Izgalmas, ahogy az évek alatt az X-Faktor kinőtte a hagyományos varieté-műsor szerepét, és ma már az énekes műsor nem feltétlen csak előadókat keres. Az előző évadokban rendszeressé vált, hogy a versenyzők saját dalokat premiereztetnek az élő műsorban vagy már a válogatókon, hogy a megszokott nagyívű, drámai dalok mellett olyan stílusok is szerephez jutottak, amelyeknél évekkel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, hogy az élő műsorban bemutatkozzanak, sőt sikert arassanak. A műsor sikeressége egyértelműen a mentoroknak és Verebély Marcell senior kreatív producernek az évek óta tartó építkezését igazolja, akikkel a 11. évad forgatásai alatt többször is, az előválogatón és a mentorházban is leültünk beszélgetni, hogy segítsenek megérteni, hogyan sikerül 2022-ben egy tévés műsornak hatni a tinédzserekre a tévézésre és a zeneiparra.
Bár vannak, akik a lineáris tévézés végét jósolják, de az X-Faktornak sikerült a fiatal korosztályt is visszaültetni a tévé elé.
Verebély Marcell: Mindenképpen cél, hogy mindenkit a lineáris tévézés felé irányítsunk, hiszen például az X-Faktor egy lineáris program, ott jelenik meg. Viszont tisztában vagyunk azzal, hogy nem mindig mindenki tud ott ülni a tévé előtt adott időben, amikor mondjuk a tévébe kerül az X-Faktor. Ezért van számos olyan lehetőségünk az rtl.hu-tól kezdve az RTL Moston keresztül a social oldalainkon át, ahol a tartalom visszanézhető, számos extra videó is megtekinthető, és kicsit jobban be tudsz nézni a dolgok mögé. Ezek például önálló online műsorok csak az RTL Moston.
Idén több változás is volt a showban, egyrészt új mentor érkezett Herceg Erika személyében.
Herceg Erika: Nagyon jól fogadtak, nagyon jól érzem magam, ez egy új periódus az életemben, amire már nagyon régóta vágytam. Először 2017-ben merült fel ez a lehetőség, 2019-ben már hívtak mentor castingra, de az együttesem elfoglaltságai miatt nem jöttem, 2020 a covid miatt esett ki, aztán januárban újra kaptam egy üzenetet, nagyon örültem neki, és egyből hívtam is a produkciót, hogy csináljuk. Nagyon jól fogadtak, de bevallom az első időszak nagyon nehéz volt, mert ez egy olyan munka, egy olyan irány, amit nem csináltam még soha, volt bennem a félelem, szerencsére a fiúk sokat segítettek, és már ellazultam – mondta a meghallgatások alatt.
Puskás Peti: Együttérzéssel fogadtuk. Amikor itt nézők vannak, akkor azért nehéz beilleszkedni, felvenni a ritmust, de az első napokon próbáltuk adni alá a lovat, alákérdezni, és nem azt megmondani, hogy mit gondoljon, hanem hogy hogyan fejezze ki magát, mert azért mindannyian az első évadban rengeteget hablatyoltunk, görcsösek voltunk, és egyébként is nehéz arra ráérezni, hogyan sűrítsd össze a mondanivalódat, hogy az érthető legyen, frappáns, kifejező, és őszinte legyen. Már nem izgul, felvette a ritmust, és saját magát adja.
Féltél, hogy mit és hogyan mondasz?
Herceg Erika: Igen. Voltak olyan helyzetek az előválogatón és a táborban is, amit nagyon bánok, de nem tudtam visszatartani, ami a szívemen, az az arcomon és a számon. Nem bántottam meg senkit, csak túl indulatos voltam, vagy túlságosan lelkis. Volt, hogy sírtam, vitatkoztam, és lehet, hogy ez a képernyőn keresztül nagyon durva lesz, de ilyen vagyok. Mindig őszintén próbáltam elmondani, amit gondolok.
ByeAlex: De szerencsére sokszor mond olyat, amire rá tudunk csatlakozni
Másrészt idén a mentorok saját maguk választhattak versenyzőket nem kategóriákat kaptak
ByeAlex: Örül mindenki ennek az újításnak, mert így el lehet kerülni, hogy olyan szituációkba keveredjünk, amilyenekbe nem szeretnénk, például, hogy egy olyan emberrel kelljen együtt dolgozni, aki nagyon távol áll tőlünk, de egészen egyszerűen abban a kategóriában van, amit megkaptunk, és a szakmaiság úgy kívánja, hogy őt ne küldjük haza. Nekem a Ruszó Tibi volt az, akinél nem láttam magamat a vele való közös munkában. Azzal, hogy nem kategóriákat kaptunk, úgy érzem, hogy nem kerülhetek ilyen szituációban, mert a saját csapatfelépítésemnél nem válogatok be olyan versenyzőket, akik nem érdekelnek. Mindannyiuknak volt ilyen.
