Erősebb, mint valaha: újdonságok a TikTokon

Elképzelhető, hogy TikTok össznézettsége még idén meghaladhatja a YouTube-ét? Az eMarketer becslése szerint több mint valószínű: ha pedig az appot birtokló ByteDance-en múlik, ez is csak az egyik óriási mérföldkő lesz a TikTok történetében, hiszen a vállalat láthatóan nem tervez visszavenni a tempóból. A közelmúltban több új frissítés és új eszköz érkezett az alkalmazásba: összefoglaltuk, melyek ezek, és hogy miért fontosak a tartalomgyártók számára is.

A TikTok a YouTube babérjaira tör

A TikTok terjeszkedése, és például a videók hosszúságának növekedése láthatóan óriási hatással van az online felületek erőviszonyainak változására. Az eMarketer által közzétett felmérésben azt vizsgálták, melyek jelenleg az online videók piacának legerősebb felületei az Egyesült Államokban: eszerint a rövid videós platform már idén lepipálja a 2005 óta működő felületet. Ha a felmérés alapján végzett számítások helyesek, az jelentős fordulatról tehet tanúbizonyságot a tartalomfogyasztási szokásokkal kapcsolatban. A szó szoros értelmében vett tartalomfogyasztás mellett még egy adat bír óriási jelentőséggel a vizsgált platformokon: az átlagosan itt eltöltött idő mennyisége – ez minden olyan tevékenységet jelent, amely nem az elsődleges tartalmak megtekintése. Ilyen tekintetben már régóta a TikTok viszi a prímet, hiszen 2020 óta ez a leggyakrabban látogatott közösségimédia-alkalmazás. Az eMarketer szerint a YouTube és a TikTok közötti különbség jelenleg még kevéssé észlelhető, de az elkövetkezendő években egyre láthatóbb és nagyobb lesz majd.

És hogy mi a siker titka? Az elképesztően hatékony algoritmus, a folyamatos újítások és fejlődés (a 15 másodperces videók után már a 10 perceseknél tart a felület), és persze közönség, elsősorban természetesen a fiatal korosztály (elsősorban a Z generáció) sikeres bevonzása. 2022-ben már egyáltalán nem kérdés, hogy aki tartani akarja a lépést az online trendekkel, és előadóként minél szélesebb közönséget megszólítani, annak elengedhetetlenül fontos a TikTok ismerete. Miután egy felmérésben megkérdezték az említett korosztályt, az eredmények azt mutatták, hogy több mint 40 százalékuk tölt el legalább három órát minden nap. Mindeközben persze nem kell tartani attól, hogy a YouTube jelentősen visszaesne a versenyben, hiszen a felhasználók számát tekintve továbbra is vezet (230,6 millió a TikTok 90,6 milliójával szemben), illetve a Gen Z-nél fiatalabb korosztály (az úgynevezett Alfa generáció) jellemzően inkább a videómegosztón fogyaszt tartalmakat a TikTok helyett. A kutatás további részleteiről ide kattinva olvashatsz.

Kerülj képbe: a TikTok legfontosabb újításai

Megosztott hirdetési bevételek

A TikTok idén tavasszal bejelentette, hogy a hirdetésekből befolyó bevételekkel is támogatni fogja a felület tartalomgyártóinak egy részét. Ez a videók mellett megjelenő hirdetések utáni részesedést jelenti, és leginkább ahhoz hasonlítható, ahogyan a YouTube fizet a tartalomgyártóknak. Egyelőre nem tudni, hogy a TikTok Pulse-ra keresztelt program milyen régiókban lesz elérhető. A platform első számú bevételszerzési lehetősége, Creator Fund, amely minden ezredik megtekintés után fizet az alkotóknak, ugyanis Magyarországról sajnos nem elérhető. A felületen ugyanakkor a nálunk is használható támogatói matricákkal is van lehetőségünk a bevételszerzésre. Erről itt írtunk korábban.

