Hirdetés

Humpty Hump önálló életre kelt – Elhunyt Shock G, a Digital Underground alapítója

A hiphop-generáció még túl sem tette magát MF Doom és DMX halálán, máris érkezett az egykori Bad Boy-sztár Black Rob halálhíre, alig öt napra rá pedig az 57 éves Shock G (Gregory Edward Jacobs) elvesztéséről számolt be a TMZ.

Zenekara, a Digital Underground helyezte fel a nyugati parti Oaklandet a hiphop térképére. Bár a San Fransico-i Öböl térsége a nyolcvanas évek végétől ontotta magából a rappelő tehetségeket (korábban pedig olyan funk nagyágyúk érkeztek onnan, mint a Sly & The Family Stone vagy a Graham Central Station), a strici-rapper Too Short még az autója csomagtartójából árulta a kazettákat – az átlagember problémáit bemutató Del Tha Funkee Homosapien-re vagy a politikailag elkötelezett Paris vagy E-40 felbukkanására pedig még éveket kellett várni –, mikor 1989-ben a Doowutchyalike megrengette az Egyesült Államok klubjait.

A Digital Underground életvidám, őszinte és minden ízében funky attitűdje megtalálta az utat nemcsak a hiphop-rajongó, de az egyetemista közönséghez is, az első videójukban egy hatalmas, vicces műorral rappelő – Shock G által megszemélyesített karakter – Humpty Hump pedig hamarosan önálló életre kelt. A nagyvilági, dicsekvő, könnyen a nyolcvanas évek végi hencegő New York-i rapsztárok karikatúrájának elkönyvelhető Humpty alakja még nagyobb sikert hozott, a The Humpty Dance platina státuszba emelte az egy évvel később megjelenő Sex Packets nagylemezt, ami számos tekintetben előzte meg a korát. Nemcsak egy kék színű vágykeltő tablettát vizionált jóval a Viagra megjelenése előtt a borítóján, de a pár év múlva sikeres nyugati party g-funk hangzás is ott zúg az album ütemei között, amiért szintén Shock G felelt. Akárcsak nagy elődeik, a Digital Underground legnagyobb inspirációja a George Clinton vezette Parliament és a Funkadelic kiadványai, a Sex Packets lemez is “jól öregszik”, három évtized alatt is alig fogott kompley hangzásán az idő. Ami Eminemnek Slim Shady, az Madlibnek Quasimoto. Method Man negyven alteregóját perceken keresztül sorolja Chris Rock a második lemezén, de elsőként Shock G talált ki önmagának rappelő alteregót Humpty Hump személyében. Benny Hill szexéhsége, Morris Day mozgása, Bootsy Collins orgánuma és Slick Rick dumái találkoztak a karakterben, akinek remekül állt a szintén a Funkadelictől kölcsönzött jelmezes színpadi megjelenés. Money B és Dj Fuze oldalán Shock G nemcsak a Digital Underground szövegvilágáért és az ütemekért felelt, ő rajzolta a lemezborítók jelentős részét is. Rakim stúdiójában még ma is ott lóg a falon az a kézzel készült grafika, amit harminc évvel ezelőtt oaklandi koncertjekor kapott tőle ajándékba.

“Shock G a felelős minden sikeremért” – ezek már Tupac szavai, akit első menedzsere és barátja, Leila Steinberg mutatott be Oaklandben a Digital Underground tagjainak 1991-ben. Bár már akkor hatalmas tehetségnek tartották, az első turnéjukra még csak mint road és táncos indulhatott el velük. Előfordult, hogy hatalmas szexjátékokkal kellett hemperegnie a színpadon, de idővel egyre többet rappelt, előadta Shock G sorait, mikor ő Humpty-t személyesítette meg. A Fear of a Black Planet turnéról hazatérve vették fel az első közös dalt. Gyűlölte a klipben viselt afrikai jelmezét, de a Same Song ennek ellenére hatalmas siker lett, és lemezszerződéshez juttatta az akkor kifejezetten politikai tematikájú, szociálisan érzékeny rapben gondolkodó Tupacot, ő lett az Interscope Records első hiphop-előadója.  Shock G dolgozott a debütlemezén, de az első igazi sikert meghozó I Get Around is a Digital Undergrounddal közösen készült el két évvel később, 1993-ban. Egy alapot még a multiplatina Me Against The World-ön is jegyez, de a börtönből való szabadulása után Tupac már vele is, ahogy a legtöbb régi baráttal, megszakította a munkakapcsolatot, és kizárólag a Suge Knight vezette, erőszakban fuldokló Death Row-ra támaszkodott. Az időközben Monie Love-, Bobby Brown- és Prince-remixet is készítő Shock G volt az első, aki egy interjúban hajlandó volt kimondani, hogy a börtönből már nem ugyanaz a 2Pac szabadult, aki korábban az afroamerikai közösség olyan tudatos himnuszait szerezte, mint a Brenda’s Got A Baby vagy a Dear Mama.

A The Chronic és a Doggystyle sikere a partvonalra száműzte a hiphopból azt a fajta feel-good, humorral teli hangzást, amit a Digital Underground képviselt, a kilencvenes évek második felétől már nem szereztek újabb arany- vagy platinaplaketteket a “p-funk fiai”. Felléptek és stúdióba is vonultak idoljukkal, George Clintonnal, Shock G egyedi billentyűjátékának és produceri munkájának pedig évekkel később is akadtak rajongói, mint a szintén oaklandi Luniz tagjai, Murs vagy Aesop Rock.

2019 márciusában az egyetlen magyarországi Digital Underground koncerten fia, Young Hump helyettesítette a színpadon, váratlanul bekövetkezett halála kapcsán pedig Mark Ronsontól a korábban egy dalukat is feldolgozó Ice Cube-ig a fél zenészvilág megosztotta vele kapcsolatos történeteit.

A We’re All In The Same Gang című bandabűnözés elleni kiáltványban Shock G-ként és Humpty-ként is rappelt többek közt Ice-T és az N.W.A. tagjainak oldalán

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
845FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk