Hirdetés

Jön a nyitás, hatalmas nyereségre készülnek a jegyüzérek

A nyári zenei fesztiválok és koncertek biztonságosabbá tételére és az iparág hosszabb távú működésére nagyon rossz hatással lehetnek azok a szereplők, akik a másodlagos jegyértékesítő piacból szeretnének megélni – figyelmeztetnek angliai iparági szereplők, ahol ugye a kormány nyitási tervei alapján úgy tűnik, hogy a nyár második felében már lehetnek fesztiválok, így a meghirdetett eseményekre néhány óra alatt elfogyott az összes jegy.

Hirdetés

Viszont több tucat jegy cserélhet gazdát olyan oldalakon, mint a Viagogo vagy a StubHub, amiket a szakma csak parazita jegyárusító helyeknek hív.

Ezeken az oldalakon kifejezetten a jegyek drágább értékesítésére szakosodott szereplők húzhatják le a rajongókat. Mikor egy világsztár bejelenti a turnéját, és percek alatt elfogynak rá a jegyek, ők azok a szereplők, akiknél szinte azonnal elérhetővé válnak újra, többszörös áron. Nagy tételben vásárolják fel a jegyeket, amikhez különböző taktikákkal tudnak hozzájutni. Így lett Adele egyik londoni fellépésére egy jegy több mint 10 millió forint, ami az eredeti ár 290-szerese, vagy Elton John turnéjára, ahol a legjobb helyekre is olyan 37 ezer forintnak megfelelő fontért lehetett normál helyzetben jegyek kapni, több mint 200 ezer forint egy sima jegy.

Az egyetlen szereplő, aki ezen nyer, az a jegyüzér, és az erre szakosodott spekuláns cégek. Most, hogy újra indulhat a szezon, és esetleg korlátozásokkal tarthatnak koncertet, még égetőbb kérdés lehet szabályokat hozni ez ellen. 

A Guardian cikke szerint nagy gond, hogy a 2019 nyara óta bulira kiéhezett közönség helyett az ilyen oldalakhoz kerültek jegyek, amelyek akár többszörös áron értékesítik tovább azokat. De talán ennél is nagyobb gondot okoz, hogy az ilyen oldalak aláássák a fesztivál biztonságáért tett erőfeszítéseket.

A fesztiválcégeknek a koronavírus-gócpontok megakadályozását célzó kormányzati erőfeszítések részeként 21 napig meg kell őrizniük a résztvevők adatait. 

Viszont az olyan oldalak, ahol többször is gazdát cserélnek ezek a jegyek, nyomon követhetetlenné teszik ezt a törekvést, mivel őket semmilyen szabályozás nem kötelezi az adatszolgáltatásra.

Az ügyben felszólalt fesztiválok között ott van a Field Day és a Festival Republic, ami a Leeds, Reading és a Latitude fesztiválokért felel. A StubHub azt mondta, hogy a fesztiválok dolga, hogy rögzítsék és megőrizzék a látogatók adatait, a Viagogo pedig arról beszélt, hogy ők mindig együttműködnek a hatóságokkal, és megfelelnek az aktuális szabályozásoknak.

A jegyüzérek dörzsölik a tenyerüket

Arról már mi is írtunk, hogy Írországban törvény tiltja, hogy a névértéknél drágábban adjon el valaki jegyeket. A Guardian alaposabban szemügyre vette az angliai másodlagos jegypiac kínálatát, ahol például egy 100 fontos jegyet a Creamfields fesztiválra 800 fontért kínálnak.