Herceg Erika: A kivétel én vagyok, az egyetlen mentor, aki új vagyok, és nem volt tapasztalatom, nagyon féltem is emiatt attól a szakaszától az X-Faktornak, hogy hogyan fogok teljesíteni, mert nem szerettem volna cserben hagyni a versenyzőimet.
Puskás Peti: Nekem mikor volt a troll-válogatottam, akkor kiderült, hogy a kategória az alakít minket. Lehet, hogy kiemelkedő énekesem nincs, de van 4-5 egészen elvetemült formám, akik nagyon érdekesek, izgalmasak és szerethetőek, akkor át kell írnom a játékszabályaimat, és nézzük meg, mi sülhet ki ebből. Egyébként, mint kiderült az eredmények szempontjából semmi, de szeretettel emlékszünk rájuk és ez ki is tolta az X-Faktor műfaji határait. A válogatókon nagyobb szerepet kap a humor, de mindannyian tudjuk, hogy a végén úgyis a legjobbak maradnak.
De az alapkoncepció nem változott: 14 éves kortól keresik Magyarország énekes tehetségeit. Ez pedig hatalmas felelősség zenei szempontból, de talán még nagyobb a fiatalok mentális egészsége szempontjából.
Verebély Marcell: A mentor a csapat vezetője, és az adott versenyző számára ő az első számú ember, akivel együtt dolgozik. Két végzett pszichológussal dolgozunk együtt, akik egész héten a versenyzőkkel vannak, vagyis van egy nagyon erős mentális támogatás, illetve a különböző stábtagok, akik folyamatosan jelen vannak, forgatnak a versenyzőkkel, az énektanárok, a koreográfusok mind kicsit “lélekmentorként” is funkcionálnak, tehát ha bárkinél felmerül valamilyen probléma, az azonnal kibukik. Elsősorban a mentornál, de lehet, hogy a felkészítő csapat egyik tagjánál vagy a szakembereknél.
Gáspár Laci: Én a válogatásokon azt is figyelem, hogy ki mennyire terhelhető, mennyire áll készen. Van olyan 14 éves, aki olyan szinten van, mint egy 17-18 éves, és ez fordítva is igaz, vannak olyan 18 évesek, akik nem állnak még erre készen. Nekem is vannak gyermekeim, talán emiatt erre valahogy ráérzek.

Puskás Peti: Néha azt érzem, hogy a 14-15 évesek jobban viselik azt a nagyon durva cunamit, mikor lesz egy saját oldaluk, és azon elindul az a rengeteg komment. Ezek a gyerekek sajnos már ebben nőnek fel, megszokott a kommunikációjukban, és ezekhez a nagyon erős impulzusokhoz vannak szokva és gyakran jobban kezelik, mint az idősebbek. Megtanulták a saját civil életben, az iskolában, hogy milyen az, mikor Instagramon bántják egymást, és tudják már, hogy kell-e arra válaszolni, vagy egyáltalán fel kell-e venni az egészet, miközben a felnőttek meg csak pislognak, hogy mi ez az egész, amibe kerültek. Azt gondolom, hogy ma már a mentori szerepemhez az is hozzá tartozik, hogy megvédjem őket és beszélgessünk ezekről a social mediához kapcsolódó bántalmazó helyzetekről.
Lehet, hogy ezeknek az erős impulzusoknak köszönhető, hogy a mentorok kritikái is egyre keményebbnek tűnnek az évek alatt. Mikor a válogatón jártunk, egy valóban rossz produkciót nyújtó előadót próbáltak először szépen, majd egyre határozottabb szavakkal meggyőzni a mentorok arról, hogy nem jó énekes. A tévében ezekből pár másodperc látszik, a felvételen percekig sorolták a szakmai érveket, tanácsokat a férfinak, aki megdöbbent azon, hogy van, aki szerint nem jó, amit csinál. Vagy semmibe vette a mentorok mondandóját annak ellenére, hogy ő jelentkezett a műsorba, hogy megmérettesse magát, majd végső érvként azt mondta, hogy egyszer Kökény Attila szépeket mondott róla, inkább neki hisz. Utána megkérdeztük a mentorokat, milyen gyakran jut vissza hozzájuk a műsoron kívül a sértődött versenyzők haragja a kritikák miatt.
Herceg Erika: Ez nem kritika, hanem sajnos az igazság
ByeAlex: Nagyon kevés esetben jut hozzánk vissza, persze előfordul, hogy írnak, és akkor ott jól megmondják, de ez a versenyzők két százaléka.
