Hülye vagy – Premieren a Ricsárdgír legújabb dala és klipje

A Zanox- Kockázatok és mellékhatások című filmben, ami május 26. óta megtekinthető a mozikban, szerepet kapott a színészek között egy ismerős zenekar is. A Ricsárdgír Hülye vagy című dala zenei aláfestésként íródott, most azonban saját képi világot kapott. Ennek kapcsán beszélgettünk Márton Dániellel és Paál Lászlóval, a zenekar frontemberével és szintisével, az interjú végén pedig megtekinthető a Hülye vagy.

Kettő új dalotok is szerepel a filmben. Ezeken már korábban elkezdtetek dolgozni, vagy csak azután, hogy megkaptátok a forgatókönyvet?

MD: A két új ‘Gír-dalt a film első vágott verziójához írtuk. Benő, a film rendezője küldött nekünk két jelenetet a filmből, és beszélgettünk arról, milyen hangulatot képzelt el hozzájuk. Lacinak volt egy ötlete, amit pár héttel Benő megkeresése előtt mutatott, rögtön beugrott nekünk, hogy ez kellene a filmbe, ez volt a Hülye vagy. A másikat pedig még a My Horse című dalunk folytatásának írtam meg, ezt pedig Laci felturbózta, hogy illeszkedjen a jelenethez.

PL: A Hülye vagy dallamát egy régebbi próbán mutattam a többieknek és bár tetszett nekünk, de éreztük, hogy nem annyira gíres

MD: Mert dallamos.

PL: Ezért akkor nem foglalkoztunk vele, viszont mikor Benő megkeresett minket Danival rögtön gondoltuk, hogy filmzenének jó lehet, úgyhogy elkezdtük átdolgozni

Mennyire áll hozzátok közel a filmes világ? Voltak ilyen elképzeléseitek korábban is, hogy szeretnétek egyszer egy filmhez betétdalt írni?

PL: Dani első kisfilmjének, a Rossz színésznek a zenéjét én írtam mert nem volt pénze rendes zeneszerzőre.

MD: És milyen jól jártam, jó is lett, ingyen is volt.

PL: A második kisfilmjéhez már nem hívott.

MD: Akartalak, csak volt valami. Viszont a harmadik filmemhez szeretnélek téged felkérni.

PL: Jó majd megdumáljuk ezután.

MD: Nem, tényleg, és szerintem arra lesz pénz is majd, mindegy.

PL: Mennyi?

MD: Mi a következő a kérdés?

Szerintetek melyik a legjobb magyar filmzene?

MD: Vig Mihály filmzenéit imádom, a Werckmeister harmóniák zenéjét sokszor meg tudom hallgatni, Eszkimó asszony fázik soundtrackjét rogyásig hallgattam, a Kutya éji dalában is fantasztikusan volt használva az a rengeteg jó zene, a Tanú főtémáját pedig egyszer fel is dolgoztuk a Ricsárdgírrel. És érdemes figyelni a Zanox zenéjére is, amit Hodován Milán szerzett, nagyon izgalmas szerintem. Lusta Dick trombita szólóit is el tudnám hallgatni vacsora közben.

PL: A Mazsola és Tádé zenéje szerintem zseniális.

A Hülye vagy dalhoz készül egy klip is. Ez mennyire fűződik össze a filmmel?

MD: Nem igazán klip, inkább egy dalpremier, amihez forgattunk egy videót. A koncepciónk az volt, hogy ne forgassunk videoklipet, és bár tudom, hogy valamennyire annak néz ki, mi ezt nem videoklipnek szánjuk. Az ötletünk az volt csak, hogy dalpremier lesz a Hülye vagy-hoz, és ehhez pedig egy olyan helyzetet szerettünk volna felvenni, amiben valaki megmutat egy dalt a barátainak. Persze elszaladt velünk a ló, és az egysnittes videóból végül egy agyonvágott anyag született. Ezt inkább az befolyásolta, hogy Flóra, a Gír énekese, annyira jól táncolt a konyhában, hogy végül elég sokszor, sokféleképpen vettük fel. Én voltam az operatőr, és mivel ahhoz például egyáltalán nem értek, igyekeztünk lazára venni, hogy ne is legyen forgatás hangulata senkinek, inkább csak buliztunk és nevettünk egy nagyot. Flóra bár a klipben esetlen kicsit és fura ahogy táncol, mégis ettől tűnik nekem menőnek. Tetszik, ahogy teljesen kizárja a körülötte lévő világot. Misi a Zanoxban is esetlennek tűnik elsőre, aztán a magyar filmtörténelem egyik legvagányabb karakterévé válik. Szívesen öltöznék Misinek farsangkor.

Mennyivel másabb úgy dalt írni, hogy annak nem csak a Ricsárdgír-hangzást kell visszaadnia, hanem bele kell passzolnia még egy másik közegbe is, jelen esetben a Zanox filmbe?

MD: A Ricsárdgír nem a nagyközönséget célozza meg, a Zanox viszont szerintem simán az a mozi is lehetne, ami, ha nagy tömegekhez is eljutna, akkor iszonyatosan sokan szeretnék. Így érdekes volt, hogy a mi világunk, hogyan tud kicsit populárisabbá válni, megtartva azokat a stílus jegyeket, amivel még egyensúlyozhatunk azon mennyire komolyan vehető a dal vagy sem. Vagyis más. Vagy mi volt a kérdés?

Milyen érzés volt úgy dolgozni a dalokon, hogy tudtátok az nem csak színpadon, de mozivásznon is játszani fogják?

PL: A filmben ez a szám instrumentálisan szerepel csak, az éneket utólag írtuk meg. Ezért arra koncentráltunk, az a verzió mennyire tud illeszkedni a Zanoxba. Az énekes verziót, mivel az nem szerepel a filmben, lazábban tudtuk picit kezelni, a végleges zenét pedig Weil Andrással raktuk össze, aki, mint producer is közreműködött a dalban.

MD: A nagy kérdés mennyire tudjuk eljátszani színpadon, mert nekünk ez a dal már nehéznek számít, felmerült a playback lehetősége is.

A dal a videóval: