Hirdetés

Évtizedekig jelentéktelen volt a Super Bowl félidei műsora

Idén az amerikaifutball-bajnokság, az NFL döntőjében igazi hiphoplegendák lépnek fel, Dr. Dre és barátai, egészen pontosan Snoop Dogg, Eminem, Mary J. Blige és Kendrick Lamar állnak majd a színpadon, és annyira készülnek rá, hogy Dr. Dre egy új EP-t is megjelentetett előtte. A félidei showkról az utóbbi időben legalább annyit beszélnek, mint magáról a meccsről, sokakat pedig nem is igazán érdekel a foci, csak a fellépés. Pedig eleinte nem így indult.

Egészen 1993-ig a félidőben tartott húsz perces szünet a legtöbbeknek azt jelentette, hogy van elég idő elmenni a mosdóba, bontani egy új sört, esetleg elővenni egy újabb adag chipset. Voltak azért közepesen nagy nevek, vagy leszálló ágban lévő, egykoron szebb napokat látott nevek, de összességében 1993 előtt a döntő show része nem igazán hagyott nyomott a szórakoztatóipar történetében.

A világ legnagyobb sztárja kellett hozzá

1993-ban viszont fellépett Michael Jackson. Az előző évben a félidei műsor egy téli varázslat tematikájú zenés revü volt táncoló hópelyhekkel és Gloria Estefannal, de az egész olyannyira nem érdekelte a nézőket, hogy még el is kapcsoltak a szünetre. Ekkor jött az elhatározás, hogy 93-ban össze kellene rakni valami jobbat.

Ha abban az időszakban valaki úgy gondolta, hogy a legmenőbb sztár kell, akkor csak Michael Jackson jöhetett számításba. A recept pedig olyannyira bevált, hogy abban az évben 133 millióan nézték, ahogy Jackson moonwalkol, énekel és táncol. Rekordokat döntött a nézettség, mindenki látni akarta az előadását.

Nyilvánvalóan Jacksont leszerződtetni a karrierje csúcsán nem volt egyszerű feladat. Érdekes, hogy azóta is az a modell működik, amit akkor találtak ki, vagyis van egy fő szponzor, aki sokat költ, ebből pedig futja a látványos műsorra is.

Sokszor jóval többről van szó, mint egy előadás

A show néha működik, mint mondjuk Beyoncé és a Destiny’s Child esetén 2013-ban, néha meg nem, mint mondjuk Slash és Fergie közös előadása 2011-ben. Mindenesetre a félidei show mára önálló életre kelt, egy 15 perces előadás legalább 100 millió embernek. Kevesen tudják, de a fellépők egyébként nem kapnak gázsit, persze nincs is másik olyan műsor a világon, ahol egyszerre ennyi embert elérnek. A szponzornak- jelenleg a Pepsinek- pedig ez a legnagyobb tévés műsor, amelyben feltűnhet a neve.

Előfordult már a show történetében olyan is, hogy a poptörténelem szerves részévé vált, valószínűleg sokaknak eszébe jut Janet Jackson és Justin Timberlake esete, mikor egy rossz mozdulat után Timberlake letépett Jackson felsőjéből egy darabot, valószínűleg a keleténél többet, és az énekesnő fedetlen melléről beszélt hetekig a sajtó. Janet Jacksont azonnal megvádolták, hogy az egész megrendezett volt, és nem szívesen látott vendég lett a különböző díjátadókon, míg Justin Timberlake-et tárt karokkal várták mindenhol, és karrierje tovább szárnyalt. Sokan pont amiatt éreztek hatalmas csalódást, hogy Janet Jackson ennyire méltánytalanul büntetik ott, ahol ő is áldozat, és ez volt az a mozzanat is, ami női esélyegyenlőségi, vagy éppen áldozathibáztatási témák esetén mint sokak által ismert téma azóta is előjön.  Egyébként egy friss dokumentumfilmben Jackson erről is beszélt, azt mondta szó sem volt semmilyen szándékosságról, hiszen sosem volt jellemző ez a fajta figyelemfelkeltés a karrierjére, Timberlake pedig nagyon szeretett volna kiállni mellette, de Jackson úgy gondolta, elég ha az egyikükön csapódik le minden, így inkább tűrte, hogy őt kiáltják ki bűnösnek.

Szintén emlékezetes a 2019-es év, és a Maroon 5 előadása, amiről szintén sokat beszéltek, igaz nem a zene miatt. Még csak nem is amiatt, hogy Adam Levine félmeztelenre vetkőzött, bár sokan emlékeztettek arra, hogy pár másodperces mellbimbóvillanás miatt néhány évvel ezelőtt Janet Jackson száműzött lett, míg Levine esetében nem volt gond azzal, hogy félmeztelenül adja elő a dalait. Sokkal inkább azért volt emlékezetes 2019, mert ekkor csúcsosodott ki a San Francisco 49ers egykori irányítója, Colin Kaepernick térdeléses tünetéssorozata. Ő volt az első, aki a 2016-ban úgy hívta fel a figyelmet a a faji elnyomásra, főleg a feketéket érintő igazságtalanságra és rendőri erőszakra, hogy a himusz alatt féltérdre ereszkedett. Később több játékos is követte, a mozgalom pedig odáig jutott, hogy 2018 májusára az NFL politikai nyomásra úgy döntött, hogy tilos és büntethető lesz, ha valaki térdre ereszkedik a himnusz közben. Kaepernick pedig azzal vádolta meg a NFL-t, hogy ellehetetlenítették.

Ezek miatt rengeteg előadó döntött úgy, hogy nem vállalja a fellépést, mikor a Maroon 5 úgy döntött, hogy mégis, akkor pedig iszonyatos energiát fektettek abba, hogy találjanak olyan színesbőrű előadót, aki a színpadra áll velük. Végül Big Boi és Travis Scott vállalta a feladatot, illetve az ezzel járó promóciót, utóbbi pedig azonnal be is jelentette, hogy fél millió dollárt ajánl fel a Dream Corps emberjogi szervezetnek.

Önmagában azért nem nagy biznisz

Azt is érdemes látni, hogy csak a féidei show önmagában nem állna meg a lábán, ha egy másik időpontban adnának le a tévében egy negyed órás látványos zenei műsort, azt egészen biztosan nem néznék meg ennyien, ezért a szponzoroknak is csak úgy éri meg, ha marketingtevékenységük szerves részévé válik az egész döntő. Mint a Pepsi esetében, akiknek jól jön persze, hogy hetek óta a félidei show népszerű résztvevői mellett ott a logójuk, de legalább ilyen fontos marketingszempontból a győztes edző Gatorade-fürdője, és bármilyen megjelenés, ami a vállalathoz köthető. A félidei show értéke a szakértők szerint olyan 25-50 millió dollárra tehető, a Pepsinek pedig pont idén jár le a szerződése, egyelőre nem jelentették be, hogy jövőre ki lesz a szponzor.

Hirdetés

LángOS - Lángoló Original Stories

Exkluzív tartalmakért, heti újdonságokért iratkozz fel a Lángoló hírlevelére!

Kommentek

35,886KedvelőTetszik
2,755KövetőKövetés
1,000FeliratkozóFeliratkozás
Hirdetés
Hirdetés

LÁNGOLÓ PROGRAMOK

Hirdetés

LÁNGOLÓ PREMIEREK

Hirdetés

DALMEGOSZTÁS

Programok

Lemezkritikák

Beszámolók

Audiópartnerünk