Gáspár Laci: Nekem azért szoktak írni, 90 százalékban azt, hogy azért köszönik. Mindig is megmondjuk a véleményünket, sokszor keményen fogalmaztunk, és szerintem most már finomodtunk.
Puskás Peti: Az elmúlt években kitolódtak a határok, és más lett az ingerküszöb. Nem hiszem, hogy tíz évvel ezelőtt kevésbbé esett volna fájdalmasan egy versenyzőnek, ha Nagy Feró vagy Geszti Péter mond nekik valamit, mert ugyanúgy álmok törtek össze, csak ma már alapvetően a kommunikáció is megváltozott és sokkal életszerűbb és kevésbé kimért lett.
Gáspár Laci: Meg olyan is van, hogy nem fogadják el. Megmondod neki szépen, hogy nem volt jó az ének, hamis volt, nem jó a levegővétel, és abból azt szűri le, hogy ő tulajdonképpen jó volt, és nem is érti. Ha azt mondod neki, hogy nagyon hamis voltál, és nincs tehetséged az énekléshez, akkor talán megértik. De vannak, akik még akkor sem.
Puskás Peti: És továbbmegyek, már a közönség is benne van ebben, és tapsolnak, de csak azért, mert éppen már mémesítik a fellépőt.
Gáspár Laci: Van olyan is, hogy elmondják neki négyen, hogy nem jó, de mégis azt vágja vissza, hogy egyszer volt már valaki, aki megdicsérte. Ezek az emberek nem úgy állnak elénk, hogy kíváncsiak a véleményünkre, és azt elhiszik, hanem azzal a felütéssel, hogy hátha befutnak. Abba már nem gondolnak bele, hogy ahhoz a mentorok véleményét is el kellene fogadni, hanem azt gondolja, hogy ő jó, most pedig hátha befut.
Puskás Peti: Az X-Faktornak és nekünk is nehéz kihívás, hogy a közösségi média olyan szubkultúrákat termelt ki, hogy nem is csodálkozom rajta, hogy nem fogadják el, mert az egyik oldalon egy bizonyos célközönségnek tetszik, egy másik oldalon egy másik közönség utálja, egy harmadikon mém és így tovább. És felmegyek ezeknek az embereknek a TikTok oldalára, és tényleg azt látom, hogy a kommentekben dicsérik meg bátorítják, így nem csoda, hogy elhiszi, hogy ő jó, mert nem tudja, hogy tulajdonképpen ő egy poén.

Az elmúlt években egyre több lett a műsorban a dalszerző-énekes, az élő műsorok pedig egyben az új dalok premiereztetési lehetőségei.
Verebély Marcell: Szemléletváltás volt nálunk is. Már a harmadik évadtól tapasztalható volt ez, például a Törj ki a csendből című Oláh Gergő sláger a Fináléban hangzott el legelőször, és másnap már játszotta is a rádió. Ma már viszont olyan kevés a lehetőség arra, hogy bemutass egy dalt, hiszen az, hogy felteszel egy dalt a Youtube-ra, még nem jelenti azt, hogy azt a családtagjaidon és a barátaidon kívül bárki is megnézi. Viszont itt a USNK kezdte el azt a trendet, hogy ami elhangzik a tévében, az utána sláger lesz a neten, és azzal egy karriert el lehet kezdeni építeni. 2019-re ezt már tudatosan alkalmaztuk például a Manuel már tudott olyan dalt hozni, ami kész dal volt, tavaly pedig már többen is el tudtak kezdeni tudatosan ebben az irányban építkezni. És vannak azok, akiknek nincs saját daluk, de szeretnének, és a mentorral együtt ezen dolgozhatnak, és aztán úgyis a közönség dönti el, mert az sem feltétlenül igaz, hogy bármi, ami elhangzik a műsorban, abból sláger lesz. De együtt dolgozunk a Gold Recorddal, és ott Molnár Gábor mondta azt találóan, hogy az X-Faktor az új rádió. Be tudod mutatni a dalodat, aztán lehet, hogy sikeres lesz.
Puskás Peti: És nem csak az élő show, most is nagyon sokan érkeztek saját dallal már a válogatóra.
Gáspár Laci: Kezdem azt látni egy-két versenyzőn, hogy azt gondolja, hogy ha neki nincs saját dala, akkor ő nem is elég jó.
Puskás Peti: És egy kicsit igaza is van.
Gáspár Laci: Nincs igaza, a rappereknél igaz, ott legyen saját szövege, saját gondolata, de egy énekesnek nem kell, hogy saját dala legyen. A dalszerzés meg az éneklés két különböző dolog.