A legutolsó dolog, amire jelenleg a zeneiparnak szüksége van, az a jegyüzérek nyerészkedése, mikor az iparág éppen próbál újra talpra állni

– mondta Jamie Njoku-Goodwin, a UK Music vezérigazgatója. A Guardian kutatása alapján a drágábban értékesített jegyek eladói cégként szerepeltek a rendszerben, kanadai, amerikai, ausztrál vagy spanyol postafiókkal. Ezek a cégek a hivatalos kereskedői státuszt kapták meg, vagyis olyanok, amelyek évente több mint 100 jegyet értékesítenek. Ezeknek a felhasználóknak 2019 óta nyilvánosságra kell hozni valamilyen elérhetőséget fogyasztóvédelmi szempontok miatt, azonban nem nehéz belátni, hogy nem valószínű, hogy a kanadai postafiókra küldött panaszlevelét bárki megválaszolná a fogyasztók számára.

Kormányzati fellépés szükséges

A brit zenei fesztiválok szerint mihamarabbi kormányzati fellépésre van szükség.

Olyan segítség kell, ami a valódi közönség érdekeit védi, és megállíthatja a jegyeken nyerészkedő szereplőket. 

Azt szeretnék, hogy az ír példához hasonlóan a helyszínek vagy a szervezők jelezhessék, hogy az eseményeikre nem teszik lehetővé a magasabb áron történő értékesítést. A Field Day például az általános szerződési feltételek között kifejezetten tiltotta a viszonteladást, és felhívják újra a figyelmet, hogy a rajongókon nyerészkedés mellett biztonsági szempontból is aggályos a helyzet.  A szereplők szerint a Covid-szabályozások kidolgozása ideális terepet biztosítana arra is, hogy a rajongókat kizsákmányoló, jegyüzérkedésből élő szereplőket ellehetetlenítsék.

A Digitális, Kulturális, Média- és Sportminisztérium támogatná az ügyet, szóvivőjük szerint a rajongóknak lehetőséget kell biztosítani, hogy tisztességes és elfogadható áron jussanak a jegyekhez, a Független Fesztiválok Szövetsége pedig egészen egyszerűen csalásnak nevezte a jegyspekulációt.

A nem extrém lehúzás is jó biznisz

Még ha azt állítjuk, hogy a fentebb említett jegyárak nem mindennapiak nálunk, akkor is érdemes kicsit megvizsgálni a kérdést. Ha egy fesztivál early bird jegyeihez nem tudnak hozzájutni a rajongók, csak a teljes áron, az elsőre nem tűnhet olyan durva lehúzásnak, miközben itt is arról van szó, hogy az a többlet bevétel nem a zeneiparba, nem a szervezőkhöz, nem a zenekarokhoz kerül, hanem olyanokhoz, akik csak kihasználják a rendszert.

Ha a 2019-es VOLT Fesztivál bérletáraival számolunk, 7000 forint a helyszínen és az elővételben vásárolt bérletek közötti árkülönbség. Ez 100 jegy esetén akár 700 ezer forint bevételt is jelenthet a jegyüzéreknek, és ennyivel kevesebb rajongónak van esélye a nekik szánt áron megvenni a jegyeket.

Értelemszerűen ez egy Sziget esetében még nagyobb bevételt jelent, arról nem is beszélve, ha olyan eseményekre szereznek jegyet, ami nagyon gyorsan telt házas lesz, viszont hatalmas rá a kereslet még úgy is, ha esetleg 10 ezer forint hasznot rátesznek.

Spekulatív eladások, milliófontos piac

A Viagogo és a StubHub irányítja az Egyesült Királyság másodlagos, profitorientált jegypiacának 90 százalékát. A két cég ráadásul korábban kezdeményezte az összeolvadást, ami egy 3 milliárd fontos tranzakció lenne, de Verseny- és Piacfelügyelet kötelezte a StubHub Egyesült Királyság-beli üzletágának eladását.

Négy éve az Observer leplezte le, hogyan is működik az a fajta jegyüzérpiac, amikor ezernyi jegyet vásárolnak cégek, sokszor hamis személyivel, a mennyiségbeli korlátozásokat kijátszva, hogy aztán jóval a névérték felett árusítsák újra a jegyeket.

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,850KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
747FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk