Hirdetés
Hirdetés

Jubileumot ünnepel idén a legendás Warp Records

Idén ünnepli huszadik születésnapját az elektronikus zene történetének, sőt, egyesek szerint az elmúlt negyed század zenetörténetének egyik legjelentősebb, legfontosabb, legmeghatározóbb kiadója, a Warp Records. Ennek örömére a cég idén többek között zenés-filmes mulatságokat szervez a világ néhány nagyvárosában, nagyon és kevésbé exkluzív kiadványokat jelentet meg meghatározó zenészei mostanáig kiadatlan, vagy egészen új munkáiból, sőt, ősszel egy húsz számból álló, meghatározónak szánt retrospektív válogatást is kiad majd. Utóbbin a számok felét a közönség szavazatai határozzák meg. (Mi pedig a tovább után olvasható szövegbe tettünk néhány meghatározó videót a kiadó néhány meghatározó zenészétől és zenekarától.)

Az 1989-ben, Sheffieldben alapított lemezcég olyan előadókkal ismertette meg a világot, mint Aphex Twin, Squarepusher, az Autechre, az LFO, de például szintén a Warp (We Are Reasonable People) legénységét erősíti, vagy erősítette az elmúlt két évtizedben a Boards Of Canada, a Plaid, a Broadcast, a The Black Dog, a Drexciya, a Red Snapper, a Nightmares On Wax, a Two Lone Swordsmen, Jimi Tenor, Luke Vibert, Vincent Gallo, Mira Calix, Jimmy Edgar, a Maxïmo Park, a !!!, a Grizzly Bear, a Battles és még sorolhatnánk. Igen nagy mértékben tehát ennek a lemezkiadónak köszönhető, hogy az elektronikus zenéről a kilencvenes évek folyamán a nálunk szerencsésebb országokban végérvényesen megváltozott a hallgatóság vélekedése és mára már csak a legnagyobb marhák gondolják, hogy az úgy születik és mindössze abból áll, hogy néhány drogos fiatal megnyom két gombot a stúdióban vagy az otthoni számítógépen, az így kapott eredmény pedig kizárólag diszkókban vagy hatalmas gyárépületekben működhet olyan formában, hogy a többi drogos fiatal ugrál rá önfeledten és persze halál készen. (A poszt néhány mára klasszikussá vált videó után folytatódik.)

Aphex Twin – Come to Daddy (rendezte: Chris Cunningham)

Squarepusher – Come On My Selector (rendezte: Chris Cunningham)

Autechre – Second Bad Vibel (rendezte: Chris Cunningham)

LFO – Freak (rendezte: Daniel Levi)

A Warp Records kiadványai elsősorban mindig az agynak és csak sokad sorban, vagy egyáltalán nem a lábnak szóltak. A kezdetekben általuk kiadott jelentősebb lemezek széttört ritmusokat, andalító, majd egyre diszharmonikusabb dallamokat és mindenféle zajokat vegyítő, nagyon összetett, gyakran igen nehezen befogadható, megérthető és feldolgozható zenei világát kezdte el a kritika intelligent dance music névvel illetni. Az idm mára fogalommá vált, bőven túlnőtte a Warpot és holdudvarát, a kétezres évekre pedig a kiadó vesztett némileg korábbi dicsfényéből. Megjelent körülötte finnyás nyavalygás, miszerint "ez sem olyan már, mint régen", egyesek a folyamatos és meghatározó újítást hiányolták belőlük, mások pedig pont az elmúlt években megjelent, a Warptól korábban viszonylag idegen (pl. a Grizzly Bear, a Battles és a Maxïmo Park által hozott) hangzásvilág miértjét kérték számon rajtuk. Ugyanakkor mindezen mára már csak az örök elégedetlenek rágódnak, a többség számára úgy tűnik elfogadottá vált, hogy a Warp Rercords 2009-ben már nem csak a szigorúan vett elektronikus zenével foglalkozik, ennek ellenére továbbra is képes színvonalas kiadványokkal előállni és új hangzásokat hozó előadókat bemutatni. (A poszt az elmúlt évek néhány meghatározó videója után ismét folytatódik.)

Grizzly Bear – Knife (rendezte: Encyclopedia Pictura)

Battles – Atlas (rendezte: Timothy Saccenti)

Maxïmo Park – Girls Who Play Guitars (rendezte: Leslie Ali)

!!! – Must Be The Moon (rendezte: Ben Dickenson)

Idő közben egyébként a Warp egy kisebb birodalommá nőtte ki magát, hozzájuk kapcsolódik az elsősorban a brit alternatív filmművészeket felkaroló és bemutató Warp Films (valamint az ehhez szorosan köthető Warp X), ami a kevésbé ismert alkotók alkotásai mellett például a kliprendezőként legendás Chris Cunningham munkáival is foglalkozik és tevékenységüket az elmúlt években több komoly díjjal is jutalmazták. Emellett szintén a kiadóhoz köthető a 2004-ben indított Bleep online zeneáruház is.

A huszadik évforduló örömére a Warp nemrég elindította a Warp20.net oldalt, ahol részletesen lehet tájékozódni a jubileumi év fontosabb eseményeiről, mint a már fentebb felsoroltak. Erről bővebben még annyit, hogy az említett zenés-táncos(?)-filmes mulatságok helyszínei olyan nagyvárosok lesznek, mint London, Párizs, New York és Tokió, de természetesen lesz nagy ünneplés augusztusban Sheffieldben is.

A Warp20.netnek az informáláson túl van még az évforduló szempontjából egy igen fontos feladata: itt adhatja le bárki (aki regisztrál) a szavazatát arról, hogy mely számokat szeretné hallani az őszre esedékes, meghatározónak szánt, 20 számot tartalmazó retrospektív Warp-válogatáson. A kiadvány koncepciója, hogy a húszból tízet Steve Beckett, a cég alapítója választ ki (Rob Mitchell, a másik alapító 2001-ben elhunyt), míg a maradék tízre lehet az oldalon szavazni. Emellett a számokhoz személyes véleményeket, emlékeket is írhatnak a felhasználók, majd ezek közül a legjobbnak választott néhány szöveg bekerül a válogatáshoz tartozó füzetbe is, úgyhogy kis kreativitással bárki a Warp 20. születésnapjának részévé válhat.

Advertisement
38,934KedvelőTetszik
3,064KövetőKövetés
3,660FeliratkozóFeliratkozás

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Audiópartnerünk

Friss Lángoló