Gáspár Laci: Ha a pályája elején lévő versenyző, énekes tud dalt írni az jó, de nem ettől lesz sikeres valaki, hogy tud-e hangszeren játszani, vagy dalt szerezni. Itt mi a legjobb előadót keressük, nem a legjobb dalszerzőt. Mindenképpen hozzá tud tenni, ha dalokat is szerez, de a legfontosabb, hogy legyen kisugárzása, legyen hangja, tehetsége.
Herceg Erika: Itt az énekhang és a tehetség a legfontosabb.
Puskás Peti: Én ezzel vitatkoznék, mert mi is, akik itt ülünk, mind dalszerzők vagyunk, nem csak énekesek meg előadók. Ahhoz, hogy valaki eggyel piacképesebben fenn tudjon maradni, szerintem kell, hogy dalszerző is legyen.
Gáspár Laci: Ott van például Whitney Houston, az énekesek ikonja, és lehet, hogy tudott volna dalt szerezni magának, de nem erőltette, hanem íratta magának. Az sem jó, ha valaki ezt erőlteti, mert másra megy a figyelem. Nehogy már azt érezze egy versenyző, hogy azért, mert ő nem ír dalokat hátrányba kerül, és ezért elkezdi erőltetni. Nem kell, mert lehet, hogy pont elveszi a figyelmet attól, ami tényleg fontos lenne, hogy hogy énekel, vagy hogy milyen a színpadi jelenléte. Én már hallottam sok olyan befutott énekest, akik elkezdték erőltetni, hogy elmondhassák magukról, hogy dalszerzők, de az abból állt, hogy dúdoltak egy zenésznek valamit, egy hangot nem tudtak leütni a billentyűn vagy megfogni a gitáron, de elmondták magukról, hogy ők írták a zenét.
A versenyző egy ilyen műsorral lehetőséget kap, mikor vége hatalmas az érdeklődés és a felhajtás körülötte. Kérdés, hogy ezt hányan tudták kihasználni. Vastag Csaba vagy Tóth Andi neve sokaknak ismerős, de mi arra voltunk kíváncsiak, hogy a jelenlegi mentorok versenyzői közül szerintük hányan tudták jól kihasználni a kapott lehetőséget?
ByeAlex: Ketten. Manuel és Opitz Barbara tudott karriernek nevezhető dolgot kialakítani, Manuel ráadásul még most kezdi ezt az egészet.
Puskás Peti: Szerintem Dánielfy Gergő is, annak ellenére, hogy nyolcadik lett, mégis vannak koncertjei. Nekem ő abszolút pozitív példa, mert főiskolára járt lediplomázott, közben vannak dalai, és még nincs ugyan meg az átütő siker, de lelkesen, zenekarral építi a pályafutását és nem az van, hogy visszasírja a régi időket, mikor szerepelt a tévében, és nem azt várta, hogy egyszercsak magától történik majd valami.
És az előző győztes Alee?
ByeAlex: Ő még egy éve sem nyert, nem lehet még mérni, hogy sikerül-e. Ha az ember nem igyekszik eléggé vagy mégsem olyan rátermett, akkor vége. Szerintem a USNK a legóriásabbak közé tartozhatott volna, de mikor vége lett a műsornak, akkor kitalálták maguknak, hogy ők angol nyelven akarnak rappelni, mert a közönségük ezt szokta meg. Mondom kicsodák, a baseballsapkás arcok a lakótelepen, akik 30 felett az anyjukkal laknak, vagy mégis kiknek vannak elvárásaik veletek szemben?! Két tehetséges ember ezzel a döntéssel kinyírta magát.
Puskás Peti: Néha felmerül az, hogy ezek a versenyek csak kihasználják a tehetségeket, és utána eldobják őket, pedig pont hogy nem. Az van, amit Alex is mondott. Nekem is volt olyan versenyzőm, aki felhívott engem egy év után, hogy nem halad előre. Kiderült, hogy egy év alatt nem sikerült egy demót összehoznia, egy ötletet sem sikerült prezentálnia. Lehet vádolni mindenkit, de ha te magad nem akarod ezt csinálni, akkor ez nem fog menni. Megvan a hype egy ideig, kiderül, hogy valakinek van tehetsége és jó előadó, de ha nem hajlandó ezért hosszútávon dolgozni, nincs meg hozzá a kellő motivációja, akkor nem lesz belőle semmi.
Mennyi ideig fogjátok a kezüket? Ha vége a műsornak gondozzátok még a csapatotok tagjait?
ByeAlex: Én nem, csak hogy ha akarják.
Puskás Peti: Szerintem mindannyian így vagyunk ezzel. A magyar piac pont arra elég, hogy saját magunkat gondozzunk, de ha valaki kéri, annak segítünk. Pont akiről az előbb beszéltem, neki összeraktunk egy zenekart, de alapvetően mindenkinek saját magának kell kikaparnia a gesztényét.
