A Spotify vezetői bemutatták a hangoskönyv-üzletágat, ami a tervek szerint a harmadik alappillére lesz a zene és a podcastok mellett a Spotify üzleti modelljének. Nyilvánvalóan ha ez úgy indul el, ahogyan azt szeretnék, az a Spotify mellett a könyvkiadói iparágra is hatással lesz.
Ahogy a podcstban, itt is a nyerésre játszunk
– mondta Damiel Ek, a Spotify vezérigazgatója az új üzletágról. Első körben megvették a Findaway-t, ami hasonló mint a podcastek esetében az Anchor. Lehetővé teszi a szerzők számára, hogy a könyveiket, novelláikat, verseiket terjeszthessék és bevételt szerezzenek. Az ügylet még nem zárult le, de ha sikeres a felvásárlás, akkor fontos eszköz lesz arra, hogy a hangoskönyv-piacot is uralni tudják.
Az még nem teljesen egyértelmű, hogyan néz majd ki az egész, Ek elmondta, hogy a freemium-modellt a hangoskönyvekre is alkalmazni fogják, Dawn Ostroff tartalom- és hirdetési üzletág vezetője pedig arról beszélt, hogy szeretnénk a hangoskönyvekbe bevonni a hirdetésekből származó bevételt. Ez pedig már csak azért is jelentene hatalmas változást az iparágnak, mert a hangoskönyvek alapvetően nem olcsók. Egyelőre azt sem tudni, hogy milyen nagyobb kiadókkal szerződtek, és mennyi lesz a lokális tartalom.
Az Audio Publishers Association (APA), azaz a hangoskönyv-kiadók szervezete a hét elején tette közzé a 2021-es statisztikáit, amiből az derül ki, hogy a hangoskönyvek piaca 2021-ben 25 százalékkal, 1,6 milliárd dollárra nőtt, ami valamivel nagyobb, mint az ugyanabban az évben elért 1,45 milliárd dolláros podcast-piac. Ezek az adatok természetesen csak az Egyesült Államokra vonatkoznak. A Spotify a bejelentésében 9 milliárd dolláros piaccal számol, de ennél szerintük jóval merészebb becslésekkel is lehetne dolgozni, ha az a kérdés, mekkora potenciál van a hangoskönyvekben.
Hogy ez azt jelenti-e a kiadóknak és a szerzőknek, hogy megugrik a bevételük, vagy hasonlóan gondok lesznek az elosztással, mint a zenei láb esetében, azt most még korai lenne megmondani.