Új feliratkozói rendszer

Szintén a hatékony, rendszeres bevételszerzést hivatott szolgálni a nemrég elstartolt feliratkozói rendszer, a Live Subscriptions is. Ez a YouTube Gaminghez vagy a Twitch-hez hasonló, feliratkozáson alapuló, amely a TikTok streamereinek kedvez: akárcsak a Twitchen, a követők itt is feliratkozói csomagot vásárolhatnak, jelenleg 4,99 dollárért, amelyek exkluzív tartalmakat vagy például speciális emotikonokat tesznek elérhetővé. A tartalomgyártók az így összegyűlt bevételek 70 százalékát kapják kézhez. Mindez még nem érhető el széles körben, a TikTok egyelőre az alkotók egy kisebb csoportján teszteli az új rendszert. A platform kiemelte, hogy akárcsak a Creator Fund esetében, a Live Subscriptions használatához is minimum ezer feliratkozóra van szükség. Noha idehaza mindez még nem elérhető, számítani kell arra, hogy a TikTok terjeszkedésével hozzánk is befuthatnak majd a bevált bevételszerzési eszközök.

Dislike gomb és biztonság

Az irreleváns vagy sértő megjegyzések szűrésének céljából kezdte tesztelni a felület a dislike funkciót, amely nemcsak a közösségi irányelvek miatt lényeges, hanem a tartalomgyártók védelmében is fontos szerepet játszik. A TikTok biztonságosabbá tételének céljából, illetve a júniusi kiberbiztonság hónap (Internet Safety Month) apropóján a felület biztonsági tippeket tartalmazó oldallal állt elő, amely többek között az adathalászat veszélyeire és az alkalmazások rendszeres frissítésének szerepére is felhívja a figyelmünket. A TikTok mindig is nagy gondot fordított arra, hogy tájékoztassa a felhasználókat a biztonságot érintő kérdésekről – mindemellett erőteljesen szűri is a tartalmakat, így a tartalomgyártáskor különösen fontos tisztában lenni a közösségi irányelvekkel, amelyeket magyarul is elolvashatsz ide kattintva.

Interaktív hirdetési eszközök

Hasznos új eszközök érkeztek a hirdetőknek is, akik mostantól interaktívvá és szórakoztatóvá tehetik a feedben megjelenő reklámokat. Ezek olyan matricák és más vizuális elemek, amelyek könnyen felkeltik a feedet görgetők érdeklődését, és nagyobb elérést generálnak. Az interaktív addonoknak két típusa érhető el, a standard és a prémium: előbbi az egyszerűbb marketingtervek kivitelezéséhez például a konverzió növeléséhez ideális, az utóbbi pedig komplexebb projektekben, brandépítésben lehet nagy segítség. Kattints ide, és olvasd el a TikTok blogposztját a témában.

További újdonságok és érdekességek a TikTokon

Egy újítás, amiről szintén nem szabad lemaradnod: láthatóvá válhatnak a profilmegtekintések a TikTokon. Ez a beállítás a tervek szerint a LinedIn rendszeréből jól ismert profilmegtekintésekhez hasonlóan működik. Erről az újdonságról itt írtunk korábban.

A TikTok láthatóan különösen nagy gondot fordít a zenei profiljára: a direkt bevételszerzéstől függetlenül azért is érdemes jelen lenned előadóként a felületen, mert nemcsak kiváló eszköz a zenéid népszerűsítésében, de kifejezetten zeneközpontú platform is. Az app most még közelebb került a zeneiparhoz: tavasszal indult útjára az app saját disztribútor szolgáltatása, a SoundOn, amellyel az alkotók a TikTok mellett olyan felületekre is eljuttathatják a zenéiket, mint a Spotify vagy az Apple Music.

Az app egy új eszközzel segít láthatóvá tenni a tartalmak eredeti alkotóit: a tartalomgyártók számtalan esetben nem kapják meg a nekik járó elismerést, hiszen egy-egy átdolgozott, reposztolt vagy újrahasznosított tartalom esetén nem jelöli a feltöltő, ki volt a tartalom vagy ötlet eredeti megálmodója. A nemrég bemutatott crediting eszköz ezen a problémán hivatott segíteni.

Kattints ide, és olvasd el az előző TikTok-update cikkünket!

Váltás asztali nézetre