ByeAlex: Nekem például Alee sokszor szokott írni, hogy mit csináljon, és olyankor mindig segítek, és elmondom, hogy én mit gondolok. De ha valaki nem keres, akkor arra nem erőltetem a saját gondolataim. A tehetség mindenképpen alap, de a rátermettség is szükséges, és dolgozni kell, még akkor is, ha az emberek azt mondják, hogy ez nem munka. Más típusú munka ez, abban az értelemben valóban nem munka, mint egy átlagembernél, hogy bemegy reggel és dolgozik, de ebbe egy olyan típusú munkát kell beletenni, ami amúgy kézzel nem fogható, nem magyarázható, hogy mit jelent az, hogy ma felkeltem és dalszöveget írtam, hogy tegnap is dalszöveget írtam, minden nap foglalkozom ezzel, és aki nem csinálja, az el fog veszni. Sokkal keményebb a verseny, mint az első X-Faktoroknál volt. Annyira más ma már az ingerküszöb, mint ami akkor volt és más szempontok alapján válogatunk versenyzőket, mit akkor. Ma százszor annyit kell teljesíteni, mert ma az a verseny, hogy gyerekek feltöltenek valamit, és híresek lesznek másnapra. Húsz másodperccel híresek lesznek, és aztán húsz másodperc alatt tűnnek el.
Egy tévéműsorban szereplő vagy egy alulról építkező előadó karrieréve teljesen másképpen néz ki. Azt hihetnénk, hogy a fesztiválok kihasználják a gyorsan jövő népszerűséget, de egyelőre úgy tűnik, hogy a szakma és a zeneipar máshogy kezeli a műsorból kikerülő produkciókat.
Puskás Peti: A fesztivál az egy másik közeg. Nálunk is ez volt a Bieberssel, hogy azt mondtam, hogy soha többet nem megyek el haknizni, ebbe ölöm a spórolt pénzem, és inkább elmegyek előzenekarként ingyen játszani mindenkinek, csak ott legyek a klubbokban és ismerjék a nevünket. Más útról beszélünk, más közönségről beszélünk, és persze ebbe a közegbe az X-Faktorból is be lehet kerülni, hiszen én is a Megasztárból kerültem be, csak el kell indulni egy olyan úton, ami ezt a célközönséget eléri, és ez egy teljesen más vonal.
ByeAlex: Meg ott azért zenei sznobéria van. Az, hogy van egy menő TV-műsor, amit sokan néznek, az nem jelenti azt, hogy van közönséged. Mikor megnyertem a Dalt, a kutyát nem érdekelte a zeném, nagyon kevesen jártak a bulimra, gúnyoltak, nevettek rajtam, az összes magazin is hülyét csinált belőlem pluszban, tehát egy TV-műsor még lehet hátrány. Hogy valakit egy komolyabb fesztivál szervezője felrakjon valakit akár egy kisebb színpadra is, ahhoz kell egyfajta bizalom, mert hát mit lát, oké elénekelt 2-3 dalt, de amögé kell egy profi produkció, egy stáb. Ez több év, több év úgy, hogy nem keresel közben pénzt.
Az, hogy aztán ki lesz mentoronként az a három versenyző, akik az élő műsorba is bekerülnek, a legtöbbször valóban nagyon nehéz döntés meghozni a mentoroknak. Kicsit az ő játékuk is az, hogy olyan versenyzőt válasszanak, akiről biztosan tudják, hogy meg tudja állni a helyét az élő műsorban is, nem roppan össze a rárakott teher alatt, és akivel együtt tudnak dolgozni, ki tudják belőle hozni azt, amivel utána elindulhat a pályán. Hogy mindig jól döntenek-e a végső hármasnál? Ez már egy nehezebb kérdés, ahogyan az is izgalmas, hogy vajon előfordult, hogy valaki az élőshowba nem jutott be, de láttak benne fantáziát és a versenyző kérte is a mentrok segítségét, akkor foglalkoznak vele.
ByeAlex: Nekem van ilyen, szerintem, a Luca többre vitte, mint sokan azok közül, akik bekerültek az élő műsorba. Őt kiszórtam a táborból 2017-ben, most meg velem is, meg a WellHellóval is volt közös dala, csinálja a saját lemezét. Nem bánom, hogy nem került be, így jobb neki. Ha bekerült volna, lehet, hogy a mentorházban kiejtem. Akkor volt pont egy olyan őrületem, hogy szerettem volna valami polgárpukkasztót csinálni, és a Tóth Bettinát meg a Violát vittem tovább, és volt egy nagy énekesnő, Serena Rigacci, akit a mentorok választottak nekem. És nekem abban az évben nem lett volna szükségem olyan kaliberű alternatív énekesnőre mint ő, viszont az akkori barátnőm folyamatosan piszkált, hogy hallgassam már meg, hogy énekel Luca, és elkezdtem vele foglalkozni.
