogy minden részben hangsúlyosan ott legyen a népzenei íz.

Fotók: Horváth Gergely Ambrus @hgambrus

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

39,010KedvelőTetszik
3,062KövetőKövetés
3,860FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk