Az adatvédelem valódi fontosságát bizonyítja az a kutatás, aminek meglepő eredményéből kiderül, hogy teljesen idegenek tudják beazonosítani egymást néhány teljesen irrelevánsnak tűnő információ – a kísérlet során például három kedvenc dal – alapján.
Mikor a streamingoldalak a felhasználók adataival tanítják a mesterséges intelligenciát – ami például segít új dalokat ajánlani –, az adatbázist megpróbálják a lehető legjobban lecsupaszítani. Ez azt jelenti, hogy minden olyat kipucolnak, amivel a felhasználó visszakövethető, vagyis a nevét, a felhasználói nevét, a tartózkodási helyét, a számlaszámát, amivel fizeti az előfizetési díjat stb. Ez nemcsak adatvédelmi szempontból fontos, hanem mert nem igazán releváns az algoritmus számára. Vagyis ne azért ajánljon Jennifer Lopezt, mert Bátonyterenyén sokat hallgatják, vagy David Guettát, mert az OTP ügyfelei közül sokan szeretik.
A lényeg az, hogy nem kell tudniuk, ki is pontosan a felhasználó, hogy zenét tudjanak számára ajánlani.
Az adatok tehát lecsupaszítva is ugyanazok maradnak, de a kutatásból az derült ki, hogy nem mindegy, kinek a kezébe kerülnek, és ez fontos szempont lehet, mikor a nagy tech cégek adatvédelmi szabályairól beszélünk. A Tel Aviv Egyetem kutatása ugyanis bebizonyította, hogy az az adatsor, ami az egyik piaci szereplőnek a szolgáltatása fejlesztését jelenti, az másnak elég arra, hogy egészen nagy hatékonysággal visszavezesse a felhasználóig.
Azt azért érdemes látni, hogy a helyzet nem drámai, vagyis nem arról van szó, hogy három kedvenc dalból bárki megmondja a másik pontos lakcímét és a PIN kódját is, egyszerűen arról, hogy még a kutatókat is meglepte a kísérletük eredménye, és némi aggodalomra adhat okot.
Most látlak először, de szerintem ezek a te kedvenc zenéid
A kutatásban 150 fő vett részt, akik nem ismerték egymást, és egyikük sem volt arra kiképezve, hogy randomizált adatokból vonjanak le valószínűleg igaz következtetéseket, azaz hétköznapi emberekről beszélünk, akiknek egészen egyszerűen mutattak három dalt a csoport tagjainak kedvencei közül, és meg kellett mondaniuk, hogy szerintük melyik lista kihez tartozik.
A résztvevők 80-100 százalékos sikerrel mondták meg három dal alapján, hogy valószínűleg melyik idegenhez tartozik, ezt az eredményt pedig még a kutatók is sokkolónak nevezték.
Az eredmény nemcsak azt bizonyítja, hogy az emberi intuíciót nem lehet az algoritmusok nyelvére lefordítani, de arra is felhívja a figyelmet, hogy az adatvédelmi intézkedéseknek számolniuk kell azzal, hogy a teljesen anonim adatok is elég nagy biztonsággal visszafejthetőek. Ez persze zenei ízlés esetében nem jelent nagy veszélyt, de vannak ennél sokkal érzékenyebb adatok is, amiknél már nem biztos, hogy ugyanez lenne a helyzet, és ez veszélyes lehet az emberek magánélethez való jogára.