Puskás Peti: És akkor már írt dalokat?
ByeAlex: Nem, akkor még nem
Puskás Peti: Pont ezt mondom, hogy egyre színesebb a paletta, és összetettebb az a rendszer, ami miatt meglátunk valakiben valamit. Van, aki nagyon jól énekel, mint Ferenczi Kamilla, valaki meg elképesztően jó dalokat ír, jó ízléssel minden héten megcsinálja a saját dalát. A múlt évi döntő pont ezért volt annyira izgalmas és a valaha volt legjobb döntő, mert ott állt egy iszonyú jó énekesnő Kamilla, az Alee, aki jó dalokat készített, valamint Paulina, aki meg olyan ízléses zenéket hozott, ami egyébként rég nem volt a palettán, és nagyon erős kisugárzású énekesnő. Nagyon nehéz volt igazságot tenni, mert mindhárom produkció kiemelkedő és különböző, ezért nehéz volt megjósolni, hogy ki nyeri meg.
ByeAlex: És így is vannak amúgy, akik eltévednek, erre pont Laci mutatott rá a múltkor, hogy vannak jó énekesek, akiket itt is látunk és hallunk és tetszik, aztán jönnek egy saját dallal, és kiderül, hogy olyan zenét akarnak csinálni, ami most pont éppen menő, még akkor is, ha nyomin hangzik a szájukból. Kamillánál látom ezt, hogy ő is most éppen eltéved, megpróbál olyan zenét csinálni, mint Tóth Andi, mert az most éppen menő. De az is nehéz, hogy az ember ne csak a mentoraira hallgasson, hanem a saját szívére is merjen hallgatni, hogy igen, lehet, hogy én olyan zenét csinálok, ami nem trendi és menő, de én ezt szeretem.
Puskás Peti: Igen, de szerintem pont az első adások után szokott kialakulni a versenyzőkben egy görcs, mert azt látják, hogy valaki nagyon berobbant, és elkezdik ahhoz mérni magukat. Nekünk mentoroknak is nehéz visszafogni ezt és megmagyarázni, hogy lehet, hogy neki már dalai vannak, lehet, hogy a stílus most nagyon megy, de alapvetően ti azért vagytok itt, mert mind másban vagytok erősek. Meg kell győzni őket, hogy bízzanak a tehetségükben, és nem kell azt majmolni, aki elsőre a legnépszerűbbnek mutatkozik, mert neked másban kell megmutatnod a saját értékeidet. Az önkritika, meg az önreflektálás nagyon fontos ebben a műfajban.

Alapvetően ez egy népszerűségi verseny, ahol jelen vannak a nagy visszatérők, sőt megindult egyfajta tehetségkutatós turizmus is, az újságok cikkeznek arról, ha egy magyar produkció külföldi tehetségkutatóban sikert arat, de itthon is látszik, hogy külföldi fiatalok is szerencsét próbálnak, ahogyan olyanok is, akiknek az előző években nem sikerült.
Verebély Marcell: Az a helyzet, hogy magának a formátumnak és ennek a műsornak fontos eleme az, hogy néha visszatérjenek olyanok, akiknek egy adott pontig sikerül csak eljutniuk, és mondjuk az egy jó, egy felemelő történet egy olyan mesében, amit mi mesélünk, hogyha mondjuk végül tovább sikerül jutnia valakinek. Nyilván arra nem lehet garanciát vállalni, hogy azzal, hogy valaki visszajön egy év gyakorlás után, akkor automatikusan bejut. Láttunk is már erre példát, pedig ő elmondta, hogy mennyit gyakorolt egy évig. És volt olyan is, aki az egyik évben a táborból esett ki, a következőn pedig már a válogatón. Ez nagyon sok mindentől függ ilyenkor. Függ attól, hogy a mentorok éppen látják-e azt a fejlődést, vagy hogy ugyanazok a mentorok voltak-e.
Tehát például amikor 2012-ben Danics Dórát Malek Miki elküldte a Mentorházból, egy évvel később viszont Geszti Péter meglátta benne azt a lehetőséget, hogy vele érdemes dolgozni, mert fejlődött annyit. Aztán meg is nyerte azt az évadot. Ilyen szempontból az ő története elég impozáns. És hát persze vannak azok a notórius visszatérők, akik évről-évre próbálkoznak, akár bejutottak a műsorba, akár nem. Még úgy is visszajönnek, hogy a mentorok elküldték és megmondták neki, hogy fejezze be az éneklést, mert nincs értelme.
Én alapvetően amúgy arra is bíztatok ilyenkor mindenkit, hogy ha valaki mondjuk 15-16 évesen eljut a táborba, és utána nem jutott tovább, egy-két évvel később jöjjön vissza.
Az X-Faktor megengedi azt, hogy nem csak az adott országból lehet castingot csinálni. De van egy pár olyan volt X-Faktoros, magyar X-Faktoros is, aki elment külföldre is, szerepelt különböző műsorokban. Idén volt egy olasz srác, aki amúgy is nagyon szereti Magyarországot. Van egy magyar származású menedzsere, aki félig Magyarországon él. Ha valaki országhatárokon túl gondolkozik, akkor érdemes eljönni az olasz, a magyar és az egyéb X-Faktorokba is, mert simán lehet, hogy valamelyik olyan hírnevet tud hozni neki, ami egy ilyen még csak talán gyerekcipőben járó, de már nemzetközi karriernek mondható dolog lesz. Például 2017-ben Serena Rigacci ilyen volt, ő előtte már szerepelt már másik, még gyerek tehetségkutatóban, de eljött hozzánk, és második helyezett lett Alex csapatában. Neki a magyarországi X-Faktor szereplése hozott egy csomó olasz fellépést. Egyfajta névjegykártya lett az számára, hogy nálunk második helyezett lett.
Nem ritkák az olyan karakterek sem, akik nem a rádióbarát, megszokott irányt követik, és bár népszerűségi versenyről beszélünk, a mentorok feladata az is, hogy őket úgy tegyék szerethetővé, hogy közben ne vesszen el a valódi egyénisége, és azok az értékek, amelyeket képvisel.
Puskás Peti: Ez volt a mi X-Faktorunk nagy áttörése, hogy addig rádiós karakterek voltak, akik jól énekeltek, és aztán jöttünk, és elkezdtük kiszélesíteni a határokat és behozni más műfajok előadóit is. Nincs más akkora hangsúlya a rádióknak, mint anno.

ByeAlex: Nem számít már a rádió. Az utóbbi 2-3 évben a rádió nem játsza a dalaimat. A Hullik például kilencszeres platina lett, de nem játszák a magyar rádiók. Nem számít semmit. Az emberek nem rádió alapján hallgatnak zenét, hanem Spotify, Youtube, és X-Faktor alapján, mert különben akkor nem hallgatnának Manuelt. A Parkban Manuel volt az előzenekarom, teltház volt, 11 ezer ember és már Manuelen is ott voltak, és üvöltötték a dalait. Mindenki örül, ha a rádióban is megszólal a dala, és ez egy büszkeség, de már nem számít annyit.
Puskás Peti: A Dal című műsor – ami egyébként egy jó ötlet -, szerepét átvette az X-Faktor. Rengeteg új dal született az élő show-k alatt, és most látjuk azt, hogy az előválogatókra már sokan jönnek saját dalokkal, képzik magukat. Néha rosszabbakat, néha jobbat hoznak, de nagy büszkeség, hogy hat év után nem csak előadóknak, de új daloknak is csatornája vagyunk, amelyek meg tudják változtatni a magyar zenei ízlést. Erre a Manuel egy nagyon jó példa.
ByeAlex: Ez Manuelnek a saját világa volt. Míg a USNK-t nem csak segítettem, de megteremtettem, Manuelnek inkább csak irányt mutattam, segítettem neki, hogy melyik dalokat hozza ki sorban, meg egy két kisebb szöveg és dalrészletben segítettem, de amit Manuel most csinál, azt egyedül csinálja.
Minden évben felmerül valószínűleg a nézőkben is, hogy egy év alatt honnan találnak újra érdekes izgalmas karaktereket, és hogy 11 év alatt vajon tényleg folyton jönnek új előadók, vagy egyre nehezebb összeválogatni a versenyzőket, ami talán a színvonalra is kihathat.
Verebély Marcell: Az adja az alapját az X-Faktornak, hogy felnő egy generáció. Az, hogy újabb 14 évesek jelentkeznek, vagy olyan 16-18 évesek, akik mondjuk az iskola vagy egyéb elfoglaltságuk miatt eddig nem jöttek, de most már belefér az életükbe. Az is előfordul, hogy valaki mondjuk 30 éves koráig otthon ült és csak a fürdőszobában énekelt, aztán összeszedte a bátorságát, eljön és megmutatja magát. Ilyen történetből is számos volt az idén. A fiatalok jobban elérik a fiatalokat, viszont a műsoron keresztül azok az idősebbek is megmutathatják magukat, akiknek eddig még nem volt elég bátorságuk ahhoz, hogy kiálljanak.
Puskás Peti: Mindig azt gondoljuk, hogy nehezebb kiválasztani, de az a lényeg, hogy a végén legyen 12 ember, aki nagyon jó. Minden évben elmondják, hogy jajj, már nincsenek tehetségek, de aztán kiderül, hogy mégis.
Gáspár Laci: Mostanra érett be mindenki. Amit eddig csináltunk, most fog érződni. Ez lesz az esszenciája annak, amit eddig csináltunk.
ByeAlex: Én meg sok év után most először nem látom a versenyzők között, hogy kivel tudok majd valami igazán nagyot csinálni.
Gáspár Laci: Én ennek örülök, mert te eddig mindig tudtad már a székes feladatnál, és abból nem nagyon lehetett kizökkenteni. Most izgalmas lesz.

Az X-Faktor az évek alatt állandóan változott, megújult. Kérdés persze, hogy mennyi van még benne, meddig lehet úgy csavarni, hogy izgalmas maradjon.
Verebély Marcell: Az első pár évadot leszámítva szerintem nem volt olyan, hogy valami más tartalmi elem ne jelent volna meg évről évre a műsorban. Gondolok itt arra, hogy szabályt változtattunk, hogy új szereplők kerültek be, új mentorok, vagy műsorvezető a műsorba. Valójában az összes változtatásunkat mindig utólag tudjuk értékelni. Amiben biztosak vagyunk, hogy szükséges volt már valamit újítani például azon, hogy a mentorok ne adott versenyzőkkel dolgozzanak együtt, hanem olyanokkal, akikkel ők maguk szeretnének, mert az elmúlt években a mentoroknál is annyira szerteágazó lett, hogy kinek mi tetszik, kit melyik produkció kap el, melyik versenyzőben tud elkezdeni hinni, hogy ne az alapján legyen behatárolva valaki, hogy mondjuk 25 év alatti lány vagy fiú. Most az a megérzésem, hogy ez egy jó döntés volt. És ezt a nézők vissza is igazolták a nézettségi adatokban.
A jelenlegi mentorok mindannyian hasonló típusú versenyben tűntek fel, érdekes eljátszani a gondolattal, hogy szerintük vannak-e olyanok az ő felfedezettjeik között, akik évek múltán alkalmasak lehetnének mentornak?
ByeAlex: Kérdés, hogy lesz-e addig X-Faktor, ameddig Manuel beülhet a mentorpultba. Kell ehhez szakmai tudás, tapasztalat, dalok. De én Mauelben látom azt, hogy 30 évesen alkalmas lehetne erre.
Puskás Peti: A Late Night Show-k azért nem működnek, mert nagy a bizonyítási kényszer van mindenkiben és nem tudják elengedni magukat. Mentorként nekünk is az elmúlt években tanulni kellett és folyamatosan fejleszteni ezt a tulajdonságot, és saját magunkra kellett reflektálni. Ha arra gondolok, milyen voltam az első évben mentorként, és milyen vagyok most, szerintem ég és föld a különbség. Állandóan az járt a fejemben, hogy vajon a színházban a kollégák, a családom a barátaim mit gondolnak rólam. Ugyanakkor amellett sem mehetünk el, hogy egy mentornak csomó olyan tulajdonság kell, hogy legyen, ami túlmutat azon, minthogy jól éneklünk-e, és helyt álltunk-e egy versenyben.
ByeAlex: Én például egy csomót gondolok arra, hogy vajon mit gondolna a hat évvel ezelőtti énem arról, ahogy most zsűrizek. Szerintem szarnak gondolnám magam. A régi Alex szarnak gondolná a mostanit.
Herceg Erika: Én úgy gondolom, hogy amit csináltok, az nagyon profi.
ByeAlex: De az más, mert új vagy. Régen nagyon jók voltunk.
Gáspár Laci: Akkor még true voltál. A régi Alex, na az igen, az beleállt, tört-zúzott.
ByeAlex: Most meg igazságosak vagyunk. Akkor igazi vadember voltam. Szélsőséges.
Gáspár Laci: Na, az nagyon jó is volt. Most fajin vagy, kedves vagy.
ByeAlex: Most már csak jól döntök.
Gáspár Laci: Hát mert tanultál valakitől, aki melletted ül.
ByeAlex: Így, hogy én nem vagyok vadember, Laci is sokkal rosszabb. Bár szerintem Laci változott a legkevesebbet. Ő ugyanazt csinálja.
Gáspár Laci: Csak mindig máshogy
ByeAlex: Mi Petivel ketten változtunk
Gáspár Laci: A nagy kérdés az, hogy milyen irányba.
Herceg Erika: Szerintem én vagyok a legszerencsésebb női mentor, mert profiktól tanulhatok.
Puskás Peti: Mondjuk a legszerencsésebb női mentor az Bogi (Dallos Bogi – énekes, egykori X-Faktor-mentor – a szerk.) mert a feleségem lett.
Képek a válogatóról: